Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp til DX7 oppsett for Multiplex Funjet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp til DX7 oppsett for Multiplex Funjet

    Hei!

    Er det noen som kan hjelpe meg med konkrete verdier for oppsett på DX7 for en Multiplex Funjet? Jeg har lest en del kommentarer om at man burde roe ned denne modellen inntil man er kjent med den, ved å begrense balanse og høyderor samt justere EXP.

    Jeg hadde derfor satt stor pris på om noen hadde noen tips om innstillinger på utslag/ travel og EXP på DX7 til en som en ny på denne modellen.
    Modellen er satt opp med 2x multiplex nano servoer, Himax HA 2825-2700 børsteløs motor, Multiplex 37Ampere regulator og Kong Power 3S 2200 mAh 30C lipo.

    Mvh.

    Raymond

  • #2
    Denne blir du å ha mye morro med!

    Bruker selv DX7 på mine funjeter men har ikke multiplex-servoer på mine, så tall på servovandring kan bli litt misvisende...
    På low rates setter jeg vandringen slik at rorene beveger seg ca 5-6mm hver vei fra utgangspunktet - og med 35% expo (både på elevator og ailerons).
    På high rates lar jeg servoene gå så langt de kan, men har 55% expo på ailerons og 45 på elevator.

    Flyet er da veldig snilt så snart du har fått flyfart på det, men krever overraskende mye høyderor når du virkelig får opp farten.

    Hvis du skal fly med bare 3s lipo må du i tillegg få noen til å kaste flyet igang for deg da du vil få mer enn nok med å holde det level før det får flyfart (ca 30grader oppover, og 45grader vridd med klokka når det kastes på full gass er et greit utgangspunkt).

    Hvis du senere vil ha mer fart kan du bare kjøpe en 5x5propell og øke til 4s2200mah 35-40c batterier. Den himax-motoren / MPX regulatoren tåler dette helt fint i korte "bursts". Med dette oppsettet får du ca 200km/t.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Hjertelig takk for tilbakemelding.
      Jeg gleder meg til å komme i gang med denne, men må si jeg gruer meg litt til første igangkasting
      Har sett diverse takeoffs på youtube og noen vrir seg skikkelig til venstre, mens andre ser ut til å kaste flyet i ro og mak, nesten 60 grader rett opp.
      Krever vel trening som alt annet

      Tar fortsatt gjerne imot kommentarer fra folk med erfaringer og tips


      Ray

      Comment


      • #4
        Jeg bruker kun 60-70 % trottle når jeg kaster det opp, synes full trottle gjør at det vrir seg for mye.
        Du finner fort en posisjon du er fornøyd med og etterhvert kaster du det selv.
        Det er ett skikkelig artig fly, det er helt sikkert.
        Og hvis du er uheldig så finns det jo lim...
        Lykke til
        T-rex 450 SE V2 , T-rex 500ESP ,T-rex 600 CF, T-rex 600 ESP,T-rex 600 NSP
        Spectrum DX3, DX7, JR DSX9
        GS Storm CL1 Pro
        CmPro Cessna 182 Skyline, 120YS
        Multiplex Funjet
        Reichard proxima II
        ExtremeFlight RC Extra EXP 48"

        Comment


        • #5
          Takk for innspill!

          Modellen ble satt sammen ferdig i går og jeg har en drøm om å få prøvet den til helga! Håper bare å få med noen som kan hjelpe med å kaste den i gang.

          I kveld skal jeg måle servoutslagene for å se hvor langt de vandrer.
          Skal komme med oppdatering.

          Ray

          Comment


          • #6
            Da var jomfruturen gjennomført!
            Tusen takk for alle tips og råd. Dette gikk som på skinner og modellen oppførte seg akkurat som jeg håpet. Fløy to 3S 2200mAh batterier og storkoste meg.
            Svettet litt før start, fikk hjelp til å kaste i gang men etter dette, storkoste jeg meg virkelig. Lyden var også noe for seg selv.
            Glad jeg lagde undersiden rød, for det gikk rett så fort til tider.

            Ray

            Comment

            Working...
            X