Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nå tror jeg jeg legger opp hele hobbyen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det var triste greier.. Er jo skikkelig kjipt at det skal gå i bakken pga svikt med elektronikken.. Jeg er foresten inntresert i den cowlingen du har da..
    ​​​Kim-Arne

    Comment


    • #17
      Har nå fått sjekket litt mere.
      kjørt batteriet hardt under last og det funket utmerket.

      Fant igjen innmaten til bryteren. Den hadde bare blitt dratt ut av plastskallet sitt. Den virket også fint. Prøvde å bevege på knappen for å se om det kunne være noe dårlig kontakt eller noe men fant ikke noe.

      Sjekket alle kabler. ingen viste tegn til å ha vært varme pga høy strøm. Kabelen mellom batteriet og bryter var av. Ser ut som den er klipt rett av med saks. Tror det må ha skjedd når den krasjet da jeg vet med sikkerhet at den ikke lå i klem noe sted.

      Sitter igjen med 2 alternativer slik jeg ser det. enten er det radioen/mottakeren eller så har rett og slett batteriet løsnet og dratt ut kontakta. Batteriet satt godt stripset fast så jeg har vanskelig for å tro at det skal ha løsnet, men mye vibrasjoner sammen med g-krefter i alle retninger kan vel gjøre sitt. Drev og "prøvde" å hovre litt og fløy vertikalt før det skjedde. å lå i en slakk venstre sving når jeg mistet kontakten. Hvis batteriet har løsnet og dro ut kontakten så burde vel det skje når jeg fløy vertikalt og ikke når jeg lå nesten i level?

      Blyr bare synsing her nå når man ikke finner noen direkte feil. skal montere radio utstyret i en ny trainer nå og så ta masse tester med motor igang for å se om det skjer noe da.

      Joo: sjekket det med å reboote RX og den er på igjen på under 1/2 sekund.

      Coolplex:sender deg PM ang covlingen. Tror stab og finne er uskadet også så kan du få med det på kjøpet. og understellet er bare bittelitt bøyd, det kan du også få med
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Alltid noe dritt når man ikke finner feilen - skaper masse usikkerhet å feil fokus rundt flyvingen og særlig når det er en felles komponent for alle modellene (radioen) som er med i bildet.

        Hadde noe elektronikk i et fly som gikk ned "av seg selv" - denne ble degradert og havnet inn i en foamie og har blitt der siden - tør ikke å sette det inn i en ny "dyr" modell (men det skal sies at utstyret ikke har feilet etter at det ble flyttet over...)

        Er det den samme radioen du testet i en annen tråd hvor servoene begynte å vibrere når radioen og fly lå på bakken?

        Comment


        • #19
          ja er samme radioen men det var med 35mhz modul og mottaker. Og da hadde jeg litt lite strøm på radioen. alarmen gikk rett etterpå. så det kan ha vært årsaken til vibreringen i servoene da. har ikke merket noe feil før med 2.4ghz.

          Legger hele greia på is nå til jeg får testet mere. lurer på om jeg skal kjøpe en thundertiger/SD yak fra elefun til den 80ccm motoren min
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Husk at når du lar antenna ligger på bakken så går nok det meste av effekten rett i gresset hvis der er fukt. Ikke rare rangen du får da.

            Den første TUGen jeg og en kamerat satte sammen gikk ned på andre slepet. Jeg hang bak med seiler, kompisen slepte. Etter release på rundt 500m gikk TUGen bratt ned, levlet ut på downwind leg og throttlet ned. Da forsvant all kontakt, og flyet fløy rolig inn i skogen. Siden det gikk "forholdsvis" bra med flyet fikk vi heldigvis diagnostisert feilen; Kablene var sydd pent sammen til RX, men sannsynligvis var batterikabelen til RX litt stram! Den var dratt ut... Etter reparasjon har flyet fungert i flere år uten snag. Vi lærte litt av den crashen kan du si... ( dessuten var det brukt MPX og Graupnerutstyr ombord så vi visste at det måtte være noe annet som feilet )
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              Jaja bare man lærer av det så. Har mer eller mindre slått meg til ro med at enten batteriet elle mottakeren må ha løsnet og ledninger har blitt dratt ut. Mottakeren er så lett så tror ikke den har klart å dratt ut noe. men batteriet kan vel det. Hadde tapet med el-tape rundt alle koblinger. Skal i hvertfall sørge for at alt sitter fast heretter.

              Har foresten bestilt en SD 33% yak i dag
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #22
                Det er ikke bare du som detter ner med fly nå for tida,om mandagen mista jeg kontroll over mustangen min i lowpas og dundra rett i magan på meg selv og satte ordet buklanding i nytt perspektiv. Tirsdagen kom jeg in i flat-spin med fox'en min, klarte ikke å retten opp og knakk nesa tvært av! 5 minutter seinære så mista jeg propellen mid-air med en gammal pice o cake og detta resulterte i en faceplant som nokka ut motorfestet. Snakk om alt på en gang. Synd det med extraen din, men det er sånt som skjer og som du kanskje skjønner er du ikke den einaste

                Comment


                • #23
                  Leit med flya dine. skjønner at det ikke bare er meg som er uheldig.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Sån er denna hobbyen, vel vi er vi begge snart tebake på stripa. Alt som ikke knærter deg gjør deg stærkære

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by tyor View Post
                      Jaja bare man lærer av det så. Har mer eller mindre slått meg til ro med at enten batteriet elle mottakeren må ha løsnet og ledninger har blitt dratt ut. Mottakeren er så lett så tror ikke den har klart å dratt ut noe. men batteriet kan vel det. Hadde tapet med el-tape rundt alle koblinger. Skal i hvertfall sørge for at alt sitter fast heretter.

                      Har foresten bestilt en SD 33% yak i dag
                      Hei!

                      Jeg tenkte på en ting....det kunne ikke vært atmosfæriske forhold som fikk deg til å gå i bakken?
                      Var jo fryktelig mye elektriske spenninger i lufta her om dagen. På natta lynte det over hele østlandet...
                      Bare en tanke jeg hadde....
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment


                      • #26
                        Finnes det utstyr (kill-switch e.l.) som kutter tenninga om styrepuls uteblir eller strømbrudd oppstår, altså standard 'AV'?
                        Failsafe eller tenningskutt via servo hjelper liksom ikke så mye om strømmen går eller mottager går i hang.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #27
                          det virker jo ikke som det er brytern som var feilen men jeg bruker i mine F3a modeller kun brytere som det ikke går noe strøm igjennom dvs at brytern kun er en bryter som forteller at det skal gå strøm til RX om selve den mekaniske brytern kutter får du ikke skrudd av.
                          Det finnes enedl slike typer på markedet feks Jaico fra Central Hobbies og mener også at den som H.King har Attention Required! | Cloudflare
                          tror du må logge inn får å se den ...bruker denne nå ...begge har også regulator innebygget.
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #28
                            Hei,

                            Jeg vet ikke om følgende er relevant for denne tråden, men:

                            Jeg holdt på med noe koblingsarbeid i dag. I forbindelse med dette åpnet jeg en plugg i en skjøteledning. Vedlagte bilde viser hvordan ledningen var festet. Kabelskoene var ikke presset i det hele tatt.

                            Her er det åpenbare muligheter for kontaktsvikt. Jeg ville fjerne signallederen siden jeg skulle bruke skjøteledningen som batteriledning, det var derfor jeg åpnet pluggen. Jeg husker dessverre ikke fabrikat eller hvor jeg kjøpte den. Jeg kjøper ustyret mitt i anerkjente butikker, både norske og utenlandske.

                            Det er litt tankevekkende når jeg vet hvor mange plugger jeg er nødt til å stole på....

                            Helge.
                            Attached Files
                            Last edited by HWal; 16-07-10, 20:52.

                            Comment


                            • #29
                              Har sjøl blitt skremt av ferdig kjøpte y-kabler og sjøte ledninger. de har alle vært av kjente merker som futaba/jr/hitec.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #30
                                Den var stygg HWal! Skremmende...
                                Når jeg presser mine egne plugger (som jeg gjør stadig oftere) lodder jeg i tillegg. En knotete jobb, men jeg føler meg trygg på at det vil virke, lenge
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X