Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pilot-RC 73" Yak / DLE 30 fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pilot-RC 73" Yak / DLE 30 fra Elefun

    Som nevnt her er denne også i hus:
    Pilot-RC Yak 54 73" / DL 30 - (MFN) ModellflyNytt.no

    Er ikke spesielt mye å si om monteringen annet at den er rett frem. Strøkent levert modell, film, limfuger og løsninger ser helt perfekt ut etter min mening.

    Modellen er karbonutgave og dvs at den leveres med vinge-, stab-rør, understell, spinne rog halehjulsbrakett er i karbon.

    Firewall er merket for DLE 30 og det er bare å sette den rett på plass med medfølgende standoffs.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Det følger med glassfiberhorn til servoene, men jeg hadde noen SWB liggende og disse fungerer ypperlig. På vingene er det 1,5" servohorn og servoene er Hyperion DS20xSMD som er raske og fått gode kritikker for sin presisjon.

    På 6V skal de ha følgende spesifikasjoner:
    # 0,11sec
    # metallgir
    # dobbelt kulelagret
    # 8.0kg/cm
    # Coreless Motor

    Balanserorene er forøvrig bygd for gode utslag......
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Alle ror er ferdig hengslet og sikret med nåler. pent arbeid rund baut.

      Det aller første jeg gjorde var å lime inn alle rorhorn. Dette er CNC freste kompositthorn som er sterke og sikre. På 50cc modellene er disse doble men på 30cc utgaven er de enkle og tror nok det holde ri massevis. Filmen under platen som sikrer hornet fjernes og alle rorhorn limes på plass. Vær nøyaktig slik at de står best mulig i hengslelinjen. Deretter er det bare på plass med karbonrør i staben og skru fast høyderoret.

      Servoen monteres og kabel strekkes frem til mottaker. Gode kulelinker og turnbuckles-stag gjør monteringen og justeringen av lengdene enkle. Meget god hardware.

      halehjulsbraketten forbores og skrus på plass. Fjæringen til sideroret må vente til sideroret er limt på plass og liker å gjøre dette mot slutten av monteringen da det vise seg at det ofte er lett å slå borti ting på ett trangt hobbyrom for å trekkeut fjærer, ødelegge fester osv.
      Attached Files
      Last edited by affa; 09-11-09, 15:31.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Motorbukken er produsert for DLE 30 så den passer rett på plass. Ble RCGF pittspotte og modellen var nesten montert på en kveld.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Modellen har vært i lufta ett par ganger og er meget fornøyd med flyegenskapene.

          Derimot er motoren noe kranglete og det har endt i 4 vellykkede deadsticks og 1 siste deadstick hvor jeg ikke nådde frem til banen og landet i en litt røff oppoverbakke.....
          Ble avrevet understell og en elevator som ble revet av. Fullt ut reparerbart, men kjedelig.

          Motoren har vært vanskelig å starte og få til å gå ordentlig. Andre DL/DLE motorer jeg har hatt har jo vært en drøm. Etter endel mer bensin enn defaultoppsettet startet den rimelig greit og gikk ganske fint, men var ustabil på lav tomgang. Det viser seg at DLE har gått ut offisielt med en modifikasjon med 2 ekstra pakninger på sylinderen samt en oppboring med 0,65mm bor i forgasseren i 111 grader den ene veien og 25 grader andre veien. Og hvem f... klarer dette nøyaktig uten utstyr??

          Hele mellomregisteret og toppen fungerer utmerket, men ved litt rask throttle av kan den lett stoppe.

          Den hovrer på 1/3 throttle og trekker raskt ut av hover. Flyr den nå med XOAR 20x8 og får 6600 RPM.

          Modellen er hur snill som helst og høy alpha er kjempestabil. Lange fine knivegger og en fryd så langt.

          Er i gang med reparasjon nå så legge rut bilder på dette senere. Hele understellsopplegget var ufattelig svakt og er i kontakt med Pilot-RC for å høre hva de sier.

          Ingenting annet enn understellet ble revet av og slo hull i trekket på vingene, tumblet rundt og slo av en halv høyderorsdel....
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Det beste man kan gjøre når vraket har kommet hjem er å rense den og se på skadene. Her var det faktisk mindre enn jeg trodde. Ingenting annet enn selve festet av understellet var ødelagt. Det er dog så svakt at det må forsterkes betydelig. Legger ved noen bilder av skaden også kommer det bilder av reparasjonen og modifikasjonen senere.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              DLE 30 modifikasjon

              DLE Modifikasjon
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Flyteknisk..?

                Originally posted by affa View Post
                DLE Modifikasjon
                Ta med deg uniten og tegningen til flyteknisk hos Norwegian...
                Formoder at det er et maskinverksted der... Som pleier og
                vær bemannet med flinke folk og som har det rette utstyret
                for og få boret opp i riktige vinkeler...

                Mvh Einar - min eks. arbeidsgiver var gull verdt på dette området...

                Comment


                • #9
                  flott fly den yak`en, så på hjemmesiden til pilot-rc at vekten er oppgitt til 4.8kg vet du hva din havnet på i vekt?? vet du om di har fikset disse problemene du har hatt med din dle 30motor på di som blir solgt nå?
                  mvh stin
                  Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                  På vei inn i Hangaren.
                  Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                  Comment


                  • #10
                    Etter reparasjon av vinge, understellsinnfestning og stab veie den 5,1 kg flyklar. Og den flyr rimelig lett, faktisk overraskende lett til sin vekt.
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Er dette fortsatt et bra fly? Jeg sikler mest på Pilot Extra 260, men etter ymse erfaringer på nettet ser det ut som Pilot Yak er et mer sikkert valg. Hvordan er denne i dag kontra EF Extra sin 30cc modell? Finnes det film fra denne modellen her fra forumet?


                      Truls

                      Comment


                      • #12
                        Denne yaken flyr meget bra
                        Men om du ikke har noe i mot EF hadde jeg valgt EF-extra med mintor 38cc. Da får du en stor 30cc som flyr helt rått med bra prestanda

                        Men for all del, Pilot-yaken flyr meget bra.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by anders e View Post
                          Denne yaken flyr meget bra
                          Men om du ikke har noe i mot EF hadde jeg valgt EF-extra med mintor 38cc. Da får du en stor 30cc som flyr helt rått med bra prestanda

                          Men for all del, Pilot-yaken flyr meget bra.
                          Har du erfaring med Extraen til Pilot også?

                          Comment


                          • #14
                            Nei. Men har lest at det har vært masse problemer med stabben(feil vinklel osv) på 30cc'n dems. Jeg hadde valgt yaken eller EF-extran.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by anders e View Post
                              Nei. Men har lest at det har vært masse problemer med stabben(feil vinklel osv) på 30cc'n dems. Jeg hadde valgt yaken eller EF-extran.
                              Det er det jeg også har lest serdu.. Spørs om det ikke blir en JuleYak på meg da

                              Comment

                              Working...
                              X