Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt fly for semi-nybegynner - fly nr 2.5 - Extra 300 GP eller Calmato Sportster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt fly for semi-nybegynner - fly nr 2.5 - Extra 300 GP eller Calmato Sportster

    Hei,

    Begynte med modellfly mai i fjor og kjøpte meg da en Phoenix Models 40 trainer. På første turen ødela eg vingen og på andre turen knakk eg selve kroppen. Flyet i seg selv ble kastet og elektronikk og motor ble tatt vare på. Følte liksom aldri at eg fløy flyet på første tur. Mer at flyet fløy meg, på en måte. Etter det kjøpte eg meg en brukt Wing Dragon Sportster som eg har flydd litt og fått "kontrollen". På en måte. Så kjøpte eg meg nå nylig en EasyGlider Pro, og har ingen problemer med å fly eller holde kontrollen på den.

    Eg søker derfor nytt fly til utstyret eg har liggende. Var innom lokal butikk for å bidra litt der og fant da frem en Calmato Sportster ARF som kun trenger servoer, mottaker, motor osv. Dette er en typisk trainer nr 2. Men samtidig lurer eg på om eg skal gå for noe som er litt mer utfordrende og som kanskje kan være med meg i lang tid fremover. Fant da også en Extra 300 ARF som selges i samme butikk.

    Men Extra 300 ser eg er en 3D modell. Er den mye mer krevende å fly enn en Calmato Sportster? Eg behersker EasyGlideren, men eg er ingen mester. Så noen stygge bevegelser er å forvente.

    Ut over dette så flyr eg for det meste helikopter. Ikke at eg er god til det heller, men får de nå i det minste opp
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    hvis du er i tvil ville jeg gått for calmatoen.
    extraen er nok ikke nybegynner modell, men kan flys snilt med små utslag til du blir vant til den.
    calmatoen blir du nok relativt fort lei hvis du er ute etter og fly akro/3d.
    lærer relativt fort, og da blir calmatoen fort kjedelig, hvis du er som meg da..
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

    Comment


    • #3
      Eg trodde eg lærte fort, inntil eg begynte med helikopter :P

      Men ja. Det er det som er mistanken min også, at Extra'en blir litt for krevende på mitt stadie. Eg er ikke direkte interessert i 3D på nåværende tidspunkt, men eg er på jakt etter noe som ikke bare kan fly i sirkler, om du forstår. Slik eg forstod det på han i butikken så var Sportsteren relativt frisk med en .46 motor i(som eg har liggende).
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #4
        calmatoen, hvis det er 40 size, vil fly bra med 46 motor, og er akrobatisk nok til roll, loop, stall turns, inverted osv.
        kan også klare mer med den etterhvert som treningen kommer, men er ingen 3d modell.
        calmatoen er nok også en del snillere og fly og lande og ta av med.
        extraen kan også flys slik, men krever litt mer.

        ellers har du denne da:
        Last edited by audifrik; 17-04-10, 20:39.
        Lower, Lower, oops.
        Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

        Comment


        • #5
          Det er en .40 size Calmato Sportster ja. Planen da er å putte i en Kyosho
          46GX motor som ikke har vært i gang på ca 9-10 måneder. Satser på at det ikke blir noe problem og at den er stor nok til å gi nok futt i det flyet. Selgeren mente hvertfall at det var en god kombinasjon.
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

          Comment


          • #6
            Sikkert et tåpelig spørsmål, men er det forskjell på hva et nesehjul og et halehjul tåler? Calmatoen har nesehjul, mens Extraen har halehjul.

            Det første flyet eg hadde bøyde eg nesehjulet på, og selv om det bare var å rette det ut så følte eg at det var upresist og et svakt ledd.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #7
              Jeg tror den Calmatoen er et bra valg. Jeg så en i klubben som begynte med en slik. Den nærmest deiset i bakken ifm landinger uten å ta skade. Jeg tror det er et vedlig solid fly.
              Jeg kjenner ikke til den Extraen du nevner, men 3D fly er gjerne vedlig lett bygget og tåler dermed lite.
              Om du blir lei Calmatoen kan du jo bare bytte den ut.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                er ikke all verdens forskjell på hva nese hjul og halehjul tåler etter min erfaring.
                men nesehjul har en liten tendens til og bøye seg litt bakover.
                kan alltids bygge om til halehjul uten noe problem.
                vanligvis er det får svakt med det medfølgende pianotråd understellet som følger med, etter min mening.
                spesiellt ved litt hardere landinger som ofte skjer med ferske piloter, men er for all del ingen problemer og fly med originalt understell.
                Lower, Lower, oops.
                Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                Comment


                • #9
                  Høres ut som om Calmatoen er i boks
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Gå for Calmato, brodern hadde den som fly nr 2 og var veldig bra til basic akro øvelser. En fordel med den i forhold til fly med covling er enkel tilgang til motoren når det gjelder justeringer og også det at motoren er rettvendt, mindre startproblemer for en nybegynner.

                    Sett allikevel utslagene lavere enn anbefalt fra produsent og bruk gjerne 30 % exponential i begynnelsen - mindre kilen på rorene for en nybegynner.

                    Med nesehjul kan man ofte oppleve at flyet er kilent på styringen på bakken, dette ordnes best ved å sette linken på innerste hull på servoen og ytterste hull på styrepinnen i nesehjulet og man får da enklere kontroll av styringen.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Da er Calmato 40 Sport bestilt på den lokale sjappa

                      Om eg er heldig nå så får eg alt eg trenger til helgen så eg kan prøvefly.
                      Thorbjørn Kirkeleit
                      Haugaland Modellflyklubb

                      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                      Comment


                      • #12
                        Calmatoen kom i hus i går. Ser fort at det er en liten "finnish" forskjell på denne fra den første, som var en av de billigste ARF-settene til kr 700 elns. Calmatoen kostet da ca kr 1300. Ikke store forskjellen, men eg føler linkene, hengslene, servoplassene, motorbukken og fueltanken er langt bedre. Og det er jo det som teller?

                        Skal få montert sammen det meste i kveld, men venter fortsatt på ny mottaker og to nye servoer. Håper det kommer før helgen....
                        Thorbjørn Kirkeleit
                        Haugaland Modellflyklubb

                        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                        Comment


                        • #13
                          Calmato er et meget bunnsolid fly med meget bra flyegenskaper og du tør å fly selv om det blåser hatter og høy, trygt flyvalg .
                          Eneste minus er betrekningen som har lett for å gå i oppløsning etter en tids bruk særlig i kontakt med fuel-eksos, men det er jo bare å få den vekk ifra kroppen med noe som leder eksosen vekk ifra kroppen.
                          Øyvind

                          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                          Comment

                          Working...
                          X