Announcement

Collapse
No announcement yet.

diverse spørsmål=)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Du har to muligheter: Du kan faktisk bruke en y-kabel, servoene vil gå hver sin vei, og du bruker bare en kanal. Men det beste er å sette radioen til såkalt "dual aileron" mode. Da kobler du den ene servoen til balanserors kanalen, og den andre til aux1 (slik er det ialelfall på DX6i som jeg har, regner med at DX7 er ganske lik). Grunnen til at dette er best er fordi du nå kan finjustere hver servo uavhengig av hverandre og du kan også bruke såkalt flaperons hvor begge balanserorene vil droppe ned som flaps, men samtidig styre flyet. Uansett bør dette være greit forklart i manualen, jeg synes iallefall DX6i manualen var lett å bruke.

    Comment


    • #32
      ser man det ja men har visst noen ting jeg ikke helt klarer..

      det ene er at roret går til venstre når jeg styrer til høyre, og jeg vet at dette er bare til å gå inn på kontrollen så velger jeg "omvent" men der er det 1-7 jeg kan gjøre dette med.. men jeg vet ikke hva som er hva siden jeg har mere enn 7 porter på mottakeren..

      og så når jeg stenger av kontrollen går gassen litt på.. og det gjorde vondt å få propellen i hånden men nå har det stoppet å blø, så jeg vil prøve igjen!=)

      og en liten sak til.. den ene pluggen fra ene servoen er en slags, tapp på siden av den.. som gjør at den ikke går inn i mottakeren.. er det bare til å slipe/kutte den vekk? eller gjør jeg noe dumt da?
      eg har limen rett her! det funker sikkert=)

      Comment


      • #33
        Slip den bort du det er antaglig en futaba servo og der er det en langsgående tapp på kontakten! Bare hver forsiktig så du ikke ødlegger kontakten .
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #34
          greit det=) da gjør jeg det forsiktig..

          tidligere eier er futaba fan, så er sikkert en futaba kontakt
          eg har limen rett her! det funker sikkert=)

          Comment


          • #35
            Spektrum Page Error | Spektrum
            Tips hos Spektrum.
            Manualen er langt fra god...

            Husk å binde mottakeren til senderen igjen med gassen av, så du ikke risikerer å kutte mer.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #36
              jeg klarer visst ikke helt å skjønne hvordan jeg skal fikse det meg gassen.. men kan lese der du nettopp lenket til, så kanskje det står bedre der

              men et annet lade spørsmål, når jeg stiller det inn på balanse lading, så lader den med 0,1A er det en grunn til at den går ned til 0,1A? går det ann å justere dette opp til 1 eller 2A? eller vil det da gå utover batteriet sin levetid?
              eg har limen rett her! det funker sikkert=)

              Comment


              • #37
                ja, da fikk jeg stilt inn alt sammen.. dual rates stilte jeg inn til 45% så jeg kan øve meg litt.. så har jeg vært å flydd litt i dag.. men en liten ting som er et sjakktrekk er å huske å slå på dual rates FØR man flyr.. dette glemte jeg så flyet fikk rett til værs før jeg fikk blunket.. og i en desperat reaksjon for å slå på dual rates kom jeg ani den ene "knappen" som er på venstre siden på senderen.. som gjør at "flapsen" på vingene bøyer seg opp.. som igjen resulterte i en meget solid krasj.. jaja.. flyet er limt og jeg får prøve meg på nytt i morgen...

                mvh noob´en
                eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                Comment


                • #38
                  Du bør passe på å ikke ha andre funksjoner i radioen enn de du skal bruke. Da unngår du slike uhell. Gjelder og dualrates. Benytt endupunkt (EPA) for å begrense maks utslag på servoene. Så kan du bruke dualrates til å veksle mellom sett av utslag du mener du kan mestre.

                  Jeg pleier å sette som default alle knapper fra meg. Dvs da er alt på lave utslag. Da er det raskt å få en oversikt om alle knapper står rett før avgang.

                  Det at flaps går opp er vel default i DX7 mener jeg å huske når du har valgt flaperons. Med 3-pos knappen i modtposisjon står flaps normalt. Dytter du den opp går begge opp og omvendt. Dette er kun justeringer i radioen. Sett til 0% i alle tre posisjoner så er knappen ute av funksjon. Så kan du prøve deg frem med flaps (begge ned) når du er klar for det.

                  PS! Skal du benytte flaps skal du først teste dette høyt oppe for å sjekke reaksjonen til flyet.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #39
                    jeg har nettopp gjort noe av det du sa, dvs jeg har flyttet dual rates over til én tapp.. så det et bare den ene jeg trenger å "passe" meg for.. så må jeg rett og slett være litt mere påpasselig
                    eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                    Comment


                    • #40
                      Usikker på hva du lader og bare får 0,1A. Er det motorbatteriene/LiPo har du enten satt ladingen til 0,1A selv og kan endre det i ladeprogrammet, eller så er batteriet bortimot fullt.
                      Når batteriene begynner å nærme seg fulladet og spenningen nærmer seg 4,2V/celle vil strømmen gå betydelig ned. LiPo lades med både CC/CV (Constant strøm/constant spenning) som betyr i praksis at om du setter laderen til å levere 1A vil den levere 1A i begynnelsen, på slutten vil strømmen gå ned og ned siden laderen ikke tillater at spenningen går over disse berømte 4,2V/celle.
                      Noen ladere har et "hurtigladeprogram". Det betyr ikke at det lades med mye strøm, men at ladingen avbrytes når ladestrømmen begynner å bli lav. Sparer tid, siden du kanskje bare får inn 3-5% mer strøm de siste 15 minuttene det lader. Har du lite tid er det en kjekk funksjon

                      Er det senderen du lader med computerlader kan det hende den har analysert batteriet til å ikke burde lades med høyere strøm. Mange ladere sjekker indre motstand etc i batteriene. Gjelder NiXX dette da.

                      Så det gikk galt... Før du tar av, hver eneste tur, stiller du deg bak modellen og sjekker at du har rorutslagene du ønsker. Så sjekker du at alle rorene går rett veg! Ikke bare vift med stikkene men sjekk at høyre balanseror på stikka gjør at høyre balanseror går opp, osv, for alle rorene. Dette tar 4 sekunder og er noe du bare skal lære deg med en gang og alltid gjøre før hver flytur. Dette er faktisk viktig... Og svært bra å ha som en automatisk rutine Når du kommer på stripa med 3-4 modeller kan man unngå krasj på denne måten, vel anvendte 4 sekunder. Jeg begynte med dette i -75, og gjør dette av gammel vane. Hver gang.

                      Når det gjelder gassen; gjør bindeprosessen der mottakeren bindes til senderen på nytt (selv om den er bundet fra før av!) med gassen i av-posisjon. Da skal de fleste mottakerne til Spektrum bruke dette som failsafe-setting, altså dit servoene går om signalet mistes. Da bør motoren kutte når du slår av senderen. Sjekk dette, men uten å være på feil side av propellen selvsagt.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #41
                        ja, er batteriene til motor jeg lader.. laderen har automatisk stillt seg inn på 0,1A og lurer på om jeg kan justere det opp når den står på balanse lading?

                        ja, skal nok ta den sjekken der ja.. kjipe var jo at jeg faktisk bare har flydd i 2 sek med flyet og nå har jeg limt utrolig mye men fortsatt ikke 100% det kommer sinnsyke vibrasjoner når motor går på 85% og mer. trodde først dette var skruene som motoren var festet med, siden jeg har hatt motoren av mens jeg limte sammen flyet igjen.. så jeg frykter at jeg har ødelagt gjengene i motoren.. så må antagelig borre og gjenge opp igjen dette på nytt.. måle først og se om det går..
                        men, det som ga vibrasjonene er motorfestet som er limt fast i flyet.. den var ikke 100% så antagelig den som ødelagte for meg.. har nå fått limt dette og skal se på det seinere i dag.. så håper jeg at jeg får noe til etterhvert.. hadde jeg ikke hatt det så utrolig travelt med å fly i går, så hadde dette ikke skjedd.. men men.. satser på at lim og litt tape skal fikse dette.. så får jeg flydd litt i kveld=)

                        syntes jeg har fått en litt dum start i denne hobby´en.. men frykt ikke! jeg skal nok komme sterkere tilbake håper jeg
                        eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                        Comment


                        • #42
                          Hvordan gikk det med flygingen i kveld da ? Vart mye styr for deg dette jaja det er om å gjøre å ikke gi opp du får ta deg ein tur til voss ei helg det er flyvær, så kan eg hjelpe deg med både det ene og det andre. Du har ikke skadet propellen din da under "landinger" slik att det er ubalanse i den? tåler ikke mye ubalanse den akromasteren før det motorfestet starter å viberere kraftig. Har foresten en parkmaster også du kan få kjøpe av meg når Acromasteren er filler
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #43
                            nei vet du hva, tror nesten jeg blir nødt til å ta meg turen til deg! hehe

                            propellen og motoren tror jeg er grei. men den tingen jeg fester til propellen er skjev.. så tenkte meg til hobby butikken i morgen og se om de har slike.. så får vi se.. men jeg har jo klart å kjørt så hardt ned i bakken at jeg vet ikke om det lar seg fikse.. er så mye sprekker og drit nå at jeg får nesten se når jeg får kjøpt den delen ny.. og om det ikke lar seg fikse, så tenkte jeg å se etter noe nytt.. selv om det er lurt eller ikke, vil jeg leite etter mest mulig likt det flyet jeg har da syntes det er så rått selv om jeg ikke klarer å fly det hehe.. selv om jeg er 100% sikker på at det er ene og alene dual rates som ødelagte for meg.. de sinnsyke utslagene jeg får må jeg klare meg uten men jeg skal klare dette til slutt=)
                            eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                            Comment


                            • #44
                              da har jeg vært å flydd i dag var utrolig artig og endelig få kommet meg i luften=) men etter en litt hard landing knakk alt sammen opp igjen.. akkuratt der det var skadet fra før av.. så vet ikke jeg, om jeg skal gidde bryet med å lappe det sammen igjen om siden det tåler så lite.. eventuellt kjøpe et fly uten noe elektronikk på så jeg kan bruke det fra acromasteren.. noen som har tips på noe billige jeg kan kjøpe som kan ha samme motor og slikt som acromasteren?
                              eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                              Comment


                              • #45
                                Vet ikke om oppsettet går overens, men "Parkmaster" fra samme produsent er et skikkelig morrofly som er lett å lime hvis det ryker i bakken.
                                Remi A. Sørensen - 94877903
                                Leder i Lofoten RC-Klubb

                                Comment

                                Working...
                                X