Announcement

Collapse
No announcement yet.

fersking i hobbyen her

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    jeg så på noen radioer på nett, der var det noen futuba og spektrum. og futuba var dyrest, så jeg tenkte det var dyrere merke jeg hehe men det kommer vel gjerne ann på hva en person liker kanskje? eller er det en klar forskjell på kvaliteten på de?
    eg har limen rett her! det funker sikkert=)

    Comment


    • #32
      Har hatt både Spektrum DX7 og Futaba 7C, og til mitt bruk, helikopter og 3D fly, så er det funksjonsmessig ingen forskjell. Alt kommer til hva du liker og er vant med å bruke. Etter min mening ga 7C mer plastikk følelse enn DX7. Sistnevnte har jeg operert inn 2 ekstra lager, og den er smooth som silke

      Men er begge nye for deg, så hør litt hva venner/klubb RC-kjentfolk bruker for noe, det er kanskje lettere å få hjelp til noe hvis det er et radiosystem de kjenner fra før.

      Nå liker jeg Spektrumen bedre rett og slett for det er den jeg begynte å bruke først, så menyene i den kan jeg. Det var utallige tråder og setup-videoer hvor DX7 var i hovedrollen, så det var egenhjelp-faktoren som avgjorde det for meg.
      Last edited by lacappuchino; 04-04-10, 00:36. Reason: leif
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #33
        Skal du ha en "skikkelig" radio så vent litt på DX8 fra Spektrum som er annonsert til å komme i mai. Den skal ha både telemetri og batteri overvåkning, selvom dette krever ekstrautstyr (etter det jeg har skjønt).

        Comment


        • #34
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Etter å ha kjøpt en to - tre Futaba mottakere så er du "brake even"....

          Servoene plukker du og selger dem på RCMarked - du bør få en 500.- eller mer for dem.
          Forøvrig er det stadig en eller annen brukt DX7 til salgs på RCM til 1/2 pris av hva den koster ny!
          Bare pass på at du får en "mode 2" utgave (throttle stikka på venstre side)
          På elefun koster spectrum 7 kanaler 798.
          Futaba 7 kanaler 770. Så hvordan det blir billigere med spectrum skjønner jeg ikke.
          Til og med futaba radioen er billigere.
          Litt plastikk følelse på futaba er det.
          Velg den som ligger best i hånden og som føles best for hver enkelt person.
          Futaba har også frie mikser til bryterne på sendern.
          Det har ikke dx 7.
          Lower, Lower, oops.
          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

          Comment


          • #35
            siden jeg ikke har prøvd noen av de eller hatt noen av de i hendene, så er det vanskelig å si hva som er for meg..

            når det kommer til hvilken fly jeg vil ha, så er det bare 3D jeg tenker på nå i dag. og seinere fly vil vel bare bli noen enkle fly. kanskje et skala fly i gammel krigsform..

            men, siden jeg skal kjøpe 3D til begynner fly, så er det jo litt greit å kunne velge "easy mode" og "stunt mode" kan begge kontrollene programeres til dette? at ene kanalen på kontrollen gjør dette?

            mener å ha lest at dx6 kan gjøre dette..

            off, er utrolig mye å sitte seg inn i dette her!!
            eg har limen rett her! det funker sikkert=)

            Comment


            • #36
              DX6'en har såkalt "dual rates" hvor man veksler mellom høye og lave utslag, men alle radioer i den prisklassen har det. Nevnte vel tidligere at jeg er kjempefornøyd med min DX6, men jeg har aldri prøvd no annet og hadde sikkert vært like fornøyd med en tilsvarende Futaba radio. Tror det er lite som skiller radioer i denne prisklassen egentlig, så kommer du over et godt tilbud så er det bare å slå til.

              Comment


              • #37
                tenkte meg egentlig det.. noe annet hadde jo vært rart hehe

                får se nå jeg har spart opp noen kroner, så ser jeg hva jeg finner ut av
                eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                Comment


                • #38
                  Diskusjonen mellom Spektrum / Futaba blir like meningsløs som HD-DVD og Blu-Ray, eller iPhone vs HTC. Man blir ALDRI enige!
                  Begge er tilnærmet like bra, gjør de samme tingene og koster ca det samme.
                  Velg den du personlig liker best (anbefales å få prøvd å knotte litt på begge uten å høre på NOE av hva ekspeditøren sier til deg siden han helt sikkert har en personlig favoritt).

                  Utslagsgivende for meg selv var det at flere i klubben valgte DX7 på samme tid som meg, og etterhvert et økende antall "Bind n' Fly"-modeller som har spektrummottaker ferdig installert.
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

                  Comment


                  • #39
                    Med en radio som Spektrum sin DX7 vil du sannsynligvis ikke tenke på ny sender de første 4-5 åra tenker jeg Folk bruker dem på store bensinmodeller uten problemer. Det er når du skal ha deg avanserte seilfly at kravene til mixemuligheter og mange kanaler melder seg for fullt. Store skalaseilere med 12-14 funksjoner ombord krever ting som en DX7 ikke er i nærheten av å takle. Med en DX7 (evt 7ch Futaba) er du ferdig med senderkjøp for en del år hvis du ikke tenker deg store seilfly med det første!
                    Parkzone og E-Flite har begynt å levere en del modeller som er BNF (Bind and Fly). Altså ferdige med alt ombord, også mottaker. Disse kan bare bindes til Spektrum radioer. Foreløpig er det mest små maskiner, og et moro bittelite heli som flyr bra.

                    Som andre har nevnt er de fleste 3D-modellene svært snille og stabile fly så lenge rorutslagene er små. Kan nesten kalle dem trainere, så lenge det ikke blåser hatter og høy.

                    Ta med LiPo-lader i budsjettet ditt. Og som nevnt av andre bør du sette deg godt inn i do and don`ts når det gjelder behandling av disse batteriene.

                    Hvis du ikke er redd for å handle på nett vil jeg anbefale deg å anskaffe batterier fra Hobbycity. Zippy og Rhino f.eks er batterier som duger i massevis, og prisen er ned mot 1/3 av det enkelte butikker i Norge tar. Det betyr at du kan kjøpe deg flere pakker og slipper å lade når du er på stripa.
                    Også Turnigy-regulatorene (ESC) fra Hobbycity er vel verdt pengene.
                    Ellers er der en del saker som bare er "billige" der...
                    Last edited by joo; 04-04-10, 15:43.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #40
                      Kjære nybegynner. Vennligst ignorer de siste sidene med "diskusjon". Som du sikkert har skjønt så kan valget av radio for enkelte sammenlignes med religion, men tilhørende korstog.. Vi er egentlig en grei gjeng sånn utenom.

                      Comment


                      • #41
                        Slettet noen innlegg som ikke falt helt under retningslinjene.
                        Forumet blir også veldig rotete om det skal være diskusjoner om foretningsmetoder i annen hver tråd, send heller en PM til en av moderatorene om noen poster fishy innlegg.

                        Sitat fra retningslinjene:
                        Forhandlere har ikke lov til å drive snikreklame eller reklamere om egne produkter med priser etc. Forhandlere kan annonsere for nye og spennende produkter i eget fora. Det er allikevel lov til å svare på tråder som omhandler en selv på en eller annen måte. Hjelp oss å holde foraet profesjonelt!
                        Last edited by Jostein; 04-04-10, 22:12.
                        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by jab View Post
                          Kjære nybegynner. Vennligst ignorer de siste sidene med "diskusjon". Som du sikkert har skjønt så kan valget av radio for enkelte sammenlignes med religion, men tilhørende korstog.. Vi er egentlig en grei gjeng sånn utenom.
                          hehe.. flott du tar meg under vingen

                          er medlem på andre forum.. så er godt vant til diskusjoner som tipper vekk fra hva trådene handler om.. så dette går fint vettø

                          men som jeg sa, så vil jeg holde kontrollen i armene før jeg bestemmer meg og om noen bare selger på nett, så kan jeg ikke gjøre dette men selfølgelig, jeg hadde ikke latt være og holde denne kontrollen i armene om den hadde vært i en butikk
                          eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by tony-andre View Post
                            jeg får se hva jeg bestemmer meg for når jeg har spart opp litt penger.. faren er jo at når jeg har 6000kr så ser jeg et fly som er stilig men koster 7000 hehe.. men tror at prisklassen jeg har sett meg ut er godt nok til å begynne med så lenge jeg har en godt utstyr, så er jeg hjulpen

                            men, kan vel si takk til dere som ønsker meg velkommen her da tror ikke jeg har sagt det
                            så sitter jeg her å ser på videoer og leser om fly mens jeg venter=)
                            Det du virkelig lærer av er å bygge flyet selv i Depron / EPP eller annet passende materiale.
                            Det flyet du har fra før er sikkert undermotorisert og med stor vingebelastning
                            (for tungt i forhold til vingeflate).

                            Antar at du kan bruke delene servoer motor o.s.v. fra det å få lagd noe bedre (lettere).
                            At flyet du har reagerer på vind er noe du må regne med så lenge flyet er forholdvis lite.
                            Det som er viktig da er å ha my motorkraft i forhold til vekt og et godt bygget fly som
                            tåler det som ofte skjer (hard landing). Biplan vil jeg anbefale da de som oftest har
                            lav vingebelastning og er forholdsvis sakteflygende.

                            Odd H.

                            Comment


                            • #44
                              DX6 er en park-radio som der en må lage miks for å få ekspo på sideror, og bare tull å anbefale. DX6i er derimot en finfin begynner-radio som går for rundt 1000-lappen på bruktmarkedet, og som har et mer intuitivt brukergrensesnitt enn DX7.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment


                              • #45
                                en liten sak til. jeg driver å ser på seilflyet nå. som meg og svigers skal kjøpe hver sitt=) jeg tenkte å ha et fly i tillegg til et 3D fly jeg har nett kjøpt meg

                                er dette flyet:
                                4 Channel Sky Hawk TW-742 Electric Pithiness Series Airplane

                                jeg har lyst å gjøre slik som han fra RCPowers da.. vet ikke om dere har sett den videoen, men han har hvertfall en motor som er montert oppo flyet, rett bak vingene da ryker ikke propeller så fort hehe

                                og slik jeg forstår det trengs det da motor og fartsregulator. men.. jeg klarer ikke å forstå hvilken motor som bør være til hvilket fly og hvilket batteri som bør være med hvilken motor.. er det en ganske lett forklaring på dette?

                                foresten, sender valget gikk på spektrum dx7=)
                                eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                                Comment

                                Working...
                                X