Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nesa går rett opp ved start

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nesa går rett opp ved start

    Fikk en telefon fra en kjenning i går kveld der han var i heller et dårlig humør pga at hans easyglide rpro ikke fløy slikk han forventet . Dette er ferdi versjonen . men da han sendte den i vei så gikk den bare rett opp selv om cg var riktig og rorflatene i riktig pososjon. Så jeg sa at jeg kunne spørre noen med mere erfaring enn meg selv på forumet.

    Noen forslag ? Jeg tipper at han må ha litt mere vekt i nesa og litt ned trim på høyderoret i starten. Men går noen dager før han får flydd igjen for motor shaftet ble bøyd i følge ham.
    Pike perfection x3
    Race M
    victor
    Mini Corado
    Graupner mc 32
    Graupner mz 24
    [/QUOTE]

  • #2
    Originally posted by tomin View Post
    Fikk en telefon fra en kjenning i går kveld der han var i heller et dårlig humør pga at hans easyglide rpro ikke fløy slikk han forventet . Dette er ferdi versjonen . men da han sendte den i vei så gikk den bare rett opp selv om cg var riktig og rorflatene i riktig pososjon. Så jeg sa at jeg kunne spørre noen med mere erfaring enn meg selv på forumet.

    Noen forslag ? Jeg tipper at han må ha litt mere vekt i nesa og litt ned trim på høyderoret i starten. Men går noen dager før han får flydd igjen for motor shaftet ble bøyd i følge ham.
    Hvis C.G er rett og rorene er i nøytral så er det noe galt med "angle of decalage". Dette er vinkelen mellom haleflaten i forhold til vingen og må måles med nøyaktig verktey som finnes å få kjøpt på f.eks Norwegian Modellers. Skal finne frem link til verktøyet senere i dag, rekker ikke nå
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Hvis nesa går så mye til værs at den ikke kan kontrolleres så er det noe som er veldig galt. Nesa kan jo stikke litt i været som følge av flere ting, hvor utkast metode er feil nr 1. Flyet skal IKKE sendes med nesa oppover, men svakt nedover. Det skal heller ikke kastes hardt, men lett og kontrollert. Det varierer selvfølgelig litt med flytype og motorkraft, men normalt skal det IKKE kastes hardt (og ikke med nesa oppover heller).

      Dersom det er en nybegynner, få en erfaren til å ta opp flyet for trimming osv mens han selv kaster det.

      Comment


      • #4
        Originally posted by tomin View Post
        Fikk en telefon fra en kjenning i går kveld der han var i heller et dårlig humør pga at hans easyglide rpro ikke fløy slikk han forventet . Dette er ferdi versjonen . men da han sendte den i vei så gikk den bare rett opp selv om cg var riktig og rorflatene i riktig pososjon. Så jeg sa at jeg kunne spørre noen med mere erfaring enn meg selv på forumet.

        Noen forslag ? Jeg tipper at han må ha litt mere vekt i nesa og litt ned trim på høyderoret i starten. Men går noen dager før han får flydd igjen for motor shaftet ble bøyd i følge ham.
        Her er verktøyet : http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXET66&P=ML
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Takker for input , de skal bringes videre i kveld .

          Lærte litt selv å .
          Pike perfection x3
          Race M
          victor
          Mini Corado
          Graupner mc 32
          Graupner mz 24
          [/QUOTE]

          Comment


          • #6
            Da har jeg vært å flydd litt med easyglideren min og min fly kammerat . Fikk balansert flyet hans til litt nese tungt og han hadde satt inn en kraftigere motor , og vips så fløy det som en drøm. Men litt mye vind så vi ga oss etter en pakke .
            Pike perfection x3
            Race M
            victor
            Mini Corado
            Graupner mc 32
            Graupner mz 24
            [/QUOTE]

            Comment

            Working...
            X