Announcement

Collapse
No announcement yet.

Da går det mot slutten for Stavanger RC!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Helt feil!!!

    Kommunen tar helt feil. Man trenger INGEN tillatelse for å fly modellfly, på lik linje som man trenger ingen tillatelse for å klippe plenen med motorisert klipper. Ingen, dvs heller ingen lovmyndighet, kan regulere modellflyging ut over ALL annen normal aktivitet som forgår. Modellflyging er underlagt samme lover og regler som ALL annen aktivitet som lager lyd. Dvs at lokale bestemmelser om ro og orden må følges, enten man flyr modellfly, spiller trompet eller slår plenen. Dette generelt.

    Men så kommer det spesielle. KUN grunneier, og kun "han", kan tillate eller ikke tillate modellflyaktivitet på sitt område, så lenge modellflygerene retter seg etter stedlige ro og orden regler. Derfor er det alltid gunstig å leie stripe av en bonde, for på en bondegård foregår der alltid mer motorisert aktivitet enn noe modellfly kan produsere. Da er det kun bonden, og bonden alene, uansett innvendinger fra utenforstående, private eller offentlige, som kan avgjøre om aktiviteten skal fortsette eller stoppes.

    Så til kommunen. Hvis de er grunneier av området, så kan de avgjøre dette alene. Er de IKKE grunneier av området, så har de ingenting de skulle ha sagt. Men, et utlagt offentlig friområde kan reguleres av det offentlige. Det er korrekt.

    Så derfor, lei privat, få grunneier med på laget (interessert i aktiviteten), så er det ingen andre enn grunneier som kan stoppe dere.

    RCModeller

    Comment


    • #17
      Tidligere så leide SRCK området av grunneier, men tror det var ifjord at Stavanger kommune "la beslag" på området, de ville har en tursti der. Den er under utbyggelse nå, er vel ca. 200 mtr. ifra stripen vår helt nede i sjøkanten.
      Bare flygreier: )

      Comment


      • #18
        Et forbund for fullsize eller modell, eller begge deler?

        Slike saker dukker opp med jevne mellomrom. Og nesten i hvert eneste tilfelle ender det med at modellflygerne må bite i det sure eplet. Kun hvis det er et område ingen vil ferdes i eller kommunene ennå ikke har sett muligheter i så kan vi benytte dette - på nåde.

        Så til forbundet. Jeg vet om flere tilfeller hvor klubber har blitt tvangsflyttet på et altfor svakt grunnlag, et lite søk i dette forumet skulle være nok. Finnes det en eneste sak hvor forbundet har gått inn med tyngde og ordnet opp, eller i det minste lagt press på den aktuelle kommunen slik at alle parter "fikk sitt"? Fotball er nevnt hundre ganger - hvorfor pokker blir ikke områder regulert til modellflyaktivitet? Da min klubb stod for tur til å bli flyttet på, ville forbundet "avvente og se an lignende saker". Det er bare det at tiden sjeldent eller aldri er på vår side. Hvis vi stikker fingeren i jorda og teller etter så er det vel egentlig forstemmende lite forbundet egentlig kan gjøre. Ja, kommunestyret hører hva som blir sagt og ved neste valg/kommunestyre så er det helt andre saker som er viktigst og vi må ofte kjempe den samme kampen om igjen.

        Skal det virkelig være slik at man må konvertere til elektro for å drive denne sporten? For min egen del er det kun store bensinmodeller som gjelder, så aldri i verden. Man kunne jo forlange at den lokale motorklubben skulle bli pålagt å drive bilene sine på solcellepaneler..

        Dette kunne blitt en laang tråd om forsikringer som heller ikke fungerer når man forventer det, ettersom man har betalt noen tusen inn til forbundet over en del år nå osv.. Men jeg får mer og mer følelsen av at til tross for at modellflygerne er den desidert STØRSTE gruppa under NLF, så er vi ofte de desidert SISTE som blir hørt. Og det er det mange som begynner å bli lei av, det vet jeg positivt. Vi hører inn under idrettsforbundet også - det betyr at et sterkt forbund bør ha mye å slå i bordet med hvis de vil. Hvis de vil. Men jeg tror egentlig at forbundet vårt mest er til for fullsize-folket.

        Og dette er IKKE kritikk til tema95, som gjør en glimrende jobb, men til systemet.
        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment


        • #19
          Originally posted by Sniper View Post
          Slike saker dukker opp med jevne mellomrom. Og nesten i hvert eneste tilfelle ender det med at modellflygerne må bite i det sure eplet. Kun hvis det er et område ingen vil ferdes i eller kommunene ennå ikke har sett muligheter i så kan vi benytte dette - på nåde.

          Så til forbundet. Jeg vet om flere tilfeller hvor klubber har blitt tvangsflyttet på et altfor svakt grunnlag, et lite søk i dette forumet skulle være nok. Finnes det en eneste sak hvor forbundet har gått inn med tyngde og ordnet opp, eller i det minste lagt press på den aktuelle kommunen slik at alle parter "fikk sitt"? Fotball er nevnt hundre ganger - hvorfor pokker blir ikke områder regulert til modellflyaktivitet? Da min klubb stod for tur til å bli flyttet på, ville forbundet "avvente og se an lignende saker". Det er bare det at tiden sjeldent eller aldri er på vår side. Hvis vi stikker fingeren i jorda og teller etter så er det vel egentlig forstemmende lite forbundet egentlig kan gjøre. Ja, kommunestyret hører hva som blir sagt og ved neste valg/kommunestyre så er det helt andre saker som er viktigst og vi må ofte kjempe den samme kampen om igjen.

          Skal det virkelig være slik at man må konvertere til elektro for å drive denne sporten? For min egen del er det kun store bensinmodeller som gjelder, så aldri i verden. Man kunne jo forlange at den lokale motorklubben skulle bli pålagt å drive bilene sine på solcellepaneler..

          Dette kunne blitt en laang tråd om forsikringer som heller ikke fungerer når man forventer det, ettersom man har betalt noen tusen inn til forbundet over en del år nå osv.. Men jeg får mer og mer følelsen av at til tross for at modellflygerne er den desidert STØRSTE gruppa under NLF, så er vi ofte de desidert SISTE som blir hørt. Og det er det mange som begynner å bli lei av, det vet jeg positivt. Vi hører inn under idrettsforbundet også - det betyr at et sterkt forbund bør ha mye å slå i bordet med hvis de vil. Hvis de vil. Men jeg tror egentlig at forbundet vårt mest er til for fullsize-folket.

          Og dette er IKKE kritikk til tema95, som gjør en glimrende jobb, men til systemet.
          Siden jeg sitter som leder i Modell i NLF, vil jeg klargjøre følgende:

          Hadde dette innlegget blitt sendt NLF per brev eller som artikkel/kommentar til MI hadde det havnet i søppelkassa. Uansett om det inneholder direkte gale utsagn.
          Årsak: Det er anonymt.

          Av samme grunn vil jeg ikke kommentere det her.

          Står man frem med kritikk (og jeg tar det ikke personlig), så får man også være voksen nok til å fortelle hvem man er.
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #20
            Det er merkelig å bruke Snipers "anonymitet" som et argument for å ikke svare på spørsmål som ikke retter seg mot enkeltpersoner, men – som Sniper understreker – retter seg mot "systemet".

            Tvert imot burde det vært en god anledning til å reklamere for modellflyseksjonens arbeid.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #21
              La være!

              Vær snill ikke å komme dragende med debatten om anonymitet igjen!

              Slike saker som dette hører IKKE hjemme på forumet, men hos klubb
              internt og så som en offisiell henvendelse til forbund!

              Anonymiteten hører derfor IKKE hjemme i slike sammhenger nærmest
              uansett hvor velformulert innholdet er.

              Skulle anonyme innlegg med verbale utbrudd og dertil hørende person-
              karakteristikker være resultatet ender vi opp der vi MÅ... Som hos
              IPMS-Norge hvor alle MÅ ha fullt døpenavn på forumet på grunn av slike
              ting som dette.

              Mvh Einar - !

              Comment


              • #22
                Trådstarter blir også veldig glad hvis det er mulig å holde seg til tema, start i tilfelle heller en ny tråd.

                Men jeg syns at inleggene før dette skal stå.

                Vi har ingen grunn til å tro at vi ikke skal få god hjelp av forbundet i denne saken.

                Etter litt møtevirksomhet i klubben virker det som at styret langt på nær ser denne kampen som tapt, enda: )
                Bare flygreier: )

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Sniper View Post
                  .
                  .
                  min egen del er det kun store bensinmodeller som gjelder
                  .
                  .
                  Løsningen for denne gruppa tror jeg ligger i å få leie nedlagte lokalflyplasser.
                  Det vil bli en del av disse etter hvert som kravene til flyplasser blir strengere.
                  Eventuellt slå seg sammen med privatfly/microfly grupper å få bygd stripe.

                  Odd H.

                  Comment


                  • #24
                    Oppdaterer denne saken for de som er interesserte. Styret/klubben svarte på brevet fra kommunen. I grove trekk var svaret fra oss at vi ikke kan avvikle virksomheten vår på Lunde da vi ikke har noen annen plass å fly. Vi søkte også om en forlengelse på Stavanger kommune sitt ønske om avvikling av vår aktivitet i området.

                    Svaret fra Stavanger kommune ser slik ut:

                    "Sitat"
                    MODELLFLYAKTIVITET PÅ LUNDE


                    Vi viser til epost datert 18.11.2009 samt tidligere korrespondanse vedr. modellflyaktiviteten på Lunde.


                    Med hensyn til sikkerheten for brukere av friområdet, kan vi beklageligvis ikke etterkomme deres ønske om at avviklingen av modellflyaktiviteten utsettes. Vei, park og idrett opprettholder beslutningen om at Stavanger Radio Controlled Klubb må avvikle aktiviteten på Lunde innen 15.01.2010.



                    Med hilsen

                    "Sitat slutt"

                    Så mail vi fikk ifra styret idag

                    "Sitat"
                    Hei alle medlemmer kamerater og kjente i Stavanger Rcklubb.

                    Det er nå kommet svar fra stavanger kommune om at forlengelse av brukstid på stripa våres er avslått. Ser nå at det kommer mørke skyer over oss når det gjelder framtidig bruk av stripa våres etter 15,1,2010. Det er lite håp for oss at NAK kan klare å komme til enighet med Stavanger kommune der en fortsettelse av aktiviteten kan videreføres. Mitt ønske er at alle aktiviteter kan fortsette som før, men her blir det nok hvis mulig fortsettelse satt en masse restriksjoner på all flyging med bensin og nitro fly og helikopter. Det som jeg sitter og skriver til dere medlemmer nå er vedmodig i tanke på hvor mye arbeid og penger som er lagt ned på å få til en god flyplass og et godt miljø i klubben våres. Hvis det nå skulle gå den veien det ser ut til å gå så takker jeg på vegne av alle i Stavanger Rcklubb for alt som er gjort og alle som har vert med på å bygge opp flystripa og det gode miljøet rundt denne. Den gode nyheten er at jeg og kansje andre i styret eller evt et nytt styre skal gjøre vårt beste for å skaffe oss en ny flyplass der vi kan utfolde oss og ha et kjempebra miljø. Oppe i alt dette må vi håpe på at forbundet kan hjelpe oss med videre drift av stripa på Lundeneset. Denne mailen er nok den siste fra noen i styret dette året og jeg vil på vegne av styret og alle i Stavanger rcklubb ønske alle i klubben en god jul og et godt nytt år.

                    Mvh
                    For Styret

                    "Sitat slutt"

                    Så slik er nå gangen i dette hittil, det ser jo unektelig mørkt ut, men som Stavanger kommune skriver i siste brevet sitt er sikkerhet det største problemet i denne saken. Som alle her vet så kan sikkerheten økes med forskjellige tiltak, vi vil gå langt for å prøve å imøtekomme eventuelle krav hvis det i det hele tatt er mulig å komme i en fornuftig dialog med kommunen.

                    Vi har fått beskjed fra forbundet om at de er på saken men mer vet vi ikke foreløpig.



                    Riktig god jul og godt nyttår til alle: )
                    Bare flygreier: )

                    Comment


                    • #25
                      Det er mange aspekter ved dette som i praksis er i gårsoner...

                      Siden bortkastelsen nå er "endelig" har dere jo kanskje ikke allverdens å tape...?

                      Klubben kan avvikle sin organsierte aktivitet der, men det er ikke forbudt å fly modellfly i Norge, uansett hvor, bortsett fra i nasjonalparker. Med andre ord kan medlemmene strengt tatt bare fortsette å fly der, dog uten å kalle det i regi av klubben.

                      Ett av problemene kommunen må ta inn over seg er nettopp at dersom de tar bort flyplassen fra klubbene (slik de også har gjort i Bergen) så vil medlemmer og tidligere medlemmer begynne å fly modellfly alle mulige plasser, inkl. der dere var før. Slik er det også for Bergen MFK. Mange flyr fortsatt på Stend og KUN grunneier kan kaste de bort, men de har sagt at det kommer ikke til å skje.

                      Selv i offentlige instanser som var svært FOR vår aktivitet fikk vi omtrent anbefaling om å "plage kommunen" med flyging på Lille Lungegårdsvann, rundt tinghuset, og på fløyen, slik at også de med makten så hvordan det var å ha modellflygere alle veier... Det er det som er alternativet, i tilfelle politikerne ikke har skjønt det.

                      Modellflygere på fotballbaner, turområder, utmark, parkeringsplasser, små ferskvann, parker, overalt. Det er IKKE forbudt å fly modellfly i Norge, noe som helst sted. Nettopp dette er en fremstilling kommunen kanskje ikke har tenkt på. Dersom de er bekymret for sikkerheten til turgåere skal de tenke seg godt om. Enten får de modellflyvere ETT sted, hvor det er organisert , fåregår opplæring, er kontroll, tilrettelagt og ikke minst, forsikret! Ellers kan de bare forberede seg på å ha modellflyvere ALLE steder, hvor den ene ikke vet at det står en annen på samme kanal like over haugen....

                      For modellflyging er tillatt overallt. Modellflyvere slutter ikke med modellfly fordi om man mister flyplassen, man bare flyr på mindre egnede plasser, til større sjenanse og risiko for de som måtte være i nærheten.

                      Ønsker dere virkelig lykke til, jeg vet alt om hva dere er oppi!
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #26
                        Reportasje i nettutagaven af Aftenbladet:
                        http://www.aftenbladet.no/lokalt/article1142384.ece

                        Hyggelig å se min gamle 3DHS 42" Slick på "TV"...

                        Comment


                        • #27
                          Flott reportasje om en av modellflysportens kanskje største utfordringer for tiden! GODT å høre at døren ikke er helt stengt for dere da! Håper virkelig dere får en løsning, så ser dere også meg innom der iblandt. Jeg er alltid innom når jeg er i Stavanger!
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #28
                            Hei Anders.
                            Takker for den og støtten du og andre gir her i saken.
                            Det ble klippet vekk her i reportasjen når jeg innformerer om at vi i lengre tid har prøvd og komme i dialog med kommunen men det har vært vanskelig.
                            Derimot så har forbundet og deres advokat vært i i god dialog med oss noe som er veldig bra og som vi er godt fornøyd med.

                            Men nå sier jo fagsjef i kommunen at døren ikke er helt lukket og at de ønsker dialog. det er noe vi virkelig ønsker. så blir det bare og se om vi får sitte rundt det runde bord og ha en fornuftig og god dialog med kommunen.
                            En ting er sikkert at vi i Stavanger RC ikke gir oss så lett.
                            Nå er det bare dager igjen til den 15/1 som er kroken på døren så vi får bare håpe på snarlig dialog, uansett så vil vi følge opp med innformasjn til de som måtte ønske dette.

                            Mvh
                            Svein K
                            Mvh
                            Svein K

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Krosli View Post
                              Hei Anders.
                              Takker for den og støtten du og andre gir her i saken.
                              Det ble klippet vekk her i reportasjen når jeg innformerer om at vi i lengre tid har prøvd og komme i dialog med kommunen men det har vært vanskelig.
                              Derimot så har forbundet og deres advokat vært i i god dialog med oss noe som er veldig bra og som vi er godt fornøyd med.

                              Men nå sier jo fagsjef i kommunen at døren ikke er helt lukket og at de ønsker dialog. det er noe vi virkelig ønsker. så blir det bare og se om vi får sitte rundt det runde bord og ha en fornuftig og god dialog med kommunen.
                              En ting er sikkert at vi i Stavanger RC ikke gir oss så lett.
                              Nå er det bare dager igjen til den 15/1 som er kroken på døren så vi får bare håpe på snarlig dialog, uansett så vil vi følge opp med innformasjn til de som måtte ønske dette.

                              Mvh
                              Svein K
                              Det var en meget flott reportasje vi fikk der, flere venner og kolleger har nevnt dette for meg idag så det er tydelig at vi har nådd frem til mange. Kanskje hvis vi nå får til dette så har vi fått litt PR og at nye medlemmer kommer til klubben, det hadde vært hyggelig.

                              Og jeg må få si at jeg og sikkert alle klubbens medlemmer setter utrolig stor pris på det arbeidet som mr. Krosli og resten av styret i klubben vår legger ned i denne saken. At forbundet er inne og gjør en god jobb er også meget gledelig og nødvendig.

                              Nå gjenstår det bare å se om kommunen holder ord og virkelig er inetessert i å sette seg ned med oss og diskutere hva som må gjøres for å øke sikkerheten på stripa vår slik at vi kan få bli. Jeg vet at vi vil gjøre vårt for å komme i dialog.

                              Dette blir spennende i tiden fremover...
                              Bare flygreier: )

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Krosli View Post
                                Men nå sier jo fagsjef i kommunen at døren ikke er helt lukket og at de ønsker dialog. det er noe vi virkelig ønsker. så blir det bare og se om vi får sitte rundt det runde bord og ha en fornuftig og god dialog med kommunen.
                                Det dere sikkert allerede har plan for er at dere må få de til å slutte å beskrive aktiviteten som "den modlelflygingen som foregår der ute"... Det høres i reportasjen ut som at kommunen ikke helt har skjønt hva de har med å gjøre. Det er ikke "noen som flyr modellfly"!

                                Det er idrett på lik linje med fotball, håndball, sykling, eller langrenn. I likhet med alle andre idretter har miljøet en blanding av "mosjonister", og profesjonelle idrettsutøvere som trener til mesterskap. Har dere noen som har stilt i NM/EM/VM i klubben? Noen som har vært eller er på landslaget i en gren? DE MISTER TRENINGSMULIGHETEN SIN. I bergen har vi hatt folk både på landslaget, og NM/EM/VM i klubben. Det er et språk byråkrater forstår, når de tar treningsmuligheten bort fra en landslagsutøver, og alt slikt må brukes for alt det er verd.

                                Vi har også brukt lederen for Idrettsrådet i Bergen som både har snakket og skrevet til kommunen om hvor viktig sporten vår er.

                                Jeg legger vet ett lite utklipp fra ett av dokumentene vi har skrevet til Bergen Kommune som jeg synest beskriver noen av argumentene man må bruke hos kommunen for å forsøke å få gjennomslag for behovene våre.

                                Bruk de organene dere har tilrådighet. Der sitter det utrolig mye kompetanse og know-how som er nyttig i slike saker. Vi har kanskje hatt mest nytte av Idrettsrådet rett og slett for å legge litt tyngde på saken. Vi er ikke en guttegjeng som leker på marken!

                                Mens vi sitter i møter med "modellflyhoder" hoster gjerne idrettsrådet opp paragrafer, tiltredelseserklæringer, gamle lover og regler, referater fra møter i kommunen, arealplaner, og annet rask som vi ikke verken hadde tenkt på, husket på, eller forstått.

                                Ønsker dere virkelig lykke til og STÅ PÅ!!!

                                Se ellers vedlegget.
                                Attached Files
                                Last edited by andersh; 13-01-10, 00:49.
                                Anders Hauge

                                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                                www.JetsOfBergen.no
                                rc.andersh.com

                                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                                Byggeblog for Eurosporten
                                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                                Comment

                                Working...
                                X