Announcement

Collapse
No announcement yet.

TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Dagens lille økt...

    Fikk loddet ferdig regulator 2,3 og 4, samt montert disse på bommene og montert de ferdige bommene til senter delen

    Click image for larger version

Name:	Oktokopter5.jpg
Views:	1
Size:	87.3 KB
ID:	571663

    Click image for larger version

Name:	Oktokopter6.jpg
Views:	1
Size:	71.5 KB
ID:	571662

    Click image for larger version

Name:	Oktokopter7.jpg
Views:	1
Size:	64.8 KB
ID:	571661

    Venter med å lodde motorene mot regulatorene, til jeg får verifisert at jeg kommer inn på regulatorene gjennom Kopter-Tool så jeg kan snu retningen på motorene der... kjipt å lodde 8 feil
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

    Comment


    • #77
      Dette ser knall ut Trond, gleder meg til å se kopteret ikveld Ser ut som du har fått til kablingen veldig bra her.
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment


      • #78
        Originally posted by doogledee View Post
        Dette ser knall ut Trond, gleder meg til å se kopteret ikveld Ser ut som du har fått til kablingen veldig bra her.
        Takker, ganske fornøyd selv
        Får stå på litt og lodde ferdig de to siste regulatorene før du kommer, så den står på bordet med 8 motorer
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

        Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

        Comment


        • #79
          Ble gjort litt i dag også...

          Nå begynner den til og med å ligne på et Oktokopter!
          Click image for larger version

Name:	Oktokopter08.jpg
Views:	1
Size:	65.2 KB
ID:	571715Click image for larger version

Name:	Oktokopter12.jpg
Views:	1
Size:	78.8 KB
ID:	571718

          I tillegg til å lodde regulator 7 og 8, har jeg så vidt begynt å lodde sammen lederne i forgreningen.
          Click image for larger version

Name:	Oktokopter09.jpg
Views:	1
Size:	79.7 KB
ID:	571714

          Syns ikke det ble så ille, selv om lederne er mye tykkere enn de som egentlig skulle ha gått her...
          (Dette fordi regulatorene er flyttet ut til motorene)
          Click image for larger version

Name:	Oktokopter10.jpg
Views:	1
Size:	39.8 KB
ID:	571716

          La ved et bedre bilde av hvordan det ble ved regulatorene
          (Ja, jeg skal kutte skruene motorene er festet med )
          Click image for larger version

Name:	Oktokopter11.jpg
Views:	1
Size:	39.9 KB
ID:	571717
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #80
            "No Errors"

            I dag har jeg hatt strøm koblet til Okto'en for første gang etter ombyggingen fra Quad...
            Det var ikke mer spennende enn at jeg fyret opp Mikrokopter-Tool for å se om jeg hadde kontakt med alle regulatorene og sjekket for feilmeldinger, testet også ut om jeg hadde muligheten til å endre settings på regulatorene og det så ut til å fungere, men det kan i grunn være spennende nok

            Jeg har loddet alle Y-ledd og hele center med en egenkomponert strømbus, kom frem til at jeg ikke turte å bruke strømdistribusjonskortet med de potensielle strømtrekkene jeg kan ha med dette oppsettet.... det er tross alt designet til MK sine motorer og de gamle regulatorene, så jeg er redd for at printet ikke hadde tålt det om jeg skulle komme noe i nærheten av maks strømtrekk... loddeflatene tilpasset den tykkelsen jeg har på kablingen min.

            Det som gjenstår før jomfrutur nå er lodding av alle motorer til regulatorer og vente på propeller, samt litt finpuss og montering av radioutstyret

            Det kommer nok noen bilder av dagens fremgang også
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • #81
              Er anelsen imponert
              Syntes det blir nok kabelsalat inne i en "normal" flyvemaskin...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #82
                Originally posted by joo View Post
                Er anelsen imponert
                Syntes det blir nok kabelsalat inne i en "normal" flyvemaskin...
                Takk for hyggelig tilbakemelding
                Veldig fornøyd med hvordan det blir selv!
                // Trond Dalsveen
                IT mann og selverklært GEEK!

                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                Tråder:
                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                Comment


                • #83
                  Da var motorene startet!

                  Da var motorene loddet og startet, for moroskyld så passet jeg på at jeg loddet alle motorene til regulatorene med lederne i samme rekkefølge, flisespikkeri, men det var så lite som skulle til!

                  Nå er det bare å lodde på noen JST plugger mellom I2C bus'en og fordelingen til regulatorene, litt lakkering og kabelrydding i senter... og sist men ikke minst, vente på propeller!

                  Den 4S 2200 pakka som fulgte med Quad'en backet da jeg ga på selv uten propeller
                  Gleder meg til å få denne saken i lufta!

                  Click image for larger version

Name:	Oktokopter15.jpg
Views:	1
Size:	80.0 KB
ID:	571757

                  Click image for larger version

Name:	Oktokopter14.jpg
Views:	1
Size:	92.8 KB
ID:	571755

                  Click image for larger version

Name:	Oktokopter16.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	571756
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • #84
                    Da har det blitt gjort litt mere!

                    I går loddet jeg JST plugger på I2C bus'en mellom FC'en og ramma, dette for at jeg enkelt skal kunne ta elektronikken av ramma om det skulle være noe. I tillegg monterte jeg inn mottakeren og modifiserte GPS coveret så det passer under canopyen og heller ikke er i veien for mottaker, telemetri og annet snacks

                    Nå har endelig pakkelappen fra Quadrufo kommet, så da ligger det noen sett med propeller på posten... gjett hva jeg skal etter at det har vært bursdag her i dag Her blir det balansering og montering av 8 stykk APC propeller

                    Jeg har også lakket canopyen svart, så etter jobbingen i kveld, regner jeg med at jeg bare venter på batterier fra Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking og mkTR Gimbal'en fra Flyline Cablecam, kan forresten garantere at det blir jomfrutur før mkTR'en mottas og monteres

                    Kommer tilbake i kveld med en rapport som inneholder bilder og tørrvekt
                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • #85
                      Da var den flyklar!

                      Nå er 8 propeller balanserte og montert på Oktoen!
                      Det som gjenstår nå er å montere mkTR understellet før den er helt ferdig, men den er i det minste klar for jomfrutur så fort batteriene kommer

                      Click image for larger version

Name:	Oktokopter17.jpg
Views:	1
Size:	105.1 KB
ID:	571808

                      Tørrvekta havnet på 2408g som den står nå, dette tilsier en flyvekt på ca 3kg uten mkTR og 4-4,5 kg med mkTR, speilrefleks og to batteripakker!
                      Click image for larger version

Name:	Oktokopter18.jpg
Views:	1
Size:	93.1 KB
ID:	571807
                      // Trond Dalsveen
                      IT mann og selverklært GEEK!

                      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                      Tråder:
                      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                      Comment


                      • #86
                        Kjempe imponert! Må si den ser veldig clean ut

                        Shit, 2408gr allerede! Min veier inn på 1972gr nå, med kamerastativ Men har en anelse av at de motorene du har der kommer til å dra kopteret til himmels rimelig kjapt Vær obs på maiden, at siden du har andre motorer så kan kopteret overreagere på stikkebevegelsene. Burde antagelig dra med laptopen ut i felten og sette ned utslagene via mktools, så heller øke hvis den blir for "zaggy".

                        Du må bare få tatt en full trottle test og få det på video

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by robin4 View Post
                          Kjempe imponert! Må si den ser veldig clean ut
                          Takk, takk... Syns ikke jeg hadde noe valg når jeg bygget den opp på nytt, den fortjener ikke annet enn å være clean!

                          Originally posted by robin4 View Post
                          Vær obs på maiden, at siden du har andre motorer så kan kopteret overreagere på stikkebevegelsene. Burde antagelig dra med laptopen ut i felten og sette ned utslagene via mktools, så heller øke hvis den blir for "zaggy".
                          Om du syns den er kilen, så ser jeg for meg at den er akkurat passe, ingen liker mine modeller men... om jeg finner ut at jeg skal justere litt på utslagene her, så gjør jeg nok det i expo menyen på radioen, syns det er en mye ryddigere og smidigere måte, da slipper jeg også laptop'en om jeg ønsker å justere dette på nytt... (I skrivende stund har jeg allerde hatt maiden og vet med meg selv at jeg ikke kommer til å justere noe som helst på utslagene, I like it ) Når det gjelder vektforskjellen du nevner, så finnes jeg ikke bekymret for dette, min skal bli j****** tung før du slår meg i watt pr kilo, jeg må nok bare ha flere batteripakker enn deg
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment


                          • #88
                            Maiden er gjennomført!

                            Jeg klarte ikke helt å vente på de ny batteripakkene til Okto'en, så festet to av de gamle 4s 2200mah pakkene i paralell under Oktoen og tok en liten tur ut etter å ha testet det hele kjapt i stua....

                            En ting som er åpenbart er at de flate 4s 2200mah pakkene til Mikrokopter ikke er 20C annet enn i fritt fall, virker som om de backer allerede før de når 5-10C... det kan jo forklare hvorfor så mange klager på piping... MK-Tools rapporterte om et strømtrekk på ca 18-20 ampere ved hover før jeg dro ut og Okto'en klager mange ganger i løpet av den vedlagte jomfruturen

                            Ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd, den er crisp og fin, med en god stabilitet, virket heller ikke som om de store motorene og det økte strømtrekket forvirret kompasset for mye, men det skal helt klart kalibreres på nytt

                            // Trond Dalsveen
                            IT mann og selverklært GEEK!

                            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                            Tråder:
                            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by TinyD View Post
                              Om du syns den er kilen, så ser jeg for meg at den er akkurat passe, ingen liker mine modeller men... om jeg finner ut at jeg skal justere litt på utslagene her, så gjør jeg nok det i expo menyen på radioen, syns det er en mye ryddigere og smidigere måte, da slipper jeg også laptop'en om jeg ønsker å justere dette på nytt...
                              Godt poeng! Men siden vi er så heldige å ha computerradioer, så kan vi selvfølgelig bruke disse til å endre expo osv., men til de som ikke har computerradio så kan man i allefall justere expo etc via mktools - noe som er ganske bra igrunn siden det sikkert er noen der ute med en standard 4-5 kanals radio som ikke har de mulighetene vi har

                              -----------------------------------
                              En liten heads up!!

                              Etter å ha ha fulgt med på rcgroups forumet en stund(mikrokopter/uavp/quadrocopter tråden), så dukker det stadig opp flere og flere personer som har fått problemer grunnet 0.80 oppdatering - får bla motor "dropouts" i flight. Jeg fikk en link til en tråd på mikrokopter.de forumet også, som spenner seg ut på 7 sider der det er folk med samme problem.

                              Noen er heldige og slipper unna med skrekken, mens andre får kopteret sitt ødelagt.

                              link til rcgroups: Mikrokopter / UAVP / quadrocopter / quadrotor build - Page 1083 - RC Groups

                              link til mikrokopter tråden: http://forum.mikrokopter.de/topic-18336-7.html

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by robin4 View Post
                                Godt poeng! Men siden vi er så heldige å ha computerradioer, så kan vi selvfølgelig bruke disse til å endre expo osv., men til de som ikke har computerradio så kan man i allefall justere expo etc via mktools - noe som er ganske bra igrunn siden det sikkert er noen der ute med en standard 4-5 kanals radio som ikke har de mulighetene vi har
                                Det er klart, men da mener jeg virkelig at de har feil prioritet.... bruke så mange laken på et MK og ikke ha en radio med expo, er det mulig?

                                Spesielt med tanke på at f.eks. Spektrum DX8 koster 3498,- og da med satelitt, telemetrimodul og AR8000

                                Originally posted by robin4 View Post
                                En liten heads up!!

                                Etter å ha ha fulgt med på rcgroups forumet en stund(mikrokopter/uavp/quadrocopter tråden), så dukker det stadig opp flere og flere personer som har fått problemer grunnet 0.80 oppdatering - får bla motor "dropouts" i flight. Jeg fikk en link til en tråd på mikrokopter.de forumet også, som spenner seg ut på 7 sider der det er folk med samme problem.

                                Noen er heldige og slipper unna med skrekken, mens andre får kopteret sitt ødelagt.

                                link til rcgroups: Mikrokopter / UAVP / quadrocopter / quadrotor build - Page 1083 - RC Groups

                                link til mikrokopter tråden: http://forum.mikrokopter.de/topic-18336-7.html
                                Nå er nok ikke dette så relevant for meg.... i og med at jeg må ha 0.80 for at den skal være kompatibel med regulatorene

                                Se utdrag fra feature list:
                                - Support new controller BL 2.0 -> including configuration
                                // Trond Dalsveen
                                IT mann og selverklært GEEK!

                                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                                Tråder:
                                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                                Comment

                                Working...
                                X