Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nå snur sola

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by GTI20 View Post
    ja den er flat men rund. er nå flatt her ute så da må jo jorden vare flat.. var å så enden i sommer. tok et bilde.
    Scary


    .

    Comment


    • #17
      I følge stom er det i morgen den snur
      eller at ting går den riktige veien
      Storm - TV2.no
      BOOMA Intelliswitch

      Odd A Eriksen

      Comment


      • #18
        har dere veldig avsidigsligende stripe siden dere kan fly i midnattsol, skall jo normalt være stillt ved 2300 tiden

        Comment


        • #19
          Originally posted by ludvik 79 View Post
          har dere veldig avsidigsligende stripe siden dere kan fly i midnattsol, skall jo normalt være stillt ved 2300 tiden
          Hva mener du? Nord for polarsirkelen er det midnattsol stort sett hele sommeren...
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

          Alt flyr bare du har nok motor!

          Comment


          • #20
            Originally posted by JayBee View Post
            Hva mener du? Nord for polarsirkelen er det midnattsol stort sett hele sommeren...
            Jeg vet, jeg er i salangen jevnlig, det jeg mente var midnattsol er vell det man kaller solen om natten og da kan man jo ikke flyge med noe som bråker uten det er øde der du flyr. Fin stripe de har på elvenes

            Comment


            • #21
              polarsirklene

              Mellom polarsirklene og polene vil midnattssol forekomme om sommeren og mørketid om vinteren. Ekte mørketid har man ikke før et godt stykke nærmere en pol. I Bodø, som ligger godt nord for den nordlige polarsirkelen, er dagen ca. 50 minutter ved vintersolverv. Årsaken er lysets avbøyning i atmosfæren. Uten atmosfære ville det ha vært én dags mørketid ved polarsirklene. Polpunktene har midnattssol halve året og mørketid resten.

              Polarsirklene lå sommeren 2009 på bredde 66°33′42,5″. Polarsirklene beveger seg for tiden mot polene med ca. 0,46″ (ca. 14,25 m[2]) pr. år.[1] I løpet av 41 000 år vandrer den nordlige polarsirkelen mellom omtrent Brønnøysund i syd og Moskenesøy i Lofoten i nord.[1]

              Wikipedia:P
              Jon-Brage Hoel Andorsen
              -------------------------------------------------------------------------
              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

              Alt flyr bare du har nok motor!

              Comment


              • #22
                Vi flyr et godt stykke unna tett bebyggelse, og kan fly så lenge vi måtte ønske uten at det merkes av nermeste nabo, men allikevel er det bare 20 minutter å kjøre fra sentrum av Narvik.
                Jon-Brage Hoel Andorsen
                -------------------------------------------------------------------------
                Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                Alt flyr bare du har nok motor!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by JayBee View Post
                  Mellom polarsirklene og polene vil midnattssol forekomme om sommeren og mørketid om vinteren. Ekte mørketid har man ikke før et godt stykke nærmere en pol. I Bodø, som ligger godt nord for den nordlige polarsirkelen, er dagen ca. 50 minutter ved vintersolverv. Årsaken er lysets avbøyning i atmosfæren. Uten atmosfære ville det ha vært én dags mørketid ved polarsirklene. Polpunktene har midnattssol halve året og mørketid resten.

                  Polarsirklene lå sommeren 2009 på bredde 66°33′42,5″. Polarsirklene beveger seg for tiden mot polene med ca. 0,46″ (ca. 14,25 m[2]) pr. år.[1] I løpet av 41 000 år vandrer den nordlige polarsirkelen mellom omtrent Brønnøysund i syd og Moskenesøy i Lofoten i nord.[1]

                  Wikipedia:P
                  altså begrepet midnattsol brukes om solen uansett hvilken tid det er på døgnet?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by JayBee View Post
                    Vi flyr et godt stykke unna tett bebyggelse, og kan fly så lenge vi måtte ønske uten at det merkes av nermeste nabo, men allikevel er det bare 20 minutter å kjøre fra sentrum av Narvik.
                    Ok, jeg er ikke kjennt i Narvik, jeg kjører bare igjennom

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by ludvik 79 View Post
                      altså begrepet midnattsol brukes om solen uansett hvilken tid det er på døgnet?
                      Tror ikke det, nei. Begrepet forklarer seg ganske godt selv, og det er det jeg går ut ifra når jeg bruker det.
                      Jon-Brage Hoel Andorsen
                      -------------------------------------------------------------------------
                      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                      Alt flyr bare du har nok motor!

                      Comment


                      • #26
                        Ja det gjør du rett i:P
                        Jon-Brage Hoel Andorsen
                        -------------------------------------------------------------------------
                        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                        Alt flyr bare du har nok motor!

                        Comment


                        • #27
                          Solen snur, men det er fremdeles iskaldt en stund til. Denne damen klager ikke over kulden.

                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #28
                            Der skulle me ha vøri! Og det har ingenting med naturen å gjøre for så si det sånn!
                            (dvs.. indirekte jo.. )
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • #29
                              Tror ho trenger varme og jeg har mye og gi

                              Comment


                              • #30
                                Tradisjonen tro kan jeg herved meddele at SOLA NÅ HAR SNUDD! Vi får mot lysere tider, og det er på tide å finne fram myggspray og solkrem. Det er på tide å bestille nye batterier og leane motorene, for nå blir det 20 grader før vi vet ordet av det!

                                Tradisjonen tro må også en eller annen kverulant påpeke at det egentlig ikke er sånn at sola snur. Hvem kan ta på seg oppgaven i år?
                                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                                Anything worth doing is worth overdoing!

                                Comment

                                Working...
                                X