Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

    Da har "fugl føniks" gjenoppstått i forumet p.g.a. at jeg nådde taket på hvor stor et innlegg kan være i blogg delen
    Kommentarer og diskusjon til denne artikkelen kan legges i "ARF" Desktop... tråden



    Bakgrunn:
    Jeg var på jakt etter en billig å bra liten CNC Router som kan flyttes på og passer på bordplata.
    Bruksområdet skal være fresing av printkort (PCB), plast, tre og aluminium.

    Etter en del tråling i diverse forum fant jeg frem til CNCDIY i Kina som har en del interessante løsninger.

    Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	628457
    Dette er et gammelt bilde tatt rett etter utpakkingen av maskinen, det er gjort en del endringer/oppgraderinger etter hvert som er beskrevet i artikkelen.



    Grunnet plassbegrensning falt valget på modellen CNCDIY3040 og i tillegg til denne handlet jeg en 4'de akse

    Prisen for hele pakka (4 akser) inklusive frakt kom på ca USD 2000.- + moms noe som ikke er avskrekkende ut i fra hva man må betale for tilsvarende maskin her i landet.
    Kjøper du kon med 3 akser så reduseres prisen betraktelig!

    Dessverre valgte jeg standard konfigurasjon med 200W spindel, denne viser seg etter 1/2 års bruk å være av en heller tvilsom kvalitet og anbefales definitivt ikke!, jeg vil heller anbefale å droppe spindelene fra CNCDIY og heller kjøpe en kvalitets Kress, Suhner eller tilsvarende.

    Jeg valgte å kjøpe maskinen direkte fra produsenten i Hongkong - noe som kan være en liten prøvelse ( de er ikke de raskeste til å respondere) men når du får dem i gang så går det som regel greit.
    Alternativt kan man kjøpe den fra CNC-Shop i Sveits som er forhandler for Europa.
    Her er det rask respons på mail, men ulempen er at han har en leveringstid på 3-4 måneder.
    Til dere som ønsker å bestille en tilsvarende direkte fra CDCDIY så finnes informasjon om prosessen under "Order Procedures" på hjemmesiden deres.

    Dialogen med CNCDIY kan gå ekstremt tregt - hvis det blir stille i andre enden så er det bare å purre og purre og ........

    Spesifikasjoner

    Effective Travel...............: 290mm(X) * 400mm(Y) * 60mm(Z)
    Machine Outside Dimensions.....: 550mm * 650mm * 400mm
    Maximum Workpiece Dimensions...: 300mm * 400mm * <70mm
    Working Table Dimensions.......: 360mm * 550mm * 20mm
    Sliding Units:
    - X Axis.......................: Dia. 16mm Guide
    - Y Axis.......................: Dia. 20mm Guide
    - Z Axis.......................: Dia. 12mm Guide
    Driving Units:
    - .............................: A) Ball Bearing (BB): X&Y=1605, Z=1202
    - .............................: B) Nylon Nuts (NN) + 1204 Trapezoidal Screw
    Coupling.......................: Simple Coupling / Flexible Coupling
    Stepping Motor Type............: 57 Two-Phase 1.45A~2A
    Main Materials of Machine......: Aluminum Alloy 6061
    Actual carving precision.......: 0.08mm (carving different hardness materials vary)
    Repeat positioning accuracy....: 0.03mm / 0.06mm
    Engraving speed................: 0 ~ 2000mm/min
    Machine weight.................: 30KG (excluding packaging)
    Acceptable Processing materials: PVC, PCB, Plastic, Woods, Brass and Aluminum


    Alle maskiner som selges nå kommer med den nye kontrolleren (CB002) som inkluderer kontroll av den 4'de aksen.

    Montering
    Nevnte tidligere at dette var en "ARF" modell - etter å ha fått den i hus så er dette oppgradert til "RTF".

    Hele Maskinen kom ferdig montert i en kjempestor kartong!!!

    Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	49.3 KB
ID:	628456

    Innpakkingen var bra, men kunne ha vært bedre på enkelte plasser - litt lite polstring på toppen noe som gjorde at toppramma på Z-akse stepperen hadde ganget på emballasjen, kunne ikke se noen skader etter en visuell sjekk.

    Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	628455


    Mekanisk og styrkemessing ser det meget bra ut - solid aluminium overalt og skikkelig skrudd sammen.

    Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	96.8 KB
ID:	628454 Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	90.8 KB
ID:	628453 Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	99.4 KB
ID:	628452

    Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	57.9 KB
ID:	628451 Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	82.9 KB
ID:	628450 Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	69.3 KB
ID:	628449 Click image for larger version

Name:	011.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	628464

    Click image for larger version

Name:	010.jpg
Views:	1
Size:	77.3 KB
ID:	628448 Click image for larger version

Name:	012.jpg
Views:	1
Size:	76.3 KB
ID:	628463 Click image for larger version

Name:	013.jpg
Views:	1
Size:	73.5 KB
ID:	628462


    All kabling er tredd og koblet til så det eneste som gjenstår er å sette inn kontaktene i kontroller boksen.
    (nett kabel var ikke med men dette er en helt standard type som du får overalt)
    Tilkobling til PC skjer via medfølgende parallell kabel.

    Click image for larger version

Name:	014.jpg
Views:	1
Size:	90.4 KB
ID:	628461 Click image for larger version

Name:	015.JPG
Views:	1
Size:	209.4 KB
ID:	628460


    Den 4'de aksen var også komplett men her er kablene korte slik at man enten må forlenge disse eller lage en skjøte kabel.
    Feste skruene for å feste den 4'de aksen til selve "T Slot Board'et" fulgte ikke med så disse må man kjøpe en eller annen plass (Tingstad)

    Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	96.0 KB
ID:	628459


    Klemme fester av bra kvalitet kan man kjøpe hos Sorotec eller CNC-shop.

    Click image for larger version

Name:	017.jpg
Views:	1
Size:	93.8 KB
ID:	628458


    Dokumentasjon:
    Kina ting pleier å komme med "relativ" dårlig dokumentasjon - det stemmer ikke i dette tilfelle.
    Når du kjøper routeren får du tilgang til å laste ned dokumentasjonen (50 sider) fra en passord beskyttet nedlasting server (dokumentasjonen er kopibeskyttet og jeg vil derfor ikke legge denne ut til offentlig beskuing)
    Her finner du alt du trenger med detaljert "step-by-step" gjennomgang med bilder av kalibrering og oppsett i både Mach3 og EMC2!
    Videre finner du alle spesifikasjoner på gjenge-stenger lagre hastigheter osv... så det er lite som overlates til fantasien.
    Last edited by Quadrocopter; 08-11-13, 23:10.

  • #2
    Oppgradering nr. 1

    OPPGRADERINGER og MODIFIKASJONER

    Endestopp Brytere
    Dermed var endestopp bryterne montert og da er det kun kablingen og kalibreringen som mangler.
    Her er noen bilder av bryter plasseringene.

    Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1
Size:	27.3 KB
ID:	575840 Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1
Size:	37.0 KB
ID:	575839 Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1
Size:	44.5 KB
ID:	575841

    Endestopp for Y og Z aksen sitter på "spindelfeste" noe som gir minimalt med kabel rot, X-akse bryterne sitter montert i selve bordet.

    Click image for larger version

Name:	02.jpg
Views:	1
Size:	67.1 KB
ID:	575844 Click image for larger version

Name:	09.jpg
Views:	1
Size:	45.3 KB
ID:	575842 Click image for larger version

Name:	05.jpg
Views:	1
Size:	42.9 KB
ID:	575843

    Da var alle mikrobryterne kablet å koblet opp mot kontrolleren.
    Dette ble en litt større jobb en beregnet men så holder det sikkert et par generasjoner....

    Husk å bruke coax-kabel som har en bra kvalitet på skjermen!

    De store utfordringene dukket opp da jeg skulle koble bryterne til kontrolleren via en DB-9 plugg, pinouten var bra beskrevet i den franske versjonen av manualen, men ingen ting virket så her var det bare å begynne å feilsøke
    Det første problemet var at den andre enden av DB-9 kontakten ikke var koblet til printet inne i kontrolleren, videre så var pinouten på DB-9 kontakten forandret på den nye 4 akse versjonen av kontrolleren:

    DB-9 pinout på ny 4 akse kontroller:
    Funksjon _ _ _ _ _ _ _ _ : DB-9 Pin
    GND......................: 1
    X-akse endestopp.........: 5
    Y-akse endestopp.........: 6
    Z-akse endestopp.........: 7
    A port...................: 8
    + 5 Volt.................: 9


    Oppkoblingen av ende-stopp brytere ble kombinert slik at jeg får både ende-stopp og "Home" referanse på samme brytersett
    (se bilde under og kapittel 4.5.0 i Mach3 CNC Controller Software Installation and Configuration manualen).

    Click image for larger version

Name:	HomeRef_EndStop.jpg
Views:	2
Size:	30.3 KB
ID:	575853

    Etter en time med kalibrering og oppsett så virket alt som det skulle, Det er ingen tegn til prell eller andre forstyrrelser og presisjonen på referanse punktet er meget bra.
    Total tid for hele bryter monterings jobben og oppsett/kalibrering vil jeg anslå til en 20-30 timer, men så er det utrolig deilig å ha automatisk "Home Referanse".

    Mikrobryterne som ble brukt er (35-700-90) og (35-873-26) fra Elfa.


    Oldham Koblingene.

    Hullene i denne var ørlite grunnere enn i de gamle spiral koblingene så jeg måtte sette inn en 6mm skive (1mm tykk) på hver bolt for å få stepperen litt lenger ut. Med tid og stunde blir det vel laget noen nye avstandstykker.

    Click image for larger version

Name:	Cup00.jpg
Views:	2
Size:	103.9 KB
ID:	575836 Click image for larger version

Name:	Cup01.jpg
Views:	1
Size:	55.3 KB
ID:	575835


    Maskinen er nå satt opp slik at den kan kjøre opptil 2000 mm/minutt i X og Y retning og 1000 mm/minutt i Z.

    Nå er alt på plass for å gjøre mine første kutt i aluminium.

    Flat skrustikke for montering av arbeidsstykke

    Avstanden mellom monteringshullene i skruestikka var for smal i.h.t. sporene i T-slot bordet men det gjør egentlig ingen ting.
    Siden denne alltid kommer til å stå i samme posisjon når den er oppmontert så var det like enkelt å bore opp / gjenge 4 nye hull til festeboltene.

    Hullene endte opp innenfor arbeids området til fresen og da var det bare lage en hulltegning i S.W. og la maskinen gjøre arbeidet.
    Dette ble ekstra spennende for meg siden disse hullene var min første aluminiums jobb, men med hastighets beregning programmet til tahustvedt og en ny 3mm "end mill" gikk dette som varm kniv i smør!

    Jeg freste hullene 9 mm dype og gjenget de opp med en 6x1.0 gjengetapp, dette ga akkurat den dybden jeg trengte.

    Pass på en ting - det freses under maskinen sitt laveste Z-akse punkt noe som medførte at jeg måtte justere ned spindelfeste med ca 15mm for å komme dypt nok!
    Har du satt opp soft limit på Z aksen så kommer du sikkert i konflikt med denne også.

    Men som nevnt over var dette veldig enkelt - skruestikka til CNC-PLUS er helt fantastisk og den var monter på under på 30 minutter.

    Click image for larger version

Name:	Clamp02.jpg
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	575837 Click image for larger version

Name:	Clamp01.jpg
Views:	1
Size:	72.8 KB
ID:	575838


    Automatisk "tool zeroing"

    Dette innlegget er ikke ferdig å vil bli oppdatert etterhvert!

    Bakgrunn:
    Det er alltid et problem å få nulljustert høyden på verktøyet over materialet, brukte papirmetoden som er grei nok men resultatet ble aldri helt bra og det tok mye tid.
    PCB milling krever stor nøyaktighet i Z planet så her var det bare å finne på noe som er bedre enn papirmetoden.

    Etter søk på nettet fant jeg noen artikler om "Auto Tool Zero" funksjonen i Mach3 og sensor porten.
    Her er en beskrivelse på hvordan jeg implementert denne funksjonen i mitt system.

    Bygging av sensoren:
    Kuttet ut rektangel av en 1,5mm kobber belagt glassfiber plate (spiller ingen rolle om den er dobbeltsidt eller eksakt tykkelse)

    Click image for larger version

Name:	Zero01.JPG
Views:	2
Size:	253.7 KB
ID:	575851


    Loddet på en kobberstav som håndtak og en SMD lys diode, koblet til en skjermet kabel og la en krymp over det hele.
    Jord(-) kobles til dioden og føres videre ut til krokodilleklemma.

    Click image for larger version

Name:	Zero02.jpg
Views:	2
Size:	139.2 KB
ID:	575850 Click image for larger version

Name:	Zero03.jpg
Views:	1
Size:	62.6 KB
ID:	575849


    Click image for larger version

Name:	skjema.jpg
Views:	2
Size:	44.4 KB
ID:	575852


    Hensikten med lys-dioden er at du skal være 100% sikker at det er forbindelse mellom styre enheten og sensoren!
    Det sitter en 470 Ohm's "pullup" motstand i serie med pluss kabelen (se Skjema) denne må være der for å gi riktig strøm til Lys-dioden samtidig som den reduserer støy på kabelen.
    (Hvis man er plaget av støy og ikke repeter bare 0 justeringer så bør man koble en 10nF kondensator mellom jord og Probe pinnen inne i DB-9 pluggen helt inne ved styreenheten)

    Click image for larger version

Name:	Zero05._2JPG.jpg
Views:	2
Size:	152.4 KB
ID:	575848

    For å få selve knappen [Auto Tool Zero] så må det legges inn et lite VB script og det gjøres på følgende måte:
    Gå til [Operator] pulldown menyen å velg "Edit Button Script"
    Du trykker så på hvilen knapp som skal endres - i dette tilfelle [Auto Tool Zero] og legger inn koden i editor vinduet.

    Click image for larger version

Name:	Zero06.jpg
Views:	2
Size:	192.6 KB
ID:	575847

    !!!Jeg er ikke fornøyd med denne koden og den er ikke testet 100%, vent med å legge den inn til jeg har et script som er bra og denne advarselen forsvinner!!
    CurrentFeed = GetOemDRO(81 'Get the current feedrate to return to later
    PlateThickness = GetUserDRO(1151) 'Z-plate thickness DRO

    If GetOemLed (825)=0 Then 'Check to see if the probe is already grounded or faulty
    DoOEMButton (1010) 'zero the Z axis so the probe move will start from here
    Code "G90 G31Z-20 F20" 'probing move, can set the feed rate here as well as how far to move
    While IsMoving() 'wait while it happens
    Wend
    ZProbePos = GetVar(2002) 'get the axact point the probe was hit
    Code "G0 Z" &ZProbePos 'go back to that point, always a very small amount of overrun
    While IsMoving ()
    Wend
    Call SetDro (2, PlateThickness) 'set the Z axis DRO to whatever is set as plate thickness
    Code "G4 P0.25" 'Pause for Dro to update.
    Code "G0 Z5 F60" 'put the Z retract height you want here
    Code "(Z axis is now zeroed)" 'puts this message in the status bar
    Code "F" &CurrentFeed 'Returns to prior feed rate
    Else
    Code "(Z-Plate is grounded, check connection and try again)" 'this goes in the status bar if aplicable
    End If


    Tykkelsen på plata i proben betyr ikke noe for selve proben, men du må hvite hvor tykk denne er når du skall sette opp offset høyden ( avstanden fra toppen av proben og ned til materialet) Denne høyden legges inn i VB scriptet.

    Enten kan du hente tykkelsen ut i fra displayet på Mach:
    PlateThickness = GetUserDRO(1151) 'Z-plate thickness DRO
    .
    .

    Call SetDro (2, PlateThickness) 'set the Z axis DRO to whatever is set as plate thickness

    eller du kan kode det rett inn i scriptet

    Call SetDro (2, 1.535) 'Hardcode the Z axis DRO to a typical PCB thickness - 1.5mm GFK + 0.035mm copperlayer

    Trykk save og koden er aktivert.

    Du må også sette opp Mach slik at den reagerer på probe signalet, dette gjøres ved å gå inn i [Config] -> [Port & Pins] -> [Input Signal] og enable Probe til "Pin Number" 15

    Click image for larger version

Name:	Pin.jpg
Views:	2
Size:	73.0 KB
ID:	575854


    Bruk av funksjonen:
    Kjør spindelen ut til den står over materialet der du vil ha 0 punktet.

    Click image for larger version

Name:	Zero09.jpg
Views:	2
Size:	141.2 KB
ID:	575845 Click image for larger version

Name:	Zero08.jpg
Views:	2
Size:	209.3 KB
ID:	575846

    Kjør Z-aksen ned så den står ca 1 cm over punktet.
    Kobl til Krokodille klemma på selve bittet og berør bittet med kobberplata - lysdioden skal nå slukke!!! Hvis ikke så har du en feil (høyest sannsynlig brudd i en kabel)
    Trykk kobberplata mot arbeidsstykke og trykk på [Auto Tool Zero] i Mach- spindelen beveger seg nå sakte nedover til den berører kobberplata, og Z akse verdien i DRO settes til 0.0000
    Spindelen beveger seg så tilbake til en høyde som du kan sette i selve scriptet.
    Enkelt - ikke sant!


    Videre utvidelses muligheter:


    Det finnes mengder av andre muligheter for kalibrering/posisjonering av materialet som du skal jobbe med ,med dise kommer jeg tilbake til ved en senere anledning

    Click image for larger version

Name:	CenterFinder.jpg
Views:	2
Size:	51.3 KB
ID:	575873
    Last edited by Quadrocopter; 10-02-11, 02:26.

    Comment


    • #3
      Ronny kjøpte samme maskin og han har brukt en verktøy vogn fra Biltema som et utmerket bord.

      Kassa henger med to haker (laget av vinkelbeslag i stål) i sporene som kan ses på siden på verktøyvogna (ser dem på det siste bildet). Det ble ikke så aller verst. Koblet alt til og testkjørte maskinen litt; fungerer fremdels fint.

      Ronny
      Click image for larger version

Name:	20100311_CNC_3040_005.jpg
Views:	1
Size:	55.5 KB
ID:	575857 Click image for larger version

Name:	20100311_CNC_3040_008.jpg
Views:	1
Size:	48.5 KB
ID:	575856 Click image for larger version

Name:	20100311_CNC_3040_010.jpg
Views:	2
Size:	63.6 KB
ID:	575855



      PCB Milling
      Her er noen PCB test kutt.

      For å sjekke hvor fine kutt som kunne gjøres valgte jeg en 28 pin SSOP pakke som utgangspunkt, denne har en avstand mellom pad'ene på 0,22mm

      Brukte et single flute 30° V bit og kjørte det ned til 0,05mm dybde (kobberlaget er 0,035mm tykt)

      Er egentlig meget fornøyd med resultatet og presisjon på maskinen selv om det irriterer meg at V bittet som skal være helt spisst er litt flat i tuppen (60° bittene er helt spisse)
      Hadde det ikke vært for dette så kunne jeg sikkert ha gått ned enda en dimensjon mellom padene.

      De fire paddene til venstre er standard 2.54 mm DIP

      Click image for larger version

Name:	PCB.jpg
Views:	1
Size:	94.7 KB
ID:	575860 Click image for larger version

Name:	V-cutter.jpg
Views:	2
Size:	48.4 KB
ID:	575858



      Litt finmekanikk
      En kollega i RC miljøet fikk ødelagt Nikon kameraet sitt.
      Feilen var et defekt tannhjul



      Click image for larger version

Name:	Nikon oversikt.jpg
Views:	2
Size:	87.9 KB
ID:	575863 Click image for larger version

Name:	Nikon tannhjul ny CU.jpg
Views:	2
Size:	185.1 KB
ID:	575861

      Litt mekking i SolidWork og SheetCAM, frem med 0.3mm flatmill og en 2mm lexan plate ....... det nye tannhjulet er ferdig ( diameter 6 mm tykkelse 1 mm)



      Click image for larger version

Name:	TN-lexan.jpg
Views:	2
Size:	71.9 KB
ID:	575859 Click image for larger version

Name:	Nikon tannhjul fix.jpg
Views:	2
Size:	48.0 KB
ID:	575862



      Eneste ulempen med slike prosjekter er at man må jobbe under mikroskop for å se hva man gjør......
      Last edited by Quadrocopter; 13-10-13, 22:34.

      Comment


      • #4
        Ny SUHNER spindel

        OPPGRADERING Nr 2

        Da er jeg i gang med å oppgradere CNC maskinen - Kina Spindelen er kastet og byttet med med en Suhner AW-FSE 1050 fra CNC-PLUS og det var som om man plutselig hadde fått en ny maskin!


        Click image for larger version

Name:	Suhner.jpg
Views:	1
Size:	112.5 KB
ID:	575864


        Denne spindelen kan opereres fra 3.500 til 30.000 r.p.m. (uten last), og det lave turtallet er ypperlig når man holder på med plast eller aluminium.

        Spindel festet ble kjøpt fra Sorotec og det var helt fantastisk - alt var på plass (masse gjengede hull for ekstra utstyr) og i en meget solid utførelse (20x79x80)


        Click image for larger version

Name:	IMGP2030.jpg
Views:	1
Size:	94.5 KB
ID:	575872


        Jeg måtte modifisere den originale feste braketten som sitter på Z-aksen for å få festet det nye 43mm spindel feste. Siden feste er helt nederst på den 8mm tykke braketten så er jeg litt redd for at den ikke er kraftig nok så her blir det garantert laget en ny i 12-15mm tykk aluminium.


        Litt mer "voksen" enn den originale spindelen

        Click image for larger version

Name:	IMGP2065.jpg
Views:	1
Size:	60.5 KB
ID:	575868 Click image for larger version

Name:	IMGP2066.jpg
Views:	1
Size:	48.4 KB
ID:	575867

        "Blikket" som sitter helt nederst er for å hindre at vifte luftutblåsningen lager "støvstorm", denne blir nok byttet ut med noe mer estetisk riktig etter hvert.


        En annen viktig ting er godt arbeidslys, 15 minutter fresing og inn med noen cm med hvis LED lisse fra HobbyKing og man har den perfekte lyskilden.

        Click image for larger version

Name:	IMGP2068.JPG
Views:	1
Size:	131.3 KB
ID:	575865

        Click image for larger version

Name:	IMGP2067.JPG
Views:	1
Size:	106.6 KB
ID:	575866


        Erfaringene jeg har hatt (ca 30-40 timer bruk) er bare positive, selv om støynivået på 30K RPM sikker kunne vært noe lavere er det ikke avskrekkende og opp til 20K RPM går den på "katte poter".

        Det er utrolig behagelig å ha en spindel som kan jobbe helt ned til 3500 RPM "spise" materiale uten å merke nevneverdig turtall reduksjon - selv om man kjører "hardt" i aluminium.
        30K RPM kommer godt med når man miller PCB - dessverre følger ikke vanlige bit med i glassfiber plata i denne hastigheten så her blir det å vrenge lommeboka hos en av spesial bit leverandørene.....


        Raskere "tool change"
        Har noen våte drømmer om en tool changer men dette er foreløpig kun på drømmestadiet, men for å forenkle den manuelle tool change prosessen så kommer jeg til å monterer inn en høyde referanse trykk bryter

        Hensikten med denne er å slippe å måtte sette Z-zero hver gang man bytter verktøy.

        Hvordan dette virker er en godt bevart hemmelighet til nå - som jeg vil komme tilbake til når jeg har konseptet klart...

        Click image for larger version

Name:	IMGP2041.jpg
Views:	1
Size:	63.4 KB
ID:	575869


        Her er noen fler gadget som ble handlet og mer info om disse kommer etterhvert som de blir installert.

        Click image for larger version

Name:	IMGP2040.jpg
Views:	1
Size:	95.0 KB
ID:	575870

        Click image for larger version

Name:	IMGP2036.jpg
Views:	1
Size:	73.9 KB
ID:	575871
        Last edited by Quadrocopter; 13-10-13, 22:36.

        Comment


        • #5
          Diverse Prosjekter

          Her er en oversikt over noen andre prosjekter som fresen er brukt til.

          Quadrocopter rammer

          Click image for larger version

Name:	IMGP2745.jpg
Views:	3
Size:	44.8 KB
ID:	582008
          Mer info finner dere her: Hvordan lage din egen "quadro frame". - (MFN) ModellflyNytt.no


          Bordstativ til Asus TF101 tablet

          Click image for larger version

Name:	IMGP2450.jpg
Views:	1
Size:	75.5 KB
ID:	582009

          Click image for larger version

Name:	IMGP2446.jpg
Views:	1
Size:	74.1 KB
ID:	582010


          Noen servo rammer:

          Click image for larger version

Name:	IMGP1331.jpg
Views:	1
Size:	95.5 KB
ID:	582042


          PCB prototyping:

          Click image for larger version

Name:	IMGP2365.jpg
Views:	1
Size:	98.4 KB
ID:	582012

          Click image for larger version

Name:	IMGP1901.jpg
Views:	1
Size:	143.8 KB
ID:	582015
          Click image for larger version

Name:	IMGP1920.jpg
Views:	1
Size:	113.7 KB
ID:	582013
          Click image for larger version

Name:	IMGP1914.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	582014



          Mikroskop belysning:

          Click image for larger version

Name:	IMGP2044.jpg
Views:	1
Size:	57.0 KB
ID:	582016

          Click image for larger version

Name:	IMGP2034.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	582017



          GoPro foto stativ holder:


          Click image for larger version

Name:	IMGP1888.jpg
Views:	1
Size:	67.3 KB
ID:	582018

          Gjorde noen karbon jobber for et par quad entusiaster:
          Kamera gimbal:

          Click image for larger version

Name:	1-IMGP3374.jpg
Views:	1
Size:	185.0 KB
ID:	604586

          Ramme:

          Click image for larger version

Name:	1-2e1ax_timeless_entry_plater.jpg
Views:	1
Size:	31.4 KB
ID:	604587
          Last edited by Quadrocopter; 10-11-13, 13:47.

          Comment


          • #6
            Oppgradering

            Alle som har en fres vet hvor mye "chips" som fyker rundt når maskinen jobber.
            Siden fresen min står i et rom som brukes til mye annet har prosjektet med å lage en "oppsamlingsboks" hengt over meg i lang tid, men jag har ikke hatt tid eller initiativ til å sette i gang før nå.

            Fikk tak i noe 4mm akryl kapp som hadde akkurat riktig høyde, noen timer i SW + litt fresing og alle delene var på plass.

            Arbeids område på fresen min er relativt lite, derfor var det viktig å lage et design som er mest mulig modulært og fleksibelt, i den sammenheng har jeg laget kortveggene enkle å hekte på/av + at langveggene kan skues sideveis for å lette tilgjengeligheten.

            Har kjørt noen jobber nå og veggene samler opp 99.9% av det som fyker rundt, videre er støvsugingen etter at jobben er ferdig, vesentlig enklere


            Click image for larger version

Name:	1-IMGP2937-001.jpg
Views:	1
Size:	71.3 KB
ID:	585263
            Laget noen plast "hjul" som passer i ende sporet på T-slot bordet


            Click image for larger version

Name:	2-IMGP2941.jpg
Views:	1
Size:	86.5 KB
ID:	585260

            Click image for larger version

Name:	3-IMGP2942.jpg
Views:	1
Size:	56.8 KB
ID:	585261
            Enkle plast kroker for å hengsle kortveggen på langsidene.


            Click image for larger version

Name:	4-IMGP2947.jpg
Views:	1
Size:	58.1 KB
ID:	585262
            "Side døra" er åpnet slik at man kommer enkelt til det som må gjøre inne på arbeids område.
            Last edited by Quadrocopter; 12-02-12, 19:23.

            Comment


            • #7
              Oppgradering - vakuumbord

              Da har jeg endelig handlet delene til det nye vakuumbordet som skal brukes med CNC fresen min.

              Har i første omgang valgt en Vakuumpumpe og bord fra Sorotec:

              Er litt usikker om 0,7kW, -190mbar pumpa er kraftig nok, men får prøve litt før jeg eventuelt bytter den ut.

              Vakuumbordet er festet med vanlige skruer ned i T-slot muttere, derefter plan-freses aluminium hullplata slik at hele bordet blir 100% plant i.h.t. Z-aksen.

              Må frese en adapter til slangene slik at de kan kobles til pumpa før jeg får testet hvordan det hele virker.
              Tråden utvides med eksempler og flere bilder når dette er gjort.

              Click image for larger version

Name:	1-DSC_0158.jpg
Views:	1
Size:	58.9 KB
ID:	608101 Click image for larger version

Name:	4-DSC_0162.jpg
Views:	1
Size:	89.5 KB
ID:	608104
              Click image for larger version

Name:	2-DSC_0160.jpg
Views:	1
Size:	90.9 KB
ID:	608102 Click image for larger version

Name:	3-DSC_0161.jpg
Views:	1
Size:	93.0 KB
ID:	608103



              Har en liten (23x12 cm) "low cost" utgave som jeg også kommer til å teste nå.
              Click image for larger version

Name:	5-DSC_0164.jpg
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	608105
              Last edited by Quadrocopter; 09-06-14, 20:00.

              Comment

              Working...
              X