Announcement

Collapse
No announcement yet.

Longshot 3 spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Longshot 3 spørsmål

    Har nettopp åpnet eska og skal gå i gang med monteringen og stusser litt...
    Er det riktig det er bare den fremre vingebolten som har gjenger i pod'n? Den bakre har bare et lite hull som trolig må borres opp for at den andre vingebolten skal passe.
    Attached Files
    Ola
    Elverum Flyklubb Modell
    www.efkm.org

  • #2
    Det stemmer
    Det siste du gjør er å bore det bakerste hullet (3mm) å gjenge det med (jeg tror det var) 4mm gjenge tapp

    Pass på at vingen sitter rett på kroppen før du gjør dette - fest et tau helt bakerst på bommen (ved halefinnen) og mål ut til vinge tippene, når begge avstandene er like lange så kan du bore et bakerste hullet.
    Last edited by Quadrocopter; 12-06-10, 21:43.

    Comment


    • #3
      Du trenger ikke bruke gjengetapp. Borr hullet littegrann mindre enn 4mm. Tror det finnes bor på 3,7, siden amerikanere ikke forstår metriske måleenheter 3,5 funker sikkert også. Borr hullet slik tidligere nevnt, Skru inn den metall-skrua som følger med. Bruk makt, tid, eller batteridrill. Skru den ut, og slipp et par dråper TYNN ca nedi hullet. Blås alt du makter nedi hullet. Vent i ca 42 sekunder, og vips. Gjenget, forsterket og spesialtilpasset.
      Når du uansett har en LS3 på benken...
      Ta også strekk teflontubingen litt, hvis du skal bruke den. Jeg gjorde det ikke, og har litt slark mellom pianotråd og tubing. Neste gang kommer jeg til å strekke den litt..
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Takk og atter takk for alle tips vedr LS3. Blir sikkert flere spørsmål etter hvert som prosjektet skrider frem.
        Ola
        Elverum Flyklubb Modell
        www.efkm.org

        Comment


        • #5
          Men husk den skruen er den siste du monterer!

          Halen skal være ferdig først og den skal være limt til den fremre delen før du begynner å tenke på bolten...


          Og en ting til slutt, bruk den tiden du trenger. Vær petimeter - ikke ta noen snarveier for å komme raskt i havn.
          Gjør du en feil nå så straffes du til de grader når den er ferdig å skal fly!

          Pass på vekta - en kompis av meg bygget akkurat sin ferdig og havnet på ca 280-285 gram, alle vinkler er 100% riktige og den flyr som en drøm.
          Last edited by Quadrocopter; 12-06-10, 23:42.

          Comment


          • #6
            Hvor sterke servoer trenger man egentlig å bruke i denne dlg`n?
            GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
            sigpic



            Comment


            • #7
              Jeg bruker 4 like servoer til høyde, side, og balanserorene.
              En bra servo er Dymond D47 - dessverre er det ingen i Norge (meg bekjent) som selger denne men du får den hos Staufenbiel eller RC-dymond.
              En annen fordel med D47 er at de har meget tynne ledninger som er helt perfekt når ledningene skal tres igjennom vingen å event. festes i en plugg i vingen.

              Er du meget god til å kaste så anbefaler jeg å bytte ut D47 i vingene med noen litt kraftigere - f.eks Dymond D60
              Dette gjøres fordi de store balanserorene kan flutt're i den høyt hastigheten modellen har i det du kaster den og dermed vil du miste noe start høyde.
              D60'en er litt større enn hullet som er laget i vingen så her må du frem med en skarp kniv.

              Til høyde og side ror så holder D47 i massevis og siden de er så små passer de helt perfekt inne i kroppen.

              Skal du fly lenge mellom hver lading så anbefaler i jeg å velge analoge servoer fremfor digitale, men som nevnt tidligere er gode små lavvekt analoge servoer vanskelig å få tak i her i Norge, i vår siste byggerunde så var det noen som brukte Graupner DES428 rund baut - moen som fungerte men du må tenke igjennom plasseringen inne i kroppen flere ganger før du limer inn servobrettet

              Men igjen - du ønsker lavest mulig totalvekt så velg de letteste servoen du kan finne som har en brukbar kvalitet og omtrent samme styrke som D47 (D60 i vingene)!
              Last edited by Quadrocopter; 13-06-10, 09:56.

              Comment


              • #8
                Servo valg

                Det går fremover. Har limt sammen vingen og borra til skruehullene og de carbonlappene blir det neste. Sjekket litt radioutstyr som skal brukes også. Ser ut til å bli en Schulze 5.35 jeg har liggende til mottager. Har fått trylla fram den 5. kanalen også og for å få den til å funke riktig så måtte 9X'n være i glider programmet. Har også lagt ved et bilde av et knippe servoer... Valgets kval. Jeg fikk med Graupner DES 428 BB MG (nr 2 fra venstre) fra T&K da jeg ba om servoer som passet. Etter min vurdering så er de litt store (høye og tunge). Tror det skal bli litt vanskelig med to ved siden av hverandre inne i kroppen. Kanskje etter hverandre i midten går bedre. Hadde jeg valgt igjen så hadde jeg uten tvil tatt MKS 450. På bildet er det en MKS480 og de bruker jeg til haleservo på 250 og 450. Glimrende servoer. HD2216MG som er lengst til venstre er 15 gram og den er for stor. Har HXT900 i Flingen min og de funker også bra og de koster jo ingenting. HXT500 er igjen enda mindre.
                Attached Files
                Ola
                Elverum Flyklubb Modell
                www.efkm.org

                Comment


                • #9
                  Bortsett fra den 15 grams kolossen, så tror jeg du får inn det meste av de servoene der. Så lenge de trekker over en kilo og sentrerer godt, så funker det sikkert. Sentreringen er viktigst, synes jeg. Men uansett hvilke sevoer du bruker, og hvordan du velger å plasssere dem, så må du sette inn servobrettet, eller noe lignende. Det er en viktig del av forsterkningen i kroppen, og flyet kommer til å knekke før eller siden hvis det ikke er noe som hindrer veggene i poden i å komprimeres. Om servoene veier 5 eller 8 gram er ikke så viktig, du kommer uansett til å trenge litt bly i nesa.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Jeg bruker HS-45HB rund baut i DLG. Har en Osiris 2 med dette og en sidewinder 2 med det samme og disse er helt topp. Flutter har jeg ikke hatt på noen ror, servoene sentrerer knall bra og drifter ikke i tempratur svingninger. Annbefales, hvertfall fra meg
                    Leif Bjørgo
                    Cirrus-RCFK

                    Comment


                    • #11
                      Servoer

                      Etter mye prøv og feil så kan jeg anbefale følgende montering:

                      DES 428 MG er helt utmerket (det optimale hadde vært uten metall gear!).
                      Jeg anbefaler ikke å montere servoenen etter hverandre, dette stjeler for mye plass fra mottaker/batteri området.

                      Sett servoene ved siden av hverandre (den ene 180grader snudd) og parallell forskjøvet med 8-10 mm, grunnen til dette er at du trenger så lang servoarm som mulig og at denne skal kunne bevege seg fritt i så stor vinkel som mulig.

                      Vis du ser på tegningen under så ser du at du har fått mye plass rundt servohornet.

                      Pass også på å lim en balsa kloss til servoplata rett ved der servohornet stopper, i etterkant fester du pushrod sleeven til den slik at den ikke kan bevege seg.

                      Skru servoene på den løse servoplata og plasser denne slik at servoene nesten tar i bunnen legg en liten klump med tykk CA i hvert hjørne av servoplate (inn mot kroppen) slik at den låses fast - du er nå helt sikker på at servoene sitter riktig og du kan nå skru dem ut for å lage en ordentlig fuge med epoksy langs hele servobordet.

                      Når det kommer til vekten av servoene ikke betyr så mye siden man allikevel må ha bly i nesa så stemmer ikke dette helt. De 4 servoene ligger neste i eller nærme CG.
                      en vektøkning gir minimal innvirkning på balansen rundt CG men den vil påvirke totalvekten mye.
                      Bruker man lette servoer så synker totalvekten og ved å plassere balanserings blyet helt fremme i nesa hvor det har veldig stor påvirkning så slipper man med små menger.
                      Et eksempel: Hadde jeg byttet ut D47 servoene (4,7g) med D60 (9g) så øker totalvekta med 17,2g og jeg reduserer bare nese vekta med 2-4g (fra 18g) d.v.s. at jeg har økt vekta på flyet med rundt 12g (fra 285 til litt under 300g!)
                      Men er du en av oss dødelige som ikke er vekt fanatikere så spiller det ikke så stor rolle....

                      MKS480 har en ulempe og det er at de har en stor forhøyning i kassa på endre siden av servohornfeste - denne står mange ganger i veien når du monterer servoene side ved side.

                      På tegningen under ser du hvordan du kan feste 2 DES428 servoer og få god plass til alt annet som skal inn i den fremste delen.
                      Click image for larger version

Name:	IMGP1662.jpg
Views:	1
Size:	47.2 KB
ID:	570009
                      Last edited by Quadrocopter; 16-06-10, 01:05.

                      Comment


                      • #12
                        [

                        Ta også strekk teflontubingen litt, hvis du skal bruke den. Jeg gjorde det ikke, og har litt slark mellom pianotråd og tubing. Neste gang kommer jeg til å strekke den litt..[/QUOTE]

                        En løsning er også å bytte ut vedlagte litt bulkete pianotråd med en stål gitarstreng størrelse .018
                        Last edited by alfieg; 05-08-10, 13:41.

                        Comment


                        • #13
                          Må henge meg på denne tråden.
                          Anskaffet selv denne leken før ferien, men grunnet flytt i juli har hele ettersesongen gått i vasken og jeg er fortsatt ikke klar med monteringen av min. Ser at jeg trenger litt bistand her.

                          Jeg har kommit til det punktet at jeg skal ordne med overføringer mellom servoer og ror. Her melder det seg en del spørsmål, nemlig;

                          1. Bør man bruke pianotrådsløsningen som medfølger til såvel side, som høyderor? Er det kanskje en ide å bruke pull-pull på sideror med en stiv monofilamentsene på 0,12mm? Jeg ville anta at jeg ikke adderer vekt da, men det "føles" som en god løsning.

                          2. Denne "fjær løsningen" det snakkes om, skal denne in på begge rorene bak? Åssen skal denne egentlig lages? (trenger bilde) Kan jeg bruke en tynn ståltråd på 0.7mm (bilde) eller må det til spesiell gitarstreng? (Pokker, musikkbutikken i Ski hadde lagt ned da jeg var der idag...)

                          3. Åssen linker dere denne pianotråden til rorhorn og servohorn for minst slark?

                          4. Hvor mye må "tubingen" festes til kropp, pod, bom for å unngå slark?

                          Ja det er sikkert flere spørsmål her så feel free å fyll på med mer jeg trenger!

                          På forhånd takk
                          Peter
                          Attached Files
                          Last edited by Propepperell; 28-08-10, 19:44.
                          Peter Rahm
                          Siggerud
                          Cirrus RCFK

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Propepperell View Post
                            Må henge meg på denne tråden.
                            Anskaffet selv denne leken før ferien, men grunnet flytt i juli har hele ettersesongen gått i vasken og jeg er fortsatt ikke klar med monteringen av min. Ser at jeg trenger litt bistand her.
                            Ting Tar Tid...


                            1. Bør man bruke pianotrådsløsningen som medfølger til såvel side, som høyderor? Er det kanskje en ide å bruke pull-pull på sideror med en stiv monofilamentsene på 0,12mm? Jeg ville anta at jeg ikke adderer vekt da, men det "føles" som en god løsning.
                            Ja,
                            Dropp alt som heter pull pull.
                            Alternativet er pull med torsjons fjær.

                            2. Denne "fjær løsningen" det snakkes om, skal denne in på begge rorene bak? Åssen skal denne egentlig lages? (trenger bilde) Kan jeg bruke en tynn ståltråd på 0.7mm (bilde) eller må det til spesiell gitarstreng? (Pokker, musikkbutikken i Ski hadde lagt ned da jeg var der idag...)
                            Som en Z eller ([) men den vertikale linja skal være rett og ikke skrå som i en Z.
                            Lengden på den vertikale delen og tykkelsen på tråden bestemmer hvor mye kraft det blir i fjæra!
                            Du kan lag fjæra av den samme tråden som er til pushrodene.
                            Det finnes noen som bytter ut pushroden med en tykkere gitarstreng - husker ikke hvor tykk denne skal være men det kan jeg finne ut i løpet av kvelden.

                            Ring meg

                            3. Åssen linker dere denne pianotråden til rorhorn og servohorn for minst slark?
                            Zbend og lynlim i servohorn hullet for å fjerne all slark

                            4. Hvor mye må "tubingen" festes til kropp, pod, bom for å unngå slark?
                            Punktlime med tynn ca for hver 2-3 cm

                            Husk å tape begge fast med malertape ringer hele veien bakover slik at den sitter rett og stramt inntil halenbommen!
                            Last edited by Quadrocopter; 29-08-10, 16:16.

                            Comment


                            • #15
                              Takk Frank. Kan du legge in en eller to bilder av hvordan du setter in Z-fjær i rorene?

                              Peter
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

                              Comment

                              Working...
                              X