Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra oppsett for nybegynnar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg begynte også med modellfly for å fly FPV, og satset på Spektrum. Men 2.4 er best til det meste, bortsett fra FPV. Jeg har tre stk Spektrum´er, og bruker DX7 til å trene flyferdigheter når jeg ikke flyr FPV (og det gjør jeg svært ofte, så en radio til eller fra betyr lite, det er egentlig en fordel pga slitasje). Til FPV bruker jeg kun Futaba 9C med synth-modul. Det er helt OK med flere radioer, men 6 kanaler er uansett i grenseland for hva du vil ha behov for dersom du mener alvor med å fly. Til avansert FPV er det ubrukelig. 9 kanaler er 2 kanaler "for mye" til de fleste FPV-applikasjoner, men de kanalene er bra å ha av og til.

    Enkelt forklart: 1 kanal til throttle, 1 kanal til høyderor, 1 kanal til sideror, 2 kanaler til balanseror, 1 kanal til pan, 1 kanal til tilt, 2 kanaler til OSD. Sistnevnte kan stort sett dele 1 av kanalene med en annen kanal. Du kan selvsagt også bruke 1 kanal til balanse. Uansett blir det minimum 7 kanaler for et basic oppsett, og helst 9.

    2.4 og 5.8 er kanskje en god match, det er hvertfall flere som flyr på det. Du vil forøvrig måtte regne med begrenset rekkevidde, særlig i tåke og dersom du vil fly langs bakken og bak trær. Hvis du kjøper en rimelig 9C vil du helt sikkert ikke angre, men det skader heller ikke med en 7 kanalers 2.4-radio i tillegg.
    Last edited by bjeff; 19-07-10, 17:53. Reason: redundans
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #17
      Nå har nå jeg forstått det slik at trådstarter skal lage en drone med autopilot, ikke FPV, så i så fall er det bare å kjøre på med 2,4. Hvis ikke har elefun tilbud på Hitec FM radioer nå. Og gå for Easystar uansett hva du skal bruke den til, flere regner det som det beste nybegynner flyet. Har ikke prøvd det selv men er ialllefall stor tilhenger av Multiplex, ingen lager bedre "foamies" enn de.

      Comment


      • #18
        Hmmm... en drone med autopilot som ikke også er FPV, det er det veldig få som driver med. Det vil uansett være en fordel å kunne fly den FPV, og ikke minst kunne ha en aktiv video downlink som ikke blir scudda av rc.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #19
          Hei igjen, skal komme med eit litt meir utfyllande svar seinare, men Kyrre har rett, har ingen særlege planar for FPV, det eg vil prøve å lage er eit fly som kan programmerast med GPS-koordinatar, fly til koordinaten og ta bilete.

          Rett og slett for å ta flyfoto, men kutte ut kostnaden av å leige helikopter.

          Forandrar det saken ang. 6 kanalar og 2.4?

          (Forresten veldig imponert over aktiviteten på forumet her, aldri våre borti forum der brukarane svarar så fort og så godt, takk .)

          Comment


          • #20
            Da får Kyrre og andre som driver med ikke-FPV droner ta over
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #21
              Har null peil på UAV/droner/FPV selv men hadde sett klippet for en stund tilbake så jeg regnet med det var noe slikt trådstarter siktet til. Såvidt jeg har skjønt er det ikke meningen å styre flyet samtidig som det evt sender signaler til bakken for da går flyet på autopilot og da skulle det vel gå greit med 2.4, men samtidig så ser jeg jo at muligheten til å gjøre begge deler jo ville vært en fordel.
              Last edited by Kyrre; 20-07-10, 22:33.

              Comment


              • #22
                Er denne 9-kanals radioen frå Turnigy god?

                Comment


                • #23
                  Både ja og nei. I utgangspunktet får man MYE radio for pengene, den har mange justeringsmuligheter og knuser min DX6i på det området. Den er derimot virkelig en tålmodighetsprøve når det gjelder programering, har feks enda ikke skjønt hvordan jeg skal få til såkalt "flaperons". Og i noen menyer må man bruke piltastene i motsatt retning når man blar, samt at man må holde meny knappen inne når man velger. Hvis man bare trykker på den hopper man ut av menyen man var i, stikk motsatt av det jeg mener er logisk og er vant med fra DX6i'en. Og av en eller annen grunn fikk jeg ingen av de tre mottakerne jeg prøvde til å funke med en esc i et fly, og en av mottakerne tok jeg ut av et annet fly jeg hadde flydd tidligere uten problem. Spektrum mottakern jeg prøvde funket derimot utmerket så hva som var galt vet jeg ikke. Allikevel angrer jeg ikke på at jeg har kjøpt den fordi den er så billig, og planen var uansettt å bruke den i billige parkflyvere. Nå var mottakerne litt for store for de aller minste flyene, men jeg prøvde den i Easyglideren min og fløy den høyere enn noe annet jeg har flydd før så rekkevidden er iallefall bra nok for mitt bruk.

                  Comment


                  • #24
                    Kan kanskje denne linken hjelpe deg?

                    Comment

                    Working...
                    X