Announcement

Collapse
No announcement yet.

Årets første kræsj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Årets første kræsj

    Der satt den. Var ute en liten tur med min SebArt Sukhoi 30 for litt koseflyving med GoPro kamera på.
    Gikk som vanlig bra helt til siste batteriet.
    Tok flyet opp i en vertikal med påfølgende stallturn på toppen, stupte forsiktig og trakk langsomt flyet opp til horisontal posisjon. Når flyet akkurat var horisontalt på ca 3 m høyde merker jeg at den ikke responderer på høyderoret og resultatet ble en buklanding av kongelige proposjoner. En god del skader på landingstell og buk, men den skal nok opp igjen!

    Havarikomisjonen fikk en enkel jobb med å konstatere at rorhornet til høyderoret hadde løssnet i limingen.

    Thats life.


    Video viser IKKE kræsj, på den aktuelle flighten hadde jeg kamera i fotomodus.
    Peter
    Attached Files
    Last edited by Propepperell; 24-01-10, 15:52.
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    God bedring til fuglen, ser ut på bildet som at den skal komme til hektene. På Katanaen min har jeg horn med skruer og bakplate, men på Vanquish har jeg sånne som på bildet. Den blir utsatt for mye større krefter, så jeg har vært litt nerv for høyderoret. Hvordan hadde du limt? Ser ut til at du ikke hadde glemt å bruke sandpapir?
    Last edited by bjeff; 24-01-10, 16:39.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Helt enig, har også vært stresset for at dette ville skje en lenger tid, synes denne løsningen er litt veik på denne størrelsen av modeller.
      Har faktisk brukt sandpapir trass i at det kanskje ikke vises på bildet. Tror at denne var limt med medium eller CA men husker ikke. På noen modeller har jeg heller brukt Epoxy.

      Peter
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Formulerte meg kanskje litt klønete, jeg syntes det så ut som du hadde brukt sandpapir.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Har sett mer skadede Sebarter som har kommet på vingene igjen

          Ser ut som om HK skiene overlevde......

          Ser ut som om staben har fått har medfart - er du sikker på at feset ikke ble rasket av i den harde landingen?

          Limer alltid ror festene med epoksy, fyller først hullet i roret med epoksy for så å varme dette opp med varmluftpistol/hårføner til en ca 80 grader. Når epoksy'en blir så varm så blir den tynnflytende og tenger ordentlig inn i treverket rundt hullet.
          fyller så litt mer lim i hullet før jeg stikker inn hornet.
          Skal du være 100% sikker så borer du ett eller to 1,5mm hull den delen av hornet som sitter inne i roret slik at epoksy'en får låst seg skikkelig til hornet. (selvfølgelig er denne delen av hornet også pusset med grovt sandpapir)

          CA har en ulempe (særlig ved bruk av kicker) at den herder for for og ikke trenger ordentlig inn i treverket - det optimale hadde vært og først putte på tynn CA slik at denne metter treverket for så så legge inn medium som "gap filler"

          Min erfaring er at epoksy holder og de gangene jeg har forsøkt å får ut hornet igjen så har jeg revet ut store deler av roret.

          Comment


          • #6
            Takk for bra tips om Epoxy.
            Nei, havarikomisjonen har ingen garantier for nøyaktig rekkefølge av "events" ved denne kræsj, men siden piloten overlevde og han forteller at høyderoret ikke responderte de siste 2 sekunderne før impact, velger man å anta at det var det som skjedde.


            Men siden du spør. Jeg er meget forbauset over at horisontell stab og høyderor knakk på den måten. Den gikk rett av, kliss likt på begge sider. Flyet landet ikke på staben og jeg skjønner ikke helt hvorfor stabben knakk slik. Kanskje noen kan forklare fysikken kring dette?
            Skiene holdt, men ikke festet som du ser.

            Peter
            Attached Files
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #7
              Først tenkte jeg flutter, men det kan det vel ikke være?
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Først tenkte jeg flutter, men det kan det vel ikke være?
                Nei, det var det ikke...
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

                Comment

                Working...
                X