Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sebart Angel 50E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Mente selvfølgelig konvertere til glow, ja.
    Min erfaring er at elektro funker bedre enn glow om vinteren. Man slipper å søle med fuel på kalde fingre, slipper å finjustere dysenåler fordi temperaturen har endret seg for mye siden sist man fløy og slipper startvansker.
    Lyd og vibrasjoner kan man få hvis at man bøyer motorakslingen litt
    Lukten blir vanskeligere å erstatte, og hvis du ikke liker å bytte batterier blir det også et problem.
    Moderne lipo-batterier lades trygt på 5c, som tilsvarer rundt 10-12 minutter hvis du klarer deg med et batteri som er 95% fullt. Har du da 3 pakker til flyet ditt og en effektiv lader kan du fly akkurat så lenge du gidder.

    En annen sak er at glowmotorer leverer kreftene på an annen måte enn elektro. "Liten" propelldiameter og mye turtall gjør glowmotoren mindre effektiv i lav hastighet (men gir som regel bedre topphastighet hvis dette er et mål). Konverterer du til glow blir mest sannsynlig den generelle flykarakteristikken til Angelen forandret, og du må fly den på en annen måte.
    Hvis du har lyst til å konvertere flyet ditt er det ingen i hele verden som kan nekte deg, og husk å lage en byggeblogg av prosjektet her siden det alltid er spennende med nye innfallsvinkler. Jeg vil bare oppfordre deg til i så fall å ha både en med elektro og en med glow.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #77
      Originally posted by jeeeeeeright View Post
      Mente selvfølgelig konvertere til glow, ja.
      Min erfaring er at elektro funker bedre enn glow om vinteren. Man slipper å søle med fuel på kalde fingre, slipper å finjustere dysenåler fordi temperaturen har endret seg for mye siden sist man fløy og slipper startvansker.
      Lyd og vibrasjoner kan man få hvis at man bøyer motorakslingen litt
      Lukten blir vanskeligere å erstatte, og hvis du ikke liker å bytte batterier blir det også et problem.
      Moderne lipo-batterier lades trygt på 5c, som tilsvarer rundt 10-12 minutter hvis du klarer deg med et batteri som er 95% fullt. Har du da 3 pakker til flyet ditt og en effektiv lader kan du fly akkurat så lenge du gidder.

      En annen sak er at glowmotorer leverer kreftene på an annen måte enn elektro. "Liten" propelldiameter og mye turtall gjør glowmotoren mindre effektiv i lav hastighet (men gir som regel bedre topphastighet hvis dette er et mål). Konverterer du til glow blir mest sannsynlig den generelle flykarakteristikken til Angelen forandret, og du må fly den på en annen måte.
      Hvis du har lyst til å konvertere flyet ditt er det ingen i hele verden som kan nekte deg, og husk å lage en byggeblogg av prosjektet her siden det alltid er spennende med nye innfallsvinkler. Jeg vil bare oppfordre deg til i så fall å ha både en med elektro og en med glow.
      Takk for svar. Jeg har sett og tydelig hørt at folk får problemer og med kort flytid og dårlig ytelse med LiPo batterier vinterstid med mange kuldegrader.
      Og som nevnt har jeg en Sebart Angel 50E nå med elektrooppsett, og den flyr fantastisk; Hacker A50-16 S, flightpower 80A ESC og Turnigy 6S 3600mAh 30-40C. Batteriene skal ikke lades med mer enn 2C står det på dem, men jeg har 4 stk, så det går jo fint. Eneste problemet jeg har er at det skriker i motoren og den stopper av og til hvis jeg gir brått gass. Men dette er vel en innstillingssak på ESC'en vil jeg tro, men jeg har jo ikke peiling på slikt, dette er mitt første elektrofly. All tidligere erfaring med elektro er fra lading av radio batterier og fra lading av kjørebattier (NiCad's) til bil. Men jeg vet opp ned på strøm og lading så det går nok bra. Men jeg vil også fly glow, ganske enkelt fordi jeg liker forbrenningsmotorer og det som hører med til dem, samt at jeg tror det vil blir problemer vinterstid med 10 minus og LiPo.

      Men er det ingen her på forumet som har erfaring med glow konvertering av Sebarts Angel 50? Jeg trenger å vite hvor tung motor som trengs for å balansere den!?
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #78
        Nå har jeg målt hvor mange Amper motoren og det trekker, syns det var litt mye.
        Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
        Harstad MFK

        Futaba 12FG

        ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
        Slick 360 | Elektrokonvertert
        ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
        Phoenix Decathlon | ASP.70
        Hexacopter

        Comment


        • #79
          Originally posted by Bajaen View Post
          Nå har jeg målt hvor mange Amper motoren og det trekker, syns det var litt mye.
          Verdier? Regner med det er statisk måling du har gjordt, hvis så vil jo strømtrekket gå noe ned når du kommer i luften og får fly fart...
          Last edited by jijohans; 31-05-10, 22:44.
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #80
            Sebart Angel50E

            Hei. Masse bra info om fly/regulator/motor og batterivalg her!!!

            Så kommer mitt spørsmål:

            Hvilke formeninger har dere om modellens CG(tyngdepunkt) som er oppgitt i manualen, funker det som fjell?


            Mvh

            Morten Einarsve

            Comment


            • #81
              Originally posted by Åsen View Post
              Hei. Masse bra info om fly/regulator/motor og batterivalg her!!!

              Så kommer mitt spørsmål:

              Hvilke formeninger har dere om modellens CG(tyngdepunkt) som er oppgitt i manualen, funker det som fjell?


              Mvh

              Morten Einarsve
              Oppgitt tyngdepunt funket som fjell for meg i hvertfall.
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #82
                Begynte på anbefalt CG, har vel havnet noen mm lenger bak etter hvert, men husker ikke 100%. På Angelen fungerer det flott med anbefalt CG, lenger bak får bli en smakssak. Start på anbefalt og se hva du liker selv.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #83
                  SebArt Angel 50E

                  Takk for kjappe svar. CG blir da justert etter manualen+ at rorutslag justeres etter anbefalinger her på forumet.

                  Mvh

                  Morten Einarsve

                  Comment


                  • #84
                    Jeg brukte 1,5cm på høyde og balanseror og 5cm på haleroret og det fungerte perfekt.
                    Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                    Harstad MFK

                    Futaba 12FG

                    ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                    Slick 360 | Elektrokonvertert
                    ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                    Phoenix Decathlon | ASP.70
                    Hexacopter

                    Comment


                    • #85
                      Hva tror dere om dette batteriet? Hvor lang flytid får jeg sånn ca på det? Attention Required! | Cloudflare
                      Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                      Harstad MFK

                      Futaba 12FG

                      ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                      Slick 360 | Elektrokonvertert
                      ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                      Phoenix Decathlon | ASP.70
                      Hexacopter

                      Comment


                      • #86
                        vil tippe en 7-8 minutter blandet flyging.
                        Remi A. Sørensen - 94877903
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

                        Comment


                        • #87
                          Nå har jeg kjøpt meg ny esc og batteri, FlightTech 80A ESC og FlightTech 3650 XS 50C Lipo. Så nå er Angel`n endelig snart klar til å fly igjen

                          Men ser at FlightTech Escen står på Medium på Timinga så den må jeg sette opp til High
                          Attached Files
                          Last edited by Jon M; 23-07-10, 17:13.
                          Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                          Harstad MFK

                          Futaba 12FG

                          ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                          Slick 360 | Elektrokonvertert
                          ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                          Phoenix Decathlon | ASP.70
                          Hexacopter

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by Jon M View Post
                            .... Men ser at FlightTech Escen står på Medium på Timinga så den må jeg sette opp til High
                            Eh - du har vel ikke en motor i Angelen som krever High timing ?! Hadde startet med medium først.
                            Last edited by Quadrocopter; 02-04-11, 23:34.

                            Comment


                            • #89
                              Putt inn en kontronik og alle probemene er løst..
                              -Jim Johansen-
                              Flyklart:
                              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                              Under construction:
                              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                              Comment


                              • #90
                                Har flydd med Angel`n i 8 måneder nå, ute noen problemer
                                Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                                Harstad MFK

                                Futaba 12FG

                                ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                                Slick 360 | Elektrokonvertert
                                ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                                Phoenix Decathlon | ASP.70
                                Hexacopter

                                Comment

                                Working...
                                X