Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3A Elektrisk - Montering av motor og batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F3A Elektrisk - Montering av motor og batteri

    Hei alle elektrofreaks!....og nølere.
    Jeg er i ferd med å konvertere og har derfor noen spm. ang. diverse løsninger.

    1) Montering av motor. Jeg har en Axi 5325 motor som jeg har tenkt å feste "helt i front" av en Piedmont Temptation. Dvs at akslingen stikker ut gjennom firewallen som er rett bak spinneren. Hva slags materialer har dere brukt i "firewallen". Er det feks greitt å bruke finèr? Balsa laminert med glassfiber? Karbonlaminert balsa? Honeycomb? Det er sikkert mye som fungerer. Motoren må jo skrus ganske godt fast, så hvis man bruker et laminert, lett materiale så må dette forsterkes rundt skruehullene går jeg ut ifra.

    Jeg har forstått det slik at det ikke er behov for noe støtte i bakkant av motoren. Stemmer dette?

    Kom gjerne med noen bilder......
    Jeg skal ta et par bilder av det aktuelle flyet i tilfelle forklaringen min ikke er tilstrekkelig.

    2) Montering av batteripakker. Hva slags systemer bruker dere? Gjerne noen bilder her også.
    Jaran

  • #2
    Hallo mand!

    Jeg kan ikke skjønne annet enn at ei plywoodplate gjør jobben. Den får ganske godt feste i en rund nese, hvis du i tillegg har en leppe i glassfiberen som firewall'en limes inntil innenfra så skal det holde godt. Jeg har aldri sett noen som lagrer outrunner på innsiden men en liten spant med et høl i som støtter bakre del av akslingen (dersom den stikker ut?) kan du jo ha.

    Outrunners lagres jo i bakkant men de er vel 3 ganger så lange.

    Når det gjelder batterifeste så er vel borrelås det vanligste. Har ikke funnet noen enkel kilde til å kjøpe disse men er på utkikk (Hvis du googler Velcro ties) så ser du hvordan de ser ut. Kanskje det er så enkelt som at de kan kjøpes på smallsize? Jeg har stjålet kona sine ski-stropper til mitt formål i hvertfall.

    På min mini-scalar så tapet jeg fast et lite plywoodbrett i underkant av batteripakkene. Fremre del hadde en leppe som ble tredd inn i en slot og i bakkant et hull til en skrue. Ola brukte også et slags skruesystem på sin nå avdøde Integral.
    Last edited by Jon Wold; 13-01-10, 10:52.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Borrelåsbånd kan kjøpes på Biltema

      Disse har jeg brukt:
      404 - biltema.se

      og de har fungert helt greit til å holde mottakerbatteri, mottaker, brytere etc. på plass.
      Andreas

      Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

      Comment


      • #4
        Hei.

        Skjønner jeg det rett hvis jeg tror du sier du skal montere motoren helt foran, altså på det vi vanligvis kaller for cowling? Jeg kjenner ikke modellen du har, men det aner meg at hele fronten er et komplett bygge helt fram til spinneren, altså ikke løs cowling?
        I så fall duger det med en ring i skikkelig multilayer finèr, samt sikre at hele fronten er skikkelig stiv. Det blir faktisk lettere vibrasjoner ved montasje der den lille akslingen brukes til propellmontasje. Dette krever en stiv front.

        Batterimontasje. Jeg bruker gjerne å lime borrelås på den ene siden av batteriene og motsatt "kjønn" borrelås på plata der batteriet ligger. Den typen Eagle15T linker til er helt kurant. Billig, god og masse i pakken. Så legger jeg en runde (eller to) med velcro rundt pakken og brettet slik at den ligger stødig.
        Jeg har også god erfaring med å rett og slett lime noen remser med vindustettelist på batteribrettet. Det gjør at batteriene ikke kan skli på plata. Så legger jeg normalt to velcroer rundt batteriene, siden vi sikkert snakker om ganske lange pakker her. Regner med du skal ha 2x5S 5000 eller noe lignende. Da må man trå til med to velcroer på pakkene. Skal se om jeg kan hive ut noen bilder...

        Kom gjerne med bilder av snuta på modellen din. Og håper Ola trår til med noen tips her. Han har jo elektrifisert noen F3A-modeller. Selv har jeg ikke elektrifisert pattern i større enn 5S-konfigurasjoner ennå, men holder på med en steingammel sak som skal ha 10S, Onyx... Ny men delvis nedplukket for ombygging og omtrekking. Må dele opp nesa og bygge om en del for batteriaccess.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Bilder

          Her er bilder. Fronten er meget stiv, så det skal gå bra å lime inn en 4mm plywood firewall helt i front. Mulig jeg laminerer den med glassfiber på begge sider.

          Joo, så det er altså faktisk bedre (mht vibrasjoner) å montere motoren på "baksiden" av firewallen slik at akslingen stikker gjennom firewallen? Det passer jo bra. Det eneste er at propelladapteren for denne konfigurasjonen er noe tyngre, men det er ikke snakk om så mye. Jeg tror uansett at totalvekta blir ganske lik i de to tilfellene.

          Det blir et oppsett med 2x5s. Jeg har sett et par løsninger der man faktisk fester batteriene til en finerplate og tar ut hele saken når man skal lade. Så fester man hele innretningen med en enkel skrue inne i flyet. Jeg synes dette ser ut som en grei løsning. Så slipper man å bekymre seg for at batteriene skal løsne. Det har jo skjedd en del folk....

          Jaran
          Attached Files
          Jaran

          Comment


          • #6
            Originally posted by JarKri View Post
            ....Mulig jeg laminerer den med glassfiber på begge sider.
            Absolut, etter et uhell med en ARF firewall som dro av har jeg alltid laminert firewall x-finer plata med et lag 180g glassfiberduk.

            Husk at motorene elsker kjøling (derfor de store hullene i fronten av motoren) - sørg for å lage matchene hull i firewall'en!

            Det blir et oppsett med 2x5s. Jeg har sett et par løsninger der man faktisk fester batteriene til en finerplate og tar ut hele saken når man skal lade. Så fester man hele innretningen med en enkel skrue inne i flyet. Jeg synes dette ser ut som en grei løsning. Så slipper man å bekymre seg for at batteriene skal løsne. Det har jo skjedd en del folk....
            Fordelen med en plate med fastmonterte batterier er at CG alltid er riktig, men dette gir økt vekt.
            Har sluttet å bruke Velcro med lim da den ikke fester noe særlig bra til underlaget hvis dette ikke er helt glatt, det slipper også underlaget når temperaturen kryper nedover.
            Det beste alternativet er å lime Velcro'en (den uten lim, fåes hos C.O.) til underlaget med CA. Dette fester veldig bra (du trenger ikke være så nøye med underlaget) og tåler alle temperaturer uten å løsne.
            På batteriet bruker jeg den med ferdig lim.

            Til å lage en "liv reim" rundt batteriet bruker jeg samme Velcro-bånd som helikoptergutta bruker til å feste batteriene - denne fåes i de fleste hobbybutikker som har helikopter.

            Har aldri hatt et batteri som har vært i nærheten av å løsne (selv med 6Celle 5000mA 40C pakker)
            Last edited by Quadrocopter; 13-01-10, 15:34.

            Comment


            • #7
              [QUOTE=Quadrocopter;230509]Til å lage en "liv reim" rundt batteriet bruker jeg samme Velcro-bånd som helikoptergutta bruker til å feste batteriene - denne fåes i de fleste hobbybutikker som har helikopter.

              Hei! Er det dette borrelåsbåndet du snakker om? Link: 404

              Det er veldig utydelig å se på bildet om det er riktig...Har ett sånt bånd som fulgte med flyet mitt, det sitter kanonbra, så skulle hjerne hatt flere av dem! Kristoffer
              Kristoffer Rosmo
              Vingtor RC Klubb
              Great Planes Super Sportster 40
              SebArt Wind S110
              Clik 2.0

              Comment


              • #8
                Originally posted by patternplanes View Post
                ....Er det dette borrelåsbåndet du snakker om? Link: 404......
                Nei, den ser ut som typen med lim.

                C.O. har en , litt bred men funker.
                De jeg egentlig sikter til ser ut som disse med og uten plast O i enden.
                Garantert at Elefun eller andre har tilsvarende med det gjemmes som regel under reservedeler og er vanskelig å finne på web'en


                Typen jeg limer med CA i bunnen er denne
                Last edited by Quadrocopter; 13-01-10, 19:35.

                Comment


                • #9
                  Ok, takk for det! Det borrelåsbåndet du nevner først fra C.O. har jeg, det virker greit. Hilsen Kristoffer
                  Kristoffer Rosmo
                  Vingtor RC Klubb
                  Great Planes Super Sportster 40
                  SebArt Wind S110
                  Clik 2.0

                  Comment


                  • #10
                    Hei Jaran
                    Jeg tror helt sikkert at en godt faststøpt finerplate i nesa på flyet holder. Det er ikke uvanelig å montere også elektromotorer med bitte-litt gummi, men det er ikke kritisk, spesielt ikke på out-runnere uten gir da de går veldig lunt. Det skal ikke være behov for å støtte den opp i bakkant. Det er vanelig å gjøre på in-runnere med gir fordi at de blir ganske lange og tynne (kort avstand mellom festeskruene i fremkant av girboksen) og med gummioppheng blir det bare noe slask uten 'nesering' i bakkant.
                    Jeg har selv ikke festet så store out-runner motorer i forrkant, jeg har laget et lite spant i bakkant med stort hull i slik at det nærmest blir en liten (et par cm) kant som stikker ut fra skrogsiden. I oxalysen min hadde jeg først en sånn Cyclon el-motor vedlagt bilde viser hvordan den var festet. Mmed plettenbergen som sitter i nå er de samme festene i skroget bruk, men det er et 'kryss' av alu. med tre armer skrudd på bakerst på motoren som så er festet til 'spantet' i kroppen. For å ha litt gummi festet er det bruk såkalte D-locks mellom plate på motoren og kroppen. Vedlagt finner du også et par bilder av batteri på plate og innfestingen for denne i Gaudius'en min. Plata er av 3mm honeycomb med 200g carbon på begge sider, ikke mye vekt. Ørene på denne tres under noen labber som er festet i understellsfestet, og det hele låses med en skrue.
                    Når det gjelder borrelås så er det fra Biltema (på rull) med lim på baksiden veldig bra, fra CO bla. får du en 3M-greie (uten lim) som er ganske bra, den har den har hver 'type' på hver sin side slik at den sitter på seg selv, ganske lurt.
                    Attached Files
                    Last edited by ofremmi; 13-01-10, 23:10. Reason: Jeg bare glemte å si noe om borrelås
                    www.ofremmi.info

                    Comment


                    • #11
                      Motorfeste og vinkling

                      Da har jeg vært en liten tur ute i boden. Jeg har frest ut ventilasjonshull i finerplaten. De ble litt større enn det som er vist på bildet. Finerplaten blir laminert med glassfiber på begge sider. Jeg kommer til å lage tett med hakk rundt kanten av platen slik at det blir god heft mellom platen og limet når platen skal limes til kroppen. Kommer nok også til å forsterke området i skjøten med litt ekstra glassfiber.

                      Tegningen viser at motoren skal ha 3 grader høyretrekk og 1 grad nedovertrekk. Dette er generelt for glowmotorer. Burde jeg starte med disse verdiene? Jeg kan se at høyretrekket er bygget inn i modellen (som jo er vanlig). Det er litt vanskelig å se at det er noe nedovertrekk bygget inn. Har ikke fått målt dette nøyaktig ennå. Tenkte jeg skulle slippe...
                      Alt blir så mye enklere hvis man bare kan feste spinnerplaten til kroppen med tape (se bilde) og deretter lime inn motorfestet.

                      Er det slik at elektromodeller generelt trenger litt mer høyre-/nedovertrekk pga generelt større propeller? Har noen erfaring med dette?

                      Når det gjelder feste av batterier så kommer jeg nok til å lage et opplegg ala det Ola beskriver.
                      Attached Files
                      Jaran

                      Comment


                      • #12
                        Luftehull bak spinner

                        Hvor mye luft greier egentlig å komme seg "gjennom" spinneren og gjennom de luftehullene jeg nå har laget? Virker litt rart spør du meg. Propellakslingen er uansett for stor til truturn spinnere, så jeg må nok finne på noe annet. Finnes det noen spinnere med lufting?

                        Jeg skal selvfølgelig også frese ut to hull ved siden av spinneren til lufting. Denne luften vil treffe på siden av motoren. Dette vil selvfølgelig hjelpe noe, men er usikker på hvor mye. Det er jo relativt labert med kjøleribber utenpå motoren....
                        Jaran

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by JarKri View Post
                          Hvor mye luft greier egentlig å komme seg "gjennom" spinneren og gjennom de luftehullene jeg nå har laget? Virker litt rart spør du meg. Propellakslingen er uansett for stor til truturn spinnere, så jeg må nok finne på noe annet. Finnes det noen spinnere med lufting?

                          Jeg skal selvfølgelig også frese ut to hull ved siden av spinneren til lufting. Denne luften vil treffe på siden av motoren. Dette vil selvfølgelig hjelpe noe, men er usikker på hvor mye. Det er jo relativt labert med kjøleribber utenpå motoren....
                          Kjør motoren på 50% i 1 minutt med riktig prop og canopy lukket
                          Er motoren lunket så kan du kjøre 2 min for så å føle på temperaturen igjen.
                          Er den stadig lunket så har du et bra utgangs punkt for en test tur.
                          Blir den varm så må du få mer luft igjennom / rundt motoren.

                          Comment


                          • #14
                            Spennende Jaran.. Spennende! (Men har du tid til detta du da?? )

                            Jeg aner ingenting om elektro, MEN...

                            Noen freser bort tuppen på spinneren for å få inn luft der vet jeg (ref. bl.a. Pål K.). Dette er visstnok ikke lov iht regelverket (krav til "spisshet" på spinnertuppen... ??), men jeg tror ikke du blir arrestert for det her på bjerget. Det ser kanskje någet spedalsk ut, men dog.. Stiller da "muligens" krav til perforert bakplate...

                            Ellers har jeg brukt denne borrelåsen en del med stort hell:
                            Clas Ohlson
                            (Det er vel kanskje den Ola referer til?)
                            Biltema hadde en tilsvarende før, men som alt annet som VIRKER fra Biltema, sluttet de å selge den..
                            De har og noen litt korte "buntband" med en remse "hunn-velcro" med pålimt en liten bit "hann-velcro" på enden. Funker og bra, men de er litt korte til større batterier osv vil jeg tippe.

                            HVis ikke kan du sikkert ta en slik å plante gjennom pakka ned i plata under
                            Clas Ohlson
                            Audun Thinn
                            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                            Comment


                            • #15
                              Siden du har en cowling som har støpt form for luftinntak så kan du åpne disse (bilde 1) i tillegg kan du lage noen "skåler" som leder luften inn mot motoren (bilde2)
                              Attached Files
                              Last edited by Quadrocopter; 14-01-10, 15:35.

                              Comment

                              Working...
                              X