Announcement

Collapse
No announcement yet.

Da går det mot slutten for Stavanger RC!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Da går det mot slutten for Stavanger RC!

    Det ser nå ut som at vi her i Stavanger mister vår kjære flyplass. Linker til SRCK sine sider, der ligger det også link til brevet vi har fått fra Stavanger kommune.

    http://www.srck.no/

    Jeg håper ikke dette blir en trend i fremtiden at det ikke er plass til oss modellflygere. Dette er meget triste nyheter for oss.

    Mvh. Christer
    Bare flygreier: )

  • #2
    Triste greier.
    Hold oss gjerne oppdatert her på forumet hvilken bistand dere får fra forbundene videre i saken.

    Comment


    • #3
      Trist. Håper dere finner et egnet område, som kommunen burde bistå med. Hadde det vært fotballinteresser i området hadde vel målene blitt satt opp i dette øyeblikk. Håper også forbundet kan bistå, selv om det hører til sjeldenhetene at de lykkes. Generelt burde alle gode krefter jobbe for å få regulerte og egnede modellflyområder, ellers ender vi opp med sjøfly alle mann - i internasjonalt farvann.
      Geir


      3D plane - 1D brain

      Comment


      • #4
        Det er jo triste nyheter. En må vel bare innse at modellflyaktivitet i Stavanger kommune (med fuel) er en umulighet. Tror det vil være vanskelig å finne steder som tilfredsstiller de kravene som blir stilt. Det er ikke noen overraskelse heller når jeg ser hvem som har har skrevet under brevet....... (kjenner godt til alle)

        Skal Stavanger RC overleve som klubb må de legge om til kun elektro eller flytte ut til en av nabokommunene. Kan være vanskelig både i Randaberg og deler av Sola, på grunn av flyplassen. Trist, men det er vel sannheten.

        Håper dere finner en løsning og lykke til.

        Comment


        • #5
          Hva :-0 ???

          Det må vel finnes en velvillig bonde et sted, selv innen Stavanger kommune, som velvilligst kan leie bort en snipp i utkanten av et jorde? De folka er i hvertfall ikke spesielt vare for støy og aktivitet.

          RCModeller

          Comment


          • #6
            Skikkeli sure greier!!! Vi fra senja mfk vet hvordan det er å miste flyplassen, det er slettest ikke gøy. Å det er heilt utruli at det ska være lov å piske modellflysportn bort på denne måten, uten at dere ikke en gang får tilbud om et annet område.. Trur aldri feks en fotballklubb ville blitt behandlet slik...
            MC 22s
            Toplight standard
            Tragi 603 custum
            Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
            Raptor 50v2. Os hyper
            Seb-art katana 30
            taxi 2400 on floats. roto 35vi
            extreme composite Otop 3D. Os 140rx
            Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
            C-arf Superextra 3,1. 3w 150
            _____________________________
            Hans-Are Jenssen

            Comment


            • #7
              Dette er trist, og desverre en alt for kjennt problemstilling....

              Bergen Modellflyklubb mistet stripa for drøye to år siden, og vi har jobbet knallhardt for å få på plass ny stripe. Kom så langt at vi fikk godkjennelse fra politikere/bygningsmyndigheter - men fylkesmannen sa nei. At man mister stripa kan se ut som slutten for en klubb - slik er det ikke alltid. Det er viktig å kunne bevare troen på å kunne få noe til. På Jæren skulle det være nok av plasser som det burde være mulig å kunne anlegge en modellflyplass!

              I Bergen, med kun 7 fjell og få egnede områder, gir vi ikke så lett opp, og vi har en siste prosess vi må kjøre for å se om vi får det til. Og håpet er der enda

              Ben-Erik
              Styreleder BMFK
              Last edited by Ben_E; 17-11-09, 16:01.
              Ben-Erik Ness
              Bergen Modellflyklubb

              Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

              www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


              http://www.bmfk.no
              http://www.jetsofbergen.no

              Comment


              • #8
                Hei

                utrolig trist at dere mister flyplassen deres, stusser litt på denne linjen i brevet:

                Miljøverndepartementet sin retningslinje for støy i arealplanlegging T-1442 sier
                at modellfly har en typisk lydeffekt på minst Lwa=100 – 105 dB.

                Hvor kan Miljøverndep. ha fått et slikt tall fra?

                Gjerdrum Modellklubb der jeg er medlem har en støygrense på 94 dB.

                Kan NLF kanskje informere departementet om utviklingen på modellflymotorer og støybegrensning av disse?

                mvh
                Odd Johnny
                www.modellflybutikken.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Modellflybutikken.no View Post
                  Hei

                  utrolig trist at dere mister flyplassen deres, stusser litt på denne linjen i brevet:

                  Miljøverndepartementet sin retningslinje for støy i arealplanlegging T-1442 sier
                  at modellfly har en typisk lydeffekt på minst Lwa=100 – 105 dB.

                  Hvor kan Miljøverndep. ha fått et slikt tall fra?

                  Gjerdrum Modellklubb der jeg er medlem har en støygrense på 94 dB.

                  Kan NLF kanskje informere departementet om utviklingen på modellflymotorer og støybegrensning av disse?

                  mvh
                  Odd Johnny
                  Støy er så mye, og det kommer an på målemetoder. Så spørsmålet er bl.a. målt avstand, målemetode, og fast/slow/frekvens m.m.

                  Litt om Lwa:
                  Viktigste støyparameter er lydeffektnivået i desibel (dB)
                  Den viktigste parameter for å dokumentere støyegenskapene til maskiner -- inklusive varmepumper, er det A-veide lydeffektinvået LwA i dB. Dette er en verdi som er målt i et lydlaboratorium, og kalkulert som om lydenergien sendes ut fra et sentralt punkt. LwA er definert som den lydenergi som passerer gjennom en kuleflate med 1 m² overflate -- som (teoretisk) omgir maskinen. Fordi arealet på en kule med radius r er lik: 4Πr², blir dette i tallverdi likt med lydtrykknivået LpA målt på en avstand r = 0,28 m fra sentrerpunktet for lydutbredelsen (teoretisk eller i praksis). I denne avstand blir tallverdien for LwA og LpA helt lik, oppgitt i dBA.


                  Vi stopper der for øyeblikket tror jeg, men essensen er at 105 dB ikke nødvendigvis er lik 105 dB!

                  Ellers kan jeg si at vi erpå saken, både med hensyn til departementet, og Stavanger RCK spesielt.
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment


                  • #10
                    Moss MFK mistet også stripen i år grunnet støy. Kjenner ikke forholdene helt men at det ble fløyet 1 og/eller 2 juledag hjalp neppe da det etter det jeg har hørt allerede var noen klager inne.

                    Comment


                    • #11
                      I mange tilfeller så kan vi takke oss selv for at myndighetene ikke akkurat er på vår side.
                      Har en oppfatting at mange modellfly fanatikere ikke akkurat oppfører seg som diplomater og har et ego som øker proporsjonalt med størrelsen på flyet.
                      Jeg kan også godt forstå at enkelte naboer ikke liker å ha et par "motorsager" gående hele tiden i nabolaget.

                      Etter å ha drevet med hobbyen noen år midt i Norges største by har vi måtte lære at så lenge vi driver på med noe som flyr innenfor bygrensen, så er vi nederst på rangstigen hos myndighetene når det kommer til å få bruke grøntanlegg.

                      Ved å opprettholde et fuel forbud og begrensning på fly størrelse har vi greid å opparbeide oss en tillit hos myndighetene.
                      Dessverre har vi ingen klubb i Oslo som ønsker å være den samlende spydspissen for Ekeberg's piloter mot myndighetene, så det er kun v.h.a. sunn fornuft, smidighet og selvjustis at vi nå får lov til å bruke området relativt fritt.

                      Et eksempel som viser at modellfly aktivitet kan godtaes av myndighetene er som følger:
                      Dessverre har det vært noe Fuel/Heli aktivitet tett opp til nabobebyggelsen noe som medførte klager til Park og Anlegg i kommunen, videre har enkelte naboer gått ut i pressen med en del sure oppstøt og ønske om å forby all flyaktivitet på Ekeberg.
                      Heldigvis har kommunen uten vår oppfordring gått ut å "forsvart" vår aktivitet, MEN med helt klare rammer - støynivået målt hos naboene skal ikke overstige 50-60 db. (noe av det samme som står i brevet fra Stavanger kommune).

                      Jeg tror dere stadig har en mulighet til å kunne utføre hobbyen i nærområdet - men det vil kreve konvertering til "mindre" modeller og elektro.

                      Min anbefaling er å spille på lag med kommunen - ikke se på dem som fienden.
                      Arranger en elektro dag, ta med unger og familie (det er viktig å vise at dette ar en hobby som ikke bare er for voksen menn med fet lommebok, men appellerer til det brede lag og da særlig ungdommen!)
                      Prøv å be med dere noen representanter fra kommunen slik at de virkelig kan se og HØRE att dette ikke er farlig / til sjenanse for andre.

                      Vi jobber med det og er er på god vei til å lykkes i Oslo - jeg er helt sikker på at dere greier å komme på beina igjen i Stavanger

                      Stå på og lykke til!

                      -Frank-
                      Last edited by Quadrocopter; 17-11-09, 22:05.

                      Comment


                      • #12
                        Triste greier! Jeg har vert på Hundvåg noen ganger og flydd og det er/var et bra anlegg! Håper det ordner seg for dere på ene eller andre måten!

                        Jeg reagerer imidlertid på et par ting i brevet:

                        Tillatelse til bruk av området som arena for modellflyaktivitet er ikke gitt av Stavanger kommune

                        Leieforholdet mellom Olav S. Lunde og Stavanger Radio Controll Klubb
                        har ikke blitt videreført til Stavanger kommune etter tiltredelse.


                        Jaha..? Når ble det nødvendig å søke kommunen om å fly modellfly så lenge man har grunneiers velsignelse?
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by cissaman View Post
                          Det ser nå ut som at vi her i Stavanger mister vår kjære flyplass. Linker til SRCK sine sider, der ligger det også link til brevet vi har fått fra Stavanger kommune.

                          http://www.srck.no/

                          Jeg håper ikke dette blir en trend i fremtiden at det ikke er plass til oss modellflygere. Dette er meget triste nyheter for oss.

                          Mvh. Christer
                          Det tragiske er at feks Opera, som jeg er rimelig sikker på har færre intresenter enn modellfly,fikk beste tomt i hele oslo. Og en annen ting, er at her sponser staten ca 500 kr pr billett som blir solgt. Det hadde vært noe for modellflyvere det.....

                          Dessverre så er ikke modellfly noe som politikere intereserer seg for, og har heller ikke høykultur status. Derfor blir våres kår så elendige.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Triste greier. Men det står da vitterlig å lese i brevet at: "Stavanger kommune har mottatt flere klager på støy fra naboer og brukere i området...." Det er altså naboene og turgåerne som bråker.

                            Comment


                            • #15
                              Takk for all støtte her.

                              Jeg sitter ikke i styret og har ikke alle opplysninger. Men anng. dette med støy så har vi vel hatt noen klager ja, men dette er følgt opp på en god måte og vi har deltatt på styremøte i velforeningen til nabolaget som er nermest oss, der klagene og så har kommet ifra. Har virkelig hatt intrykk av at det har vært enighet om at det går greit så lenge vi tar hensyn. I klubben har vi gjort flere ting for å imøtekomme dette, blandt annet har vi innført støykrav på 93 db. Alle store bensinmodeller er ikke målt men flesteparten (under arbeid).

                              At forbundet er på saken er meget gledelig, hadde vi fått i land en ny avtale med div. begrensinger så hadde det blitt en meget gledelig jul: )

                              Anng. områder som er aktuelle å fly på i vårt nærområde så tror jeg det blir vanskelig, vi har ikke klart å se for oss hvor det skulle vært. Og lengre ut på Jæren finner du en høyst oppegående klubb som heter Forus RC, det blir alternativet mitt men frykter at det blir for langt bort for flesteparten av gutta i SRCK.
                              Bare flygreier: )

                              Comment

                              Working...
                              X