Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor går grensen mellom "sport" og "3D",eller skal vi kalle det "4D"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvor går grensen mellom "sport" og "3D",eller skal vi kalle det "4D"?

    som tilltelen sier, hvor går grensen, med helikopter er det vel egentlig "4D" vi kan si? men uansett, hva slags triks må man kunne før man kan skryte av at man flyr "3D" (4D).

    DET ER HELIKOPTER VI SNAKKER OM

    er vel tusen meninger om dette
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

  • #2
    Hvis man tenker plan man opererer i, så kan man vel si at så fort man begynner å gjøre ting inverted, så gjør man 3D? Da har man på en måte multiplisert antall øvelser du kan gjøre med helikopteret med 2.
    Honeybee CP 2

    Comment


    • #3
      Av hva jeg husker fra gamle dager (blader, depotjuging osv) så var det vel slik at USA kalte det ”Switchless Inverted” av den grunn at man fløy inverted uten reverseringsknapp (noe som fantes på gamle helikopterradioer). Japanerne kalte det 3D. I 1991 kunne man imponere med å hovre inverted uten knapp. Dessverre er det slutt på den tiden og man må gjøre langt mer avanserte saker for å imponere noen som helst. Etter hvert fant vel ”massen” ut at 3D var mer et kulere begrep enn ”Switcless Inverted” og har derfor blitt begrepet i miljøet. Jeg har ikke hørt om noen andre ”utvidede” definisjoner, så hovrer man inverted er man også 3D pilot
      Arild Johansen

      Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

      Comment


      • #4
        Definition:
        3D as applied to current rc helicopter flying is any maneuver that to be performed requires the constant harmonized input of three or more controls simultaneously while the maneuver is taking place.

        http://3dheli.co.nz/content/?page_id=7

        Comment


        • #5
          Originally posted by Illusion View Post
          Definition:
          3D as applied to current rc helicopter flying is any maneuver that to be performed requires the constant harmonized input of three or more controls simultaneously while the maneuver is taking place.

          http://3dheli.co.nz/content/?page_id=7
          Så en sving er 3D da....
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by roadrune View Post
            Så en sving er 3D da....
            Du kan jo lese litt i linken så kanskje du forstår at en sving ikke er 3D................................................ ?

            Comment


            • #7
              Det som er sitert over, er jo Augusto sin definisjon, men jeg holder heller med det Arild sier her.

              En sportflyver kan sikkert fly litt på hodet i en roll mens han flyr ff, da er han innom 3D et lite øyeblikk, men han er en sport-flyver. Det trengs ikke en inviklet definisjon for å se om noen flyr 3D eller ikke, det ser du med en gang.
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #8
                da var diskusjonen godt i gang ja det var det jeg håpte på, sånn vi får et skikkelig svar her
                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                homemade quad med diverse elektronikk.
                noen depronkjerrer.
                futaba10c 2.4ghz.
                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Illusion View Post
                  Du kan jo lese litt i linken så kanskje du forstår at en sving ikke er 3D................................................ ?
                  Jeg tok bare utgangspunkt i denne kommentaren:
                  Definition:
                  3D as applied to current rc helicopter flying is any maneuver that to be performed requires the constant harmonized input of three or more controls simultaneously while the maneuver is taking place.

                  Isåfall er en sving helt klart 3D siden du må samkjøre både 3 og 4 kontroller for å ta en perfekt sving

                  Men jeg er selvfølgelig helt enig i at en sving ikke er 3D..... Poenget mitt var at det utsagnet var litt teit.....
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by roadrune View Post
                    Poenget mitt var at det utsagnet var litt teit.....
                    Og jeg synest det er litt teit og lite konstruktivt å kommentere definisjonen når det står linje opp og linje ned i linken der definisjonen er klippet fra om hvordan den er ment å tolkes.

                    Men nok om det

                    Comment

                    Working...
                    X