Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glow conversion Serbart Angel 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glow conversion Serbart Angel 50

    Jeg har en i elektro nå, og den flyr jo helt fantastisk med 6S, utrolig power.

    Jeg vil har en til for glow. Årsaken til det er at jeg liker forbrenningsmotorer, samt at det fungerer jo bedre i kulda om vinteren har jeg sett.

    Det jeg virkelig trenger tips om er hvor tung motor jeg kan sette inn for å balanse modellen. Jeg har en O.S. 55AX nå, men den er ganske lett (404g) og jeg ser på Sebarts sine sider at de flyr den med en 63. firetakter som jo må være vesentlig tyngre. Samtidig anbefaler Sebart også 60 FX som veier 510 g.

    Jeg vil jo gjerne ha det samme poweret som med elektro, og med hva jeg har lest på nettet, så kan jeg likegodt hive inn en 91 AX (550g) som passer i modellen, nesten samme mål som 60 FX. Håper noen har erfaring med glow konversjon av denne modellen, som kan gi noen tips.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Hei! Bra prosjekt! Kan tipse deg om min glowkonverting av Sebart Sukhoi her: Monteringsblogg Sebart Sukhoi 26s 50 + Saito 82a GK - (MFN) ModellflyNytt.no

    Video her:
    Bilder her: Johannes_Gjessing

    Bygg lett, og ha som mål at du skal bli lettere enn elektroversjonen din! En Saito 82 som jeg bruker er faktisk lettere enn 55ax fra OS. Men det blir jo litt smak og behag med 2-takt vs. 4-takt.

    Her: 50E Class - Sebart.it finner du litt ned på siden et ombyggingsett til Angel. Jeg brukte bare litt tynn finer, og kopierte delene på bildet etter beste evne. Satte også inn en mye mindre tank.

    Jeg hadde glatt styrt unna 61 og 91 motor da disse blir veldig tunge. Når du bygger lett, så kan du benytte plast istedet for metall bolter på understell etc. Lett bygging krever mindre styrke, som igjen tillater enda flere vektreduksjoner. En god sirkel, med andre ord. Behold den godt under 3 kg, så får du en helt fantastisk flymaskin!

    Lykke til!
    Kom bare med spørsmål om du lurer på noe underveis.
    Last edited by johanngj; 30-05-10, 00:40.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

    Comment


    • #3
      Originally posted by johanngj View Post
      Hei! Bra prosjekt! Kan tipse deg om min glowkonverting av Sebart Sukhoi her: Monteringsblogg Sebart Sukhoi 26s 50 + Saito 82a GK - (MFN) ModellflyNytt.no

      Video her:
      Bilder her: Johannes_Gjessing

      Bygg lett, og ha som mål at du skal bli lettere enn elektroversjonen din! En Saito 82 som jeg bruker er faktisk lettere enn 55ax fra OS. Men det blir jo litt smak og behag med 2-takt vs. 4-takt.

      Her: 50E Class - Sebart.it finner du litt ned på siden et ombyggingsett til Angel. Jeg brukte bare litt tynn finer, og kopierte delene på bildet etter beste evne. Satte også inn en mye mindre tank.

      Jeg hadde glatt styrt unna 61 og 91 motor da disse blir veldig tunge. Når du bygger lett, så kan du benytte plast istedet for metall bolter på understell etc. Lett bygging krever mindre styrke, som igjen tillater enda flere vektreduksjoner. En god sirkel, med andre ord. Behold den godt under 3 kg, så får du en helt fantastisk flymaskin!

      Lykke til!
      Kom bare med spørsmål om du lurer på noe underveis.
      Mange takk for svar!
      Jeg har bygd elektromodellen slikt den kom, med unntak av at jeg har lagt inn kuleliker med gjenger der det bare skulle være hjulstoppersystem. Og det er jo ikke noe plastikk inkludert i settet til understell osv. Plastikkskruene til vingefestene tok kvelden etter en gangs bruk, så jeg bruker stål der nå. Modellen veier 2,8kg slikt den er nå, klar med batteri.

      Det jeg er opptatt av der hvor mye vekt som trengs i nesa for å balansere modellen. Bare batteriet veier jo mer en enn 91 AX, og jeg synes det vil være veldig trist å legge inn masse bly hvis jeg bruker min lette O.S. 55AX. Konstruksjonen tåler, så langt jeg kan se, og i følge Sebarts sider, tyngre motor. Da vil det jo være bedre med en 91 AX og evt legge Rx-batteriet lenger bak. Jeg har en GP Extra 300 SP som O.S.'en sitter i og den er i samme vekt og størrelesklasse, men er ikke i nærheten av å være så sprek som Angelen med elektro, og den flyr jo også mye dårlige etter mitt syn.
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #4
        Hei

        Hvis du tar fram elektro angelen din kan du jo sjekke hvor mye vekt i nese du trenger for og balansere.
        Du må trekke fra vekten av elektromotoren. Med litt eksprementering bør du kunne danne deg en oppfattning
        av hvor tung motor du trenger.

        Men hvis du prøver å lage den like sprek som elektro versjonen , tror jeg du ender opp med et fly
        som veier for mye og som trenger mye fart for å fly.

        Artig at du har tatt opp hobbyen igjen. Jeg kjenner meg skyldig
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by kjetilmh View Post
          Hei

          Hvis du tar fram elektro angelen din kan du jo sjekke hvor mye vekt i nese du trenger for og balansere.
          Du må trekke fra vekten av elektromotoren. Med litt eksprementering bør du kunne danne deg en oppfattning
          av hvor tung motor du trenger.

          Men hvis du prøver å lage den like sprek som elektro versjonen , tror jeg du ender opp med et fly
          som veier for mye og som trenger mye fart for å fly.

          Artig at du har tatt opp hobbyen igjen. Jeg kjenner meg skyldig
          Hei Kjetil!

          Fra Ving i Asker antar jeg?! Vi møttes jo såvidt på stripa i Asker, stemmer ikke det? Og joda, du kan føle deg litt skyldig ja!

          Jo, jeg kan selvfølgelig balansere modellen med vekter for å finne ut hvor tung motor jeg trenger, men jeg hadde håpet noen her hadde svaret, slik at jeg slapp å gjøre det. Men jeg skjønner jo på svarene jeg har fått her at jeg ikke kan regne med å få en like lett og sprek modell med glow. Merkelig, verden er snudd på hodet siden jeg fløy før!

          Var ute med Angelen i dag og den fløy jo like fantastisk som før. Men jeg var uheldig i en landing, da jeg hadde glemt å sette på timeren og gikk tom, så jeg overskjøt landingsstripa litt og ødela det ene hjulfestet. Men jeg hadde jo med en GP 300 SP Extra og en GP Spitfire 25, så det ble mye flyging i dag alikevel. Synes forøvig ikke noe om hvordan Extraen flyr i forhold til Angelen.

          Hilsen Trond
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            Originally posted by troasb View Post
            Men jeg skjønner jo på svarene jeg har fått her at jeg ikke kan regne med å få en like lett og sprek modell med glow. Merkelig, verden er snudd på hodet siden jeg fløy før!
            Skjønner ikke helt det. Hvis du leste linkene jeg sendte deg, så ser du at min glowmodell er flere hundre gram lettere en elektroppsettet flyet egentlig var tiltenkt. Så det er absolutt mulig. Men da må du bruke 30 grams servoer, 55ax eller annen 500g motor, samt liten tank, og en lur løsning for mottakerpakke. Hvis du hiver oppi en 91fx, 6x 50g servoer, 500ml tank, og 2000mah Nicad pakke til mottaker, så skjønner jeg at du ender opp med høy vingebelastning. Alt er mulig, det bare kreves litt research og planlegging.
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

            Comment


            • #7
              Originally posted by johanngj View Post
              Skjønner ikke helt det. Hvis du leste linkene jeg sendte deg, så ser du at min glowmodell er flere hundre gram lettere en elektroppsettet flyet egentlig var tiltenkt. Så det er absolutt mulig. Men da må du bruke 30 grams servoer, 55ax eller annen 500g motor, samt liten tank, og en lur løsning for mottakerpakke. Hvis du hiver oppi en 91fx, 6x 50g servoer, 500ml tank, og 2000mah Nicad pakke til mottaker, så skjønner jeg at du ender opp med høy vingebelastning. Alt er mulig, det bare kreves litt research og planlegging.
              Joda, jeg har sett på linkene, men du har jo gått ganske ekstremt til verks da vil jeg si. Og du mener den er like sprek som elversionen?

              Vet ikke om jeg vil legge ned så mye tid og arbeid som du har gjort.

              Nå trenger man ikke mer enn 5 servoer da! Og en liten svært lett en bruker man naturligvis til gassen. Jeg kan være villig til å bruke lette angaloge servoer (forslag?) av god kvalitet(det kreves ikke mer enn en std servo står det, dva ca 3kg), en liten trippel AAA NiHi på 1000 mAh 4,8V er også greit, lettere og enklere enn oppsettet ditt.

              Men så liten tank og såpass kort flytid liker jeg dårlig, jeg vil helst ha bortimot 10 minutter, og en tottakter er jo mer tørst enn en 4-takter.

              I dag bruker jeg Power-HD 5680BB digitale servoer som jo er mye mer enn sterke nok, og de veier heller ikke mer enn ca 40g, men de er for store til de utsparrede hullene til dem, så jeg måtte modifisere og utvide servobrønnene noe. Kanskje Hitec's HS-225MG vil passe bedre, den veier jo også bare 31g og skulle være sterke nok. Men jeg har dårlig erfaring med små servoer selv om de er sterke nok på papireret; de holder fint til flygingen, men uhell tåler de dårlig, da ryker ofte hele servoen.

              Men jeg ser jo nå at hvis jeg setter inn en 61/91AX og normal tank til den, så blir det nok for tungt i nesa i forhold til elektroversionen hvor vekten er lagt mye lenger bak. Vel, vel, jeg får se hva jeg gjør, men etter det du sier så må det ganske så stor innsats til for å få den like sprek på glow som elektro.
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #8
                Du hasr selvsagt rett med antall servoer. Mange lettvektsfanatikere i Tyskland bruker HS-225MG på alle ror. Koster ikke allverden. Om du ønsker en digital variant, så er HS-5245 visstnok også bra. Har kjøpt inn disse til årets sesong, da mine rimelige bluebird-servoer ikke var allverden presise.

                Tilbake på vekt, så er det jo helt klart lov å ville ha mer enn 5-6 minutter flyving, og det skjønner jeg at mange vil ha. En 91fx vil nok sluke mine 180ml på enda kortere tid. Min hovrer på 50-60% gass, og mer kraftoverskudd trenger jeg ikke sålangt til min flystil. Selv med 91fx og full pakke med 5x50g servoer, så vil du nok hovre i massevis, og trekke vertikalen ubegrenset, men øvelser som harrier og lignende vil jo selvsagt lide.

                Jeg har ikke prøvet noen elektroversjon av mitt fly, men det finnes helt sikkert en del fly som er sprekere og lettere enn mitt. Tyskerne er helt gale, og jeg har sett en som der har Sukhoien som jeg har (elektrisk), flyklar med 2200 gram inkl. lipobatteri.

                Med mindre du spikker vekta til beinet, så vil du nok ende med en elektromodell som du er meget fornøyd med, samt en glowmodell som er veldig rask, tung, og ikke så ballerina-aktig som elektroen. Med lukten i nesa, og lyden er jo ubetalelig
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment


                • #9
                  Originally posted by troasb View Post
                  Men så liten tank og såpass kort flytid liker jeg dårlig, jeg vil helst ha bortimot 10 minutter, og en tottakter er jo mer tørst enn en 4-takter.
                  Er ikke helt sikker på hvilke motorer du snakker om her, men min Saito .82 både suger og svelger! Forbruket kan ikke sammenlignes med to-takterne jeg har hatt... Men så er det jo Saito-lyden da :P
                  Kenneth Davidsen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by troasb View Post
                    Hei Kjetil!

                    Fra Ving i Asker antar jeg?! Vi møttes jo såvidt på stripa i Asker, stemmer ikke det? Og joda, du kan føle deg litt skyldig ja!
                    Riktig. Alltid trivelig og prate med en gammel modellflyver.
                    Og når reslutatet ble at du tok opp tråden igjen er det artig.

                    Det går å bruke lipo om vinteren hvis man holder pakkene litt varme.
                    Man kan f.eks bruke en kjølebag med et par brusflasker fylt med varmt vann.
                    Kjetil
                    oops: . . ! . .

                    http://www.vingmfk.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by troasb View Post
                      Nå trenger man ikke mer enn 5 servoer da! Og en liten svært lett en bruker man naturligvis til gassen. Jeg kan være villig til å bruke lette angaloge servoer (forslag?) av god kvalitet(det kreves ikke mer enn en std servo står det, dva ca 3kg), en liten trippel AAA NiHi på 1000 mAh 4,8V er også greit, lettere og enklere enn oppsettet ditt.

                      I dag bruker jeg Power-HD 5680BB digitale servoer som jo er mye mer enn sterke nok, og de veier heller ikke mer enn ca 40g, men de er for store til de utsparrede hullene til dem, så jeg måtte modifisere og utvide servobrønnene noe. Kanskje Hitec's HS-225MG vil passe bedre, den veier jo også bare 31g og skulle være sterke nok. Men jeg har dårlig erfaring med små servoer selv om de er sterke nok på papireret; de holder fint til flygingen, men uhell tåler de dårlig, da ryker ofte hele servoen.
                      Har hørt Futaba sin S 9650 skal være veldig bra, den er digital og veldig lett:
                      Futaba S9650 Digital
                      Jeg synes de er dyre her, men kan vel sikkert spare litt ved å handle fra utlandet
                      Kristoffer Rosmo
                      Vingtor RC Klubb
                      Great Planes Super Sportster 40
                      SebArt Wind S110
                      Clik 2.0

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by johanngj View Post
                        Du hasr selvsagt rett med antall servoer. Mange lettvektsfanatikere i Tyskland bruker HS-225MG på alle ror. Koster ikke allverden. Om du ønsker en digital variant, så er HS-5245 visstnok også bra. Har kjøpt inn disse til årets sesong, da mine rimelige bluebird-servoer ikke var allverden presise.

                        Tilbake på vekt, så er det jo helt klart lov å ville ha mer enn 5-6 minutter flyving, og det skjønner jeg at mange vil ha. En 91fx vil nok sluke mine 180ml på enda kortere tid. Min hovrer på 50-60% gass, og mer kraftoverskudd trenger jeg ikke sålangt til min flystil. Selv med 91fx og full pakke med 5x50g servoer, så vil du nok hovre i massevis, og trekke vertikalen ubegrenset, men øvelser som harrier og lignende vil jo selvsagt lide.

                        Jeg har ikke prøvet noen elektroversjon av mitt fly, men det finnes helt sikkert en del fly som er sprekere og lettere enn mitt. Tyskerne er helt gale, og jeg har sett en som der har Sukhoien som jeg har (elektrisk), flyklar med 2200 gram inkl. lipobatteri.

                        Med mindre du spikker vekta til beinet, så vil du nok ende med en elektromodell som du er meget fornøyd med, samt en glowmodell som er veldig rask, tung, og ikke så ballerina-aktig som elektroen. Med lukten i nesa, og lyden er jo ubetalelig
                        Takk for info. Angel Glow prosjektet har ingen hast, så jeg skal kjøpe inn flyet først og montere servoer og slikt og veie inn balansen, slik at jeg vet hvor tung motor jeg kan sette inn.
                        Futaba T8FG-S
                        Noen planker og noen visper

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Krazy-K View Post
                          Er ikke helt sikker på hvilke motorer du snakker om her, men min Saito .82 både suger og svelger! Forbruket kan ikke sammenlignes med to-takterne jeg har hatt... Men så er det jo Saito-lyden da :P
                          Jeg snakker om O.S. 60-90 totakt.
                          Futaba T8FG-S
                          Noen planker og noen visper

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kjetilmh View Post
                            Riktig. Alltid trivelig og prate med en gammel modellflyver.
                            Og når reslutatet ble at du tok opp tråden igjen er det artig.

                            Det går å bruke lipo om vinteren hvis man holder pakkene litt varme.
                            Man kan f.eks bruke en kjølebag med et par brusflasker fylt med varmt vann.
                            Det var hyggelig å høre. Men LiPo'ene blir jo veldig nedkjølt i bruk i luften da, men du mener det går bra om man oppbevarer dem varmt før bruk?
                            Futaba T8FG-S
                            Noen planker og noen visper

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by patternplanes View Post
                              Har hørt Futaba sin S 9650 skal være veldig bra, den er digital og veldig lett:
                              Futaba S9650 Digital
                              Jeg synes de er dyre her, men kan vel sikkert spare litt ved å handle fra utlandet
                              Jode de er sikkert veldig bra, men unødvendig dyre. Tror heller ikke jeg trenger digitale servoer til dette prosjektet, de trekker bare mer strøm og det er jo en ulempe til dette flyet som bør være lettest mulig. Er vel forøvrig ikke så mange vanlige fly man virkelig trenger digitale servoer til, men man kjøper det alikevel fordi det er grommest!
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment

                              Working...
                              X