Announcement

Collapse
No announcement yet.

Restaurering av H9 Ultimate "Green Goblin"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Restaurering av H9 Ultimate "Green Goblin"

    For noen uker siden var jeg på besøk hos et par likesinnede i Brandbu (mitt hemmelige treningssted). Der skulle det monteres en 50% Bill Hempel Edge.
    Etter en noe uventet kort montering, med påfølgende jomfrutur,ble eieren av Hempel Edgen så glad at han beærte meg sin H9 Ultimate. Jeg kunne fly den på Fagernes sa han, og montere ut utstyret seinere og beholdet skrog og vinger.
    Dette var jo fantastiske nyheter da jeg har hatt lyst på en ny Ultimate siden min gamle døde noen uker etter Fagernes Flyshow i fjor.

    Nå har flyet kommet hjem til meg, det tok nøyaktig 2 timer å skru ut motor og servoer og alt som ikke hørte til flyet, samt å flekke av betrekningen på kroppen. Utstyret er nå sendt ned igjen til Brandbu, der det blir stor gjennforening.

    Jeg har hatt noe betrekning liggende fra gammelt av, som jeg brukte på å trekke en 3W Votec 322. Skikkelig grønn. Nå må jeg få tak i mer, så her må jeg nok sende avgårde noen fliker hist og pist og se om noen av butikkene i landet har denne fargen. Lime Green, ellr Apple Green Ultracote/Oracover.

    Siden jeg har 2 stk 3W 200cc motorer liggende, går den eldste av disse inn i Ultimaten. 20 hk på 17 kg skal bli bra. Det blir en stk 5955 Tg på hvert balanseror, 2 på sideroret i push pull konfigurasjon, og en på hvert høyderor.
    Skal slanke modellen der det går, om det går, motorboksen er ett bra sted å begynne. 4 servoer i halen blir bra for å kompensere for de ekstra grammene med motor i snuten.
    Røykanlegg kommer også inn.

    Dette skal bli en reinspikka show maskin, med bråkepotter. Da ryker det mer, man irriterer naboer og andre allergikere. Siden modellen egner seg best til å henge i propellen og stort sett flys sakte, blir det få servoer, i tilfelle noen lurte på det.
    Mulig jeg kommer til å lette understellet, men kommer til å sette inn wire eller 3mm gjengestang, for harrier landinger. I tillegg blir det MYE dekaler på modellen. Alt av utstyr ligger her, mangler kun noen meter med betrekning. Men som sagt, jeg har allerede begynnt. Kommer til å prioritere denne nå, siden sesongen er like rundt hjørnet, og jeg trenger en grom modell.

    Her er noen bilder
    Attached Files
    Last edited by Eagle; 24-03-10, 22:51.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    He he. Spy-grønn ja. Lar deg ikke stoppe du, men jeg syns det er tøft.
    Er vel noen som setter fast ting i halsen nå

    Må ha masse bilder.

    Har noen videosnutter fra fagernes men tenkte jeg skulle få litt hjelp til redigering.
    En del av deg og mye annet småtteri

    Comment


    • #3
      Se der ja, var det den maskina vi så fløy på Fagernes i år ? Isåfall ble vel det den siste gangen med det H9 trekket heh.. Det der blir jo rett og slett rått.......
      All you need is love

      Comment


      • #4
        Joda, det stemmer at det er denne som fløy på Fagernes.
        Den blir skikkelig stygg og grønn, men den kommer til å bli lagt merke til, det er garantert.

        Idag har jeg saget bort noen luker fremst i kroppen, samt at jeg har begynnt å letter motorboxen. Men jeg må ha meg en ny fres til Dremelen, det ryker mye og lukter brent i hele kjellerern. Tror dere det var populært når "kjerringa" kom hjem????

        Siden jeg skal trekke den store Yak'n med Kina betrekning, så er det like greit å teste denne her, og dette er Monokote, rett og slett. Det til og med lukter Monokote. Den tåler lite varme fant jeg ut, men ingen katastrofe. Fik trekt den ene siden ferdig nå for 10 minutter siden. Nå må jeg ete litt kylling.

        200'n datt rett på plass, den har samme bolt mønsteret som DA 150'n som stod i fra før, så dette blir PIS ÅFF KEIK.

        Bilder:
        Attached Files
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Skjedd noe mer med denne i det siste?
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #6
            Det har ikke skjedd noe mer siden jeg har ventet på betrekning. MEN, nå har jeg fått mail om at betrekningen er på vei, så når den kommer, blir alt annet lagt bort og dette flyet prioritert. Gleder meg til å få begynne nå, og til å få den ferdig og få flydd med den. Satser på at den kan bli med til Notodden eventuelt. Så nå blir det strax mer action her
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              Da er jeg i sving med trekkingen, har drevet på med stabben siden i går, og den er strax ferdig. Har igjen å legge på noen hvite dekorstriper, samt å sette inn nye hengsler. Er så mye enklere å trekke om modeller om man får tatt av de bevegelige delene. Skal legge ut bilder i kveld, nå er det middag, og så kino, Knerten gifter seg.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Click image for larger version

Name:	DSC00670.jpg
Views:	1
Size:	88.0 KB
ID:	571968Click image for larger version

Name:	DSC00667.jpg
Views:	1
Size:	95.5 KB
ID:	571969Click image for larger version

Name:	DSC00668.jpg
Views:	1
Size:	68.5 KB
ID:	571970Click image for larger version

Name:	DSC00669.jpg
Views:	1
Size:	76.9 KB
ID:	571971Click image for larger version

Name:	DSC00671.jpg
Views:	1
Size:	82.2 KB
ID:	571972Her er noen bilder fra kveldens økt. Nå skal jeg begynne på sideroret før jeg tar vingene til slutt.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #9
                  Den blir godt synlig på himmelen hvertfall.. Bare ikke fly så du får skogen som bakgrunn.. ;P

                  Ser frem til å se ferdig produkt
                  Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                  Comment


                  • #10
                    Syns du skrev at den skulle bli stygg og grønn Knut Erik? Denne blir jo stilig og grønn
                    John Erik Hembre

                    Trondheim Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Takk for det, John Erik, men den er jo ikke ferdig ennå, fremdels god tid til å bli stygg
                      Jeg har måttet slipe ned strykejernet med stålull og polert det i dag, da det laga stygge riper i betrekningen. Dette viser spesielt godt på det sorte, men det får være. Skal innforjævlig mye dekaler på denne modellen, så jeg får skjule de værste syndene med de. Det positive med å slipe vekk teflonbelegget er at jærnet nå blir mye varmere( ikke at det trengtes på HK betrekning) og at det varmes fort opp og holder jevn og fin temp over hele flata. Ble anbefalt av en av gamle gutta på Joe Nall å gjøre dette med strykejernet. Det funka veldig bra.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #12
                        Ahh godt å se fremgang på denne igjen!

                        Jeg er litt spent på hvordan det vil gå å trekke Ultimaten jeg bygger, dvs. det jeg lurer litt på er hvordan folk lager striper etc? Klippes det rett og slett til? Tips tas imot med stor takk!

                        Gleder meg til å se den til neste års Notodden, har mål å være ferdig innen den tid selv..

                        Bare å slenge ut bilder, morsomt å se!
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment


                        • #13
                          Jeg bruker en linjal av stål, og skjærer striper ved hjelp av den og en skarp Olfa kniv.
                          Det er ikke så vanskelig å trekke, men det er at par ting man bør tenke over før man setter igang, og av og til er det er fordel å ha litt hjelp. Men med tape, og en blyant så klarer man mye alene. Skal du bruke varmluft pistol, noe jeg bruker mye, må man huske å sette igjen en luke der lufta skal ut. Trekkingen beynner alltid bakfra, slik at skjøter blir overlappet og ikke kommer frem slik at vinden får tak i dem. Modellen min blir ferdig før jul, den blir vel med til Fagernes, om jeg reiser dit.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Takker så mye for svar!

                            Jeg har reparert endel modeller og trekt større deler på disse, samt er en ivrig bruker av varmluftpistolen - men jeg har tilgode å gjøre det helt fra scratch så langt, så takker for gode råd!

                            Leste ikke jeg et eller annet sted om Notodden her?! Mulig jeg blingsa..

                            Jeg bygger to maskiner, muligens en tredje - delvis - så jeg er nok ikke ferdig før neste år en gang selv, om det ble noe forvirring om hva jeg mente..
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                            Comment


                            • #15
                              Ser bra ut. Skiller seg ut.

                              Comment

                              Working...
                              X