Announcement

Collapse
No announcement yet.

TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by TinyD View Post
    Det kommer nok av at kameraet foreløpig bare er stripset fast til en ulimt HiSight Small... vibrasjonene forplanter seg veldig til stativet, men ville prøve før jeg gjorde noe mer ut av det stativet.


    Ok! Lag ei ramme rundt kameraet med epp el isopor, og så stripsar du det fast, det hjelper.
    Og ein ting til eg har funnet ut, at demparar fra cd-spelarar er supre ting i kopterverden
    FPV-DUDE

    Comment


    • #32
      Mener hele kamera riggen til MK er for dårlig og det spørs om ikke MK ramma og innfesting er i svakeste laget.
      MK'en ble designet lettest mulig for å øke stabilitet med reduserte krav til elektronikk og motorer, men det er heltklart at dette straffer seg når det kommer til vibrasjoner når man henger på et kamera + belaster MK med mer vekt.
      Ser i begynnelsen av filmen at det er relative heftige vibrasjoner i quad'en selv når den står på bakken.

      Dette var noe av problemet til NG'en også så de som bygger denne bruker konsekvent 15x15mm tygg vegget aluminium til armene.

      Har du balansert propellene og sjekket at de tracker 100%!!! (regner med det er de sorte 10xn.n fra MPI som er forferdelig myke, et lite støt så kommer de ut av tracking)

      Eller så var det en silkemyk presisjons landing på trassen

      Comment


      • #33
        Originally posted by Rally-Kåre View Post
        Ok! Lag ei ramme rundt kameraet med epp el isopor, og så stripsar du det fast, det hjelper.
        Og ein ting til eg har funnet ut, at demparar fra cd-spelarar er supre ting i kopterverden
        Knall!

        Har tilfeldigvis en god dose EPP i garasjen, så skal prøve meg på det mot helgen!
        Takk for tipset!
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

        Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

        Comment


        • #34
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Mener hele kamera riggen til MK er for dårlig og det spørs om ikke MK ramma og innfesting er i svakeste laget.
          MK'en ble designet lettest mulig for å øke stabilitet med reduserte krav til elektronikk og motorer, men det er heltklart at dette straffer seg når det kommer til vibrasjoner når man henger på et kamera + belaster MK med mer vekt.
          Ser i begynnelsen av filmen at det er relative heftige vibrasjoner i quad'en selv når den står på bakken.

          Dette var noe av problemet til NG'en også så de som bygger denne bruker konsekvent 15x15mm tygg vegget aluminium til armene.

          Har du balansert propellene og sjekket at de tracker 100%!!! (regner med det er de sorte 10xn.n fra MPI som er forferdelig myke, et lite støt så kommer de ut av tracking)

          Eller så var det en silkemyk presisjons landing på trassen
          Her er det lite eller ingenting som er balansert foreløpig, så jeg har nok en jobb å gjøre der også, foreløpig har jeg vært mest ivrig på å komme i lufta med alle greiene... Spart finpussen til slutt og ser at det nå er på tide å gå for gull

          Skal prøve meg på å balansere greiene før helgen og få stivet opp kamerariggen samt pakket kameraet i en EPP ramme, så skal vi se om det ikke blir hakket bedre... kan ta med greiene på klubbmøtet på torsdag om du har lyst til å titte litt

          Holdt på å skremme livet av kona da MK'en kom rundt hjørnet på hytta...
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #35
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            ... Har du balansert propellene og sjekket at de tracker 100%!!! (regner med det er de sorte 10xn.n fra MPI som er forferdelig myke, et lite støt så kommer de ut av tracking) ...
            Ser det er endel snakk om lite utvalg i skikkelige contra propeller. Men APC selger faktisk Thin Electric (APC-E) i pusher versjon opp til 16". (Page not found - APC Propellers) De må bare bestilles direkte fra APC siden nesten ingen butikker har disse på lager.

            Comment


            • #36
              Originally posted by jab View Post
              Ser det er endel snakk om lite utvalg i skikkelige contra propeller. Men APC selger faktisk Thin Electric (APC-E) i pusher versjon opp til 16". (Page not found - APC Propellers) De må bare bestilles direkte fra APC siden nesten ingen butikker har disse på lager.
              Jepp - har bestilt fra dem et par ganger med det var litt knotete så nå heter mine APC prop fra QuadroUFO.

              Problemet er at MK leverer de tynne MPI propellene som har så små akselhull at jeg ikke har funnet noen APC prophull adapterer som passer akslingen.

              Men skal man opp i en 3-4 kilo utgave så må man over på elektro pusherne fra APC, men da havner man også over på "normale" akslinger
              Last edited by Quadrocopter; 06-04-10, 16:17.

              Comment


              • #37
                Du kan jo evnt. tette med skikkelig 2 komponent og bore nytt hull i propellen?

                Comment


                • #38
                  Originally posted by jab View Post
                  Du kan jo evnt. tette med skikkelig 2 komponent og bore nytt hull i propellen?
                  Ja, men for min del hater jeg dette - sliter alltid med å finne senter når hullet skal bores opp igjen
                  Kanskje en eller annen dim av et karbon rør passer nedi slik at sentreringen blir enklere.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Ja, men for min del hater jeg dette - sliter alltid med å finne senter når hullet skal bores opp igjen
                    Kanskje en eller annen dim av et karbon rør passer nedi slik at sentreringen blir enklere.
                    Der må jeg si meg enig med deg Frank, tror ikke jeg hadde tatt sjansen... men... et tredje alternativ er jo etter hvert å sette inn motorer med andre aksler, sammen med litt lenger bommer og kanskje 4 bommer til

                    Ser for meg at den skal bli en Octo etter hvert og det er jo et fint tidspunkt å bytte motorer på

                    Frem til det så får jeg heller være MYE mer kresen på å bytte propeller enn jeg har vært til nå Byttet en propell og balanserte en av de andre nå, samtidig som jeg har stivet opp kamerastativet betraktelig og i tillegg presset inn EPP på hver side av kameraet for at det skal sitte bedre. Festet også stativfestet bedre til understellet til MK'en, så er nok kvitt 95% av resonans vibrasjonene... så er det bare de siste og vanskeligste 5% igjen :P

                    Desverre er det vårregn ute nå, så får ikke testet, men... burde være en betraktelig forbedring!
                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • #40
                      Da har jeg fått lastet opp et resultat av justeringene jeg gjorde på understellet og balansering av propellene, merkbart bedre både i 720p og 1080p, videoen som er lastet opp på YouTube er i 720p 60fps, følg linken for å se den i HD. 1080p er det fortsatt mye å hente på!




                      Fortsatt er det vibrasjoner i MK'en, noe man tydelig kan se på understellet i videoen, den ene propellen bør byttes, men tror også jeg skal forsøke meg på å dempe overgang mellom understell og kamera litt bedre.
                      Last edited by TinyD; 04-10-10, 05:51.
                      // Trond Dalsveen
                      IT mann og selverklært GEEK!

                      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                      Tråder:
                      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                      Comment


                      • #41
                        Blåtann og sånt...

                        Nå har jeg loddet ferdig Bluetooth modulen og QuadroPPM kortet

                        Jeg ble utrolig skeptisk da jeg åpnet pakka, visste at det var mye små komponenter her, men.... ikke så smått da gitt, nå skjønner jeg hvordan man kan rote bort en del under fingerneglen uten å merke det! Glad for at jeg har lupe

                        Jeg er veldig spent på hvilken rekkevidde jeg oppnår med Bluetooth modulen, men det er jo mest for å sjekke strømtrekk osv, i tillegg må jo waypoint testes et par ganger om ikke annet. Rekkevidden trenger jo heller ikke være enorm, da det er sperre på GPS funksjonen ut over ca 250 meter.

                        QuadroPPM kortet kjøpte jeg for at jeg skal kunne bruke en annen mottaker enn den som selges i nettbutikken til Mikrokopter, da jeg syns denne er altfor ustabil. Jeg har bestilt en SPCM mottaker av typen Graupner SMC-19DS for at jeg i tillegg skal ha mulighetene til en form for failsafe der Quad'en blir stående på "Position Hold" og "Vario" i påvente av å få signal igjen.

                        Bluetoothmodulen er ferdig montert i Quad'en og tørrtestet i stua, 100% plug'n play! QuadroPPM modulen har jeg ikke fått testet enda, men ser frem til å prøve den!

                        La med et dårlig iPhone bilde av QuadroPPM modulen
                        Attached Files
                        Last edited by TinyD; 16-04-10, 06:23.
                        // Trond Dalsveen
                        IT mann og selverklært GEEK!

                        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                        Tråder:
                        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by TinyD View Post
                          Nå har jeg loddet ferdig Bluetooth modulen og QuadroPPM kortet
                          QuadroPPM kortet kjøpte jeg for at jeg skal kunne bruke en annen mottaker enn den som selges i nettbutikken til Mikrokopter, da jeg syns denne er altfor ustabil. Jeg har bestilt en SPCM mottaker av typen Graupner SMC-19DS for at jeg i tillegg skal ha mulighetene til en form for failsafe der Quad'en blir stående på "Position Hold" og "Vario" i påvente av å få signal igjen.

                          Bluetoothmodulen er ferdig montert i Quad'en og tørrtestet i stua, 100% plug'n play! QuadroPPM modulen har jeg ikke fått testet enda, men ser frem til å prøve den!
                          Da var QuadroPPM modulen på plass i MK'en sammen med en Graupner SMC-19DS SPCM (35mhz) mottaker handlet fra Thorbjørn (Rc-seilfly.no - Modellflysport). Det blåser 15 sekundmeter her i dag, så har bare rangetestet og programmert failsafe, men etter hva jeg kan se gjennom MK-tools, så oppfører failsafe seg som ønsket:


                          Vario...........: På
                          Position hold...: På
                          Trottle.........: Nøytral
                          Yaw.............: Nøytral
                          Nick............: Nøytral
                          Roll............: Nøytral
                          Kamera..........: Siste posisjon
                          Last edited by TinyD; 17-04-10, 12:35.
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment


                          • #43
                            Waypoint Lunch

                            Da har jeg en liten oppdatering om MK'en min (igjen)

                            Jeg fikk testet litt Waypoint navigering i lunsjen og det ser ut til å fungere veldig bra, jeg fikk blant annet testet rekkevidden til Bluetooth modulen med PC'en stående pent på bakken (se bildet).

                            MK-Tools mistet kontakten med MK'en på 64 meter i 15 meters høyde, men jeg har en anelse om at det kan være Dell sin skyld, da jeg har litt problemer med Bluetooth på denne laptop'en, skal se hvordan det fungerer med den gamle HP'en min. I tillegg så er det jo kjent at det ikke lønner seg å ha en TX/RX stående på bakken, så et lite bord hadde nok hjulpet litt i tillegg.

                            For å lage bildene til OSD delen av MK-Tools har jeg brukt et enkelt program som heter MKToolsMaps, dette er gratis og finnes her:
                            404 Not Found

                            Alt i alt er jeg veldig fornøyd nå, det gjenstår å dempe litt vibrasjoner, før jeg går videre til å bygge den om til Octo til sommeren!
                            Attached Files
                            // Trond Dalsveen
                            IT mann og selverklært GEEK!

                            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                            Tråder:
                            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                            Comment


                            • #44
                              Får mine apc propeller herfra: Propeller, CNC-Modellsport GmbH - Vertrieb von CNC- und Modellsportartikeln - Shop: www.cnc-modellsport.de

                              Comment


                              • #45
                                Foreløpig kjører jeg nok videre med standard propeller fra MK, da jeg ikke har prop adapter til andre propeller enn MK sine, mulig at det skjer noe her ved en overgang til Octo, men ikke før det
                                // Trond Dalsveen
                                IT mann og selverklært GEEK!

                                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                                Tråder:
                                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                                Comment

                                Working...
                                X