Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Mick Reeves Fournier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg Mick Reeves Fournier

    Har startet byggingen av Mick Reeves Fournier, short kit er bestillt fra England, modellen er den samme som han ble verdensmester i skala med i 1978, vingespenn ca 280cm, motoriseres med laser70.
    Ser ut til å bygges ganske raskt, satser på å få flydd denne utpå sommeren.
    Attached Files

  • #2
    Aahh.. Et nydelig fly! Jeg har et eksemplar hengende i taket som er bygd rundt 1980. Jeg har ikke bygd den selv, men har eid den et par ganger opp igjennom årene.
    Og ja, -"veteranflyet" er fortsatt i lufta av og til. Utrolig vakkert fly i lufta!
    Gleder meg til å følge byggetråden din. Lykke til!
    Attached Files
    Toni Clark - Piper PA18 SuperCub
    Futaba 10C
    Peakmodel Pitts Python
    Aeroworks Extra-300
    Cmpro - Piper Cub 120 (Borte, -falt ned fra himmelen i Luleå 2010)
    Mick Reeves - Fournier RF4
    ++
    ----
    Modellflyging bedrives utendørs med lyd eller vind.

    Comment


    • #3
      Jeg også synes "hun" har flotte linjer, er din bygd med luftbrems? bruker du de? hvilken motor er i din, og er den passelig til modellen?

      Jeg tenker å glasse kroppen, og bruke solartex på vinger og rorflater, setter fast hjul på nå først, men oppgraderer med opptrekk om modellen blir vellykket.

      Viggo

      Comment


      • #4
        Fint prosjekt
        Har ofte titta på den, blir kanskje en dag...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Viggkri2 View Post
          Jeg også synes "hun" har flotte linjer, er din bygd med luftbrems? bruker du de? hvilken motor er i din, og er den passelig til modellen?

          Jeg tenker å glasse kroppen, og bruke solartex på vinger og rorflater, setter fast hjul på nå først, men oppgraderer med opptrekk om modellen blir vellykket.

          Viggo
          Det er ikke luftbrems på min. Noe jeg savner veldig. Så bygg med luftbrems. Vingen på min ble i sin tid erstattet med planket isopor etter et seriøst havari. Har lenge fundert på om og hvordan jeg skal montere luftbrems, men det kommer nok.
          Det har vært flere motorer i min (naturlig nok på et så gammelt fly) Startet vel med noe sånt som en 60 2takt OS eller Super Tigre. Jeg har flydd med Saito 80 4t (80-tallet), slitt ut én OS fs 91 og nå står det en ny OS fs91II m/pumpe som jeg synes duger perfekt.
          Her er en flimsnutt med flyet i lufta
          Og "hun" er kledd i den vakreste "kjolen" slike modeller kan ha; solarsex, -eh -TEX
          Toni Clark - Piper PA18 SuperCub
          Futaba 10C
          Peakmodel Pitts Python
          Aeroworks Extra-300
          Cmpro - Piper Cub 120 (Borte, -falt ned fra himmelen i Luleå 2010)
          Mick Reeves - Fournier RF4
          ++
          ----
          Modellflyging bedrives utendørs med lyd eller vind.

          Comment


          • #6
            Originally posted by TelecasterDan View Post
            Det er ikke luftbrems på min. Noe jeg savner veldig. Så bygg med luftbrems. Vingen på min ble i sin tid erstattet med planket isopor etter et seriøst havari. Har lenge fundert på om og hvordan jeg skal montere luftbrems, men det kommer nok.
            Det har vært flere motorer i min (naturlig nok på et så gammelt fly) Startet vel med noe sånt som en 60 2takt OS eller Super Tigre. Jeg har flydd med Saito 80 4t (80-tallet), slitt ut én OS fs 91 og nå står det en ny OS fs91II m/pumpe som jeg synes duger perfekt.
            Her er en flimsnutt med flyet i lufta
            Og "hun" er kledd i den vakreste "kjolen" slike modeller kan ha; solarsex, -eh -TEX
            Flott film, gir mere byggeinspirasjon det. Jeg lurte på om Laser 70 ble litt stort, men nå ser jeg jo at det er uproblematisk.
            Jeg bygger min med luftbrems ja, legger servoene i vingene så jeg slipper sånne tulleoverføringer i midtpartiet på vingen.
            Jobber i helga, så det blir bare litt småbygging inntil nasjonaldagsfeiringen er overstått.

            Viggo
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Har kommet ett stykke videre, litt trøbblete innimellom da det av og til ikke er samsvar med tegningene og beskrivelsen, en del "listverk har heller ikke påskrevet dimmensjoner, men det kommer da sammen. Har igjen høyderoret før jeg gyver løs på vingene, vil tilpasse disse til kroppen før jeg gjør kroppen helt ferdig. Laser 70 sendes fra England i dag, ca 3 ukers bestillingstid hos Laser nå.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Dette ser bra ut! Jeg blir skikkelig byggesugen. - Kanskje vi skal slenge inn en bestilling på et par av disse etterhvert"
                Toni Clark - Piper PA18 SuperCub
                Futaba 10C
                Peakmodel Pitts Python
                Aeroworks Extra-300
                Cmpro - Piper Cub 120 (Borte, -falt ned fra himmelen i Luleå 2010)
                Mick Reeves - Fournier RF4
                ++
                ----
                Modellflyging bedrives utendørs med lyd eller vind.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TelecasterDan View Post
                  Dette ser bra ut! Jeg blir skikkelig byggesugen. - Kanskje vi skal slenge inn en bestilling på et par av disse etterhvert"
                  Video
                  Toni Clark - Piper PA18 SuperCub
                  Futaba 10C
                  Peakmodel Pitts Python
                  Aeroworks Extra-300
                  Cmpro - Piper Cub 120 (Borte, -falt ned fra himmelen i Luleå 2010)
                  Mick Reeves - Fournier RF4
                  ++
                  ----
                  Modellflyging bedrives utendørs med lyd eller vind.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TelecasterDan View Post
                    Dette ser bra ut! Jeg blir skikkelig byggesugen. - Kanskje vi skal slenge inn en bestilling på et par av disse etterhvert"
                    Jeg har kikka litt på 1/3 skalaen de har, men de har fått litt kritikk for dårlig skalalikhet, det går litt på oppbygging, for lang nese og den slags ting, men jeg konkurrerer ikke, så det bekymrer meg vel egentlig ikke. 1/2 skala, da blir nok selv transporteren min for liten, så jeg tror jeg dropper den. Etter Fournieren har jeg en halvferdig BUSA 1/3 flybaby, en ustarta Newman 1/5 Storch, en BUSA L4, samt en Platt mustang, så jeg får ihverfall vente til neste år...........

                    Viggo

                    Comment


                    • #11
                      Kommet godt igang med høyre vingehalvdel, kun litt tilpassning av servoluke, feste til utliggerne og ett par balsaflak igjen, glemte å frese opp hull til servoledninger i vingespantene, så det blir jo en "pingaøvelse" nå i ettertid, men,men.

                      Oppgraderte plastikkluftbremsen som fulgte settet med en i alu fra Graupner (se bilde).

                      Viggo
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Da begynner det å bli mørke kvelder igjen, har fått lagt ut ribbene på 2 vingehalvdel, treferdig om en uke eller to, satser fremdeles på jomfrutur før første snøfall.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Treferdig nå, kun litt pussing på vinger før disse trekkes med solartex, kroppen er ferdig glasset runde en og 50% ferdig med runde 2, avslutter det i morgen, montert inn servoer til luftbrems og balanseror, bør bli flyklar om ett par uker.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Har dere ikke fått første snøfall oppe ihøyden ennå?
                            Vet du hvilken airfoil det er på modellen?
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              snøen kommer nok i løpet av Oktober, men det gleder vi oss til, første skremmeskudd var siste helgen i August......
                              Airfoil aner jeg dessverre ikke.

                              Viggo

                              Comment

                              Working...
                              X