Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trekking med glassfiber - Slik gjør jeg det

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trekking med glassfiber - Slik gjør jeg det

    Last ned pdf og skriv ut..

    Jeg har omformulert dette noe da jeg fikk noen emailer at noen hadde forståelsesproblemer med begreper etc. Er det ting en ønsker mer forklart så send en email.

    NB: Det er lurt å gå trinnene innen modellfly. Av og til ser jeg at folk skrever over flere trinn..ikke lurt. Lær seg først trekking med film osv. såfremt en ikke har en mentor over seg som kan følge med. Glassing er basert på større modeller. Dette sier jeg p.g.a at det kom noen emailer fra helt nye nybegynnere og når jeg er innom det emnet så er det lurt å si at en må skynde seg sakte men sikkert interessant for alle å lese eller vite. Jeg kommer senere med hvordan trekke en modell med nylon/dope. Denne vil jeg montere bilder til step by step. inkl lakkeringsteknikker. Personlig håper jeg snart? at trenden snur og vi er mer tilbake til det stadiet.
    Attached Files
    Last edited by Raptor; 28-02-10, 16:14. Reason: Omformulering - forklaringer.
    Mvh.
    Rolv Leirro

  • #2
    Veldig bra artikkel!
    Har et par-tre tips:

    1: Ikke bruk Latex-hansker, men vinyl eller aller helt nitril. Latex slipper igjennom det som er farlige stoffer i epoxyen som kan gi deg allergiske reaksjoner. Har du først fått epoxy-allergi blir du ikke kvitt det. Skift hansker ofte om du skal jobbe en tid. Pass også på å ha langermet skjorte eller tre noe over underarmene og oppover armene slik at epoxy-søl ikke kommer på huden din. Jeg har kjøpt tennissokker på Europris som jeg snitter opp i tåa og drar over armene mine.

    2: I tillegg til naler for å dra ut epoxy er gamle kredittkort suverene til dette bruket!

    3: I stedet for sparkel ville jeg heller brukt epoxy mikset med mikroballonger. Ikke disse som finnes på Biltema, de egner seg ikke til dette, men kjøp hos f.eks. Tower Hobbies (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXHZ15&P=ML) eller om en skal ha større kvanta: No longer supported. Epoxy mikset med dette til en tykk grøt er lett å dra ut, og ikke minst lett å pusse etterpå.
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Raptor View Post
      Last ned pdf og skriv ut..
      Har du prøvd å legge et tyyyynt lag z-poxy først og så legge duken på der og så rulle?
      Flisespikkeri er gøy!
      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
      Dyrøy MFK
      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
      http://rolv.info

      Comment


      • #4
        For klissete

        Originally posted by lupus49 View Post
        Har du prøvd å legge et tyyyynt lag z-poxy først og så legge duken på der og så rulle?
        Mener du slik at en skal legge duken over våt epoxybehandlet flate så blir dette noe vel klissete og en har lett for å få skjevt strekk.
        Noe bakvendt synes jeg.
        Last edited by Raptor; 28-02-10, 16:26.
        Mvh.
        Rolv Leirro

        Comment


        • #5
          Egentlig bruker ikke jeg hansker...

          Originally posted by ErlendM View Post
          Veldig bra artikkel!
          Har et par-tre tips:

          1: Ikke bruk Latex-hansker, men vinyl eller aller helt nitril. Latex slipper igjennom det som er farlige stoffer i epoxyen som kan gi deg allergiske reaksjoner. Har du først fått epoxy-allergi blir du ikke kvitt det. Skift hansker ofte om du skal jobbe en tid. Pass også på å ha langermet skjorte eller tre noe over underarmene og oppover armene slik at epoxy-søl ikke kommer på huden din. Jeg har kjøpt tennissokker på Europris som jeg snitter opp i tåa og drar over armene mine.

          2: I tillegg til naler for å dra ut epoxy er gamle kredittkort suverene til dette bruket!

          3: I stedet for sparkel ville jeg heller brukt epoxy mikset med mikroballonger. Ikke disse som finnes på Biltema, de egner seg ikke til dette, men kjøp hos f.eks. Tower Hobbies (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXHZ15&P=ML) eller om en skal ha større kvanta: No longer supported. Epoxy mikset med dette til en tykk grøt er lett å dra ut, og ikke minst lett å pusse etterpå.
          Egentlig bruker ikke jeg hansker da jeg fysisk ikke er i berøring av Z-poxy. Etterhvert har teknikken fritatt meg for det.
          Mvh.
          Rolv Leirro

          Comment


          • #6
            Hei, det er selvsagt lettere sagt enn gjort, men ventilasjon er viktig – særlig når en jobber med store flater. Jeg synder regelmessig, men ikke når det gjelder oppvarmet epoksy.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Kanon med sånne artikler, Rolv Keep`em comin`
              Geir


              3D plane - 1D brain

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Hei, det er selvsagt lettere sagt enn gjort, men ventilasjon er viktig – særlig når en jobber med store flater. Jeg synder regelmessig, men ikke når det gjelder oppvarmet epoksy.
                Viktig poeng! Jeg bruker stort sett alltid åndedrettsvern med filter for organisk damp når jeg jobber med epoxy. Om jeg har stått et par timer over epoxy uten maske merker jeg det på pusten senere på dagen.

                Virker kanskje litt hysterisk, men jeg har sett og lest om mange som har fått sterke reaksjoner på epoxy, så da er det bedre å ikke ta noen sjanser framfor å håpe at det går bra. Men folk reagerer forskjellig, det er klart. Selv er jeg ikke spesielt allergisk ovenfor annet enn gress, men får jeg ørsmå epoxydråper på huden på armene får jeg etterhvert kløe og blir rød. Det er typisk på overarmene der jeg ikke har dekket meg til og kommer fra mikrosprut når jeg bruker nal eller pensel.
                Erlend Moen
                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                Comment


                • #9
                  Bruker ikke microballons..

                  Originally posted by ErlendM View Post
                  Veldig bra artikkel!
                  Har et par-tre tips:

                  1: Ikke bruk Latex-hansker, men vinyl eller aller helt nitril. Latex slipper igjennom det som er farlige stoffer i epoxyen som kan gi deg allergiske reaksjoner. Har du først fått epoxy-allergi blir du ikke kvitt det. Skift hansker ofte om du skal jobbe en tid. Pass også på å ha langermet skjorte eller tre noe over underarmene og oppover armene slik at epoxy-søl ikke kommer på huden din. Jeg har kjøpt tennissokker på Europris som jeg snitter opp i tåa og drar over armene mine.

                  2: I tillegg til naler for å dra ut epoxy er gamle kredittkort suverene til dette bruket!

                  3: I stedet for sparkel ville jeg heller brukt epoxy mikset med mikroballonger. Ikke disse som finnes på Biltema, de egner seg ikke til dette, men kjøp hos f.eks. Tower Hobbies (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXHZ15&P=ML) eller om en skal ha større kvanta: No longer supported. Epoxy mikset med dette til en tykk grøt er lett å dra ut, og ikke minst lett å pusse etterpå.
                  Bicroballons lager altfor ru overflate og må sparkles uansett og det vil virke som en svamp slik at ved første lakkstrøk vil en få både matte og blanke flater der en har lakkert. Det er iallfall min erfaring.
                  Gamle kredittkort skal klippes opp og kastes/brennes ellers kan noen få tak i dataene dine...he he!
                  Bedre da med ny isskrape til bilen..De firkantede reklamegreiene..
                  Last edited by Raptor; 28-02-10, 16:56.
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

                  Comment


                  • #10
                    Herderen er problemet..

                    Originally posted by ErlendM View Post
                    Viktig poeng! Jeg bruker stort sett alltid åndedrettsvern med filter for organisk damp når jeg jobber med epoxy. Om jeg har stått et par timer over epoxy uten maske merker jeg det på pusten senere på dagen.

                    Virker kanskje litt hysterisk, men jeg har sett og lest om mange som har fått sterke reaksjoner på epoxy, så da er det bedre å ikke ta noen sjanser framfor å håpe at det går bra. Men folk reagerer forskjellig, det er klart. Selv er jeg ikke spesielt allergisk ovenfor annet enn gress, men får jeg ørsmå epoxydråper på huden på armene får jeg etterhvert kløe og blir rød. Det er typisk på overarmene der jeg ikke har dekket meg til og kommer fra mikrosprut når jeg bruker nal eller pensel.
                    Herderen er problemet..og som gir irritasjonen i slimhinner.

                    Egentlig var det ikke det som var hensikten med "Min måte å gjøre det på".. Enhver har her lov å bruke huet.. Da får andre evt. dra opp en ny tråd om dette med løsningsmidler etc.
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

                    Comment


                    • #11
                      Har du prøvd Biltemas lamineringsepoksy? Jeg har støpt litt med den og den er svært bra, bedre til støping enn Z-Poxy. Den er fargeløs og billig.

                      Et tips for å gjøre blanding lettere og samtidig unngå søl er å helle epoksydelene i hver sin håndsåpepumpekanne. Slipper å rote med tuten og tørke av.

                      Comment


                      • #12
                        Skal til Biltema i morgen

                        Originally posted by tahustvedt View Post
                        Har du prøvd Biltemas lamineringsepoksy? Jeg har støpt litt med den og den er svært bra, bedre til støping enn Z-Poxy. Den er fargeløs og billig.

                        Et tips for å gjøre blanding lettere og samtidig unngå søl er å helle epoksydelene i hver sin håndsåpepumpekanne. Slipper å rote med tuten og tørke av.
                        Liker best engangsbegere..
                        Har ikke prøvet Biltemas epoxy..
                        Skal til Biltema i morgen - skal se etter den..
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tahustvedt View Post
                          Har du prøvd Biltemas lamineringsepoksy? Jeg har støpt litt med den og den er svært bra, bedre til støping enn Z-Poxy. Den er fargeløs og billig.

                          Et tips for å gjøre blanding lettere og samtidig unngå søl er å helle epoksydelene i hver sin håndsåpepumpekanne. Slipper å rote med tuten og tørke av.
                          På mindre mengder, så er to stk sprøyter fra apoteket ganske bra. Blillige, og presise.
                          Dessuten liker jeg å tørke av
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Duk

                            Hei Rolv.
                            Er det noen i nærmiljøet som selger grei duk til glasing av vinge? Jeg bor ikke så langt fra Grenland.
                            ( Bøhæring)
                            Fly well-make my day!

                            Comment

                            Working...
                            X