Announcement

Collapse
No announcement yet.

Da går det mot slutten for Stavanger RC!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by rcmodeller View Post
    Kommunen tar helt feil. Man trenger INGEN tillatelse for å fly modellfly, på lik linje som man trenger ingen tillatelse for å klippe plenen med motorisert klipper. Ingen, dvs heller ingen lovmyndighet, kan regulere modellflyging ut over ALL annen normal aktivitet som forgår. Modellflyging er underlagt samme lover og regler som ALL annen aktivitet som lager lyd. Dvs at lokale bestemmelser om ro og orden må følges, enten man flyr modellfly, spiller trompet eller slår plenen. Dette generelt.

    Men så kommer det spesielle. KUN grunneier, og kun "han", kan tillate eller ikke tillate modellflyaktivitet på sitt område, så lenge modellflygerene retter seg etter stedlige ro og orden regler. Derfor er det alltid gunstig å leie stripe av en bonde, for på en bondegård foregår der alltid mer motorisert aktivitet enn noe modellfly kan produsere. Da er det kun bonden, og bonden alene, uansett innvendinger fra utenforstående, private eller offentlige, som kan avgjøre om aktiviteten skal fortsette eller stoppes.

    Så til kommunen. Hvis de er grunneier av området, så kan de avgjøre dette alene. Er de IKKE grunneier av området, så har de ingenting de skulle ha sagt. Men, et utlagt offentlig friområde kan reguleres av det offentlige. Det er korrekt.

    Så derfor, lei privat, få grunneier med på laget (interessert i aktiviteten), så er det ingen andre enn grunneier som kan stoppe dere.

    RCModeller
    Hvor har du dette fra? Noen plasser det står i Lovdata, slik at ved en evnt. tvist kan ha paragrafer å vise til?
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment


    • #32
      Hvordan gikk med dere?
      OAF
      Caliber 30FT MiniTitan
      Div Fly
      Radio Hitec Aurora 9
      www.ringerikemfk.com
      http://modelsport.no/

      Comment


      • #33
        Død og begravet meg bekjent

        Comment


        • #34
          Hei.

          Stavanger kommune hev oss bort fra stripa ingen diskusjon der nei. De brukte mange flere typer grunner som vi bortviste og hadde gode argumenter mot. Så som støyklager og anmeldelse, jeg hadde mye kontakt med helse sjefen som kommunen hadde kontaktet, jeg spurte om de kunne komme og ta støymålinger. Dette kunne de ikke siden kommunen ikke ville dette, han mente grunnen var at da kunne ikke kommunen bruke støy som argument siden det ikke ville da være grunn pga av plassen vi var på og støynivå. Ellers var det endel andre tullete ting det gikk på. I ett av de siste brev vi fikk så sto det at selv om det ikke hadde vært for noen av de nevnte grunner så skulle vi bort for vi passet ikke inn i deres planer. Det var ikke noe hjelp og få i forbundet heller de spurte på ett tidspunkt om vi ikke heller kunne føre saken selv for vi visste mere om den. SÅ takk for hjelpen der ja .

          Jeg har sendt brev til de fleste kommuner i Rogaland hvor jeg forteller om den flotte hobbyen og spør pent om det kan være mulig og tilrettelegge noe i deres kommune, selvfølgelig da mot at vi selv skal gjøre alt arbeide. Kun en kommune har svart positivt det var Gjesdal kommune, der var jeg i ett møte med dem. Her trenger vi kun finne en bra plass så skal de hjelpe med søknader og det som trenges.
          Så om noen her vet om en plass i Gjesdal si fra så skal vi sammen få til noe.
          Jeg selv flyr på Forus RC hvor det er en flott stripe masse kjekke folk, men masse folk (",) kan bli litt mye kø til tider og det burde vært mer enn en klubb i Rogaland hvor medlemmer er velkommne, det finnes endel små "private" flyklubber men der kommer ikke noen inn etter som jeg forstår.

          Så for Stavanger rc gikk det rett på ræva desverre.

          Mvh
          Svein K
          Mvh
          Svein K

          Comment


          • #35
            Jeg tror den eneste måten å ordne seg en ny plass på, er å banke på dørene rundt i aktuelle områder. Er selv med i en av de "private" klubbene i området, og vi har selv ordnet oss plass med å kjøre rundt på jakt etter en grei plass, for så å spore opp grunneier og undersøke om vi kan få leie noen meter med areal for hobbyen vår. Dette har fungert bra for oss, og jeg tror det er den eneste måten å ordne det på, da kommunen nok ikke har noen som helst interesse av å hjelpe klubber som våres.

            Comment


            • #36
              Hei.
              Du har nok desverre helt rett når det gjelder dine meninger om Stavanger kommune og det gjelder nok flere kommuner rundt om i Norges land desverre.
              Kommunen løy på lokal tv om at de ville sitte ned og diskutere saken med oss og se på altermativer, men de vil nesten ikke engang svare pr mail.
              Så jeg håper jo at en dag det vil kunne bli oprettet en stripe til i Stavanger omegn for personer som vil møte likesinnede og kose seg med fly hobby og kaffedrøs.
              Det savner jeg veldig fra stripa på Hundvåg sukk, R.I.P.

              Svein
              Mvh
              Svein K

              Comment


              • #37
                Jeg blir rett og slett eitrandes når jeg leser om slik behandling fra kommunens side, når noen få kan få ødelegge for mange omtrent bare "fordi de kan". Tørr jeg spørre hvilke planer de hadde for området, og hver så snill å ikke si at det var natursti e.l.

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Kyrre View Post
                  Jeg blir rett og slett eitrandes når jeg leser om slik behandling fra kommunens side, når noen få kan få ødelegge for mange omtrent bare "fordi de kan". Tørr jeg spørre hvilke planer de hadde for området, og hver så snill å ikke si at det var natursti e.l.
                  Det er nok bare fotball som er/blir prioritert i de fleste kommuner..........
                  -63.
                  Graupner MC
                  JR
                  Multiplex
                  Turnigy.
                  Fly, alt for mange.

                  Comment


                  • #39
                    Hei.

                    Joda det ble tilrettelagt for større natursti nærmere området vi hadde, selv om vi var tidlig ute og forklarte situasjonen. Vi prøvde også og argumentere med at vi kunne i ettertid sette opp sikringer og det som skulle til men nei da. Nå har også sjøspeideren blitt tildelt endel av "vårt" område selv om de har fra før i nærheten. €"#%€(=)( hrmm.
                    Mange av natursti brukerne klager for de får ikke lengre med ungene rundt når det kjekkeste med hele turen, menlig og se alle flyenen og helikoptrene i luften er borte. Men det bryr ikke Stavanger kommune seg om. Mange av de voksne brukerene går også sjeldnere pga av at vi er borte.

                    Mvh
                    Svein
                    Mvh
                    Svein K

                    Comment


                    • #40
                      Gå over til sjøfly. På sjøen kan vel ikke kommunen jage dere bort.

                      Comment


                      • #41
                        Jeg vil nå si det var mange "sjøfly" på stripa til stavanger rc klubb når den var i drift
                        Min Hjemmeside..

                        http://sveininge.iflogg.com

                        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                        Comment


                        • #42
                          Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke forbundet i det minste kan late som om de engasjerer seg. Med denne passive holdningen til sine egne medlemmer signaliserer forbundet rett ut at det eneste de bryr seg om er å få inn kontingenten. Om noen fra forbundet kan redegjøre for hvilken strategi de har i forhold til problemstillingen så hadde det vært fint.

                          Svar avventes.
                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment


                          • #43
                            Hei.

                            Her må jeg si meg enig i deg Geir.

                            En annen ting.
                            Jeg leter fremdeles etter plass i Stavanger omegn har ikke gitt opp enda selv om jeg ikke er like ivrig i letingen. Om noen skulle vite om en plass eller har planer om og starte opp en klubb gi lyd vær så snill (",).
                            Jeg fortalte at jeg i høst sendte rundt brev til de fleste kommuner i Rogaland men ingen har plass, kun to kommuner sier de vil se etter og gi beskjed om de skulle finne noe bra. Gjesdal og Bjerkreim kommune, godt noen prøver litt hvertfall.

                            Svein.
                            Mvh
                            Svein K

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Krosli View Post
                              Jeg selv flyr på Forus RC hvor det er en flott stripe masse kjekke folk, men masse folk (",) kan bli litt mye kø til tider og det burde vært mer enn en klubb i Rogaland hvor medlemmer er velkommne, det finnes endel små "private" flyklubber men der kommer ikke noen inn etter som jeg forstår.

                              Originally posted by Krosli View Post
                              Jeg leter fremdeles etter plass i Stavanger omegn har ikke gitt opp enda selv om jeg ikke er like ivrig i letingen. Om noen skulle vite om en plass eller har planer om og starte opp en klubb gi lyd vær så snill (",).
                              Jeg fortalte at jeg i høst sendte rundt brev til de fleste kommuner i Rogaland men ingen har plass, kun to kommuner sier de vil se etter og gi beskjed om de skulle finne noe bra. Gjesdal og Bjerkreim kommune, godt noen prøver litt hvertfall.
                              Hei, Albatross RC som holder til på Tjessem ved Figgjo er en av disse private klubbene. Vi har ett medlemstak på 35 medlemmer, men nå er det ganske mange ledige plasser i klubben, i overkant av 10 ledige plasser vil jeg tro.

                              Klubben er i all hovedsak for de som er interessert i elektro- og seilfly, og vi har ganske mye restrisksjoner ift bruk av fly med forbrenningsmotor. Forbrenningsmotor kun tillatt ett par dager i uken, man må ha vært medlem i klubben mer enn ett år for å fly med forbrenningsmotor, 2 takt ikke tillatt etc. Dette for å ivareta ett godt naboskap i en region som er presset mtp steder å fly.

                              I tillegg har vi en høydebegrensning på 200 meter over bakken grunnet fullsize trafikk over området.

                              Om man kan leve med disse restriksjonene er Albatross RC en meget bra klubb å være medlem i. Nesten aldri kø på stripa, plassen har en fantastisk beliggenhet mtp termikk og hang effekt.

                              Les mer på 404 Not Found.
                              Audun

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by AudunT View Post
                                Om man kan leve med disse restriksjonene er Albatross RC en meget bra klubb å være medlem i. Nesten aldri kø på stripa, plassen har en fantastisk beliggenhet mtp termikk og hang effekt.

                                Les mer på 404 Not Found.
                                Hvordan stiller Albatross seg til helikopter?

                                Comment

                                Working...
                                X