Announcement

Collapse
No announcement yet.

diverse spørsmål=)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    stoppet laderen nå jeg.. den hadde ladet en time og det sto at den ladet 12,36V

    siden jeg har null peil på dette, og har sett "skrekk" videoer av overladet lipo batterier, stoppet jeg den hehe
    eg har limen rett her! det funker sikkert=)

    Comment


    • #17
      Originally posted by tony-andre View Post
      stoppet laderen nå jeg.. den hadde ladet en time og det sto at den ladet 12,36V

      siden jeg har null peil på dette, og har sett "skrekk" videoer av overladet lipo batterier, stoppet jeg den hehe
      Du kan vanligvis lade til 12,6V uten problemer de fleste laderne sjekker
      både volt og tid og kutter selv dersom volt eller tid overskrides.

      Det som er viktig med LiPo er ikke lade batteriet fullstendig ut jeg pleier
      å slutte på rundt 11V med 3S (3 x 3,6V = 10,8V ~11V) og husk på lade
      det før du legger det vekk noen sier at du da skal kun lade delvis opp.
      Jeg lader opp 100% og har ikke merket noe problem med det.

      Så lenge du behandler LiPo batterier med respekt så går det bra. Ser du buler
      bulker eller skader så er det nok lurt å kjøpe nytt ... det fins svært bra lister
      om hva du bør gjøre og ikke gjøre så sjekk disse. Du finner disse under
      forumet batterier og ladere.

      Odd H.

      Comment


      • #18
        Originally posted by tony-andre View Post
        stoppet laderen nå jeg.. den hadde ladet en time og det sto at den ladet 12,36V

        siden jeg har null peil på dette, og har sett "skrekk" videoer av overladet lipo batterier, stoppet jeg den hehe
        Hvilken lader er det du har kjøpt deg, hvilket batteri er det du lader og er balansekontakten koblet til?
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #19
          denne laderen bruker jeg:
          404 Not Found

          og batteriet er et 3 cellers 2200mAh 20C

          balansekontakt er tilkoblet..

          siden dette er første gangen jeg skal lade de opp, burde jeg balansert først da?
          og når jeg skal vanligvis lade, skal det førts lades så balanseres? eller blir det ladet når jeg balanserer det?
          eg har limen rett her! det funker sikkert=)

          Comment


          • #20
            Balansèr gjerne hver gang du lader, det sikreste det.
            Viktig at laderen er satt til riktig antall celler! Den skal lade til 4,2V/celle, noe som er 12,6 volt for det batteriet du har nå. Maksimal ladestrøm har lenge vært 1C. For ditt batteri på 2200mAh eller 2,2Ah er det 2,2A. Lavere ladestrøm skader ikke. En del av de nyeste batteriene kan lades med så mye som 5C, altså 11A for et 2,2Ah batteri...

            Ikke lad ut før du lader.
            Det anbefales at man lagrer LiPo-batterier halvfull hvis det er ei stund til dem skal brukes. Da skal du måle 3,7 - 4Volt/celle. La dem ligge kjølig. Og la dem få romtemperatur før du lader dem helt opp igjen.

            Lykke til.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              ah) nå ble jeg litt klokere her=) tror jeg

              men, når jeg lader, da stopper den automatisk når det er fullt? har lest i brukerveiledningen men finner ingenting om det der. jeg går jo ut ifra at den stopper da, men grett å være på sikre siden!

              og lite spørsmål til, siden balansering og lading er to forskjellige ting jeg kan velge på laderen, skal jeg da først balansere så lade? eller vil den lade når jeg tar på balansere?

              og siden jeg tok det av isted, går det da greit og sitte det på igjen? så bare la det lade til den stopper?
              eg har limen rett her! det funker sikkert=)

              Comment


              • #22
                Når du balanserer, så lader du. Når du lader, så balanserer du ikke
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #23
                  Originally posted by nomore View Post
                  Når du balanserer, så lader du. Når du lader, så balanserer du ikke
                  aha.. så enda på visa er rett og slett og plugge i et batteri, sitt det på balansere, og så står det der til det er ferdig ladet og som Ofly61 skriver, så passe på at det ikke kommer under 11V? 3,6pr celle? så er jeg så trygg som jeg kan bli?

                  da tror jeg faktisk at jeg ikke har flere spørsmål og komme med for denne gang så tusen takk til alle som har hjulpet meg så får jeg meg gjerne en sender i neste uke, så da er alt klart til å fly gleder meg utrolig mye til endelig få fly.. er helt drepen og se vindstille klarvær for tiden
                  eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by tony-andre View Post
                    er helt drepen og se vindstille klarvær for tiden
                    En uheldig bivirkning av å drive med denne hobbyen. Hater å kjøre langt på fine solfylte dager og så kjøre langs større gresssletter. Hater det.

                    De første turene du tar kan eg nok forstå at du vil ta i stille vær. Men husk at du har en motorglider, så vind er ikke et problem i det hele tatt. Hvor mye vind du vil fly i må du føle deg frem til, men med optimal vind og termikk så trenger du ikke bruke motoren så lenge og da er det mer flytid.

                    En god regel er å ikke bruke mer en 80% av kapasiteten til batteriet. Dvs, 1760mAh på batteriet ditt som har 2200mAh. Prøv deg først med 6-7 minutters flytid, så lader du batteriet og noterer deg hvor mye strøm som ble dyttet inn i batteriet. Det er da så mye som oppsettet ditt bruker på 6-7 minutters flytid. Juster flytiden deretter. Husk også at selve forbruket kan variere noe alt etter hvor mye du bruker motoren og hvor mye kraft du bruker(hastighet for eks). Så ikke gå etter 1760mAh nøyaktig, men beregn ca 1500-1600mAh, så er du på den sikre siden.

                    Et annet tips er om du kjøper deg en brukbar computerradio så bør du kunne sette opp timeren slik at den teller kun når motoren er i gang. Da vil du kunne sette for eks 8 minutter med motoren i gang, og få en tilnærmet korrekt varsling selv om du faktisk flyr i 20 minutt.

                    Lykke til
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #25
                      den glideren er ikke min, det var en som min kjøre svigerfar har kjøpt

                      jeg har multiplex acromaster og kontrollen jeg har valgt og kjøpe er spektrum dx7

                      går sikkert fint å fly mitt også under vind.. men når jeg er såppass noob som det jeg er, så er det greit å ta sine forbehold! hehe
                      eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                      Comment


                      • #26
                        Acromaster ja... ikke ha så store utslag til å begynne med hvis du er noob

                        ESC`en (fartsregulatoren) har settinger du skal holde orden på. En av dem er cutoff-spenning, altså en funksjon som reduserer motorkraften eller stopper motoren når batterispenningen begynner å nærme seg kritisk. På noen er det bare low/medium/high som settes, andre har muligheten for å sette cutoff-spenningen i volt. Ligger cutoff rundt 3,2V/celle er du passe trygg på å ikke lade for mye ut.
                        Når cutoff har slått inn drar du av gassen helt, og da kan du igjen gi gass for å fly til du har landa, heldigvis Gir du full gass vil cutoff slå inn ganske raskt igjen, bruker du bare litt gass for innflyging og landing slår den neppe inn igjen.

                        Har ESC "autodetect" på celleantall er det greit, har den ikke det er der sannsynligvis ei setting for antall celler i batteriet. Sjekk dette så du ikke ødelegger noen av batteriene dine
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #27
                          her var det mye greier visste ikke at dette gikk ann får ta å se på det også jeg da hehe når jeg endelig følte at jeg fikk litt kontroll så kom du med mere ting?:P hehe

                          forresten, så kommer senderen i posten snart=) kjøpte en brukt og den blir sikkert sendt i dag eller i morgen
                          eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                          Comment


                          • #28
                            da har jeg fått min dx7 sender.. endelig

                            men, nå skal jeg til å sitte dette sammen da.. og det tok jaggu ikke så videre lang tid før jeg sto fast hehe for aileron har jo bare en kontakt på mottakeren.. men jeg har jo to kontakter i flyet.. en for hver side.. hvordan skal dette kobles da? nytter vel ikke med en y-kobling på dette heller tenker jeg? siden de skal gå hversin vei? eller?

                            uff.. klør i fingrene her.. batteri er oppladet.. flyet er klart.. og kontrollen er, neeesten klar tror jeg hvertfall da=)

                            men, hjelp noen? eventuellt noen som bor noen lunde nærme meg? hanøy/askøy som vil ha et besøk?
                            eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                            Comment


                            • #29
                              Du setter ledningen fra venstre vingeservo inn i Aileron på mottakeren og Ledningen fra høyre vingeservo inn på AUX1.

                              Så presser du inn SELECT og DOWN mens du slår på radioen, da kommer du inn på model select menyen, og da blar du deg vidre med å presse Scroll knappen oppover helt til du kommer til [Wing Type] så blar du deg ned på Flaperon og trykker på Increase knappen sånn at Flaperon står på ON. Så er du ferdig.

                              Håper du skjønte va jeg mener og Gratulere med ny radio!
                              Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                              Harstad MFK

                              Futaba 12FG

                              ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                              Slick 360 | Elektrokonvertert
                              ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                              Phoenix Decathlon | ASP.70
                              Hexacopter

                              Comment


                              • #30
                                Du finner det nok her...

                                http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/DX7_Manual.pdf

                                (den ene skal i aux 1 på mottager)

                                Comment

                                Working...
                                X