Announcement

Collapse
No announcement yet.

Riktig loddetemperatur for EC5 o.l.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Riktig loddetemperatur for EC5 o.l.

    Jeg vurderer å skifte ut min aldrende loddebolt med en loddestasjon fra Biltema: Lodding

    Med denne kan man stille inn temperaturen. Hvilken temperatur er riktig for lodding av EC5, deans og andre typer halv-fin lodding som vi gjerne gjør i vår hobby?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Temperaturen bør ligge på en 370°-400°, men det som er mest viktig er at du har en tupp/spiss som har nok masse (tykk/bred) til å holde på temperaturen.
    Er spissen for tynn så vil den miste temperaturen med en gang du kommer bort i metallet på pluggen og det er ikke nok tykkelse til å overføre den mengde med varme som må til!


    Spissen til Venstre er en normal for elektro bruk - den til høyre brukes for kabler og plugger!
    Attached Files
    Last edited by Quadrocopter; 05-08-10, 22:51.

    Comment


    • #3
      Tar du med en 19745 så har du det du trenger, pass også på å kjøp kvalitets loddetinn (definitivt ikke biltema!) f.eks. denne hos ELFA, finnes vel også i mindre ruller
      Last edited by Quadrocopter; 05-08-10, 23:12.

      Comment


      • #4
        Takk for tips! Loddetinn har jeg allerede i bøtter og spann
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Vet ikke hvor mye du har tenkt å legge i en loddebolt, men eg kjøpte meg nettopp en Weller WHS-40 loddebolt fra Elfa med regulerbar temperatur. Kjøpte med et par forskjellige spisser for forskjellig bruk. Ypperlig loddebolt til en litt høy pris, men absolutt verdt hver krone.

          Varenr 82-302-03 hos Elfa.se.
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

          Comment


          • #6
            Hei! Jeg er nybegynner innen denne hobby, og til tross for alderen så hadde jeg ikke loddet før. Men jeg ville konvertere fra deans til EC5 plugger, dermed gikk jeg for denne loddebolten fra biltema: 404 - biltema.se

            Den fungerte litt dårlig med loddespiss, men fungerte veldig bra når man tar av spissen og bruker varmestrålen som kommer ut. Den er justerbar opp til ca 1300 grader. Den er kjapp og ta i bruk, samt lett og liten.

            Comment


            • #7
              Loddestasjonen Jotto lenker til fra Biltema er knallbra til hobbybruk, jeg har brukt den flittig i over et år og er kjempefornøyd. Det finnes sikkert områder der den ikke strekker til, men dit kommer jeg neppe til å bevege meg noen gang.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Loddebolten til Biltema er ikke SÅ bra.. Den tålte i alle fall ikke stå kontinuerlig på i over 3 uker.
                Foruten det så er det et knallkjøp
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by xilian View Post
                  Loddebolten til Biltema er ikke SÅ bra.. Den tålte i alle fall ikke stå kontinuerlig på i over 3 uker.
                  Foruten det så er det et knallkjøp
                  Det er bare loddeSTASJONEN fra Biltema som er bra.
                  Last edited by bjeff; 07-08-10, 10:38.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Tar du med en 19745 så har du det du trenger, pass også på å kjøp kvalitets loddetinn (definitivt ikke biltema!) f.eks. denne hos ELFA, finnes vel også i mindre ruller
                    Hva skiller biltemas loddetinn mot kvalitets loddetinn?
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      Blant annet Fluss middelet som brukes, dette reflekterer evnen til å flyte ut og binde seg.

                      Videre virker det som om loddetinnet har et vesentlig snevrere temperatur område før det krystalliserer.


                      Men lodder du kun feite kabler og kontakter så er det sikkert helt greit (og billig).

                      Bare husk at dette er blyfritt loddetinn og krever høyere temperatur på spissen for å smelte!
                      Last edited by Quadrocopter; 08-09-10, 12:21. Reason: Blyfritt info

                      Comment


                      • #12
                        Har sett litt hos Elfa.

                        Hva kjennetegner god loddetinn? Den du linket til hadde 60% tinn og 40% bly. Andre har kun mye tinn og litt kobber, og noen ganger litt sølv.
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg hadde valgt et 60/40

                          Grunnen til at de fleste utgavene ikke leger inneholder bly er EU direktivet (RoHS) som forbyr bruk av tungmetaller og andre farlige stoffer i bl.annet elektronikk - men vi som driver med dette på hobby basis får stadig lov til å bruke blyholdig tinn.
                          De andre innblandingene er som regel for å optimalisere tinnet mot enkelte loddeoppgaver

                          Du kan f.eks velge en 250g rull av denne typen, hvis du synes at 250g er mye så kan du gå for dispenserne til Multicore eller tilsvarende

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Blant annet Fluss middelet som brukes, dette reflekterer evnen til å flyte ut og binde seg.

                            Videre virker det som om loddetinnet har et vesentlig snevrere temperatur område før det krystalliserer.


                            Men lodder du kun feite kabler og kontakter så er det sikkert helt greit (og billig).

                            Bare husk at dette er blyfritt loddetinn og krever høyere temperatur på spissen for å smelte!
                            Jeg lodder kun kontakter som krever 10 ampere og mere. Er det noe poeng å bytte til noe annet da? Jeg skal også lodde noen feite kontakter, der det er oppi 8 awg ledninger.

                            Hvordan ser du at det krystalisiserer, og hvorfor er det dumt?
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment


                            • #15
                              Bruk Biltema tinnet!

                              Comment

                              Working...
                              X