Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fint med sjøfly også.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fint med sjøfly også.

    Fint å kunne slappe litt av med og dasse litt rundt med en Cub også.

    Dette var første tur på vann med denne, har flydd på snø tidligere. Var veldig enkel og styrte greit på vannet.
    Flyet er en Great Planes 40 med en gammel os 70 4t som går som ei klokke. Flotører også fra GP.
    Flott søndagsfly.
    Attached Files
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"


    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

  • #2
    sjøfly er toppers når det er forhold for det............

    Comment


    • #3
      Ja,ja, det er lenge siden denne har vert i lufta. Har hengt på veggen i bua å støvet ned.
      For noen mnd. siden fikk jeg ånden over meg, og tenkte at det hadde vert artig å sett denne i lufta igjen. Fin maskin å fly med om det skulle bli litt puddersnø og ikke brøytede striper rundt om også.

      Jeg forsøkte å vri litt på propellen, men den satt godt fast gitt.
      Tok ut motoren og plukket den fra hverandre, og her var det triste syn Kulelagre var skikkelig rustne, så det var bare å få dem ut og få tak i nye.
      Fikk tak i nye på Kulelagerhuset i Drammen.

      Den har nå ligget på benken i deler nå en stund, så det var på tide å få satt den sammen igjen å se om den ville fyre.
      Satte sammen, monterte i fly og klar for test.
      Problemet som nå oppsto var å få tømt tanken. Innholdet her var nå omtrent bare olje igjen.
      Så fikk da skylte igjennom med frisk fuel, fylte opp, og motoren startet omtrent med en gang den fikk frem fuel.
      Motoren gikk nå penere en den gikk når jeg parkerte den sist. Var nok litt lagerlyd på`n da også mener jeg å huske.

      Så nå er det bare å få cub`n i lufta igjen.

      Sjøfly er kanskje det som gjelder om dagen?? Regn, regn, regn.

      Er det forresten noen som har peil på hva åpninger på ventil-løftere skal være? Burde vel kanskje ha justert disse.
      Terje Egeberg
      "Opp ska det og det får bare virke"


      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

      Comment


      • #4
        De skal som oftest være 0,1mm på kald motor. Men det er nå ikke kjempekritisk.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tertitten View Post
          Er det forresten noen som har peil på hva åpninger på ventil-løftere skal være? Burde vel kanskje ha justert disse.
          http://manuals.hobbico.com/osm/fs-70...i-p-manual.pdf

          Se på side 16, 0,04 - 0,14 mm.
          Lønner seg ikke å lage åpningen i største laget, hold deg nærmest mulig 0,04.

          NB!
          De fleste manualene til O.S. finnes på:
          OS Engines | Horizon Hobby RC Engines and Parts
          Last edited by highspeed; 14-11-14, 12:31.
          Niels Jensen
          Phoenix rc club

          Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

          Modellflyving er mental hygiene.

          Comment


          • #6
            Flott fly☺sjøfly må,n ha.MEN sånn motormessig😭tja ska,n si .🔥😈👅🙈
            Terje syvertsen
            www.ModumModellSportklubb.com
            3dhs edge mintor 38
            C-arf edge dle 111 v3.
            C-ARF extra 330l da 100.

            Comment


            • #7
              4t glowmotor er det vakreste som finnes, Ikke mye av dagens femiopsett som kan måle seg med noe slikt.

              Comment


              • #8
                Lyden er fin den,også får man impringnert hele flyet under av noe stoff man kjørte motorer på i steinalderen😆. Nei kan jeg ikke bruke drifstoff fra den lokale bensinstasjonen så blir det kvinnfolk oppsett å batteri😎.
                Terje syvertsen
                www.ModumModellSportklubb.com
                3dhs edge mintor 38
                C-arf edge dle 111 v3.
                C-ARF extra 330l da 100.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by syver View Post
                  Lyden er fin den,også får man impringnert hele flyet under av noe stoff man kjørte motorer på i steinalderen. Nei kan jeg ikke bruke drifstoff fra den lokale bensinstasjonen så blir det kvinnfolk oppsett å batteri.

                  He,he. Du prøver å få igang litt nå. Tenk så god lokt da, og så fin lyd.
                  du som skal ha røyk i bensinkjærra, får da litt impregnering da også.
                  Terje Egeberg
                  "Opp ska det og det får bare virke"


                  38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                  40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                  35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                  3DHS slick 89" EME 60.
                  3DHS Slick 71"

                  Comment


                  • #10
                    Jeg er enig med Tertitten & Co, det finnes knapt noe så deilig som lukta av forbrent nitro tidlig en søndags formiddag. 😊



                    Comment


                    • #11
                      Når jeg kjører mine 4t fuelmotorer med 20% nitro og 12% olje blir det ikke mye griseri av det. Og det som kommer tørkes let vekk med lit spylerveske. Den svarte gøra som komme fra 2t bensinmotorer er atskillig vanskeligere p få vekk, her må en vaske med bensin. Nå har jeg montert CDI tenning på de fleste av mine større fuelmotorer å da kan jeg kjøre dem på E85 til Kr 9,40 pr liter med 8% olje. Kommer nesten ikke noe som helst på flyet da Og lyden er fremdeles den samme gode

                      Comment


                      • #12
                        Nei men gutter da😕setter fra man seg en sånn steinalder maskin i noen måneder uten bruk må den ha full overhaling med mindre man slipper den i et oljefat
                        Terje syvertsen
                        www.ModumModellSportklubb.com
                        3dhs edge mintor 38
                        C-arf edge dle 111 v3.
                        C-ARF extra 330l da 100.

                        Comment


                        • #13
                          Har vel motorer som har stått i flere år uten at det har vert noe problem. Kjør motoren tom for fuel og ha lit olje i den så er ikke det noe problem.

                          Comment


                          • #14
                            Har latt nitromotorer stå i årevis uten å gjøre noe med de. Bare å choke til de går lett så starter de med en gang Men ærlig talt; Er det noen som bruker sagmotorer enda ??


                            Balsa

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bardp View Post
                              Har vel motorer som har stått i flere år uten at det har vert noe problem. Kjør motoren tom for fuel og ha lit olje i den så er ikke det noe problem.
                              Det er dette som er trikset. Gjør det samme med motorsagene mine. Prevantivt vedlikehold.

                              For de som trenger det med teskje

                              0. Motorvask få vekk olje og drit.
                              1. Tømm ut ALT drivstoff
                              2. Ta av tennplugg og rens den
                              3. Ha litt tynn maskin olje i sylinder(e) drei rundt motor for å få olje film på alle flater.
                              4. Sett på tennplugg
                              5. Lagre på et TØRT muse sikkert sted!

                              Da kan motoren stå lenge 5-10år uten problem. Lurt å dreie litt på motoren av og til (propell aksel altså).
                              Last edited by Ofly61; 28-11-14, 07:54.

                              Comment

                              Working...
                              X