Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny markedsplass av RC-folk, for RC-folk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny markedsplass av RC-folk, for RC-folk?

    Ref dialogen som har vert i denne tråden:
    (MFN) ModellflyNytt.no

    Yes, da har vi fått på plass en ny tråd som skal omhandle dette. Jeg hadde egentlig noen tanker om å "holde kortene tett til brystet", siden jeg antar at rcm nå vil svinge seg rundt, men jeg tror vi bare skal la de svinge seg. Om vi realiserer dette vil målet mitt være å lage en ny markedsplass for rc-utstyr, AV RC-folk, FOR rc-folk! Ikke AV siviløkonomer, FOR å tjene penger. Litt i samme ånden som modellflynytt.no og slik rcmarked.no en gang var. Som de fleste vet er det ikke lenger MFN/Klaus som eier rcmarked.no, men de samme som driver rcverden.com (123.no).

    Dermed er det bare rett og rimelig at alle får være med på å utforme et slikt nytt nettsted, siden det tross alt er dere som skal bruke det.

    Det vil være noen kostnader forbundet med det. For meg som har egen server allerede vil kostnaden være lavere, men det vil likevel drive frem kostnader rundt linjeleie, evt. utvidelse av serverkapasitet, og evt. lisens på programvaren dersom det blir kommersiell programvare. Personlig synest jeg modellen som rcmarked kjører på i dag er helt ok, hvor det er gratis å annonsere, mens man kan betale noen få kroner for forskjellige promo pakker. I tillegg vil man ETTERHVERT kunne få inn litt kroner på kommersielle bannerannonser, men det kommer ikke før man evt. er GODT oppe og går. Tilsist vil det tilkomme noen kostnader med å ha et firma på det, for det må man med en gang man tar betalt for noe, enten det er bannerannonser eller promo pakker.

    Jeg har allerede siktet litt på en løsning som gir milevis bedre funksjonalitet enn rcm gir i dag. Som feks:

    * Det som trigger det hele: Mulighet for å rapportere brukere eller annonser
    * Karaktergivning
    * Mulighet for å embedde en Youtube video i annonsen
    * Avansert søk feks. med mulighet for å begrense søket til "gren" (fly/bil/båt), eller geografisk
    * Bedre løsning for bilder
    * osv osv...

    I tillegg synes jeg en ny løsning bør ha:

    * Krav ifbm registrering, her må hjernene legges i bløt
    * Feks. krav til å oppgi RC-klubb tilhørighet? Vil gjøre det lettere å sjekke om noen kan "gå god for" selgeren.

    Først og fremst, hvordan stiller "menigheten" seg til et slikt prosjekt? Bare tull?

    BRUK POLLEN ØVERST!
    156
    Ja.
    76.28%
    119
    Nei.
    23.72%
    37
    Last edited by andersh; 28-12-09, 01:28.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    Det er ikke så enkelt å prøve å bidra her nei, så eg kopierer følgende innlegg en gang til

    Å lage et annonsemarked i seg selv er ikke så vanskelig. Det er tross alt kun snakk om innregistrering av annonser her(salg, kjøpes eller byttes). Ingen form for transaksjoner, betaling eller kasseløsninger trengs. Et lite brukersystem trengs, men lite ellers.

    Hosting kostnader kommer i alle mulige farger og fasonger. RCmarked.no er vel så vidt eg forstår reklamefinansiert. Burde uansett være mulig å få til en ny løsning til 4-600kr måneden.

    Uansett så melder eg interessen for å bidra, om det skulle bli aktuelt. Har erfaring innen webutvikling/programmering.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #3
      Eg stemte nei !!

      Eg synest at d e nok internett sider som eg må innom.

      Hadde nok vært best om RCmarked kunne vært fletta inn i forumet på ett eller anna vis....
      Svein Roe
      ----------------
      Skymaster F-15 - Nexus Mk II
      Boomerang Sprint - Simjet 2250
      Starfire II P-60
      C-arf Extra 2,3 - DA 50
      EF Extra 91" - DA 60
      EF Edge 48"
      Ventus 4m
      Mini Nyx

      Comment


      • #4
        Eg ser poenget med det du sier. Men om alle tjenestene som er tilgjengelige for oss brukere skal smelte sammen vil vi jo ende opp med kun en tilbyder av alle tjenestene. Og da har den tilbyderen monopol.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Originally posted by Aviator View Post
          Eg synest at d e nok internett sider som eg må innom.

          Hadde nok vært best om RCmarked kunne vært fletta inn i forumet på ett eller anna vis....
          Rcmarked og MFN er ikke eid av samme eier lenger. RCM er solgt til 123.no og drives som et kommersielt prosjekt. Slik sett vil det være mer sansynlig at rcm en gang i tiden smelter sammen med rcverden.com som er drevet av samme selskap.

          En annen problemstilling jeg ønsket å adressere med dette prosjektet er mulighet for gode skreddersydde RSS-feeds, slik at feks. klubbene kan ha en liste på sine sider med "Siste annonser fra nyttnavn.no". Eller feks. sider som jetsofnorway.no kan ha en liste over siste annonser KUN fra "Jet/DF" kategorien. Noe som ville gitt deg akkurat det du vil ha - færre sider å sjekke.

          Dette har jeg allerede etterlyst hos 123.no, jeg skulle få det, men det kommer ikke. De fleste CMS-løsninger støtter RSS og dermed er det ingen heksekunst å lage det til.

          Målet mitt her er ikke kommersielt, men å få til en SKIKKELIG og TRYGG markedsplass for rc-folket! Så om 123.no har noe på trappene som de vil dele med oss, så må de gjerne informere i denne tråden! For meg vil ingenting være bedre enn at rcm i morgen kommer med NINJAfunksjonalitet!
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Jeg ville foretrukket at et evt nytt marked var under Modellflynytt, men det er kanskje å be om for mye.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              E d ikkje greit at alt e på en plass...?
              Plutselig så e d en som skal selge den dingsen du har vært på leiting etter i lang lang tid. Den dingsen som gikk ut av produksjon for 4 år siden og du har leita etter den i de siste 3 årene uten hell.
              Så e d en som legg den ut til salgs på ett eller anna nystarta RC marked som du har gått glipp av og ikkje sjekker.... D ville vært kjipt...

              Men eg skjønne kor du vil med monopol tanken.
              men når man ser på alle de andre "marked" som ligger ute er det vel ingen som har kommet opp på høyde med RCMarked... blir vel mest som en flopp.

              Men eg regne me at Anders får til noe bra... Jetsofbergen blei no veldig bra.
              Så d skal bli artig å se.
              Svein Roe
              ----------------
              Skymaster F-15 - Nexus Mk II
              Boomerang Sprint - Simjet 2250
              Starfire II P-60
              C-arf Extra 2,3 - DA 50
              EF Extra 91" - DA 60
              EF Edge 48"
              Ventus 4m
              Mini Nyx

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Jeg ville foretrukket at et evt nytt marked var under Modellflynytt, men det er kanskje å be om for mye.
                Det er jeg ikke uenig med deg i, men det skulle overraske meg mye om ikke Klaus har signert fra seg muligheten til å lage ny markedsplass når han solgte "den gamle"...

                Men en av sikkerhetsløsningene som ville vært idéelle var feks om man kunne koblet opp selgerkontoen mot MFN brukerkontoen? Det vil gjøre det lettere å kvalitetskontrollere selgeren.

                Og RSS (som nevnt over) vil kunne gi deg en oppdatering der du leser ofte, enten det er på dinlokalemfklubb.no eller modellflynytt.no.
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  Identifisering og autentisering vil alltid være et problem uansett. Det beste vil kanskje være å forsikre seg om at brukerens e-postadresse og mobilnr stemmer. Og at kun en bruker kan registrere seg med den adressen og det nummeret.

                  RSS feeds hadde vært ypperlig. Og ikke minst e-postvarsling ved registrering av nye annonser i en kategori. Noe som ikke fungerer pr dags dato.
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Å lage en tilsvarende tjeneste som rcmarked.no er i dag sett bort i fra funksjonene for annonsører/reklame bør ikke ta mange ukene egentlig. Og da snakker vi om å lage det i fra bunnen av.
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by nomore View Post
                      Å lage en tilsvarende tjeneste som rcmarked.no er i dag sett bort i fra funksjonene for annonsører/reklame bør ikke ta mange ukene egentlig. Og da snakker vi om å lage det i fra bunnen av.
                      Det finnes gode løsninger der ute allerede, noen er basert på åpen kildekode, noen er gjerne en kombinasjon med en relativt rimelig lisens hvor man får tilgang til kildekoden. Det er ganske dårlig timebetaling å lage alt selv fra bunnen av, så jeg ser for meg å kjøpe en løsning som er 90% ferdig, som man så tilpasser og jenker til litt for å tilfredstille evt. spesielle behov vi har.

                      Løsningen må ha noen intekter og må etterhvert kunne være noenlunde selvfinansierende, så noen kommersielle funksjoner (bannerannonser, promo-funksjoner, betalingsløsning, osv) må den også ha.

                      De aller mest tekniske detaljene og fiksfakseriene tar vi som evt. involveres i saken "på kammerset", mens denne tråden handler om alt rundt om det er noe poeng å gjøre det i det hele tatt, samt hvilken funksjonalitet vi ønsker oss. Om noen ser for seg at de reelt sett kan bidra med noe, enten det er programmering (PHP/SQL/C#) eller annet, så send meg gjerne en PM.

                      Foreløpig er dette på "idé stadie", men i vurderingen/beslutningen vil det også ligge om man evt. har nødvendige resurser tilgjengelig.
                      Last edited by andersh; 28-12-09, 02:19.
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Å klone RC marked vil være ensbetydende med døden for prosjektet.
                        Skal man lag et nytt marked så må man lære av svakhetene i RCM, videre må man ta tjenesten ett hakk videre enn den er i dag.
                        Dette vil flytte massen av selgere/kjøpere over i det nye forumet og dermed også skape interessant "marked" for eventuelle "sponsorer".

                        Jeg forstår de som ønsker å knytte Markedet inn mot MFN forumet, men jeg er redd for at dette vil skape mye støy og det er aldri heldig å ha kommersielle interesser i et fritt og åpent forum.

                        På tide å zzzzzzzzove litt 15 timer gjennom Tyskland, Danmark og Norge + en ferge tur tar på og kreativiteten er ikke på topp
                        Last edited by Quadrocopter; 28-12-09, 11:36.

                        Comment


                        • #13
                          Enig med tilknytningen til MFN. Hvorfor skal MFN få en tilknytning i stede for radiostyrt.no? Eller andre? Eg synes dette skal unngås. Men om det skal opprettes en kobling/tilknytning så skal det være mulig for alle forum som ønsker det å få dette.

                          Å starte en ny løsning gir mange fordeler. De fleste har vel på et eller annet tidspunkt savnet noe på rcmarked.no og dette gir da muligheten for å få dette på plass. Og det er godt mulig det bare er meg, men eg har et inntrykk av at det er lenge siden rcmarked.no har fornyet seg.

                          Så til det som kanskje blir det vanskeligste å løse og samtidig det som folk kanskje aller mest vil ha løst; sikker/positiv identifisering av personer.

                          Dette blir ei real nøtt. Noe det alltid er. Hvordan skal en tjenesteleverandør på internett kunne vite i det hele tatt at brukeren som registrerer seg faktisk er den man utgir seg for å være? Det vanligste er at en bruker registrerer seg med et brukernavn og et passord. Å lage en god og sikker løsning her er viktig. Når brukeren så returnerer og logger seg inn så vet vi at brukeren som logger inn fortsatt er den samme brukeren som registrerte seg. Vel og bra. Men vi vet fortsatt ikke at brukeren har oppgitt korrekt navn, telefon, adresse eller e-post. Når brukeren registrerer seg så mener eg det er viktig i en slik løsning å forsikre seg om at e-postadressen og mobilnummeret som blir oppgitt faktisk tilhører brukeren. Dette kan løses med at det sendes en e-post og en SMS med en engangskode som brukeren må taste inn. Da vet vi i det minste at brukeren disponerer disse to. Da VET vi at ved registreringstidspunktet så var denne informasjonen korrekt. Deretter må vi også sørge for at en bruker kun kan registreres med et mobilnummer/e-postadresse en gang. På den måten har vi oppnådd at vi vet at brukeren er den brukeren som han utgir seg for å være, samt at brukeren disponerer oppgitt e-postadresse og mobilnummer. Og da vil eg si at vi er langt på vei.

                          Men, hvordan skal vi vite at Ola Nordmann faktisk er Ola Nordmann og ikke Kristian Nordmann? Enten så må noen andre brukere bekrefte identiteten til Ola Nordmann eller så må en tredjepart gjøre det. Om vi skal basere oss på at nye brukere må godkjennes av allerede eksisterende brukere så vil vi fort ekskludere mange nye brukere som for eks enten ikke har et kontaktnett i miljøet eller som ikke direkte vet hvem som kan bekrefte identiteten på løsningen. I tillegg forutsetter det at den som skal bekrefte identiteten faktisk er relativt aktiv. Om vedkommende bare er innom i ny og ne så vil ikke den nye brukeren få tilgang før dette er gjort, og dermed helt sikkert gå et annet sted.

                          Eg har størst tro på en tredjepart. Da har vi for eks BuyPass(Spillekort for Norsk tipping) eller BankID. Begge med sine ulemper. BankID krever for eks at brukeren har en bankforbindelse som tilbyr BankID, og det er vel ikke alle som gjør enda(litt usikker her). BuyPass krever at brukeren kjøper et BuyPass-kort eller et spillerkort hos Norsk Tipping. Begge disse vil kunne bekrefte identiteten til brukeren med såpass stor sikkerhet at det i de fleste tilfeller vil være godt nok. Men begge løsningene vil uansett enten ekskludere de som ikke har en slik ID eller vil ha det, eller forsinke registreringen såpass mye i påvente av ID at annonsen sikkert havner på finn.no eller qxl.no i stede.

                          Så hva skal man gjøre? Eg ser for meg følgende løsning:
                          - hvem som helst kan registrere seg
                          - en løsning må på plass for å forsikre oss om at brukeren disponerer oppgitt mobilnr og e-postadresse
                          - kun en bruker kan registrere seg med det samme mobilnr og samme e-postadresse
                          - alle brukere får i utgangspunktet en status som "Identitet ikke bekreftet" under profilen sin for eks
                          - valgfritt om brukeren vil få sin identitet bekreftet via en av følgende metoder:
                          - - minst to personer(eksisterende identifiserte brukere) må bekrefte dette
                          - - bekrefte identitet på brukeren via BankID
                          - - bekrefte identitet på brukeren via BuyPass
                          - - bekrefte identitet på brukeren via en ekstern betalingsløsning(koster for eks kr 5/10/30)
                          - annonser fra brukere med bekreftet identitet får en "seal of approval"-type logo i annonsen sin og på profilen

                          Det vi da oppnår er at alle kan registrere seg og legge ut annonser på lik linje med alle andre. Bekreftelse av identitet er valgfritt og fleksibelt. Man er ikke avhengig av kun en identifiseringsmetode og at brukeren faktisk har denne. Når man så er inne og ser på annonser så vil man kunne se hvem som har en bekreftet identitet, og kan dermed være ekstra trygg på at identiteten stemmer. Dette er ingen garanti for at vedkommende ikke er svindler, men dette får komme via karaktersystemet og evnt utestengelse.

                          Puh. Langt innlegg er langt
                          Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

                          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                          Comment


                          • #14
                            Ja, det var et langt innlegg Nomore. -Og det virket som en en fryktelig tungvint/omfattende prosess...
                            Terje

                            Comment


                            • #15
                              Vote'en indikerer en helt klar trend som viser at det trengs et nytt marked!

                              Tallet (80/20 - 45 votes) som er der nå gjengspeiler i høy grad spontan stemming, lobbyistene i den ene eller andre retningen har ikke mobilisert enda og påvirker ikke resultatet.
                              Last edited by Quadrocopter; 28-12-09, 12:41.

                              Comment

                              Working...
                              X