Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spinner og propell løsner når eg bruker starter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spinner og propell løsner når eg bruker starter

    Hei,

    Har et nytt Calmato 40 fly som eg først nå har fått tjangs til å prøve meg på. Etter 6-7 måneder med utelukkende elektro så har eg mistet teket føler det ut som

    Uansett. Eg skrur mutteren som skal holde spinnerplate og propell fast så godt eg kan. Deretter skrur eg på selve spinneren og kjører starteren på den. Etter ett par forsøk så løsner hele greiene. Hva gjør eg galt?

    Er det, til tross for at eg mener det ikke er det, at eg skrur til for lite? Eller kan det være feil "riller" eller spor på spinnerbaksiden?
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    Det kan være 2 muligheter, du har ikke dratt til hardt nok, eller det er for mye fuel i motoren. Før du bruker starteren, snu modellen så overflødig fuel renner ut av eksospotta.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Kan ikke utelukke mye fuel i motoren. Så da er det laget slik at ved for mye motstand så løsner spinner og propell for å unngå større skader?
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #4
        Nei det er den ikke. Hvor lett propellen løsner er avhengig av hvor hardt du skrur til.

        Du får bare ta i når du skrur den på. Hva bruker du når du skrur fast propellen?
        Ørjan Pettersen
        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

        Comment


        • #5
          Bruker skiftenøkkel. Og skrur GODT til.
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

          Comment


          • #6
            Sikker på at starteren går riktig vei? Du skrur mot høyre. Hvis starteren også drar mot høyre, så skal ikke ting løsne!
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Det kan jo være et godt poeng. Har ikke sjekket hvilken vei starteren går. Er en Align Super Starter som eg har brukt på helikopter, nå med utstyr for spinner/fly. Men, strengt tatt, eg skal dra propellen i den retningen den skal gå i? Og det er vel venstre, dvs mot klokka?

              Hadde faktisk et par uhell hvor den gikk feil vei i går(manuell start). Da stoppet eg motoren og prøvde et par ganger til til den gikk rett vei. Tenkte eg skulle bytte plugg i tilfelle den var blitt dårlig siden i fjor.
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #8
                Hvis du står foran flyet, så skal den gå med klokka. Samme vei som du strammer mutteren.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Hvis du står foran flyet, så skal den gå med klokka. Samme vei som du strammer mutteren.
                  der tar du vel feil? står du forann motoren så skal den gå MOT klokka, å dersom du ikke har stramma propellen skikkelig godt så spinner den rett av,du vil ikke "stramme" mutteren ved å bruke starteren, heller løsne den....
                  trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                  trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                  arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                  PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                  homemade quad med diverse elektronikk.
                  noen depronkjerrer.
                  futaba10c 2.4ghz.
                  radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                  Comment


                  • #10
                    Men i forhold til når motoren går så må propellen gå MOT klokka for at vinklingen på propellen blir rett i forhold til luftflyten?

                    Har sjekket starteren nå og den går mot klokka når eg fyrer den i gang.
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #11
                      Helt riktig at starteren skal dra propellen mot klokka.
                      Lars Henrik Kjølberg

                      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                      Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Har du forresten gjenger til å sette på en mutter til, så vil dette hjelpe mot problemet ditt.
                        Lars Henrik Kjølberg

                        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                        Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Takker for alle forslag folkens. Fikk prøvd meg på nytt i dag og fikk omsider start på dritten. Det var som foreslått for mye fuel i motoren. Tror stort sett alle hulrom i motoren var fylt med fuel

                          Men, etter å ha brukt en god time på å få start på den, for så å oppdage at motoren lekker som ei sil så konverterer eg nå flyet til elektro og selger motoren. Høystbydende over kr 500(+ frakt)
                          Kyosho GX46. Kjøpt mai 2009. Fløyet tre ganger, kræsjet to. Lekasjen KAN være lett å fikse, men lover ingenting(tipper det er en pakning eller forgasseren som er løs).
                          Legges inn på rcmarked.no om litt.
                          Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

                          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                          Comment


                          • #14
                            Droppet konverteringen til elektro og bytter heller ut motoren til en ny OS MAX .46AX. Tipper eg får den i morgen og da blir det innkjøring og flyving i helga

                            Men, snakket litt med en kar om startmetoden min. Eg bruker som nevnt tidligere en elektrisk starter. Det eg gjør er å sette denne på spinneren, og så starte starteren. Han eg pratet med sa at dette var feil, og at man skal starte starteren først så den har turtall, og så sette den på spinneren raskt for å få start på motoren. Stemmer dette? Eller er det bare nok en måte å gjøre det på, og hvordan man gjør det er smak og behag?
                            Thorbjørn Kirkeleit
                            Haugaland Modellflyklubb

                            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                            Comment


                            • #15
                              Feil...? Nei, er det strøm nok på batteriet til starteren så satte jeg starteren på spinneren først. Den metoden til han karen ble brukt hvis det var lite strøm i startboksen. Hver sin måte.
                              Etter hvert dro jeg ikke med sånt, startet for hånd.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X