Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sebart Sbach 30e fra Autopartner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sebart Sbach 30e fra Autopartner

    Da var det ny Sebart modell i gang og Autopartner RC - Allt inom Radiostyrt sender denne til test hos redaksjonen så fort den er tilgjengelig.

    Litt info og bilder under:
    Wing Span: 132cm
    Lenght: 134cm
    Wing area: 38dm2
    Weight: 1.300gr
    RTF with 2100-3S
    Radio: 4-Channel with 4 sub-micro servos
    RTF without batteries / 1.600gr

    Click image for larger version

Name:	seb-sb30-w-1_5500.jpg
Views:	1
Size:	70.7 KB
ID:	627002
    Click image for larger version

Name:	seb-sb30-y-1_5503.jpg
Views:	1
Size:	97.9 KB
ID:	627003
    Click image for larger version

Name:	Sebach30.JPG
Views:	2
Size:	65.4 KB
ID:	627004
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Lekkert...
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      på vei,,,

      Midt i ferietid, men modellen er klar og sendes i disse dager.

      Blir Torque motor og CC ICE EAC på 3 og 4 S oppsett. Er litt usikker på servoer men her velger Autopartner

      Litt bilder fra ett annet bygge, tror det blir samme farger på min Click image for larger version

Name:	IM000301.jpg
Views:	1
Size:	109.2 KB
ID:	570397Click image for larger version

Name:	IM000296-1.jpg
Views:	1
Size:	81.0 KB
ID:	570398Click image for larger version

Name:	Sebach30.JPG
Views:	2
Size:	65.4 KB
ID:	570399Click image for larger version

Name:	IM000307.jpg
Views:	1
Size:	89.4 KB
ID:	570400Click image for larger version

Name:	IM000295-1.jpg
Views:	1
Size:	64.1 KB
ID:	570401
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Da var modellen endelig i hus. Ser som vanlig ut fra Sebart, meget pent og velbygd. Blir Extremefligt motor og Castle Creation kontroller i denne.

        Sort og gul utgave ser litt friskt ut og gleder meg til en 3S rock&roll maskin igjen

        Kommer bilder så fort jeg får startet på denne!
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	IMG_4634.jpg
Views:	1
Size:	125.9 KB
ID:	571315Click image for larger version

Name:	IMG_4631.jpg
Views:	1
Size:	84.4 KB
ID:	571316
          Click image for larger version

Name:	IMG_4632.jpg
Views:	1
Size:	98.7 KB
ID:	571317Click image for larger version

Name:	IMG_4629.jpg
Views:	1
Size:	131.8 KB
ID:	571318
          Click image for larger version

Name:	IMG_4630.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	571319Click image for larger version

Name:	IMG_4628.jpg
Views:	1
Size:	88.4 KB
ID:	571320
          Click image for larger version

Name:	IMG_4633.jpg
Views:	1
Size:	109.8 KB
ID:	571321
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Da var den på bordet...

            Så var Hangar 9 Beast på vingene og det ble plutselig litt plass på benken igjen.
            Sbachèn kom for en stund siden og har blitt bygget litt parallelt og i tillegg ventet på litt servoer etc fra Autopartner.

            Men som alt annet jeg tidligere har testet fra Sebart så er det meget enkelt å sette samme, gode løsninger og en fin finish.

            Jeg startet med å lime inn alle ror med tynn CA og CA hengsler. Ikke bruk mye lim men lim inn alle hengsler i rorene først, deretter inn i stab/vinge/finne og lim med tynn CA. Pass på å lime roret slik at man får maksimale utslag og allikevel ikke glippe i hengslelinjen.
            Click image for larger version

Name:	ca2.jpg
Views:	1
Size:	135.6 KB
ID:	572029Click image for larger version

Name:	ca1.jpg
Views:	1
Size:	156.3 KB
ID:	572030



            For å få inn staben så må man lime denne ETTER at staben er satt på plass. Enkle bilder viser hvordan man trer inn staben slik at man får det riktig på. Deretter må man forsiktig tre inn CA hengslene og nå kan de limes.

            Vingene kommer uten monterte fairings for å spare plass så disse må også limes på plass. Trekker filmen godt tilbake og fester den med papirtape og limer fairingen på plass med epoxy. La det tørke, trekk over filmen og stryk den på plass og straks er vingene ferdige.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Da var den på bordet...

              Så var Hangar 9 Beast på vingene og det ble plutselig litt plass på benken igjen.
              Sbachèn kom for en stund siden og har blitt bygget litt parallelt og i tillegg ventet på litt servoer etc fra Autopartner.

              Men som alt annet jeg tidligere har testet fra Sebart så er det meget enkelt å sette samme, gode løsninger og en fin finish.

              Jeg startet med å lime inn alle ror med tynn CA og CA hengsler. Ikke bruk mye lim men lim inn alle hengsler i rorene først, deretter inn i stab/vinge/finne og lim med tynn CA. Pass på å lime roret slik at man får maksimale utslag og allikevel ikke glippe i hengslelinjen.
              Click image for larger version

Name:	ca2.jpg
Views:	1
Size:	135.6 KB
ID:	572029 Click image for larger version

Name:	ca1.jpg
Views:	1
Size:	156.3 KB
ID:	572030

              For å få inn staben så må man lime denne ETTER at staben er satt på plass. Enkle bilder viser hvordan man trer inn staben slik at man får det riktig på. Deretter må man forsiktig tre inn CA hengslene og nå kan de limes.

              Click image for larger version

Name:	stab2.jpg
Views:	1
Size:	186.7 KB
ID:	572031 Click image for larger version

Name:	stab3.jpg
Views:	1
Size:	145.8 KB
ID:	572032
              Click image for larger version

Name:	stab4.jpg
Views:	1
Size:	165.0 KB
ID:	572033 Click image for larger version

Name:	stab5.jpg
Views:	1
Size:	187.9 KB
ID:	572034

              Vingene kommer uten monterte fairings for å spare plass så disse må også limes på plass. Trekker filmen godt tilbake og fester den med papirtape og limer fairingen på plass med epoxy. La det tørke, trekk over filmen og stryk den på plass og straks er vingene ferdige.

              Click image for larger version

Name:	fairing.jpg
Views:	1
Size:	103.9 KB
ID:	572035 Click image for larger version

Name:	fairing2.jpg
Views:	1
Size:	133.3 KB
ID:	572036
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Ahh fin maskin og fint skjema. Sikle.....

                Comment


                • #9
                  Enig. Flotte farger!
                  Store batterier tror du? 2200, 3200?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Servoene hadde ikke kommet ennå så avsluttet med å pusse, vaske og lime inn rorhornene med medium/tykk CA før jeg la de til side inntil videre.
                    Så startet jeg på kroppen ellers. Jeg hadde selvfølgelig skrudd på understellet først slik at ikke skroget skulle få noen skader. Det skrus fast med to skruer og Loctite rett inn i islagsmutter i kroppen.

                    Sideroret klargjøres. Her skal halehjulsbraketten tilpasses først. Det måles ut hvor pianotråden skal inn i sideroret. Borer opp med 2 mm og forsterker hullet med tynn CA. Stikker så styringen inn i hullet og kutter vekk litt ved hengslelinjen slik at roret ellers skal stå helt inntil finnen. Klok av skade forsterker jeg med en liten bit av glassfiberforsterket klar tape. Limer også inn rorhornet med tykk CA nå. Så prøver jeg sideroret mot finnen og ser at det passer fint før jeg limer fast med tynn CA.

                    Click image for larger version

Name:	sideror1.jpg
Views:	1
Size:	121.4 KB
ID:	572086 Click image for larger version

Name:	sideror2.jpg
Views:	1
Size:	101.7 KB
ID:	572087
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Neste steg er motorbukk og motor/esc installasjon. Den ytre delen av motorbukken kommer ikke limt inn fra fabrikken. Prøver den først og småpusser ett par steder så den skal gli enkelt inn. Blander opp 30 min epoxy og påfører ett tynt lag på alle limflater. Motorbukken tres på og skyves på plass i en låsemekanisme. Lar det tørke i fred før jeg installerer motoren som passer rett inn i motorbukken.

                      Click image for larger version

Name:	motorbukk.JPG5.jpg
Views:	1
Size:	189.0 KB
ID:	572183 Click image for larger version

Name:	Tapestriper.jpg
Views:	1
Size:	188.8 KB
ID:	572184
                      Click image for larger version

Name:	motorbukk.JPG3.jpg
Views:	1
Size:	37.9 KB
ID:	572185 Click image for larger version

Name:	motorbukk.jpg
Views:	1
Size:	199.6 KB
ID:	572187

                      Motoren monteres inne i motorbukken så bare å finne frem propelladapteret og klargjøre for montering av esc og så cowling. Castle Creation 50 ICE monteres under motorbukken med strips. Kobler til ledninger mellom motor og esc, binder opp mottakeren og sjekker at den går riktig vei.

                      Click image for larger version

Name:	motorbukk.JPG2.jpg
Views:	1
Size:	117.9 KB
ID:	572189 Click image for larger version

Name:	motorbukk.JPG4.jpg
Views:	1
Size:	192.2 KB
ID:	572190

                      Så klipper jeg til de gjennomsiktige luftscoopene og limer de på motorbukken slik at de guider inn luft fra luftinntakene i cowlingen. Jeg bruker Casco kontaktlim til formålet. Passelig seigt og sitter bra over tid. Husk at kontaktlim skal påføres tynt på begge flater, la det tørke 2-3 minutter og sett det på plass med godt trykk. Hold litt også sitter det!

                      Legger fire papirtapestrimler fra kroppen og frem over festene hvor cowlingen skal skrus fast. Merker av senter i disse tabbene på tapen og trekker så tapen tilbake på kroppen. På med cowling, propelladapter og bakplaten på spinneren. Sentrerer moroa og legger så alle fire tapestripene fremover på cowlingen igjen. Frem med Dremel og tynt bor og borer opp. Skrur fast cowlingen og forsterker så disse hullene med tynn CA.

                      Click image for larger version

Name:	cowling1.jpg
Views:	1
Size:	168.9 KB
ID:	572186 Click image for larger version

Name:	cowling ferdig.jpg
Views:	1
Size:	171.4 KB
ID:	572188

                      Når jeg er i gang der foran skrur jeg like godt fast propell og spinner også.
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Driver selv og setter sammen en samme modell (og farge) men har ingen erfaringer med Sebarts modeller. Er det noe man spesielt bør tenke på og "etter" lime eller forsterke av limfuger o.l. i flyet. Selv har jeg oppsett med Hacker A30-12XL-v2 og 14x7 (4s-2200) og er kun dager unda maiden da alt er så og si ferdig satt sammen. (Venter kun på en ny ESC da den første tok kvelden på test benken "Koby55", men ny kommer på garanti).
                        Audun Johnsrud
                        Nittedal - HMFK

                        * Flyr divserse planker og noen visper.
                        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                        Comment

                        Working...
                        X