Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av blu-baby 42" elektrofly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av blu-baby 42" elektrofly

    Jeg bygger meg en blu-baby 42" fra bunnen av. Fant tegninger på rcgroups.
    ** Blu-Baby Primary Trainer ** Plans, Pics and Fun! - Page 8 - RC Groups
    a4 versjon: RCGroups: Remote Control, Radio Control Planes, Drones, Cars and Boats

    Dette skal visst være et snilt fly å fly og veldig robust. Kroppen er nesten ferdig nå. Så langt har jeg lært en god del om skjæring i depron og liming av depron. Har brukt 6mm depron på nesten alt til nå. Har planer om å få bygd opp vingen i løpet av neste uke, trenger finérstenger og mer depron til vingene

    Jeg har ikke funnet ut av hvordan motor jeg bør bruke i flyet. Det er 900 sider i forumtråden for flyet og jeg har sett mange forskjellige komboer. På side 888, ** Blu-Baby Primary Trainer ** Plans, Pics and Fun! - Page 888 - RC Groups så står det om et par motorkomboer for 42" modellen.


    Jeg håper jeg kan kjøpe en av motor/esc/propell pakkene til hobbyking http://hobbycity.com/hobbyking/store...&ParentCat=192 . Fra før av har jeg to lipo-pakker, en 2S 1050 mA rhino og en 3S 1350 mA, håper på å kunne bruke en av disse, helst 2S-pakka. Om noen har noen tips om valg av motor så setter jeg kjempepris på det Kan en A2208 1800KV være passe med 2S pakka mi? Hvordan propell bør jeg ha i såfall?
    Attached Files
    Last edited by gardleopard; 31-01-10, 20:29.

  • #2
    Som dere sikkert ser ut fra bildene, har jeg printet ut tegningene, teipet dem sammen der det trengs og skjært ut maler for delene. Jeg har festet malene på depronen med byggenåler og tegnet rundt. Den svarte depronbiten er 3mm og det var det jeg trengte for å få riktig bredde på flyet.

    Hullet i monoblokka borret jeg ut og limte inn en depronflis for å forhåpentligvis gi den litt styrke i bredden også...

    Hjulene som sitter på her, er nok ikke de som skal sitte på til slutt. Jeg satt bare på hjulene fra et fly jeg har liggende for å få et inntrykk av hvordan det vil se ut til slutt
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Nå fant jeg a4 versjon av tegningen også! ** Blu-Baby Primary Trainer ** Plans, Pics and Fun! - Page 865 - RC Groups

      Comment


      • #4
        Nå har jeg laget noen ski og satt på en A2208 1800KV motor. Virker som om motoren drar greit med 2S'ern min, så jeg skal prøve med den først.

        Skiene er laget i depron og montert til flyet med håndaket fra et malingspann.

        Deprondelene til vingen har jeg skjært ut, men jeg trenger noe treverk før monteringen.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Ser bra ut! Tror motoren skal være nok. Jeg bruker 1000mah 3S batterier, motor på 1350kv (2804 eller noe) og 10x6 propell, men kommer nok til å gå betydelig ned i propell når jeg får prøvd den mer. Jeg må antagelig lage nytt motorfeste, da jeg klarte å legge inn aaalt for mye ned vinkel på motoren.

          Har masse bilder av hele byggeprosessen, men fungerer ikke å laste opp bilder for meg akkurat nå.
          Last edited by lacappuchino; 04-02-10, 22:31. Reason: motor
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            lacappuchino, kult! De bildene vil jeg gjerne se! Er det 42" du og har laget? Kfm vinge?

            Jeg har montert servoer for høyde og sideror i dag. Grillspyd og ståltråd for høyderor og hyssing til sideror

            Comment


            • #7
              Ja, samme størrelse, 42" med dihedral OG balanseror/flaps. Kfm vinge så klart

              Har testflydd det 1 gang, og det gikk som en lek.
              Attached Files
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #8
                Du hadde fått det skikkelig fint! Mitt ser ut som søppel i forhold

                Har du bygget alt i 6mm depron, eller har du brukt noe annet?

                Comment


                • #9
                  Alt er i 6mm grønn depron fra Fix ja. Det meste er limt med uhupor. Monoblocken i nesa er laminert med spraylim fra 3m.

                  Fattern som lakka litt på flyet sitt selv Jeg har kun stått for bygginga.
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #10
                    Nå har jeg bygd vingen og satt inn balanserorservo. Vingen ble helt rett ettersom jeg ikke hadde noe annet enn balsa til å stive opp vingen med, tenkte jeg som så at et helt flak med depron hjelper vel litt det og

                    Nå ligger vingetippene ute til lakking. Det eneste som mangler er forsterkning der strikkene går over vingen, montering av vingetippene og batterikontakt på esc'en.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Knall da! Med balanseror så trenger du ikke dihedral. Jeg har både og fordi fattern skal kjøre uten, men med mulighet for flaps.

                      Flaps fungerte strålende på denne forresten. Modellen stoppet nesten opp, og i svak motvind så hang den bare der med throttle bare såvidt propellen gikk rundt.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Nå er alt klart! Venter bare på en dagslys og tid nå... Har lagt på plast der strikkene går når jeg fester vingen.

                        På tide med nytt prosjekt
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Det er veldig snillt. Fattern fløy for første gang i dag, og han klarte det veldig fint.

                          Jeg lekte litt med det etterpå, og det var helt utrolig hvor fint det gikk. Selv med dihedralen, så gikk det fint å fly inverted. Rolls var ikke helt på snor, men med litt trening så går det nok.

                          Knivegg var heller ikke helt lett å få til. Litt følelsen av å kjøre en bil på 2 hjul (Ikke at jeg har noensinne gjort det, men det er slik jeg har forestilt meg det :P ) Men det gikk noenlunde. Utrolig artig var det uansett.

                          Det blir ikke det siste depronflyet som får kfm3 profil av meg!
                          Honeybee CP 2

                          Comment


                          • #14
                            Nå har jeg og fått flydd det. Det tok av lett i snøen og var lett å styre! Utrolig så sakte det fløy! Jeg tror 7,4V 20C og 1050 mAh er i minste laget for dette flyet. Hadde nok kraft til å fly og å gi på litt, men jeg fikk ikke bakoversveis av draget...

                            Comment


                            • #15
                              Artig!

                              Jeg lurer på å bygge en vinge helt uten dihedral med en gang, vet ikke om jeg likte helt å ikke ha helt styring selv.

                              Men at dihedral er positivt for nybegynnere er uten tvil. Fattern har aldri fløyet før, og han tok av og fløy flere sirkler helt på egenhånd.

                              Et helt suverent fly å bygge selv dette her!
                              Honeybee CP 2

                              Comment

                              Working...
                              X