Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fått meg elektroglider. Hjelp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fått meg elektroglider. Hjelp?

    Hallo!
    Fikk nylig et glidefly av en som rydda i garasjen sin.
    Glidefly er noe eg aldri har prøvd før, og eg søker derfor litt hjelp.
    Trenger litt tips til motor, reprasjonsmetoder, og andre løsninger.

    Litt om flyet:
    Det har glassfiber-kropp og balsavinge.
    Det har ca 2.7 meter vingespenn.
    Det veier ca 1250 gram(med servoer, uten batteri/motor)
    Var en gammal børstemotor i den før som veier 250gram, men pelma den ut.

    Så det første eg trenger hjelp til, er motorvalg til denne i og med at eg tok ut børstemotoren. Eg vil ha et børsteløst oppsett i denne. Men eg aner ikkje ka en slik glider trenger av motor.
    Så visst dere har forslag, kom med det! Gjerne med forslag til ESC, batteri og foldepropell også (Ønsker å handle fra hobbycity, bortsett fra evt batteri)

    Det andre eg lurer litt på, er litt ang reperasjon av denne.
    Den har fått en stor sprekk i glassfiberkroppen. Denne lurer eg på korleis eg skal forsterke/tette.
    Eg tenkte å bare ha noe glassfibersparkel inni, men veit ikkje om det finnes andre bedre metoder?
    Tips taes i mot med takk.

    I tillegg mangler denne doningen sideror. Her tenkte eg å bare handle noe balsalister og lage et sideror, helt enkelt. Så bare trekke det med monokote. Enkelt og raskt. Eller har dere andre forslag?

    Vingen på dette flyet er tredelt. Men liker ikkje løsningen de blir festet sammen. Her er det bare brukt korte treplugger som går inn i vingedelene. Syns dette virker noe utrygt. Så eg vurderer å bare lime inn et karbonrør i kver ytre vingedel, i tillegg til de gamle trepluggene. Eller har dere forslag til andre løsninger som er kanskje er tryggere?

    Takker for alle svar
    Håper noen gidder å ta seg tida til å svare en undrende ny seilflyver

    Legger også ved noen bilder.
    Click image for larger version

Name:	glider1.jpg
Views:	1
Size:	148.1 KB
ID:	626986
    Manglende sideror!
    Click image for larger version

Name:	glider2.jpg
Views:	1
Size:	144.5 KB
ID:	626981
    Sprekk i kropp.
    Click image for larger version

Name:	glider6.jpg
Views:	1
Size:	143.5 KB
ID:	626982
    Click image for larger version

Name:	glider5.jpg
Views:	1
Size:	152.2 KB
ID:	626983
    Den har sett sine bedre dager, men alt kan fikses!
    Click image for larger version

Name:	glider3.jpg
Views:	1
Size:	162.4 KB
ID:	626984
    Foreløpig løsning for festing
    Click image for larger version

Name:	glider4.jpg
Views:	1
Size:	242.7 KB
ID:	626985
    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

  • #2
    Der mangler kanskje "vingepinne", altså stålet som skal holde delene sammen. Kan se ut som servokablene er trekt ut gjennom det punktet. Men jeg kan ta feil...
    Reparasjon: puss skadeområdet innvendig med sandpapir, vask skikkelig med sprit eller silikonfjerner. Få sakene til å passe best mulig, legg på en dråpe lynlim. Så klipper du til et par passende biter med duk, lager litt epoxyblanding som du varmer littegrann og pensler fast duken på innsiden av sprekken. Etterpå kan du sparkle utvendig og lakke, eller bare la være.

    Motor: ville sett etter en med ytelse på minst 300W, gjerne noe mer. Hadde satset på 500W for min del. Betyr at den skal veie 150gram - 200 gram. Og lavt kV, f.eks 600 eller mindre. Du trenger en foldepropell med spinner og nav.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    Working...
    X