Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Gamle" HobbyKing sender batterier kan skape kritiske situasjoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Gamle" HobbyKing sender batterier kan skape kritiske situasjoner

    Hadde et gammelt HK Tx batteri (HXT2500TX - HXT 2500mah Transmitter Lipo w/ PCM 11.1v)
    Click image for larger version

Name:	HXT2400TX_t.jpg
Views:	1
Size:	2.7 KB
ID:	626931
    som begynte å oppføre seg merkelig.
    Siden jeg er nysgjerrig av natur slapp heller ikke dette batteriet en tur på operasjons bordet.

    Jeg ble litt overrasket når jeg oppdaget hva som var inni batteriet.
    På hver celle hang det et print men noe elektronikk som har til oppgave å hindre dyputladninger av batteriet d.v.s. at hvis spenningen på cella synker under et vist nivå vil battericella kobles fra resten av batteriet og dermed beskyttes mot videre utladning.
    Jeg loddet ut et av printene for å se på hvilke verdier som inn/ut kobling trigget på og kom frem til følgende: Cella blir koblet ut hvis spenningen synker under 2,5V - 2,7V og den kobles ikke til igjen før spenningen stiger over 3,1V
    2,5V er en lav spenning for batteriet men det ligger innenfor grensene for hva produsentene godtar som minimum ved belastning.
    Når celle koblet seg ut så steg cellespenningen opp til litt under 3V

    Dette fungerer helt bra i teorien men har noen svakheter i det praktiske, når spenningen synker under 2,5V - 2,7V så kobles cella i fra - dette resulterer i at batterispenningen synker rett ned til 0V - altså helt tomt.

    Faremomentet er at cellekutt spenningen varierte med 0,2V og var helt oppe i 2.7V
    Tar man 2.7V og ganger det med 3 celler så havner man på 8,1V, dette er før grensen der mange sendere gir en "Low Voltage Alarmen ".
    Det verste som kan skje er at du er ute å flyr - batteriet nærmer seg tomt men LVA i radioen har ikke startet å pipe ennu. Så går en av cellen i batteriet under 2.7V og elektronikken kobler dette ut - spenningen på batteriet faller rett ned i 0V og senderen dør øyeblikkelig med dertil følgende komplikasjoner med det som måtte være i luften.


    Det finnes flere måter å komme seg rundt problemstillingen, en er å sette opp verdien på Low Voltage Alarmen i radioen, dette krever som regel at man må inn i service menyen å skru på parametere (noe som ikke anbefales)
    Den andre metoden er å sette inn en diode i serie med batteriet - dette medfører at spenningen inn i radioen er ca 0,8V lavere enn på batteriet og LVA vil utløses før batteri spenningen haver på et kritisk nivå.

    Jeg vet ikke om denne elektronikken finnes på den nye batteriene (ser at det gamle hadde en kode i produktnavnet "w/ PCM") men de som har et av de gamle fra rundt 2007-2008 bør være oppmerksom på dette problemet.


    Click image for larger version

Name:	IMGP1653_2.jpg
Views:	1
Size:	67.0 KB
ID:	626930
    Last edited by Quadrocopter; 29-05-10, 21:59.

  • #2
    jeg har lipo i radioen min, bruker aldri å fly når volten går lavere enn 10v
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

    Comment

    Working...
    X