Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging: Hirobo SDX 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det er godt med plass til å plassere elektronikken på dette helikopteret. Swash servoene står på rekke og rad slik at overføringene blir nøyaktig like for begge to. Haleservoen står framme i heliet vekk fra eksos og oljesøl.
    Overføringsarmene til aileron og swash servoene kan låses i 90 grader vha noen pinner som følger kit’et. Men jeg fant fort ut at disse ikke sikrer en 100% 90 graders vinkel. Men på dette heliet er disse vinklene veldig lett å få målt riktig for alle tre overføringene. Jeg pleier bruke et visittkort el. til dette. Så pleier jeg å bruke et skyvelær til å sikte på swash’en og justere den helt rett.

    De samme låsepinnene kan benyttes på mixearmene (I toppen av hodet) for å sørge for at disse også blir helt rett. Men også her får man det mye nøyaktigere med øyemål.

    Jeg satte opp radioen slik jeg pleier med +/- 11 grader pitch og +/- 8 grader på cyclic. Men jeg ble overrasket av noen fantastiske bindinger i hodet med dette oppsettet. Jeg satte ned til +/- 10 på pitch og +/- 5 på cyclic. Da hadde jeg ingen bindinger ved max/min pitch ved fulle utslag på cyclic ved klokken 12, 3, 6 og 9. Men det binder fortsatt i hjørnene slik at jeg en cyclic ring til radioen nok er å anbefale.

    Men dette hodet er absolutt programmerbart. Og etter noen forespørsler fikk jeg vite at ved å flytte litt på ballinkene i mixearmene skal jeg fint kunne kjøre +/- 12 på pitch og +/- 8 på cyclic uten bindinger. (Man kan flytte mer på ballene og få det enda heftigere enn det også for de som måtte ønske). Men jeg skal prøve orginaloppsettet før jeg prøver å endre på noe.

    Da alt var ferdig montert sjekket jeg balansen. Jeg måtte flytte batteriet helt frem, og enda var det en anelse baktungt med tom tank. Skal jeg få gjort noe med det må jeg henge lodd i nesa. Eventuelt sette i et tyngre batteri slik at jeg i allefall får noe igjen for den ekstra vekta.
    Attached Files
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #17
      Maiden

      Da var maiden gjennomført. Det var sol og vindstille men iskaldt.
      Jeg måtte trimme en hel del forward elevator. Antagelig på grunn av tyngdepunktet som nevnt i forrige post. Jeg må forsøke å få den i balanse med ca halv tank tenker jeg.

      Ellers går maskinen utrolig stille, og det var ingen tegn til vibrasjoner noe sted.
      Jeg stilte governor på ca. 1850 rpm i idle 1 og 2000 i idle 2 som er det jeg har vært vant til på T-rex 600. Jeg var litt spent på flip og rollrate med de så vidt lave utslagene som nevnt i forrige post. Men dette viste seg å ikke være noe som helst problem, og det hele fungerte veldig bra sammen med mine vinter-nerver. Det blir spennede å se hva den er god for med heftigere utslag, og litt utpå våren når jeg får mer flytid så jeg tør å slippe meg litt mer løs igjen.

      Ellers virket den å tracke veldig fint, men det er litt tidlig å si hvordan den egentlig flyr. I dag var det litt for kalde fingre og alt for tilbakeholden pilot til å komme med noen skikkelig konklusjon. Selv om jeg begynte å finne godfølelsen på andre tanken, så ble det med det pga det begynte å bli skikkelig kaldt…
      Attached Files
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #18
        Hei!

        Ser at det er over et år siden skjedd noe mere med tråden, bare lurte - fly du mye med modellen og hvilken erfaringe fikk du av modellen?

        Ble bare litt nysgjerrig
        Tommy

        Futaba 14Mz 2,4GHz
        Futaba 10CG 2.4GHz

        Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
        Raptor 50Titan SE (x3)

        Div. modell flyr.. (alt for mange)

        Comment


        • #19
          Hei, nei denne modellen fikk dessverre aldri en skikkelig sjanse. Jeg kjøpte en JR Vibe 50 kort tid etter, og Vibe viste seg straks å være et så fantastisk helikopter at SDX'en bare solgt unna til fordel for nok en Vibe.

          Jeg slet litt med SDX'en at den pitchet opp i FFF. Prøvde å gjøre noe vha cg uten at mye skjedde. Mer prøving ble det ikke på grunn av Vibe'en tok over som sagt. Men jeg er sikker på jeg kunne sortert ut det. Mulig jeg hadde slurvet med noen linker i hodet eller noe. For jeg har aldri lest noe tilsvarende negativt om SDX.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #20
            Ser ut som Hirobo kommer med noen nyheter nå ser det ut til.

            Først denne elektro versjonen av SDX. Dvs på bildet ser det ut som det kun er snakk om et konverterings kit til SDX 50, men de kaller den SDX EP. Ikke dumt, for det er et veldig flott heli det der.

            Click image for larger version

Name:	RCHR-A1d-Hirobo-Ltd-Booth.jpg
Views:	1
Size:	132.8 KB
ID:	597478

            Ellers snublet jeg over denne helt nye saken de kaller Progress 611 Prototype.
            Det tror jeg skikkelig blir snasne greier, dog litt merkelig layout på den ramma.
            2-stegs overføring fra motor osv. Med canopy på ser den veldig fet ut da

            Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	42.8 KB
ID:	597480Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	60.9 KB
ID:	597481Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	65.0 KB
ID:	597482Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	78.0 KB
ID:	597483Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	39.0 KB
ID:	597479

            Her er video med Dominik Hägele som vant 3D Masters med Turbulence D3 i 2007 og 2009 var det vel.



            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #21
              Fet canopy ja, selv om den så litt stor ut.

              Beltedrift?? Me no like...
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #22
                Den kan se stor ut på bilde kanskje, og jeg trodde først dette var en 700 maskin, (elektro versjon av Turbulence D3), spesielt fordi oppsettet i videoen er 700 komponenter hele veien. Men den er nok nøyaktig samme størrelse som SDX. En perfekt strl på en 600 maskin synes jeg.

                Jeg har aldri hatt sansen for den trenden Compass hadde med at ting skulle være minst mulig, slik de gjorde med Odin og 6HV. En trend som Align av en eller annen grunn har hivd seg på. Først med 600EFL, og nå ser jeg både 550 og 500 kommer med denne formen. Nei, det må være litt størrelse. Vil jeg ha mindre heli kjøper jeg en mindre size.

                Belte forøvrig er ingen stor bakdel. Ikke for meg i allefall. Egentlig ser jeg bare fordeler, og jeg har faktisk belte på samtlige av mine 600 heli Men jeg putter på carbon bom om mulig på de jeg tenker fly vinterstid for slippe at belte slakker seg i kulda. Akkurat det er en bakdel, men dog den eneste til mitt behov
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #23
                  Originally posted by arhennie View Post
                  Belte forøvrig er ingen stor bakdel. Ikke for meg i allefall. Egentlig ser jeg bare fordeler, og jeg har faktisk belte på samtlige av mine 600 heli Men jeg putter på carbon bom om mulig på de jeg tenker fly vinterstid for slippe at belte slakker seg i kulda. Akkurat det er en bakdel, men dog den eneste til mitt behov
                  Hva med statisk elektrisitet? Er ikke det en ulempe som følger med reimer?
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #24
                    Statisk elektrisitet er ikke noe problem dersom man legger inn en liten jording.

                    Hirobo er kjempe fine heli. Men de er litt trege som produsent. Progress 611 burde ha kommet for noen år siden.

                    Noen som vet om Norwegian fremdeles skal forhandle Hirobo. Kan virke som de har sluttet med heli.
                    - Erik -

                    ------------------------------------------
                    Logo 600SX + 6003D
                    Logo 400SE

                    Futaba 18MZ

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by ehaga View Post
                      Noen som vet om Norwegian fremdeles skal forhandle Hirobo. Kan virke som de har sluttet med heli.
                      Enig at de er trege ja.

                      Når det gjelder Norwegian så kjenner ikke jeg til noe som helst, men de har da fortsatt SDX på lager. Riktignok på kjempe tilbud som de har hatt i lengere tid. Og det er vel fordi folk ikke kjøper de. SDX er jo FB maskin og det selger sikkert dårlig om dagen.
                      Hirobo Sceadu SDX 50 byggesett SWM Før kr.3995,- - Norwegian Modellers

                      Ellers står det at de venter inn Embla 450 på lager i midten av mars, så de kan ikke ha gitt seg helt.
                      Hirobo Embla 450E SLM Flybar less med motor og regulator - Norwegian Modellers

                      Gromheliet Turbulence D3 har de vel aldri hatt inne, men det kommer vel av den hysteriske prisen som er på den. Samme prisleie som JR Vibe 90SG. De to ligger vel i samme leia kvalitetsmessig og. Japanske high-end helikoptre
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment

                      Working...
                      X