Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV fra Hobbyking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ingen. Kun 2.4GHz med max 10mW EIRP er tillatt.

    Comment


    • #32
      Om jeg forstår deg rett når det gjelder 1.2 ghz, innebærer det at det ikke vil være mulig å sende FPV lovlig etter denne endringen ettersom dette er den eneste frekvensen det er tillatt på forutsatt at du er radioamatør. Ellers må utstyret modifiseres til å operere på en frekvens og en båndbredde hvor dette er tillatt. Jeg er ikke kjent med reglene for 2.4 ghz frekvensen, men ser at det nå er norske forhandlere som selger videolinker på denne.

      Comment


      • #33
        Nå selges det jo basestasjoner til trådløse nettverk som opererer på 5 GHz. Vil jo anta at det er lovlig å sende datatrafikk over 5 GHz. Vil det ikke være mulig å bruke denne frekvensen da, eller er rekkevidden for kort?
        Ørjan Pettersen
        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

        Comment


        • #34
          Originally posted by orjanp View Post
          Nå selges det jo basestasjoner til trådløse nettverk som opererer på 5 GHz. Vil jo anta at det er lovlig å sende datatrafikk over 5 GHz. Vil det ikke være mulig å bruke denne frekvensen da, eller er rekkevidden for kort?
          Basestasjonene (RadioLAN) sender i 5650-5725 MHz båndet.

          "FPV" senderne operer i 5725 - 5860 MHz båndet som er reservert til andre formål.
          Videre er ingen av produktene på markedet (2,4 eller 5, CE merket og dermed ikke lovlig å bruke i Norge (Selv om de skulle sende med lovlig effekt)

          Comment


          • #35
            Originally posted by orjanp View Post
            Hvilke andre frekvenser er det mulig å benytte til videolink?
            To av årsakene til all kranglingen om FPV her på sidene er at lovverket oppfattes som urimelig strengt og selvmotsigende, og dessuten uklart. Hvis du med "mulig" mener lovlig og ikke "lovlig", så er 10 mw 2.4 helt sikkert ikke straffbart, DERSOM du har fått tillatelse av Big Brother, Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Jeg har ikke helt skjønt hvorfor 5.8 ikke skulle være like lovlig, men det kan sikkert andre svare på. Når det gjelder 1.3, dvs 1.28 som er mest aktuelt, så er det en diskusjon hvorvidt amatør-TV (ATV) kan regnes innenfor FPV (og ikke kun til fastmontert bakke til bakke), hvilket folk har veldig sterke meninger om, men det virker som om ingen vil underbygge påstandene sine med fakta. På dette området tror jeg trollet som kaller seg "Trollet" har rett, men jeg VET ikke. De som VET, men som ikke refererer til etterprøvbare fakta, bør man ikke ta alvorlig.

            Sannheten er at INGEN som flyr aktivt FPV holder seg innenfor norsk lov 24/7/365, slik en kan tolke lovene og forskriftene i strengeste mening. Jeg personlig kommer ikke søke Nasjonal sikkerhetsmyndighet, av politiske årsaker. Det er MITT personlige standpunkt, underskrevet med fullt navn. Det er ikke et "du har ikke noe med hva jeg driver med"-standpunkt, fordi vi alle har et felles ansvar for at rc, inkludert FPV, utøves på en forsvarlig måte.

            Dersom noen mener at mitt standpunkt er forkastelig, kjør debatt! Men om du mener at dagens lover, slik de blir tolket av amatør-jurister i lovens mest ekstreme (og høyst diskutable) mening, er "udiskutable", bør du
            ikke selv ha vist meg ulovlig utstyr eller filmer som åpenbart bryter "loven".

            En tredje årsak til kranglene her, er at noen mener å sitte på en glasskule og kan forutse at det blir umulig å fly FPV, "det blir engelske tilstander osv", dersom folk ikke følger "loven". Sannheten er at det ER britiske tilstander i Norge, det er de samme begrensningene som gjelder. Å opptre slik en tror makta vil at en skal opptre, uten å stole på sin egen fornuft og ansvarlighet, er en sikker vei inn i et undertrykkende og selvpålagt regime. Sannheten er at FPV er en mye mindre trussel enn feks skalafly, eller store helikoptere. Det er et mystisk slør rundt FPV i rc-miljøet. Det er det ingen grunn til; det er flere enn meg som begynte med rc nettopp pga FPV.
            FPV er en del av virkeligheten, og vil bli mer og mer utbredt; innen bil, tog, multikopter, fly, barnevogn, båt, whatever.

            Dersom vi kunne ha en åpen samtale rundt FPV, og ikke skremme folk fra å snakke fritt, så ville sjansen for ansvarlig opptreden økt betraktelig.
            Last edited by bjeff; 24-06-10, 19:34. Reason: presiseringer
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #36
              Anders, jeg kan ikke se noe annet enn at dette er åpen samtale - unntatt de gangene Trollet kommer med et innspill (som i de fleste tilfeller er helt korrekt innhold) hvor alle etter beste evne og for en hver pris skal drepe disse.

              Hvis noen absolutt har en forkjærlighet for å bryte så mage lover som mulig og føler at man er hevet over lovverket så gjør det på en annen arena enn i luften med modellfly!
              Dessverre er mange av disse aktørene mer opptatt å skryte om hvor "kule de er" enn å bidra med noe konstruktivt.....

              Det største faren er at folk kjøper og tar i bruk det som finnes av "Kina crap" sendere som pøser ut hundrevis av mW og definitivt ikke er CE godkjent, uten at de har noen som helst peiling på konsekvensene.

              De fleste video FPV senderne er designet billigst mulig å opptrer som en kraftig støysender som blokkerer det meste som er i nærheten.
              Denne støyen er faktisk så kritisk at en 2-3 Video sendere kan ødelegge kommunikasjonen mellom RC sender og mottaker på det meste av RC utstyret i nærheten som vil resultere i å sende det som finnes av modeller i lufta i bakken!!

              Ref denne linken

              Av samme grunn er det ikke noen frihavn å være "Radioamatør", Radioamatører lever og ånder for at man ikke skal forstyrre andre når man operere i eteren - de har helt klare regler som sier at skal man operere i områder som brukes av andre skal man forsikre seg om at utstyret som brukes er i.h.t. de spesifikasjoner og begrensinger som er gjeldene for frekvensbåndet (kanalseparasjon - selektivitet, stråling osv).
              Tar man som radioamatør i bruk en av disse "billig" senderne så bryter man med en gang de etiske reglene.

              Man kan mene hva man vil om CE merking men i flere tilfeller er det et fantastisk verktøy til å sikre at utstyret som brukes i et frekvensbånd kan brukes omhverandre uten å forstyrre.
              Last edited by Quadrocopter; 24-06-10, 18:49.

              Comment


              • #37
                Q, jeg hadde ikke lest ditt svar før jeg postet mitt (spenningen da Slovakia sendte Berlusconi ut av VM fikk forumets eneste fotball-interesserte i tillegg til Spewster til å bruke veldig lang tid på teksten. For en fantastisk bragd!!!).

                "Hvis noen absolutt har en forkjærlighet for å bryte så mange lover som mulig og føler at man er hevet over lovverket, så gjør det på enn annen arena enn i luften med modellfly!
                Dessverre er mange av disse aktørene mer opptatt av å skryte om hvor kul man er, enn å bidra med noe konstruktivt....."
                – Det må du nesten forklare. Dersom du sikter til meg, hvilket i såfall overrasker meg i og med at du kjenner meg, så er jeg IKKE ute etter å bryte lover for lovens skyld. Jeg forsøker å opptre pinlig korrekt på Ekeberg, og alle andre steder jeg flyr. Poenget mitt var at lover ikke skal følges når loven strider mot det lover er til for; å opprettholde et sivilisert samfunn, der menneskene får utfolde seg i fellesskap. 911-NSM er Big Brother.

                Når det gjelder linken din, så kan jeg verken si "bu" eller "bæ". Du refererer til fakta, det er bra. Mener du at funnet ditt er udiskutabelt? I og med at jeg kjenner deg, så stoler jeg på deg. Du sitter på en helt annen dybdekunnskap i teknologien enn det jeg gjør. Jeg har oppfatninger, du har empiri.

                CE-merking er bra. Men verken du eller jeg har CE-merke på alt utstyr. Det er et faktum.

                Igjen, det var ikke deg jeg hadde i tankene da jeg kritiserte mangelen på åpen samtale, men også du er i en gråsone. Istedenfor å referere til dysfunskjonelle lover, bør vi forandre premissene.
                Last edited by bjeff; 24-06-10, 19:51. Reason: språkrøkt og noe dall
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #38
                  Jeg ser i flere tråder på dette forumet begrepet "kina crap" eller liknende, men jeg har enda til gode å se et eksempel på en slik asiatisk dommedagsmaskin av et produkt som senker alt i sin nærhet med sine u-eurpoeiske bølgelengder. Her hadde et par klare referanser til spesifikke produkter helt klart vært på sin plass, så jeg er sikker på at jeg ikke dreper noen når jeg slår på kinacrap senderen min midt i kirketiden. (wfly)
                  Jeg fikk kommentarer av en leverandør om at den ikke var CE-merket, og at det var en dårlig ting, og tenkte at der er han sikkert inne på noe, dette skulle jeg skjekke ut. Da jeg kom hjem, plukket jeg opp min gamle, slitne Optic6, kjøpt av tidligere nevnte leverandør, og det var ikke noe CE-merke å spore på den heller. Den er blitt brukt hardt i 5 år og ingen har noensinne lurt på om det ikke burde vært et klistremerke på baksiden med den tredje og femte bokstaven i alfabetet. Jeg har i utallige tråder nevnt at jeg flyr med en O6, men har aldri noensinne fått tyn for at den mangler CE-merking. Med min nye kinacrapradio som fungerer mye bedre, får jeg høre det med jevne mellomrom.
                  Pussig.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Quadrocopter View Post

                    Ref denne linken

                    Av samme grunn er det ikke noen frihavn å være "Radioamatør", Radioamatører lever og ånder for at man ikke skal forstyrre andre når man operere i eteren - de har helt klare regler som sier at skal man operere i områder som brukes av andre skal man forsikre seg om at utstyret som brukes er i.h.t. de spesifikasjoner og begrensinger som er gjeldene for frekvensbåndet (kanalseparasjon - selektivitet, stråling osv).
                    Tar man som radioamatør i bruk en av disse "billig" senderne så bryter man med en gang de etiske reglene.
                    Dette er zelvfølgelig helt rett, bortzett fra at det ikke er etizke regler. Etter forzkrift for radioamatører (Sender deg til riktig side... - Lovdata) & 6 er det uttrykkelige retrikjoner ogå for radioamatører. (beklager z-en - jeg har apple mini med Win 7 64 bit og apple bluetooth ztatatur om av og til ikke klarer å bruke den vanlige bokztaven - kankje pga tøy fra andre omkring meg?)

                    Comment


                    • #40
                      Hei Steinar,
                      har sittet en time å skrevet et langt og fint svar på innlegget ditt så kommer det inn en PM som jeg åpner og vips så var vinduet med svaret borte - tror vi trenger CE merking softwaren som brukes i dette forumet også.....

                      Skal se om jeg ved anledning gidder å skrive det på nytt....

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Hei Steinar,
                        har sittet en time å skrevet et langt og fint svar på innlegget ditt så kommer det inn en PM som jeg åpner og vips så var vinduet med svaret borte - tror vi trenger CE merking softwaren som brukes i dette forumet også.....

                        Skal se om jeg ved anledning gidder å skrive det på nytt....
                        Min kommentar var til "kinacrap-holdninger" generelt og overhodet ikke om FPV, det har jeg overhodet ingen peiling på.
                        Håper du gidder, dine innlegg er ofte svært informative.
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #42
                          Et tenkt eksempel.

                          Dersom man finner FPV utstyr som sender på 5650-5725 MHz båndet som er samme som trådløse basestasjoner, vil de være lovlig i bruk dersom de holder seg innenfor lovlig sendestyrke? Det er vel ingen som kunne nekte meg å montere en liten datamaskin i flyet sammen med et webkamera, for så å sende dette som datatrafikk til en server på bakken?
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by orjanp View Post
                            Et tenkt eksempel.

                            Dersom man finner FPV utstyr som sender på 5650-5725 MHz båndet som er samme som trådløse basestasjoner, vil de være lovlig i bruk dersom de holder seg innenfor lovlig sendestyrke? Det er vel ingen som kunne nekte meg å montere en liten datamaskin i flyet sammen med et webkamera, for så å sende dette som datatrafikk til en server på bakken?
                            Det blir påstått at du får Nasjonal sikkerhetsmyndighet på nakken dersom du ikke har tillatelse fra dem. Rent teknisk vil vil du nok møte en del utfordringer
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Basestasjonene (RadioLAN) sender i 5650-5725 MHz båndet.

                              "FPV" senderne operer i 5725 - 5860 MHz båndet som er reservert til andre formål.
                              Videre er ingen av produktene på markedet (2,4 eller 5, CE merket og dermed ikke lovlig å bruke i Norge (Selv om de skulle sende med lovlig effekt)
                              Finnes utstyr som jobber innenfor også:

                              Working frequencies: CH1:5705 - CH2:5685 - CH3:5665 - CH4:5645 - CH5:5885 - CH6:5905 - CH7:5925 - CH8:5945

                              Men ikke rett sendereffekt...
                              Stian Håvak (82)
                              Fly low or crash trying!

                              MFN @ Facebook - Like!

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by bjeff View Post
                                Det blir påstått at du får Nasjonal sikkerhetsmyndighet på nakken dersom du ikke har tillatelse fra dem. Rent teknisk vil vil du nok møte en del utfordringer
                                Jeg tror Nasjonal sikkerhetsmyndighet har andre viktige oppgaver enn å fotfølge FPV folk! At de har hjemmel til å etterforske å slå ned på uønsket aktivitet som har til hensikt å skade vårt lands interesser er en helt annen sak.
                                Svein
                                -------------

                                Comment

                                Working...
                                X