Announcement

Collapse
No announcement yet.

diverse spørsmål=)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Bra du får mer ut av modellen
    3mm er det mest vanlige å bygge i. Tror jeg har brukt ei plate 6mm men 20 plater 3mm.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #62
      har visst blit som min egen blogg dette etterhvert hehe men men=)

      ja, er konge og endelig fly litt=) hvertfall lette og lande noen ganger=) har flydd litt til nå, så skal jeg opp i luften igjen snart.. hehe så får jeg heller bare ta det rolig=) kan heller leke meg mere når jeg mekker et depron fly=) er ikke så dyrt da så får jeg handle inn 3mm depron da samt noen karbon stenger og stag til servoene så er det vel ikke noe mer jeg trenger=) er sikkert lenge til jeg får motor og servo uansett.. bestillt fra usa, men men..

      flott og høre kyrre=) at det er fler enn meg som lærer på feil måte hehe men et steg av gangen, så skal jeg klare meg til slutt=) fant en fin måte og forsterke flyet på i fronten da, el tape stamt rundt hele, men ikke mere enn 2 lag pga vekten.. men nå tåler det hvertfall sinnsykt mye mer!!=)
      eg har limen rett her! det funker sikkert=)

      Comment


      • #63
        da har jeg nytt spørsmål her skal ha meg motor og fartsregulator til depronfly.. og lurer på hvilken motor jeg skal da? jeg trodde jeg hadde peiling på det.. men sitter her med motoren og den ser da umåtelig liten ut:/

        her er motoren jeg har kjøpt: Attention Required! | Cloudflare
        og jeg fant ut at den var litt sterkere enn motoren til min svigerfar.. som er den som følger med på dette flyet:
        404 Not Found

        når den jeg har kjøpt er på 2900kv mens den til min svigerfar 2200kv.. men størrelsen kan jo ikke sammenlignes.. størrelse er gjerne ikke alt, men er det noe jeg har oversett? noen som kan gi noen tips på hvilken motor jeg bør kjøpe? har lyst til å bygge litt forskjellig typer fly.. så kunne trengt en "all over"
        helst på samme nettside
        eg har limen rett her! det funker sikkert=)

        Comment


        • #64
          "Normen" for depronfly er AXI 2204/54 eller storebroren. Det betyr at du skal se etter en motor som veier rundt 25 gram, som klarer 10A greit og med adskillig lavere kV enn den du hadde. Gjerne rundt 1100-1400. Typisk propellstørrelse ligger fra 8x4SF til 10x4,7SF. 2S eller 3S LiPo, rundt 450mAh brukes mye. Ikke kjøp større batterier, 20 gram for mye vekt "ødelegger" mye av depronmoroa hvis du er indoor eller det er dønn vindstille ute.
          Tallene gjelder for alt i Shockflyer-sizen, omtrent da
          Lett mottaker, 6-7 grams servoer, liten 10-12A ESC.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #65
            Du har nok missforstått hvis du ser på kv verdien som kraften til motoren, kv verdien tilsvarer turtall eller omdreininger. For den motoren du har kjøpt er ikke i nærheten av så sterk som den som sitter på flyet til svigers, selvom din har høyere kv verdi. Hvis du forteller hvilken depronmodell du har så kommer du garantert til å få tips om hvilken motor du bør kjøpe.

            Comment


            • #66
              ja, det er jaggu mye å sitte seg inn i men finner vel ut av det til slutt det er ikke noen spesiell depron modell jeg skal ha den til. men til noen forskjellige så driver å leiter etter de "målene" han ga nå, så tror jeg at jeg ligger de ut her så dere kan gi meg grønt lys eller ikke
              eg har limen rett her! det funker sikkert=)

              Comment


              • #67
                da tror jeg at jeg har funnet det rette

                fartsregulator: Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                [EDIT; ny motor] siden den andre var utsolgt
                Attention Required! | Cloudflare

                propell: Attention Required! | Cloudflare)

                har noen servoer av dette slaget: Attention Required! | Cloudflare

                funker dette da eller?
                Last edited by tony-andre; 12-05-10, 22:56. Reason: byttet motor
                eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                Comment


                • #68
                  Jaja du har ikke gitt opp ser eg Motorvalget er ok det. men om du skal kjøre med den propellen blir nok regulatoren for liten tror eg. går du ned til 7x4 propell så holder den 12A esc'n vil eg tru.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment


                  • #69
                    Hvor stor/tung blir denne modellen du snakker om? Det har veldig mye å si på hvilken motor du trenger. Selv har jeg brukt denne på alt fra en knøttliten balsa dobbeldekker (Riot 3D) til min Wingdragon Sportster og i en Formosa, og denne lille motoren gir utrolig mye effekt i forhold til størrelsen, 150W på 3S og 8x6 propell.

                    Comment


                    • #70
                      så valget av motor, esc og prop er så viktig å matche? hehe

                      hvilken esc anbefaller dere til den motoren kyrre linket til? og hvilken propeller?

                      nei, jeg har ikke gitt opp enda elektrodude jeg tenker slik at med all den motgangen jeg har fått/gitt meg selv, så kommer det til å gi en hærlig følelse når alt er på stell
                      eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                      Comment


                      • #71
                        Ta det med ro, i begynnelsen skjønte jeg ikke noe av kv-, amper- og wattverdier, men man lærer seg det etterhvert. Det som først og fremst er viktig er å finne en motor som gir nok effekt i forhold til flyets vekt, denne effekten måles i watt, som igjen er volt * amper (a verdi). Står det at motoren har en maks a verdi på 10A, så ganger man det med spenningen på batteriet man skal bruke, feks 12volt (3 celler lipo) og så får man 120 watt. Men i tillegg så må man finne ut hvilken propell som gir denne effekten, noen ganger er det oppgitt, andre ganger ikke. Og motorens kv verdi sier også noe om hvor stor propellen må være, høy verdi = liten propell, mens lav = stor propell. For liten propell gir liten effekt, mens for stor vil blir for tung å dra for motoren og i verste fall vil den gå varm.

                        Det man også bør vite er hva slags flyging man skal drive med. For ekstrem 3D sies det at man må ha 150 watt pr pound, eller 3-400 watt pr kilo. Så må man bare prøve å regne seg fram så godt som mulig for å finne effekten man trenger, som igjen gir svar på hvilken motor man bør bruke. Man bør også ha i tankene at man skal bygge så lett som mulig, sånn at man ikke bare "safer" og velger en stor motor med masse effekt som igjen krever stor esc. Hvis du vil vite mer så fant jeg en mer utfyllende artikkel her.

                        Comment


                        • #72
                          Alt er viktig når det gjelder elektro ellers brenner ting opp. Kyrre skriver att den gir 150W med 3S batteri og 8x6 prop. da må din ESC vere på over 14A utreknet slik: 150W / 11.1 = 13.51 A
                          Flott att du ikke gir deg. Om det er noen trøst, så har vi alle vert igjennom stadiet du er i nå



                          Originally posted by tony-andre View Post
                          så valget av motor, esc og prop er så viktig å matche? hehe

                          hvilken esc anbefaller dere til den motoren kyrre linket til? og hvilken propeller?

                          nei, jeg har ikke gitt opp enda elektrodude jeg tenker slik at med all den motgangen jeg har fått/gitt meg selv, så kommer det til å gi en hærlig følelse når alt er på stell
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #73
                            da får jeg lese igjennom den artikkelen jeg kyrre, så når jeg har lest den, så kan jeg stille flere spørsmål hehe

                            jeg har vært å flynappet svigerfar sitt fly i dag.. jeg klarer visst å fly det hvertfall! utrolig gøy det glideflyet.. men var litt rask i avtrekkeren til å fly, og idioten meg tenkte at jeg kunne fly litt før jeg landet og tok solbrillene på.. så nå har jeg bestemt meg for å ikke ta en eneste "snarvei" til.. ting tar tid og jeg tror jeg bare skal akseptere det for jeg fløy rett i en fjellvegg hehe så nå har jeg ett mindre batteri, men det gikk hvertfall bra med flyet!

                            er litt kult å bare gå rett ut på terrasen og kaste det, så fly har en fin landingsplass med høyt gress og litt lyng.. da får det en soft landing uansett hvor "hardt" jeg lander
                            eg har limen rett her! det funker sikkert=)

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by tony-andre View Post
                              da tror jeg at jeg har funnet det rette

                              fartsregulator: Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                              [EDIT; ny motor] siden den andre var utsolgt
                              Attention Required! | Cloudflare

                              propell: Attention Required! | Cloudflare)

                              har noen servoer av dette slaget: Attention Required! | Cloudflare

                              funker dette da eller?
                              Kjøpe ein slik også Attention Required! | Cloudflare

                              Eg har 3 stk, bruker den med 8x4SF 3S og 2S knall bra motor fly 200-300g

                              NB! Du bør skifte prop. saver skruer til skruer med hode M3
                              Fest prop med O ring eller gummistrikk
                              Forsiktig ved festing av motor så den ikke blir skeiv (magneter tar borti stator)

                              Odd H.
                              Last edited by Ofly61; 13-05-10, 19:23.

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by tony-andre View Post
                                er litt kult å bare gå rett ut på terrasen og kaste det, så fly har en fin landingsplass med høyt gress og litt lyng.. da får det en soft landing uansett hvor "hardt" jeg lander
                                Du lever drømmen min . Selv har jeg ikke bil så eneste området jeg lett kommer meg til er en knøttliten park om gitt av 15-20 meter høye trær. Har samme glideren selv, men måtte bare glemme å fly den der, den gikk altfor fort.

                                Comment

                                Working...
                                X