Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering og isolasjon av Bullet plugger på en trygg å enkel måte

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering og isolasjon av Bullet plugger på en trygg å enkel måte

    Hele artikkelen ligger nå som en blogg her og er gjort noe mer oversiktlig

    Siden det har vært en del diskusjoner rundt Bullet plugger å sikkerhet har jeg satt sammen en liten montasje blogg som viser hvordan en Bullet plugg loddes og isoleres.
    Jeg prøver å gjøre dette så enkelt å billig som mulig, men allikevel på en sikker måte slik at kortslutting unngåes. Jeg bruker med vilje "han" og "hun" plugg på batteriet slik at det ikke skal være mulig å koble feil.
    Her har jeg brukt "min" standard med en "hun plugg" på (+) kabelen fra batteriet og en "han plugg" på (-) kabelen, jeg synes dette er riktig men har du standardisert motsatt så er det bare å fortsette med det.

    Denne metoden fungerer for alle typer og størrelser av Bullet pluggen

    Click image for larger version

Name:	01.JPG
Views:	1
Size:	223.6 KB
ID:	626460

    Du trenger følgende utstyr:
    • Varmluft pistol
    • Loddebolt med stor spiss og helst >400°
    • Loddetinn
    • Stor avbitertang
    • Hobbykniv
    • Skrustikke e.l.
    • Spesialverktøy*
    • Sort og rød krympestrømpe!
    • Bullet plugger


    *Spesial verktøyet er ikke noe annen enn et rør som passer på "han pluggen", veggtykkelsen på røret må være ca 1mm eller 2-3 gager tykkelsen på veggen i krympestrømpe.
    Click image for larger version

Name:	02.JPG
Views:	1
Size:	189.1 KB
ID:	626461


    Legg merke til malertapen, denne skal festes ca. 5mm lenger inn på røret enn der bullet pluggen stopper (bilde 2), jeg skal forklare hvorfor senere.


    Steg 1
    Jeg begynner i denne presentasjonen med (+) ledningen fra batteriet siden dette er den enkleste, pass alltid på at det kun er 1 av batterikablene som er avisolert av gangen, vi vil ikke ha noe kortslutting!!!
    Avisoler ca. 5 mm av batterikabelen (dybden på det grunne hullet i bullet pluggen + 2 mm)
    Jeg bruker den skarpe hobbykniven til å kutte forsiktig gjennom teflon strømpa
    Click image for larger version

Name:	03.JPG
Views:	1
Size:	232.7 KB
ID:	626462
    så tar jeg å vrir den enden av isolasjon som skal av rundt en 4-5 ganger mens jeg trekker ut - dette gir en fin og tett tvinnet kobber kabel.

    Steg 2
    Pass på at du har en loddebolt med stor tupp som varmer 400° eller mer, tuppen skal også være ren og blank
    Click image for larger version

Name:	04.JPG
Views:	1
Size:	176.5 KB
ID:	626463
    Sett bullet pluggen i stikka med den grunne enden opp i 45° - pass på at det lille hullet i siden på det grunne området peker opp slik at ikke tinnet renner ut gjennom det.
    Sett spissen av bolten inn i det store hullet å fyll på med tinn til det nesten renner over - vær rask slik at tinnet ikke blir matt og krystallisert, men ikke så rask at det ikke fester seg i veggene (blir det matt så fyll på med litt mer tinn, dirty triks men det funker).
    Click image for larger version

Name:	05.JPG
Views:	1
Size:	119.4 KB
ID:	626464

    Steg 3
    Fyll på med rikelige tinn mengder på den avisolerte delen av kabelen, trikset er å legge bolten som er fuktet i tinn på undersiden av kabelen, ta så å stikk tinnet mellom bolten å kabelen til det begynner å trekke tinn inn i kabelen.
    Følg så på med tinn rundt hele den avisolerte delen
    Click image for larger version

Name:	06.JPG
Views:	1
Size:	217.3 KB
ID:	626465

    Steg 4
    Her skulle man vært utstyrt med 3 armer, men siden det normale er 2 så er det viktig å spenne fast pluggen slik at den ikke kan bevege seg.
    Sett enden av kabelen mot den enden av pluggen som er fylt med tinn, legg loddebolten på undersiden av pluggen og fyll på med litt tinn mellom spiss og plugg (for å får en god varmeoverføring)
    Når du ser at tinnet inne i pluggen smelter, presser du inn kabelen. Hold bolten mot pluggen noen sekunder til slik at du ser at tinnet inne i pluggen og tinnet på kabelen smelter sammen
    Click image for larger version

Name:	07.JPG
Views:	1
Size:	149.6 KB
ID:	626466
    Click image for larger version

Name:	08.JPG
Views:	1
Size:	173.5 KB
ID:	626467
    Så legger du raskt på et lag med friskt tinn i mellom plugg og kabel slik at du får en 100% sikker lodding (bilde .
    IKKE RØR plugg eller kabel før du er helt sikker på at tinnet har stivnet - dette kan litt tid så vent en 30 sekunder før du løsner pluggen.

    Steg 5
    Kutt av krype strømpen slik at den havner ca 15 mm inn på teflon kabelen
    Click image for larger version

Name:	09.JPG
Views:	1
Size:	273.3 KB
ID:	626468
    Pass på at krympen ligger 1/2 til 1 mm over forkanten på bullet pluggen før du krymper - dette vil hindre at den tynne metallkanten på pluggen eksponeres for omverdenen

    Click image for larger version

Name:	10.JPG
Views:	1
Size:	264.9 KB
ID:	626469Click image for larger version

Name:	11.JPG
Views:	1
Size:	10.2 KB
ID:	631065
    Bruk ALLTID rød krympestrømpe på den røde kabelen og sort krympestrømpe på den sorte kabelen!


    Da var (+) kabelen ferdig å vi kan gå over på (-) kabelen hvor selve trikset ligger.

    Fortsetter i innlegg #2
    Last edited by Quadrocopter; 04-03-12, 23:51.

  • #2
    Montering og isolasjon av Bullet plugger på en trygg å enkel måte

    Steg 6
    Følg samme prosedyre for å avisolere og lodde på (-) pluggen som i "steg 1 til 4"

    Kutt krympen slik at den går >20mm inn på teflon strømpen!
    Click image for larger version

Name:	12.JPG
Views:	1
Size:	207.2 KB
ID:	567976
    Denne krympen MÅ ha en diameter (ukrympet) som er 2-3mm større en diameteren på "hun" bullet pluggen!

    Steg 7
    Tre innpå krympestrømpa på batteriledningen
    Click image for larger version

Name:	13.JPG
Views:	1
Size:	231.0 KB
ID:	567977
    stikk bullet pluggen inn i "spesialverktøyet"
    Click image for larger version

Name:	14.JPG
Views:	1
Size:	211.7 KB
ID:	567978
    og trekk tilbake krympen slik at den stopper ved malertapen som indikerer et punkt som skal være ca 5mm lenger ute enn tuppen av bulletpluggen!
    Click image for larger version

Name:	17.JPG
Views:	1
Size:	206.7 KB
ID:	567981
    Bruk varmluft pistolen for å krympe krympestrømpa forsiktig fra silikonkabelen og utover, prøv å unngå at den delen av krympestrømpa som ligger over "spesialverktøyet" krymper!
    Click image for larger version

Name:	15.JPG
Views:	1
Size:	210.9 KB
ID:	567979Click image for larger version

Name:	16.JPG
Views:	1
Size:	214.6 KB
ID:	567980

    Når krypen har kjølnet kan du trekke ut verktøyet og jobben er gjort!
    Er batterikabelen tynnere enn minste krympe diameter på krympestrømpa så kan du legge en runde eller to med tynnere krympestrømpe rundt teflon kabelen for å bygge den opp.

    Du vil nå se at tuppen på "han kontakten" er godt beskyttet inne i krympestrømpe hylsteret
    Click image for larger version

Name:	18.JPG
Views:	1
Size:	214.3 KB
ID:	567982Click image for larger version

Name:	19.jpg
Views:	2
Size:	85.1 KB
ID:	567983

    Meget enkelt og elegant måte å isolere på som virker på alle typer og dimensjoner av bulletplugger.
    Skulle du trenge å ta av pluggen så er det bare frem med kniven å sprette av krympen.

    Tidsforbruk: 5 minutter, kostnad: 50øre i krymp + litt tinn og strøm

    Har du spørsmål så post i vei - Lykke til!

    -Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 04-03-12, 23:49.

    Comment


    • #3
      Har sett mye rar og skummel lodding, så denne kommer nok godt med i de tusen hjem
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment


      • #4
        Hvilken bullet størrelse skal jeg bruke?

        Skal jeg bruke 1.5mm, 2mm, 3.5 mm, 4mm, 6mm eller 8mm bulletes

        Det finnes en utmerket webside som gir deg svaret (Google translate -> US), her tester de ytelsen på de forskjellige pluggene som finnes på markedet og du finner hva pluggen tåler av kontinuerlig / peak strømdrag.

        Legger merke til at XT60 har en relativ høy kontakt motstand og de anbefaler nesten 10A mindre kontinuerlig strøm enn hva produsent/leverandør oppgir!

        Jeg har standardisert på 1.5mm på de minste / letteste flyene (DLG, Depron osv)
        På vanlige fly bruker jeg 4mm
        Der det går store strømmer velger jeg tettsittende 6mm (Hotliner, 2m+ størrelse)
        Last edited by Quadrocopter; 16-03-10, 17:41.

        Comment


        • #5
          Flott du tok deg tid til dette, sikkert mange som ikke har så mye erfaring med loddebolten.
          Har sett mye rart opp igjennom (ikke bare rc) inkludert mine første loddinger som egentlig er rart at fungerte
          Stian Håvak (82)
          Fly low or crash trying!

          MFN @ Facebook - Like!

          Comment


          • #6
            Bra saker Q.

            Har bare lyst å legge til en sak om man bruker bullets med plasthylser istf krympestrømpe. De typene jeg bruker (2 og 4mm) er slik at man skal tre ledningen gjennom plasthuset før den loddes. Så presses sakene inn i hylsa forfra. Bildet viser hvordan kabelen skal trees før lodding av hylsa.
            Det er annerledes på andre kontakter vet jeg, blant annet noen blå saker jeg har sett der man trer inn bakfra. Greit å sjekke før man gjør dette første gang
            Attached Files
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Et lite triks jeg bruker isteden for å holde pluggen med krokodilleklemme, er å bore et passende hull i en trekloss. Da kan du legge vekt på pluggen med loddebolten uten at den "stikker av" mens du jobber.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Hvor kjøper man feks 5,5 eller 6mm bullets i god kvalitet, i større kvanta til en grei pris?
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Bruk varmluft pistolen for å krympe krympestrømpa forsiktig fra silikonkabelen og utover, prøv å unngå at den delen av krympestrømpa som ligger over "spesialverktøyet" krymper! (bilde 16 og 17)
                  Når krypen har kjølnet kan du trekke ut verktøyet og jobben er gjort!
                  Et alternativ til bruk av "spesialverktøyet" er å stikke hankontakten inn i en hunkontakt som er montert i slike plasthylser som (joo postet bilde av) før krymping. Da blir kontakten også kompatible med disse (skreddersydd) .
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Skal lodde en haug av HC bullets med plasthylse. De blir vanskelig å montere når man søler tinn på pluggen.
                    Liker jo å være sikker på at loddingen blir god, og liker derfor å se at det tyter ut litt tinn.
                    Noen som har tips for å ungå søl?

                    Har desseuten kjøpt meg ny loddebolt (vanlig billigbolt) der preller tinnet av spissen. Hva gjør jeg med det?

                    Tips motas med takk
                    Attached Files
                    EF 60" Edge. Torque.
                    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                    Multiplex FunCub XL on floats.
                    Jeti DS-16

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by havard.j View Post
                      Skal lodde en haug av HC bullets med plasthylse. De blir vanskelig å montere når man søler tinn på pluggen.
                      Liker jo å være sikker på at loddingen blir god, og liker derfor å se at det tyter ut litt tinn.
                      Noen som har tips for å ungå søl?
                      Har ingen annen god teknikk enn å ta tiden til hjelp, være nøye med tinn mengden og hvor du plasserer bolten.
                      Hvis du først fortinner de innvendige veggene i selve hullet (stikker bolt og tinn inn i hullet) for så og helle ut overflødig tinn.
                      Legg så litt tinn inn i hullet igjen mens du varm opp fra yttersiden på det brede feltet nedenfor mothaken.
                      Sett inn kabelen i hullet og la den så der til du ser at tinnet rundt kordelene smelter - fyll så forsiktig på med tinn langs kanten av hullet til du ser at det er fult (mot den avisolerte delen av kabelen) kabelen skal stå helt i bunnen i hullet og du varmer hele tiden nede på det samme punktet på pluggen.
                      Skulle det komme tinn der loddebolten ligger inntil (og det vil det gjøre) så tar du bare flat-fila / dremelen å filer det bort.

                      Har desseuten kjøpt meg ny loddebolt (vanlig billigbolt) der preller tinnet av spissen. Hva gjør jeg med det?
                      Spissen er ikke ren - eller den er slitt (oksyd belegg) Du kan prøve å rense spissen med å gni den hardt i svampen som normalt følger med eller siden dette er som du sier en billigbolt så kan du prøve å kjøpe en spissrens (ser ut som stålull i messing) clasern og biltema pleier å ha denne. Denne virker som sandpapir og vil rense spissen brutalt - husk å legge på tinn med den gang på tuppen!!

                      Du kan selvfølgelig kjøpe en ny spiss ...
                      Last edited by Quadrocopter; 05-01-11, 22:58. Reason: Info om spiss

                      Comment

                      Working...
                      X