Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: NG-UAVP – diskusjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: NG-UAVP – diskusjon

    Dette er diskusjons tråden til NG-UAVP prosjektet.

    Jeg ønsker å holde selve hoved tråden ren for kommentarer for å få den oversiktlig å ryddig, men kommer det noen konstruktive forslag/kritikker her i denne tråden så blir de kopiert over!

    Kom gjerne med innspill og synspunkter til prosessen.

    -Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 16-01-10, 18:36.

  • #2
    Prisverdig at du tar jobben med å blogge hele prosessen. Dette er noe som interessere meg veldig, og jeg kommer nok etter i månedene fremover.
    Mitt dilemma er at jeg ønsker inntil 4 kg løfteevne og opp mot en meter bredde/lengde på ramma. Vil du være grei og nevne litt mer om skalering av sakene?

    Comment


    • #3
      Utrolig morsomt om du setter i gang prosjektet ditt.

      NG'en kan skalere opp til 16 motorer - det betyr at du kan bygge 6 eller 8 armet utgave med doble motorer (en under og en over på hver arm)
      Når det kommer til løfteevne så er det noe parametere som er veldig utslaggivende:
      • Kvaliteten (stivheten) i bladene, de som brukes i dag er relativt "slowflyer" (APC og MPI)og profilen deformeres fort ved belastning. Du må ta et design stadpunkt her om du ønsker mange armer og motorer som hver løfter litt eller at du går for en modell med få armer og kraftige motorer/blader (proffgutta får bladene støpt i karbon (husk du trenger vanlig vei og pusher))
      • Neste punkt er hvor mange kilo greier hver motor å løfte (nyttelast = (skyvekraft * ant. motorer) - flyvekt) ulempen er alltid at desto mer motor man hiver inn desto tyngre blir flyet og den effektive gevinsten man sitter igjen med er ikke så stor.
        Videre vil mange motorer kreve en større ramme som i seg selv veier mere.
      • Bruk av lav KV motorer å store blad.


      Selve "Fight Control" elektronikken har ingen problemer med å håndtere stabiliteten og den skal kunne skalere opp til modeller som løfter langt over hva du tenker på.

      Men tilbake til 4 kilo spørsmålet, jeg mener at det skal være enkelt å lage en modell som løfter 6kg noe som et minimum hvis du skal løfte 4 kg kontrollert.
      Last edited by Quadrocopter; 16-01-10, 20:29.

      Comment


      • #4
        Stor bredde kontra liten spiller ikke så stor rolle på stabiliteten, en liten modell er i utgangspunkt mindre stabil enn en stor, men vekten er lavere og dermed greier den å korriger raskere så resultatet blir så og si det samme.

        Da er det bare å sette seg ned å regne skyvekraft kontra vekt ( normal throttle er ca 45-55%)

        Comment


        • #5
          Det kan vel bli litt av en jobb å regne på hvis man går for 4 armer og doble motorer ettersom den nederste motoren får mindre effekt pga vinden fra den øverste. Finnes det noe regneeksempel på slike ting?
          Man må vel også beregne ramma. Hvor mye nedbøyning tåles (dette er mitt fagfelt)?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Trolllet View Post
            Det kan vel bli litt av en jobb å regne på hvis man går for 4 armer og doble motorer ettersom den nederste motoren får mindre effekt pga vinden fra den øverste. Finnes det noe regneeksempel på slike ting?
            Man må vel også beregne ramma. Hvor mye nedbøyning tåles (dette er mitt fagfelt)?
            Setter du to motorer på samme akse over hverandre så er det helt klart at den nedre gir mindre effekt men det er dessverre slik det blir når man har få armer.
            alternativet er 6 eller 8 armer men her er tilbakemeldingene at mange armer kan skape uønsket oscillasjoner og vibrasjoner som overføres til videoen.
            Et annet problem er å bergene motorytelsen ved 50% pådrag.

            Du kan lett gjøre en test med å lage en vippe hvor du setter to kjente motorer over hverandre, så setter du vekta under på den andre side å måler hvor mye trykk du får med en kontra 2 motorer.

            Men si at du går for en 6 armet utgave og finner 6 lav KV motorer da vil jeg regne med at ramme+ batterier og motorer nærmer seg 3-4 kilo - disse motorene skulle kunne løfte et par kilo hver og da er du innenfor grensen.

            Stivheten i rammen er også en stor utfordring - det man ønsker minst er at ramme skal vri/bøye seg ved motor pådrag (noe som medfører avdrift og mer jobb for stabiliserings elektronikken).

            Det er veldig få som bygger så store Multicoptere som du ønsker, så jeg regner med at det blir noe pioner arbeide - men tilbakemeldinger vil sikkert bli mottatt med glede

            På bilde ligger det 10x10mm carbon profil hvor hulrommet i senter er sylindrisk for å oppnå større stivhet. Meningen min var å lime samme to av disse til armen.
            Den første utgaven blir ikke med carbon, her kommer jeg til å bruke 15x15x1 mm aluminium firkant profil. Denne er vesentlig sterkere å tåler noen harde ladinger.
            Skulle jeg ha bygget en ramme for 4 kg så hadde jeg nok valgt en kraftigere aluminiums profil, eventuelt satt sammen flere.
            Selv om armene blir 1 meter eller mer så blir dette veldig sterkt og du vil neppe få en vridning/bøyning som skaper problemer.
            Last edited by Quadrocopter; 16-01-10, 21:34.

            Comment


            • #7
              Da har jeg brukt STAAD Pro til å sette opp ei ramme til et oktocopter. Så langt ligger det bare et standard u-profil i modellen. Jeg skal nå ut for å finne et profil og ei legering jeg liker, så skal den legges inn i modellen senere. Har på følelsen at det kan bli et u-lignende profil i alu av den sorten man bruker i fullsize fly.
              Ramma har fått en diameter på 1700 mm slik at den passer inn baki bilen uten å demontere noe, men jeg tenker å gjøre 2 av armene slik at de kan legges inn, og hele greia tar dermed liten plass hvis man må pakke det ned for langtur en gang.

              Jeg har også lagt inn i modellen et tilfelle der en motor streiker. Dermed kan jeg se litt på vridning og belastninger ellers i armen.
              Attached Files
              Last edited by Trolllet; 18-01-10, 17:53.

              Comment


              • #8
                U-profiler kan være problematisk med tanke på vibrasjoner. Se målingene gjort i denne tråden. ArduIMU Quadcopter part II (mini)

                Comment


                • #9
                  Prosjektet er avsluttet.

                  Comment


                  • #10
                    Hva skjedde med prosjektet?

                    Comment

                    Working...
                    X