Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum DX 8 fra www.smallsize.no

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Adrian View Post
    Blir denne mye dyrere enn DX7 i Norge? DX7en koster 3500,- fra RCpro.
    Når sånn ca. kommer den?
    Det ryktes i.h.t. en forhandler som selger DX7 for 2700.- at DX8 vil havne ca en 1000 lapp høyere i pris.

    Men dette er kun "rykter" så den endelige prisen får vi når den havner i butikken en eller annen gang.....

    Comment


    • #47
      Og så har vi standardspørsmålet; hva om jeg kjøper denne i USA og den er CE-merket? Vil det fremdeles være USA og EU-versjoner av radioen når det gjelder senderstyrke?
      Trond Nilsen

      Comment


      • #48
        Ser i manualen (link i post #38 ) side 21 at region kan velges, samme som på DX6i. EU-328 eller US-247. Vil tro at EU-instillingen senker utgangseffekten til lovlig nivå for EU-land. Ser og på side 39 at det er skrevet opp "compliance information for European Union". Vet ikke om det er nok dokumentasjon i forhold til NLF's forsikring eller deltagelse på treff/konkurranser, kanskje noen andre svarer på det.
        Hvis det står CE-merke på radioen og i manualen og du setter region til EU så kan ikke jeg forstå annet enn at det må være nok for å fly lovlig.
        Last edited by E&E; 13-09-10, 16:24. Reason: Litt endring bare......
        Olav Moe

        -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

        Innholdet i min hangar, sånn ca

        Comment


        • #49
          Slik jeg leser manualen kommer DX8 ihvertfall i 3 versjoner:
          SPM8800
          SPM8800EU
          SPM8800FR

          På de to siste kan man velge EU-region. USA-versjonen er fastlåst til "US-247 USA compliant". Ser man i Europeiske nettbutikker vil man finne SPM8800EU. Uten å starte debatten igjen, så må man kjøpe her hjemme for å være på den lovlige siden...
          Trond Nilsen

          Comment


          • #50
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Til alle seilfly entusiaster som fikk drømmene knust ved at det kun er Heli og Acro program på den nye DX8'en så har det dukket opp et lys i tunnelen!

            Det går rykter om at Spektrum vil levere en software oppgradering til DX8 samtidig med at DX10 lanseres som vil ha seilfly som et tredje modell valg - dat er det bare å krysse fingrene å håpe....
            Får da inderlig håpe de har vett og tar til fornuft og ikke slipper en telemetri versjon av en oppgradert DX6i/DX7-hybrid med 1-2 kanaler ekstra og ei minnebrikke på markedet; de må da ta kundene sine på alvor om de skal beholde oss. Dersom Spektrum presterer levere en "ny" radio uten seilflymodus kommer jeg til å få mark. Da blir det overgang til et skikkelig merke som klarer levere brukbare varer og dattera får DX7'n som ny dukke. Helt latterlig å lansere en ny sender uten seilflymodus i 2010/11 -patetisk!
            Last edited by hangman; 14-09-10, 02:23.
            Jo Skavhaug

            ..sånn ca..

            Comment


            • #51
              Hører/ser dere seilflygutta hater Spektrum som pesten. Men vil informere dere om at helikopter folket elsker Spektrum. Spektrum gjorde en genistrek når de lagde DX7 og AR7100R motakeren (som er laget spesielt for heli) og festen kommer til å fortsette nå når DX8 kommer på markedet.
              Terje Fagermoen
              Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
              Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

              Comment


              • #52
                Originally posted by tfagermoen View Post
                Hører/ser dere seilflygutta hater Spektrum som pesten.....
                Terje, her tar du feil -
                Vi er ikke i mot Spektrum som til nå har laget ypperlig lowend radioer for entry markedet med det vi ikke kan forstå er at når endelig Spektrum tar steget inn i "proff" markedet så greier de ikke å lage en komplett radio, men henger igjen i den Amerikanske suppa hvor det skal være en radio for hver "fly gren".....

                Heldigvis ser det ut som om de får oppgradert softwaren til noe mer fullverdig når Tyskerne er ferdig med å utvikle DX10

                Jeg og mange med meg gidder ikke å ha et hav av radioer - det holder med to som er tilsvarende hvor den ene er hovedradioen og den andre er reserven og hvor begge støtter alle flytyper!
                Last edited by Quadrocopter; 14-09-10, 15:39.

                Comment


                • #53
                  I video sier han duden at den dekker alle typer fly ink seilfly.
                  Eller er det sinnsykt med innstillinger på et seilfly som krever ekstra innstillingsprogrammer?
                  I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

                  Comment


                  • #54
                    Quadro; har du link til info om DX10..?
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by william123 View Post
                      Quadro; har du link til info om DX10..?
                      Jeg er med på en mailing liste med tidlig info til potensielle kunder, men der har det vært stille side de gikk ut med informasjonen at prosjektet sklir....

                      Det meste av info finner du under denne linken

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Adrian View Post
                        Blir denne mye dyrere enn DX7 i Norge? DX7en koster 3500,- fra RCpro.
                        Når sånn ca. kommer den?
                        el-fly.dk har lagt ut dx8 med pris på rett under 3000 DKK på sin hjemmeside, med påstått utsendelse f.o.m 27-28/9.

                        De annonserer dog at eksisterende pris vil gå noe opp på bakgrunn av oppgradert kvalitet på brytere, potmeter + litt annet småtteri

                        Her er'n: Siden blev ikke fundet - El Fly
                        Last edited by torgust; 17-09-10, 08:01.
                        Mvh
                        Torbjørn Gustafson
                        www.trmfk.no



                        Will fly for food

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Hansi79 View Post
                          I video sier han duden at den dekker alle typer fly ink seilfly.
                          Eller er det sinnsykt med innstillinger på et seilfly som krever ekstra innstillingsprogrammer?
                          JA. På litt større seilere enn de enkleste ønsker man seg gjerne minst 3 flightmodes, på de større skalaseilerne kan man ende opp med 14 servoer uten noe problem. F.eks 8 servoer i vingene. Heldigvis er der radioer på markedet som passer til dette
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by joo View Post
                            JA. På litt større seilere enn de enkleste ønsker man seg gjerne minst 3 flightmodes, på de større skalaseilerne kan man ende opp med 14 servoer uten noe problem. F.eks 8 servoer i vingene. Heldigvis er der radioer på markedet som passer til dette
                            Ikke bare de større: klarte såvidt med hjelp fra 3 meget erfarne piloter fra klubben i 2 dager (!) å få DX7 "ok" for et par f3k-modeller. Er kun 4 servoer i disse men må trimme som en gal under flight uten flyfaser..
                            Neste prosjekt er en RCRCM Typhoon (6 servoer) og er ikke anbefalt å forsøke begynne sette sammen denne engang uten seilflymodus på senderen.
                            Last edited by hangman; 18-09-10, 02:40.
                            Jo Skavhaug

                            ..sånn ca..

                            Comment


                            • #59
                              Nå har jeg ikke hatt Dx7, men hadde tidligere en X-3810. Forstår det sånn at den er nokså lik Dx7 / Dx8 i oppbygning, men 3810 har eget seilflyprogram med noe slags flightmodegreier i tillegg. Altså mye nærmere seiflysannheten enn Dx-serien.

                              Å sette opp nokså standard seilere med 3810 gikk greit, men så fort man ville gjøre noe ekstra måtte man frem med alskens frie mikser hit og dit for å få til ting. Ble meget rotetete etterhvert for å si det mildt.

                              Har gløtta fort gjennom manualen til Dx8, og å kjøpe en sånn om du har seifly i stallen vil være å kjøpe seg mange frustrasjoner og skuffelser. Ser nok ut til at Spektrum vil bli heliguttas greie, på samme måte som Graupners MC/MX-radioer og Multiplex-radioene hovedsaklig vil være seilguttas kjæledegger.
                              Synd egentlig for dette kunne fort blitt en svær greie om den kunne håndtert seifly på en ordentlig måte i tillegg.

                              Tenker jeg holder meg til min MC-22 og heller bygger den om med Jeti sitt 2.4 Ghz Duplex-system isteden om jeg føler for å gå 2.4 noen gang. Jeti har full telemetri med masse sensorer på markedet allerede som GPS, Vario, Wattmeter, RPM-måler m.m som kan gi deg live data om det meste ned til senderen din. I tillegg kan man programmere safe-mode, kanalmixer og sånt rett i mottageren for å utfylle de mangler Tx'n din evt måtte ha. De topper det hele med å tilby mulighet for flere mottagere i samme fly etter master/slave-prinsippet som gjør at du du kan spre risikoen ut over to uavhengige mottakere i store modeller. Går den ene mottakeren ned vil den andre leve videre. Meget smart system med andre ord.

                              Med så mange fornøyde brukere som Jeti har frem til nå så er nok det veien å gå, så kan heligutta holde på med Spektrum

                              Disclamer:
                              For sikkerhets skyld. Presiserer at den siste kommentaren ang heligutta kun er ment som en godmodig spøk
                              Mvh
                              Torbjørn Gustafson
                              www.trmfk.no



                              Will fly for food

                              Comment


                              • #60
                                Spektrum leverer jo moduler som kan puttes inn i en del andre radioer. Har solgt Dx7 og Spektrumifisert den eldste Profien min.
                                Spektrum-modul til MPX Profi. - (MFN) ModellflyNytt.no .

                                Til opplysning så er der en del ting jeg ennå ikke har testet ut pga mye annet å gjøre. Så langt ser det OK ut på standard modeller, men skal finne ut om alle kanalene er med også i miksene osv osv osv. Bare jeg får tid skal jeg sette opp RaceM`en med alle sine mixer og faser. Konklusjon kommer etter hvert. Dette ble min "nødløsning" som jeg sikkert kan ha parallelt med 35MHz noen år. (Hvis ikke den store kommisjonen finner ut at de skal lage krøll for Spektrum i april)

                                PS: bare rykter rundt "kommisjonen", jeg tviler på at noen vil rokke ved salg av Spektrum selv om Cisco vil ha det bannlyst. Men gudene vet...
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X