Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3A batterioppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F3A batterioppsett

    Hva slags oppsett bruker dere? Hobbycity selger jo noen ganske billige batterier. Zippy Flightmax 5s 5000mah 30C til $65. Er disse noe å satse på?

    Jaran
    Jaran

  • #2
    Jeg har tenkt å prøve de på en elektrisk Kyosho Osmose, hvor 6S kanskje blir litt voldsomt.

    Hør med Rune Gjelsnes, tror han kjøpte et par og solgte dem kort tid etterpå pga altfor høy vekt.

    Jeg prøveveide noen Turnigy batterier til mottaker-bruk i går.
    Turnigy 2S 800Mah 51 gr
    Tunrigy 2S 1000Mah 61 gr
    Kokam (Graupner) 2S 1000Mah 50gr

    Kokam-cellene er ikke de dyreste, men er nok en god del lettere når man tar høyde for at det er en motorpakke med 3,5mm motorkabel og MPX-kontakt. Turnigy-batteriene har pinglekabler og bec-kontakt.

    Det er ikke rare forskjellen på ei mottakerpakke men det kan utgjøre mye hvis du 10-dobler størrelsen så jeg vil tro vekta ofte kan være det som driver prisen opp.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      batterier

      Heisan
      erfaring spør du ....ingen ennå annet at det er spenning på de!!!
      jeg kjøpte noen Flightmax med tror det var 30 c og også et sett med Rhino...husker ikke c verdien i farta ..men de var tyngere enn de jeg har nå.
      Jeg kjøpte 5000 20C flightmax...billige om de holder vet jeg ikke men vet fler bruker de med hell, så også en noe for tung Passport i S.Afrika som ble fløyet mellom P09 med flihtmax med tror det var ca 4500 Mah og 15 C...batteriene hadde han ca 80 ladninger på og så ut til at det holdt mål......
      Det jeg fant ut med det utstyret jeg kjøpte var at jeg fikk ikke Castels HV80 til å gå med den billige Hobbycity motoren jeg kjøpte så prøver en Jeti nå ..håper jeg kan bruke den på Neu'n min ..tror det var at timingen ikke lot seg stille inn bra nok ..prøvde med mange forskjellige innstillinger og firmware. Vi får vel vente til snøen forsvinner så det blir flybart ...
      Ser ut som det blir mange med El drift til sommern...du da Jon ...fyra YS'n ennå?
      Kjøpte også 2 ladere fra Hobbycity Icharger 1010 b var det vel ..ser kjempe fin ut så langt ..har t.o.m. eget program for skjæring av isopor.
      Rune
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #4
        Hallo mand! Nei, den står klar i påvente av mildvær og en rolig helg

        Har tenkt å kjøre motoren litt inne i garasjen, gleder meg til det! I kveld skal jeg kose meg med lagerbytte på en YS 110. Ikke for å skifte tema, men allikevel
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Hei .

          Mye å velge i på batteri-fronten...

          Har blitt 400 turer P-09 med F3A "fullsize" og 10s pakker,+ mindre EL drevne saker. Begrenset erfaring, men kan likevel lufte noen ting. Eksperimentere er gøy,kansje ikke så taktisk lurt, men halve morroa .

          Noen velger "hissige/sinte" batterier ( høy C ), mens andre velger batterier som er mer trauste/mykere. ( lav C ).
          Det er dog forskjell mellom merkenavnene innenfor samme ratingen ,men generellt og personlig synes jeg lavere C-rating / høyere kapasitet er ideelt for F3A,typisk for 10S oppsett er 20C/25C/5000mah ( noen typer går også lavere; ca 15c). Dette gir en myk og forutsigbar motor-styring.
          Høy C-rating eks 3D, gir en hissig og kontant oppførsel, fint for kortere/brutal kjøring(typisk 30C-oppover).Høy C batterier veier generelt mer, aktuellt tema for oss i F3A.

          Spesiellt for F3A; når det gjelder typer/og antall, tror jeg det er lurt å velge etter hvordan man vil kjøre,hvilke laderutiner man velger,samt å holde mest mulig like batterier til enhver tid ( samme type,-årgang og ant cycler).

          Prisene varierer, men tror man skal se helheten i nettopp hvordan man bruker de;
          Feks:
          Dyrere og få ( hurtiglade ute i felten) eller mange og billige ( lade alle turene hjemme ). Totalsummen trenger nødvendigvis ikke bli så forskjellig... Dyrere batterier har etter min erfaring en tendens til å holde flere cycler,samt tåler tøffere bruk(hurtigladinglading/kjøring). Dette er jo en fordel om man som sagt velger få batterier som hurtiglades ute i felten.

          Flere produsenter forteller om antall cycler, men vi vet nok også at dette er en ferskvare, alderen tar de igjen om de ikke brukes... Mao om man har et bruks-mønster med Mange dyre batterier som har få cycler, men gått ut på dato ...
          For min egen del lader jeg alt hjemme, i gjennomsnitt 7 batterier til enhver tid, til mine 7-turer. Mao; Her vil billige batterier som tåler 70-80 cycler i 2 sesonger være nok, bytter så alt ut. ( antall turer og alder passer da min kjøreplan pr sesong ).

          hmmm, på tide å få orden på sakene, blir e`n type batterier heretter... Har ALT for mange experimenter på gang ...

          Hva var det du surte om Jaran ?? . Anbefaler alt fra Zippy til Hyperion!

          Kjell Olav

          Comment


          • #6
            Hei Kjell Olav,

            Du skriver 70 - 80 cycler på billige pakker (Zippy?). Har du nok kraft til å fly P09 eller P11 hvis det blåser da på flight nr 79? Andre forteller at de ikke får ut mer enn 50 brukbare cycler.

            Jeg nærmer meg batteriinnkjøp og har fremdeles alle muligheter åpne. Pt regner jeg med å kjøpe Hyperion G3 2x5S 5000 mAh 25C. Ladere blir noen Icharger 1010+.


            Henning

            Comment


            • #7
              Originally posted by Balsahøvel View Post
              Du skriver 70 - 80 cycler på billige pakker (Zippy?). Har du nok kraft til å fly P09 eller P11 hvis det blåser da på flight nr 79? Andre forteller at de ikke får ut mer enn 50 brukbare cycler.
              Avhenging av hvordan du "behandler" batteriene - ingen problemer å ødelegge selv de beste batteriene etter 10-20 runder hvis du absolutt tar maks ut av dem.

              F5B (hotliner) gjengen regner 20-30 runder på de beste 45C batteriene som er på markedet - men da tar de ut 45C og mer av dem også!

              Skal du ha det beste så er det bare å gå for Hype..... og tilsvarende merker - men greier du deg med det nest beste så holder HK batteriene lenge og prisen er rundt 1/3 av de beste noe som tilsier at du kan bytte å få 100% pakker 3 ganger på samme levetiden av "kvalitets" batteriet.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Avhenging av hvordan du "behandler" batteriene - ingen problemer å ødelegge selv de beste batteriene etter 10-20 runder hvis du absolutt tar maks ut av dem.

                F5B (hotliner) gjengen regner 20-30 runder på de beste 45C batteriene som er på markedet - men da tar de ut 45C og mer av dem også!

                Skal du ha det beste så er det bare å gå for Hype..... og tilsvarende merker - men greier du deg med det nest beste så holder HK batteriene lenge og prisen er rundt 1/3 av de beste noe som tilsier at du kan bytte å få 100% pakker 3 ganger på samme levetiden av "kvalitets" batteriet.

                Ser poenget ditt.

                Det som teller for meg er at batteriene er mest mulig like gjennom hele konkurransesesongen. Skal man trene og konkurrere i F3A funker det ikke å bytte batterier flere ganger i sesongen. Jeg kommer til å kjøpe de pakkene jeg trenger på begynnelsen av hver sesong og enten hive dem i miljøkonteineren eller selge dem til ”gibortpris” på høsten hvis det fremdeles er nok kraft i dem til søndagsflyving.

                Selv om jeg kjøper Hyperion G3 blir det billigere for meg enn å konkurrere med glow!

                Henning

                Comment


                • #9
                  Heissan,

                  Mye skjer på fronten; det som var i fjor, er annerledes i år.. Ser feks at 2 av settene mine fra ifjor (Originale polyquest XQ-5000/25C-XP) nå er definert som Classic av fabrikanten ... Disse er nå V2 serien med tilhørende ytelser ... hmmm...

                  ... Fikk rotet fram loggboken her... Disse pakkene er jo avlegs allerede, og ikke så revelant egentlig,men nevner likevel:
                  2 av "billig-settene" er Zippy-R 4800/25C (tilsynelatende de-ratede Polyquest PQ-5000-XP /25C-5000mah, enerland celler ) har holdt koken 72 / 71 cycler,kjørt første gang midtsommer 2008 + brukt denne sesongen uten problemer. Skal sies at det kan merkes, men likevel godt nok for P09, også i moderate vindforhold. Batteriene skal iallefall ikke ha skylden for flygingen!
                  Disse pakkene blir parkert neste sesong,kan ikke vente noe mer av de... dog skal det sies at de stort sett har blitt pent behandlet; (innenfor 20% utlading, "innkjørt", samt aldri ladet mer en 0.7C etter timer med hvile).
                  Siden jeg hadde 2-sett originale PQ pakker som har kjørt nøyaktig likt, kunne man sammenligne, og ingen forskjell å spore ...

                  hmm.. alle disse 4 settene er jo nå som sagt classic,nye og friskere pakker tar over,både billige og dyre.

                  Har også 2 sett med nevnte Hyperion G3, fra i fjor; friskuser dette som roter til throttel-kurven, som følgelig er satt opp til de 4 nevnte pakkene . Ref; like pakker leker best.

                  Igjen; dyre eller billige avhenger av lommebok/brukermønster, men uansett så er det et alternativ for alle.

                  Tror det er e`n ting å tenke på; fjor-årets erfaringer kan endres i år ... men utviklingen går jo framover,så man kan vel regne med at pakkene blir hverken dårligere eller dyrere uansett hva man kjøper,og så langt, fungerer alt.

                  Kjell Olav

                  Comment


                  • #10
                    praktisk bruk

                    Hei
                    var ute i dag ,var jo flott vinter vær ca 3-4 minus og dønn vindstille!!
                    Fly 3 turer ....har kun 3 batterisett forløpig ,vil vente til våren med å kjøpe fler.
                    de 2 første turene var mest for å få litt rust ut av finga ..har ikke flydd noe seriøst siden juni i fjor , men sisite tur fløy jeg igjennom P11 mens Arnstein S. stod bak å reiv seg i håret , hadde 3-4 avbrudd i øvelser da jeg fløy feil ...feil roller osv... men fløy igjenneom og et par øvelser etter programmet , og landet lydig da timeren sa ifra at 7 min var gått , skal sies at min timer stopper når jeg er helt nede på tomgang(kan sikkert settes slik at den går hele tiden) så med tomgangs tid hadde jeg 7 min og 30 sek.
                    Ladet da 4100 Mah på mine 5000 pakker , hadde ikke for lite krefter noen gang og dette var med en billig H.City motor som sikkert ikke er av den mest effektive, propell var på denne Apc 20x13 E.
                    Rune
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment


                    • #11
                      Batterier........

                      Dette blir min tredje sesong med elektrisk F3A.

                      Jeg kjøper konsekvent billige batterier fra Kina. Den typen jeg bruker koster nå $45 for 5s 5000 mAh, dvs ca kr 550,- for ett 10 s sett. Det blir vel omtrent 2 kanner fuel. Om jeg da kaster disse pakkene etter 15 turer er det allikevel billigere "drivstoff" enn fuel

                      Etter 60-70 cycler begynner disse batteriene å bli for slappe til F3A-bruk. Den indre motstanden har da blitt så høy at pakkene blir varme, og har høyt spenningsfall ved store strømmer. Disse pakkene lever videre i guttungens trainer og lignende fly.

                      Kommer til å kjøpe meg 2 nye sett nå på vårparten som blir "god-pakker" utover forsommeren. Kanskje blir det enda ett sett når det nærmer seg konkurranse.

                      Personlig synes jeg ikke det er noe problem at de ulike settene yter litt forskjellig. Det er jo bare deilig å stille i en konkurranse med litt ekstra power i forhold til hva men er vant til??

                      Selv om jeg lagrer batteriene over vinteren forskriftsmessig halvt utladet i kjøleskap, synes jeg tapet i ytelse ved lagring er svært merkbart. Batterier er definitivt ferskvare.

                      Comment


                      • #12
                        Hei
                        Vil bare informere om at Hyperion-Europa har senket veiledende pris på sine G3 batterier gjeldende fra 8/3-10. For 5S CX-5000 er det snakk om en reduksjon på snaue 20%. Hvor stor del av denne reduksjonen som forhandlerne 'spiser opp' kan man bare spekulere i
                        www.ofremmi.info

                        Comment


                        • #13
                          Er glow - fantast noen uker til. Så blir jeg elektromann igjen for første gang på ni år. 5 sett med G3 pakker er på vei fra USA. Addiction er nesten klar. Kanskje blir det jomfrutur i påsken?

                          Det er meldt flyvær i helgen så Spigas 90 skal luftes.


                          Henning

                          Comment


                          • #14
                            Balsahøvel... Da kan det hende jeg slår deg med noen få dager.
                            Min Addiction er planlagt testet torsdag eller fredag før palmesøndag da jeg tilfedligvis får tilgang til en meget lang og brei asfaltstripe de dagene...

                            I mellomtiden prøver jeg å memorere P11 ved hjelp av Miss Wind 50E og billige Turnigy 6S (20C) pakker. Disse er faktisk veldig bra, kinapakker er ikke hva det engang var. Helt balanserte etter en flytur + bra punch.
                            Forresten er øvelse #1 i P11 veldig "enkel" med en bipe, knife edge egenskapene er helt rå !
                            Vil tippe jeg kommer til å slite mye mer med Addiction ?

                            Øistein
                            hilsen

                            ois

                            Comment


                            • #15
                              Hvor bestiller du Hyperionpakkene fra Henning?

                              Hilsen Erik

                              Comment

                              Working...
                              X