Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avatar-filmen og helikoptere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avatar-filmen og helikoptere

    Helikoptere har jeg ingen som helst peiling på egentlig. Er disse helikopterne så usannsynlige egentlig. Man har jo hørt om quadracopter, eventuelt hexacopter eller octocopter. De i filmen har jo ingen halerotor, men de ville kanskje være unødvendige, ettersom det er to hovedrotere opp/fremme? Jeg antar at disse spinner hver sin vei og dermed ville elimintert spinkraften som genereres av en enkelt rotor? I filmen ser man også at hver rotor har to rotorer innebygget, om jeg husker riktig, og jeg antar at de spinner hver sin vei.

    Noen som har noen tanker rundt dette?


    Med vennlig hilsen
    Asbjørn Kristiansen, Ski
    -------------------
    Teori er når man skjønner alt,
    men ingenting fungerer som det skal..

    Praksis er når alt fungerer som det skal,
    men ingen skjønner hvorfor..

    Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
    ingenting fungerer som det skal,
    og ingen skjønner hvorfor..
    ------------------------------
    http://www.f-16.net/

    http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

  • #2
    Sjekk denne tråden

    Comment


    • #3
      Hadde flydd det der.. Men energibruken hadde vært fint lite ENØK, tror jeg. Tøft "skala"prosjekt hvis man liker å gruble
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Er jo egentlig bare en ombygd Chinook. Når det kommer til energibruk skal jeg ikke gjette noe på det aktuelle helikopteret. Men en halerotor er bortkastet energi. Så dersom man kan slippe å bruke en, er det mer energi til løft.
        Attached Files
        Last edited by orjanp; 30-01-10, 09:30.
        Ørjan Pettersen
        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

        Comment


        • #5
          Designmessig byr det på noen utfordringer:

          Siden vridningen på bladene er konstant blir opphengpunktet for rotor delen (inne ved kroppen) veldig kritisk - her skal man ha fri bevegelse i 2 akser, videre skal man uten å få for store armer overføre bevegelsene fra raske servoer og disse må tåle en del krefter. Dette lar seg sikkert implementere men krever en god del prototyping før de fungerer.

          Rotor bladene er relativt små i forhold til kroppen, for å få ønsket løft så må man opp i en relativ høy RPM noe som ikke er særlig fordelaktig sett i fra elektronikken som skal styre den.

          Selve elektronikken som styrer dette finnes der ute i dag, NG-UAVP plattformen kan brukes med en tilpassing av hardware abstraksjons laget.

          Det finnes allerede noen som har prøvd duocopter løsninger men det er enda et stykke igjen (se bilde under)

          Jeg tror den største utfordringen blir å lage en mekanisk løsning for oppheng av rotorene.
          Attached Files
          Last edited by Quadrocopter; 30-01-10, 13:45.

          Comment


          • #6
            Jeg tror den farkosten ikke flyr i realsize.

            Originally posted by G-Force View Post
            Helikoptere har jeg ingen som helst peiling på egentlig. Er disse helikopterne så usannsynlige egentlig. Man har jo hørt om quadracopter, eventuelt hexacopter eller octocopter. De i filmen har jo ingen halerotor, men de ville kanskje være unødvendige, ettersom det er to hovedrotere opp/fremme? Jeg antar at disse spinner hver sin vei og dermed ville elimintert spinkraften som genereres av en enkelt rotor? I filmen ser man også at hver rotor har to rotorer innebygget, om jeg husker riktig, og jeg antar at de spinner hver sin vei.

            Noen som har noen tanker rundt dette?


            Jeg forutsetter at lufttrykket er omtrent det samme som på jorden.

            Grunnen slik jeg ser det,er at rotorbladene blir altfor små, og rotorene har en maks fart, uansett størrelse.

            I modellfly variant, antar jeg det adskillig bedre da.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment

            Working...
            X