Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Lavbudsjett CopterX 450 SE V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd: Lavbudsjett CopterX 450 SE V2

    Hei alle!
    Jeg er i gang med noe som har blitt et helikopterprosjekt/nybegynner prosjekt. Jeg har tidligere hatt både fly og helikopter, men dette er 3 år siden og det jeg hadde da var et skikkelig jallahelikopter som dessverre ødela lysten min til å fortsette. Nå er jeg back in business og vil prøve på nytt Jeg vil ikke bruke 5-6000 på helikopter med engang, men gradvis oppgradere etter hvert.
    Grunnen til at jeg oppretter en tråd som dette er for å få input fra dere som er flinke her, og kanskje gi tips og råd til flere som blir inspirert til å begynne med hobbyen! Basert på egne erfaringer så har jeg lært veldig mye av lignende tråder på utenlandske forum. Brukeren SuperOldFlyer på YouTube er vell den som har inspirert meg mest til å opprette en slik tråd med lignende prosjekt! Til de som ikke har sett byggevideoene hans så anbefales det å se de!

    Planen er nå og kjøpe inn billige deler som får gode tilbakemeldinger fra forbrukerne.
    Det første jeg kjøpte var helikopteret uten elektronikk. Valget falt, etter mye lesing, på CopterX 450 SE V2 fra EhiRobo.com is for sale | HugeDomains

    Så tenkte jeg egentlig å få og montere det sammen før jeg bestilte noe mer, men ettersom jeg satt på toget og kjedet meg bestilte jeg like gjerne motor og gyro. Valget her falt på Turnigy Head Lock Gyro og Turnigy 2836 børsteløs motor. Begge disse får strålende tilbakemeldinger så jeg håper det skal fungere greit i begynnelsen.
    Helikopteret, motor og gyro mottok jeg etter ca en uke, så ventet jeg på at fartsregulatoren jeg har bestemt meg for skulle komme på lager før jeg bestiller følgende: Turnigy Plush 40A ESC, 3 x Hextronic MG-14 cyclic servo, og Futaba S9257 haleservo.

    Så er det dags for sender og mottaker. Egentlig så har jeg blitt sterkt anbefalt å kjøpe Spektrum DX7i med en gang om jeg har tenkt å fortsette med hobbyen. Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe denne etter hvert, eller Hitec Aurora 9, men nesten 4000 kr er et sterkt innhugg i økonomien så valget ble her i første omgang Turnigy 9x pluss Corona 2,4ghz mottaker og modul. Denne senderen fikk veldig god test på Radio Controled Model Reviews. Batteri kjøper jeg fra throttlestore.

    Her er en liste over prisen på delene som blir oppdatert etterhvert:
    - Helikopter: ca 420 kr (kjøpt)
    - Motor: ca 110 kr (kjøpt)
    - Gyro: ca 150 kr (kjøpt)
    - Servo til halen: ca 350 kr
    - Cyclic servo: ca 50 kr x 3
    - ESC: ca 150 kr
    - Radio: ca 415 kr
    - Mottaker og modul: ca 275 kr
    - Batteri: ca 160 kr
    - Totalt: ca: 2200kr hittil (så kommer frakt og omkostninger i tillegg, men har ikke fått hverken moms eller toll på det jeg har kjøpt så langt)

    Planen er at denne tråden blir oppdatert etterhvert og jeg er veldig åpen for forandringer i oppsettet om noen har tips!

    Så håper jeg dette blir et spennende prosjekt utover våren, og jeg skal bli flink å legge ut bilder
    Last edited by Trulsen; 09-03-10, 20:17. Reason: mer forklarende tittel

  • #2
    Hei.

    Du er nå inne på noe som Anders Engesvoll snakker om i denne tråden.

    Man må ikke kjøpe alt det dyreste for og få det morro, man må ikke ha av det som de "rike" har.

    Selv så kjøper jeg faktisk av og til dyre ting, som jeg kan få samme kvalitet, men til en mindre pris.

    Håper du blir godt fornøyd med kjøpene dine, og jeg er veldig nyskjerrig på hvordan det går

    Hold oss oppdatert! , og velkommen tilbake til denne herlige hobbyen!


    Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

    Comment


    • #3
      Ja, jeg er inne på litt av det samme Og jeg håper dette kan være til god hjelp og interesse både for meg og andre som er innom forumet for å "søke hjelp"

      Det blir nok en del prøving og feiling, men det lærer iallefall jeg mye av! Dessuten så synes jeg ikke det er så spennende å kjøpe det samme som alle andre har, men heller prøve ut litt forskjellig selv! Så nå gleder jeg meg til helgen så jeg kan hente pakkene mine på posten

      Comment


      • #4
        Flott tråd

        Gleder meg til å følge med på dette Tror nok CopterX var et godt valg. Det har i alle fall fått mye god kritikk!
        Stolt eier av;
        CNC Fres

        Comment


        • #5
          jalla-rexen på hobbtcity er også et greit alternativ, da anbefaler jeg alu-utgaven, billig elektronikk og billige deler, nesten morsomt å kræsje med de prisene der
          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
          homemade quad med diverse elektronikk.
          noen depronkjerrer.
          futaba10c 2.4ghz.
          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

          Comment


          • #6
            Originally posted by lillejon78 View Post
            jalla-rexen på hobbtcity er også et greit alternativ, da anbefaler jeg alu-utgaven, billig elektronikk og billige deler, nesten morsomt å kræsje med de prisene der
            Takk for tipset, men det må bli ved en annen anledning, da CX'en ligger på postkontoret

            Ser du er fra Ulsteinvik, er selv fra Herøy. Hvor pleier du å fly?

            Comment


            • #7
              Originally posted by vaffel View Post
              Flott tråd

              Gleder meg til å følge med på dette Tror nok CopterX var et godt valg. Det har i alle fall fått mye god kritikk!
              Flott at det er litt interesse for tråden da CX tror jeg også er et okei valg. Om ikke godt, så iallefall greit Fordelen er jo at det er lett å få fatt i deler til greie priser..

              Comment


              • #8
                Mitt tips måtte være å ikke være for gjerrig på gyro. En gyro som ikke holder halen ødelegger hele opplevelsen, og du vil i såfall kunne bli like skuffet som ved jalla heliet du nevnte.
                Ser forresten at batteribudsjettet ditt ikke var stort. Er det kun for ett? En 450 flyr ca. 4 min. så du burde nok kalkulere med fler.
                Ser du heller ikke har kalkulert med lader + eventuelt 12V powersupply, men du har kanskje fra før?

                Kræsjer du så søk etter CopterX på ebay. Der finner du komplette hoder og haler i alu til en latterlig pris. Og de funker. Jeg brukte de på min gamle T-rex.

                Hadde du spurt før du handlet ville jeg foreslått å få tak i en brukt Raptor 50, eventuelt 30.
                Disse er det mange av der ute, og de er etterhvert blitt veldig rimelige.
                Det er bare å velge seg ut et godt utstyrt eksemplar til rett pris. Mange selger og med radio ++.
                Jeg tror faktisk du kunne kommet ut av det uten å behøve å betale så veldig mye mer enn nå. Og da med bedre elektronikk på kjøpet.

                Jeg begynte selv med en Raptor 50, og noe bedre sted å begynne kan jeg ikke tenke meg.
                Det er så enormt mye mer stabilt enn en 450.
                Men sammenliknet med 450 er det flere aspekter man må ta med i vurderingen.
                Det er mye dyrere å krasje enn en 450, det krever større område å fly på og det er farligere for omgivelsene, avhengig av området du skal fly i.

                Og det er nitro motor som for enkelte ikke er like interessant enten pga støy eller om man ikke kjenner til slikt fra før.
                Fordelen med nitro er jo at man kan fly hele dagen uten et lager med batterier eller lademuligheter på stripa.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Originally posted by arhennie View Post
                  Mitt tips måtte være å ikke være for gjerrig på gyro. En gyro som ikke holder halen ødelegger hele opplevelsen, og du vil i såfall kunne bli like skuffet som ved jalla heliet du nevnte.
                  Ser forresten at batteribudsjettet ditt ikke var stort. Er det kun for ett? En 450 flyr ca. 4 min. så du burde nok kalkulere med fler.
                  Ser du heller ikke har kalkulert med lader + eventuelt 12V powersupply, men du har kanskje fra før?

                  Kræsjer du så søk etter CopterX på ebay. Der finner du komplette hoder og haler i alu til en latterlig pris. Og de funker. Jeg brukte de på min gamle T-rex.

                  Hadde du spurt før du handlet ville jeg foreslått å få tak i en brukt Raptor 50, eventuelt 30.
                  Disse er det mange av der ute, og de er etterhvert blitt veldig rimelige.
                  Det er bare å velge seg ut et godt utstyrt eksemplar til rett pris. Mange selger og med radio ++.
                  Jeg tror faktisk du kunne kommet ut av det uten å behøve å betale så veldig mye mer enn nå. Og da med bedre elektronikk på kjøpet.

                  Jeg begynte selv med en Raptor 50, og noe bedre sted å begynne kan jeg ikke tenke meg.
                  Det er så enormt mye mer stabilt enn en 450.
                  Men sammenliknet med 450 er det flere aspekter man må ta med i vurderingen.
                  Det er mye dyrere å krasje enn en 450, det krever større område å fly på og det er farligere for omgivelsene, avhengig av området du skal fly i.

                  Og det er nitro motor som for enkelte ikke er like interessant enten pga støy eller om man ikke kjenner til slikt fra før.
                  Fordelen med nitro er jo at man kan fly hele dagen uten et lager med batterier eller lademuligheter på stripa.


                  Hei! Ja, jeg burde nok selvsagt gått for en skikkelig gyro, men det blir på oppgraderingslista senere. Jeg har sett video av flere helikopter med den gyroen jeg har kjøpt og den får skikkelig mye skryt. I tillegg er tilbakemeldingene veldig gode på den, så det ble til at jeg bestilte den bare.

                  Tankegangen bak budsjettet er hva som må til for å få helikopteret i luften, derav bare ett batteri beskrevet her, men i praksis vil jeg nok kjøpe flere. Kanskje 3-4. Lader har jeg fra før så den har jeg ikke tatt med. Jeg har søkt på ebay og funnet mye mye deler der ja, så takk for det tipset

                  Angående brukt så er det helt uaktuelt for min del i denne omgang. Det får eventuelt bli når jeg skal ha et større helikopter en gang. Grunnen til at jeg ikke kjøper større heli nå, er fordi jeg har særs begrenset med plass å holde til. Det samme gjelder nitroheli.. Bor i en bitteliten leilighet uten særlig oppbevaringsplass, så tviler på fruen hadde vært så glad for masse bensinsøl på kjøkkenbordet

                  Igjen, takk for innspill

                  Comment


                  • #10
                    Må nok si meg enig med arhennie ang gyro.. Det er utrolig vanskelig å lære seg å fly med et helikopter som ikke holder halen.. Jeg startet med et billig heli fra brapris.no, og uansett hva jeg gjorde av innstillinger ble det drifting med originalgyroen.. For meg var det et stort skritt å bruke en 1000-lap på en bra gyro, men når jeg først hadde gjort det angret jeg ikke et sekund.. Det var som å få et nytt helikopter.. Og i tillegg er gyroen stort sett en del som overlever en kræsj og blir med videre til neste heli..
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Brumm View Post
                      Må nok si meg enig med arhennie ang gyro.. Det er utrolig vanskelig å lære seg å fly med et helikopter som ikke holder halen.. Jeg startet med et billig heli fra brapris.no, og uansett hva jeg gjorde av innstillinger ble det drifting med originalgyroen.. For meg var det et stort skritt å bruke en 1000-lap på en bra gyro, men når jeg først hadde gjort det angret jeg ikke et sekund.. Det var som å få et nytt helikopter.. Og i tillegg er gyroen stort sett en del som overlever en kræsj og blir med videre til neste heli..

                      Ja, men jeg gir iallefall denne gyroen et forsøk før jeg eventuelt kjøper en bedre en Legger ved en link, som jeg synest taler for seg selv angående gyroen (dette er samme, bare annet merke) :

                      HeliDirect - Your #1 Sources for R/C Helicopters, FPV, Jets and More.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Trulsen View Post
                        Ja, men jeg gir iallefall denne gyroen et forsøk før jeg eventuelt kjøper en bedre en Legger ved en link, som jeg synest taler for seg selv angående gyroen (dette er samme, bare annet merke)
                        Siden du allerede har kjøpt gyro må du jo selvfølgelig prøve åssen den er.

                        Den du linket til hadde broren min i sin HK-450. Det var et prosjekt nøyaktig maken til ditt, der målet var å komme billigst mulig i lufta. Tror vi klarte det for 1200,-. Da uten radio.
                        Nå er nok HK-450 et langt dårligere produkt enn CopterX. Spesielt utgaven hans med plasthode. Men vi kjøpte etterhvert CopterX hode og hale på e-bay, og da ble det straks mye bedre.

                        Men vi fikk aldri noe greie på den gyro'en. Se vedlagte video fra jomfruturen hans.
                        Han var klin fersk, og det var et under han holdt det i lufta så mange sekunder som han gjorde. Men du kan få et inntrykk av haleproblemene som vi egentlig aldri fikk bukt med. Den driftet for han hele tiden. (Beklager ræva kvalitet, men det var blitt for mørkt)


                        Han fant fort ut at han måtte ha ny. Og fortsatt i et forsøk på å spare penger kjøpte han en Align RCE-600, (tror du fortsatt får de hos Flying-Hobby).
                        Det ble vesentlig bedre, men det er heller ingen god gyro, og han sliter fortsatt litt med drifting. Han skulle lagt i det lille ekstra han hadde trengt for å få en GP750.
                        For det dumme med å legge lista for lavt er jo at man må kjøpe to ganger, (eller mer), og da blir prisen høyere enn om man hadde kjøpt ordentlig med en gang ikke sant. Så trikset i mine øyne blir å finne ut hvor en kan spare og hvor en bør legge i litt mer. Samt se litt fremover om det kan være lurt å drøye et kjøp inntil man har råd til det en egentlig mener en behøver eller ønsker.

                        Det var ikke meningen å komme med noen pekefinger her, (kan sikkert se litt sånn ut ), men jeg prøver bare å dele mine egne erfaringer rundt dette.
                        Lykke til, og kjempefint at du gidder skrive om prosjektet ditt
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Ikke hør på dem.
                          De skjønner ikke noe

                          Bygg i vei.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Trulsen View Post
                            Takk for tipset, men det må bli ved en annen anledning, da CX'en ligger på postkontoret

                            Ser du er fra Ulsteinvik, er selv fra Herøy. Hvor pleier du å fly?
                            Han flyr på Ulset-Hjørungavåg, samme sted som jeg, jeg er fra Hareid. Du får ta deg en tur når snøen smelter. Kanskje du kjenner Terje Kvalsvik, han flyr oxo mye med oss.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #15
                              Heheh.. hvis dette glade humøret fortsetter i denne tråden så blir det gøy!

                              Bygg i vei du.. Gjør som du vil. Håper du finner noen som du kan fly med. Billige gyroer kan være bra, men dårlige gyroer kan seff være dårlig. Det er ikke prisen akkurat som betyr noe, men om det funker eller ikke.

                              Man kan kjøpe et flightpower batteri til 500.- og man kan kjøpe et annet ukjent fabrikat til en brøkdel av prisen, og ha det minst like gøy.

                              Stå på !

                              FULL GASS!


                              Mvh Robert.
                              ~Futaba 10C~


                              ~T-Rex 500 v-bar~
                              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                              ~Min Cnc byggetråd #1~
                              ~Min Cnc byggetråd #2~
                              ~Min Cnc byggetråd #3~


                              ~Trondheim Modellflyklubb~

                              Comment

                              Working...
                              X