Announcement

Collapse
No announcement yet.

TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Trond, har du tenkt noe på hvordan du vil ha feste?

    Jeg vurderer å lage en bunn (en eller annen plastikk) som passer 100% til GP'en sin underside, for så å ha en bøyle av et eller annet (velcro / plast) som spennes over kameraet å låser det.
    Bunnen kan da monteres i en kamera rigg enten opp/ned eller vanlig vei.
    Vurderer også å støpe en kamerarigg i CFK, sitter du eller Leif på bagge utstyr?

    Å bruke beskyttelse kassa rundt skaper et problem - USB pluggen og video out, begge disse får ikke plass inne i boksen og det er ikke hull til å føre dem ut.
    Prøver å finne en 2.5 mm jack med 4 poler som har vinklet topp, hvis jeg ikke finner det så bygger jeg om en vanlig rett til en vinklet utgave.
    Last edited by Quadrocopter; 31-03-10, 01:39.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Trond, har du tenkt noe på hvordan du vil ha feste?

      Jeg vurderer å lage en bunn (en eller annen plastikk) som passer 100% til GP'en sin underside, for så å ha en bøyle av et eller annet (velcro / plast) som spennes over kameraet å låser det.
      Bunnen kan da monteres i en kamera rigg enten opp/ned eller vanlig vei.
      Vurderer også å støpe en kamerarigg i CFK, sitter du eller Leif på bagge utstyr?

      Å bruke beskyttelse kassa rundt skaper et problem - USB pluggen og video out, begge disse får ikke plass inne i boksen og det er ikke hull til å føre dem ut.
      Prøver å finne en 2.5 mm jack med 4 poler som har vinklet topp, hvis jeg ikke finner det så bygger jeg om en vanlig rett til en vinklet utgave.
      Jeg syns det høres ut som en god idè å lage en bunn til kameraet som du sier, tror nok at en stropp av velcro vil gjøre en god jobb for å holde kameraet på plass, eventeult noen korte vingestrikker for å slippe problemer med å få stroppen akkurat passe stram?

      Leif har baggeutstyr, men han snakket noe om at han venter på en nippel som hadde røket, han har ventet på den siden i høst, så det burde jo i grunn skje noe der snart... (Vi skulle jo støpt et par fly til Hanstholm )

      Ved støping av rigg, tenker du på noe ala det som Mikrokopter lager (byggekloss prinsipp) eller en hel underdel, med en hel overside for å ha færrest mulig skjøter og en stivere konstruksjon?

      Jeg har forresten sett at Immersionsflug.de har den kabelen du snakker om som en del av et "kabelsett" til GoPro HD Hero... http://www.immersionsflug.de/GoPro-L...T-FPV-Kabelkit

      Mens jeg var innom der nå for å finne linken så jeg også denne:
      http://www.immersionsflug.de/Pan-Til...oPro-HD-Kamera
      En alternativ måte å lage riggen på, eneste er at her så blir det jo en løsning hvor rigg/feste er samme enhet og det blir ikke like fleksibelt med tanke på å bytte mellom forskjellige kameraer...
      Attached Files
      // Trond Dalsveen
      IT mann og selverklært GEEK!

      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

      Tråder:
      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

      Comment


      • #18
        Der har vi videokabelen med riktig plugg
        USB pluggen blir veldig klumpete, her må det kunne gjøres noe.

        Stativet var fint men igjen litt stort og tungt (best egnet for bil), jeg tror det kan gjøres vesentlig enklere, mindre å lettere.
        Vil heller bruke vekta på noen gode servoer.
        Vurdere et feste på hver side (med kulelager for smoooooth bevegelse), da får man "tilt" funksjonen gratis og dette forenkler resten av kamera riggen.

        Ved støping av rigg, tenker du på noe ala det som Mikrokopter lager (byggekloss prinsipp) eller en hel underdel, med en hel overside for å ha færrest mulig skjøter og en stivere konstruksjon?
        Ja, jeg ønsker å støpe den hel, byggekloss konseptet blir fort veldig vakklete og kan være med på å forsterke vibrasjoner.
        Riggen vil bli optimalisert for GP'en slik at den blir minst mulig og veldig stiv. Vurdere en tannhjul i pan feste for å få en tilnærmet 360˚ opsjon

        Det som eventuelt står igjen er vibrasjons demping, men her kommer jeg til å gjøre det jeg kan for å fjerne kilden før jeg ser på kamerafeste.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Der har vi videokabelen med riktig plugg
          USB pluggen blir veldig klumpete, her må det kunne gjøres noe.
          Skulle du finne på å bestille det settet der, så henger jeg meg gjerne på den bestillingen så vi deler på frakta, men fikk forståelsen av at de er på flyttefot og at varer ikke blir sendt før i midten av april.

          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Ja, jeg ønsker å støpe den hel, byggekloss konseptet blir fort veldig vakklete og kan være med på å forsterke vibrasjoner.
          Riggen vil bli optimalisert for GP'en slik at den blir minst mulig og veldig stiv. Vurdere en tannhjul i pan feste for å få en tilnærmet 360˚ opsjon

          Det som eventuelt står igjen er vibrasjons demping, men her kommer jeg til å gjøre det jeg kan for å fjerne kilden før jeg ser på kamerafeste.
          Det kamerafestet du snakker om, det tror jeg det må lages to av Frank

          Så får jeg i mellomtiden forske på hvorfor ikke servoutgangene på FlightControlleren er aktive, til tross for at jeg har loddet inn en Recon nr 2 for at servoene skal få 5v... og 5v får de, men ser ikke ut til at det kommer noe signal, hverken videre fra radioen eller fra den innebygde stabiliseringen...

          Ser at jeg kanskje kjører feil receiver mode på FlightControlleren, at jeg skulle kjørt en annen mode, men det som overrasker meg da er at alle servoinputs fungerer i "Live View" også de som er til OSD og kamerastativ, men det kommer ikke noe signal der... Får teste når jeg kommer hjem fra jobben
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #20
            Originally posted by TinyD View Post
            Så får jeg i mellomtiden forske på hvorfor ikke servoutgangene på FlightControlleren er aktive, til tross for at jeg har loddet inn en Recon nr 2 for at servoene skal få 5v... og 5v får de, men ser ikke ut til at det kommer noe signal, hverken videre fra radioen eller fra den innebygde stabiliseringen...

            Ser at jeg kanskje kjører feil receiver mode på FlightControlleren, at jeg skulle kjørt en annen mode, men det som overrasker meg da er at alle servoinputs fungerer i "Live View" også de som er til OSD og kamerastativ, men det kommer ikke noe signal der... Får teste når jeg kommer hjem fra jobben
            Da var stativet stabilisert
            En tur innom forumet på MikroKopter • Universelle UAV Lösung viste at det var en kalibreringsprosedyre av gyroene som man må gjennom hver gang man skal ha kamerastativet aktivt...

            Trottle full - Rudder left

            Benyttet samtidig anledningen til å koble RVOSD'en til servo output 3, slik at jeg kan bytte bilder via en vippebryter på radioen
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • #21
              Da har jeg gjennomført 3 tester med GoPro HD kameraet under MK'en min

              Første tur var i oppløsning 720p 60fps
              Andre tur tok bilder hvert andre sekund
              Tredje tur tok video i 1080p 30fps

              Bildene nedenfor er et utvalg av bildene fra tur 2 og er ueditert (kun forminsket for at de skal kunne lastes opp her), videoene er klare og skal opp på youtube, men får ikke lastet de opp nå... Canaldigital sliter litt

              Ser at jeg har noe å gjøre når det gjelder vibrasjoner og plasseringen av kameraet burde vært lengre frem for å unngå at understellet kommer med i bildet på fotomodus og i 720p
              Attached Files
              // Trond Dalsveen
              IT mann og selverklært GEEK!

              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

              Tråder:
              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

              Comment


              • #22
                Originally posted by TinyD View Post
                Da har jeg gjennomført 3 tester med GoPro HD kameraet under MK'en min

                Første tur var i oppløsning 720p 60fps
                Andre tur tok bilder hvert andre sekund
                Tredje tur tok video i 1080p 30fps

                Bildene nedenfor er et utvalg av bildene fra tur 2 og er ueditert (kun forminsket for at de skal kunne lastes opp her), videoene er klare og skal opp på youtube, men får ikke lastet de opp nå... Canaldigital sliter litt

                Ser at jeg har noe å gjøre når det gjelder vibrasjoner og plasseringen av kameraet burde vært lengre frem for å unngå at understellet kommer med i bildet på fotomodus og i 720p
                Eg er spennt på å sjå video i 1080p! For å sjå om du har samme problem!
                FPV-DUDE

                Comment


                • #23
                  Finnes ikke noe annet kamera (i den prisklassen) som gir så bra bilder ut i fra ekstreme omgivelse forhold som GoPro'en (sjekk hva som finnes der ute av videoer hvor GP'en er festet på de mest utrolige ting)
                  Jeg er 100% sikker at dette blir en konge "universal video plattform" løsning til en grei penge.
                  Blir spennende å se litt mer "close up" filming fra f.eks en ekspedisjons tur gjennom skogen, oversikts biler fra 100m over bakken begynner å bli dusinvare

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Finnes ikke noe annet kamera (i den prisklassen) som gir så bra bilder ut i fra ekstreme omgivelse forhold som GoPro'en (sjekk hva som finnes der ute av videoer hvor GP'en er festet på de mest utrolige ting)
                    Jeg er 100% sikker at dette blir en konge "universal video plattform" løsning til en grei penge.
                    Blir spennende å se litt mer "close up" filming fra f.eks en ekspedisjons tur gjennom skogen, oversikts biler fra 100m over bakken begynner å bli dusinvare
                    Eg er jo veldig imponert kva dette kameraet lagar i video, men eg synest det vert allt for mye vidvinkel på 720p!
                    Grunnen for eg vill at kopteret mitt skal laga 1080p video, er pga eg har eit stort prosjekt for BT.no, men der må eg bruka både fly og kopter, men eg må bruka samme videokamera,
                    for å laga ein ok video kvalitet.
                    Å blanda LX3 og Gopro er heilt ubrukeleg video!

                    Men eg testar vidare med mitt kamerastativ!
                    FPV-DUDE

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Finnes ikke noe annet kamera (i den prisklassen) som gir så bra bilder ut i fra ekstreme omgivelse forhold som GoPro'en (sjekk hva som finnes der ute av videoer hvor GP'en er festet på de mest utrolige ting)
                      Jeg er 100% sikker at dette blir en konge "universal video plattform" løsning til en grei penge.
                      Blir spennende å se litt mer "close up" filming fra f.eks en ekspedisjons tur gjennom skogen, oversikts biler fra 100m over bakken begynner å bli dusinvare
                      Tenkte du kom til å si det med 100 meter over bakken Frank, så kan glede deg med at turen jeg fløy hvor jeg filmet i 1080p, så gikk jeg MK'en fra isen på Steinsfjorden og opp til hytta imponert over hvor godt kameraet tilpasser seg de forskjellige lysforholdene på turen, litt i skygge og litt på skogsvei... Tenker jeg får lastet opp disse i morgen tidlig
                      // Trond Dalsveen
                      IT mann og selverklært GEEK!

                      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                      Tråder:
                      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Rally-Kåre View Post
                        Eg er jo veldig imponert kva dette kameraet lagar i video, men eg synest det vert allt for mye vidvinkel på 720p!
                        Grunnen for eg vill at kopteret mitt skal laga 1080p video, er pga eg har eit stort prosjekt for BT.no, men der må eg bruka både fly og kopter, men eg må bruka samme videokamera,
                        for å laga ein ok video kvalitet.
                        Å blanda LX3 og Gopro er heilt ubrukeleg video!

                        Men eg testar vidare med mitt kamerastativ!
                        Det ble veldig vidvinkel i 720p ja, så tror det er et must å få dempet vibrasjonene nok til at man kan bruke kameraet i 1080p
                        // Trond Dalsveen
                        IT mann og selverklært GEEK!

                        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                        Tråder:
                        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                        Comment


                        • #27
                          Da er 720p opptaket ferdig lastet opp og prosessert på Youtube
                          Last edited by TinyD; 04-10-10, 06:50.
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by TinyD View Post
                            Da er 720p opptaket ferdig lastet opp og prosessert på Youtube
                            Ikkje for å klaga...men der har du ein del "wobeling" i videoen din!
                            Og da i 720p, som eg ikkje har problem med!!
                            FPV-DUDE

                            Comment


                            • #29
                              Og... der var 1080p opptaket ferdig prosessert på Youtube...

                              Kameraet er veldig midlertidig festet på disse to opptakene, så tenker at en del av vibrasjonene kan fjernes relativt enkelt...

                              1080p:
                              Last edited by TinyD; 04-10-10, 06:50.
                              // Trond Dalsveen
                              IT mann og selverklært GEEK!

                              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                              Tråder:
                              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Rally-Kåre View Post
                                Ikkje for å klaga...men der har du ein del "wobeling" i videoen din!
                                Og da i 720p, som eg ikkje har problem med!!
                                Det kommer nok av at kameraet foreløpig bare er stripset fast til en ulimt HiSight Small... vibrasjonene forplanter seg veldig til stativet, men ville prøve før jeg gjorde noe mer ut av det stativet.
                                // Trond Dalsveen
                                IT mann og selverklært GEEK!

                                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                                Tråder:
                                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                                Comment

                                Working...
                                X