Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM F7F Tigercat.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Wulf View Post
    Husker du å skru til propellen, flyr også Corsairen fint Kenneth
    Begynner nok å bli for gammel for dette. Får begynne med Airfix i stedet.
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • #47
      Jeg er i gang igjen. Smakebit:

      Click image for larger version

Name:	CAM01574.jpg
Views:	1
Size:	80.7 KB
ID:	613933

      Vingebjelkene mine møtes forresten ca på midten. De er 61 cm lange og når de begge er montert så er det 123,5 cm fra ende til ende.
      Last edited by tahustvedt; 21-02-16, 00:10.

      Comment


      • #48
        nice!! Ser ekstremt bra ut!
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #49
          Takk. Den skal bli lett, og jeg går for ca 80 w/pund effekt, som på mine andre krigsfly. Jeg liker ikke når flya flyr med skalafart på mach 2.
          Last edited by tahustvedt; 22-02-16, 00:54.

          Comment


          • #50
            Jeg veide alle delene nå, og totalvekten uten batteri kommer på ca 8600 g. Det vil si under 10 kg med batteri. Supert! Om jeg bytter til karbonfiberbjelker i vingene så sparer jeg ytterligere 300 g, men det er dyrt.

            Comment


            • #51
              Jeg synes dette høres passe ut etter mine erfaringer. Blir de for tunge er det ikke noe moro å fly dem synes nå jeg. Like lette som et akro fly er heller ikke noe artig. Ser at dette har vært tema før her på tråden.

              Comment


              • #52
                Ganske liten vinge på denne, så vingebelastningen blir ca 39% høyere enn på min 185 cm P-40E. Det blir mer effekt også da, og to digre propeller hjelper nok på virkningsgraden, men effekt per kg blir omtrent samme.

                P-40 har ca 53,3 dm² vinge og veier 6,5 kg hvis jeg husker rett.
                Tigercat har ca 58,8 dm² og vil veie rundt 10 kg. Da ser jeg bort fra arealet som er inni kroppen og nacellene.
                Last edited by tahustvedt; 23-02-16, 10:32.

                Comment


                • #53
                  Fløy vel min 2 eller 3 turer og det er jo et fly som skal flys med en viss minimumshastighet men den føltes ikke veldig kritisk ut. Normal approach med nesa ned og flare i lav høyde så satt den seg pent
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #54
                    Balanserte du din etter manualen? Hva veide den?

                    Comment


                    • #55
                      Tror det, men husker ikke dessverre.
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #56
                        OK. Spesifisert CG høres ikke feil ut. Ca 31% av MAC med hjula oppe.

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by affa View Post
                          Tror det, men husker ikke dessverre.
                          Jeg overtok denne etter Affa. med 2 stk. Saito 1.70 R3 stjernemotorer var take-off vekten litt over 15 Kg.
                          Fløy jo greit så lenge motorene gikk. Dessverre var det en lekkasje på en fuelslange som forårsaket at den ene motoren gikk tom for fuel.
                          Å fly på en motor er ikke mulig, og med en vekt på 15 kg er den absolut ikke et seilfly. Var litt langt unna og med dårlig lys var det vanskelig å bedømme høyden, flaret jeg litt for tidlig og stallet, ble en hard landing. Ble en liten skade i ene vingen, så jeg tok vare på alt av motorer utstyr og gav bort vraket på rot. Men tok meg tid til å legge kropp, vinger og cowlinger på vekten: 8,5 Kg. helt tomt for utstyr. så ny eier har jobben med å få ned vekten.

                          PS.
                          De ene Saito'en har nå fått nytt hjem i en Waco fra Great planes, kommer kanskje mer om dette i egen tråd.
                          Last edited by highspeed; 24-02-16, 13:45.
                          Niels Jensen
                          Phoenix rc club

                          Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                          Modellflyving er mental hygiene.

                          Comment


                          • #58
                            Oj. 15 kg faktisk. Å miste en motor er noe jeg tenker mye på, og håper jeg slipper å oppleve. Særlig venstre motor er dramatisk å miste siden høyre motor har nedovergående del på utsiden.

                            De motorene er flotte, og høres bra ut. Har du video? Syns nesten det er bedre lyd med tresylindret stjerne enn de som har flere fordi turtallet uansett er så høyt at det blir veldig mange takter per sekund.

                            Comment


                            • #59
                              Eksempel på lav-effekt warbird. Blir omtrent samme effekt/vekt-forhold på Tigercat som på denne. Jeg hadde ikke maks throttle da det tok av:

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by tahustvedt View Post
                                Oj. 15 kg faktisk. Å miste en motor er noe jeg tenker mye på, og håper jeg slipper å oppleve. Særlig venstre motor er dramatisk å miste siden høyre motor har nedovergående del på utsiden.

                                De motorene er flotte, og høres bra ut. Har du video? Syns nesten det er bedre lyd med tresylindret stjerne enn de som har flere fordi turtallet uansett er så høyt at det blir veldig mange takter per sekund.
                                Video kommer i egen tråd om et par dager.
                                Har eksperimentert med modifikasjoner på innsugsmanifold.
                                Niels Jensen
                                Phoenix rc club

                                Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                                Modellflyving er mental hygiene.

                                Comment

                                Working...
                                X