Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum-modul til MPX Profi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektrum-modul til MPX Profi.

    Click image for larger version

Name:	Installed rez.jpg
Views:	1
Size:	99.0 KB
ID:	627141Click image for larger version

Name:	Modul rez.jpg
Views:	1
Size:	70.1 KB
ID:	627142Click image for larger version

Name:	Deler rez.jpg
Views:	1
Size:	71.0 KB
ID:	627143Click image for larger version

Name:	Antenner rez.jpg
Views:	1
Size:	39.1 KB
ID:	627144


    Har prøvd å venne meg til å fly med Dx7 sender, men jeg er så vant med senderpult at jeg ikke blir helt dus med det. Og så savner jeg å ha den frie programmeringen som Profi-senderne til Multiplex har.

    Da MPX annonserte at de skulle komme med 2,4GHz-moduler med telemetri for et par år siden ventet jeg i spenning på releasen. Ventet lenge...
    Så jeg handlet inn en Dx7 for å bruke til indoor. Der var det mye rare glitcher på 35MHz med mange fly i lufta og mye jernskrammel i hallene. Spektrum fungerte greit, men den ulogiske programmeringen irriterte meg grenseløst. Likevel handlet jeg dessverre inn en god del mottakere til Spektrum. Brukte etter hvert Spektrum til noen middels store elektromodeller, warmlinere og enkle elektroseilere uten noen problemer. Med tanke på range og sånt, ikke fordi jeg likte senderen... Og begrensningene med tanke på et minimum av mikser etc til seilflybruk gjorde at den ikke hadde noen framtid hos meg. Programmerte inn et heli på den, og jeg skjønner godt at heli-folket liker Dx7! De har en annen måte å klamre seg til stikkene enn man gjør med senderpult også.

    Siden mottakerne er rimelige og Spektrum-systemet har fungert bra på både små og store fly bestemte jeg meg for å handle inn Spektrum sitt kit for konvertering av blant andre Profi 3030. MPX kom nå nylig med sitt 2.4-system, men jeg forblir på 35MHz i noen år ennå på mange av flyene. 4000`en får altså ikke MPX sitt 2.4-system som jeg egentlig hadde tenkt meg, det blir anelsen kostbart å handle inn 30-40 av mottakerne nå siden det hadde gått mye penger til husoppussing, ferie og bil- og MC-oppgraderinger dette året. Min gamle 3030 hadde lenge hengt uten å bli brukt, den skulle nå få en ny renessanse!

    Siden jeg bruker en ganske ny Profi 4000 til mange av flyene og har mange store MPX-mottakere på 35MHz til den forblir den hovedsenderen til de store seilflyene og motorflyene. Den fungerer også prikkfritt. Og disse er sendertypen jeg gjerne vil ha. Flåte i pult (Samt fullstendig fri programmering og flere flight-modes)

    Siden jeg på et mystisk vis hadde fått en god slump Spektrum-mottakere i hus og lengtet sårt etter programmeringen og miksingen som bare MPX kan det fikk jeg i pose og sekk om jeg konverterte 3030`n fant jeg ut. Indoorbruk og til noen elektromodeller skal det brukes. I tillegg er det greit å ha 2.4 på noen av hangrottene som gjerne er med på tur til Hanstholm der det ikke alltid er kontroll på kanalbruken. Billig ble det også, har vel allerede 12-13 Spektrum-mottakere.

    Var vanskelig å finne dette Spektrum konverteringskitet i Norge, så El-flight i Danmark ble løsningen som så ofte før. Sakene ble bestilt og kom til et posthus nær meg. Prisen var rundt 850.- og så skulle myndighetene ha 345.- i moms og fortollingsgebyr.

    Installasjonen tok ikke mange minuttene:

    - Installerte ny medfølgende antennekule, satte på den søte lille antenna og trakk inn antennekabelen.
    - Boret et hull i kassa til modulen for antennekabelen.
    - Festet den nye modulen med medfølgende borrelåser med lim.
    - Koblet medfølgende kabel mellom ny modul og kontaktene til gammel modul.
    - Klikket på plass antennekabelen på Spektrummodulen.

    Ferdig på 10 minutter.

    Slo på senderen og den virket tydeligvis som normalt. Har nå bare lagt en Swift-vinge med motor inn og bundet mottaker til. Alt virker tilsynelatende perfekt, men så langt har jeg ikke vært airborne med oppsettet. Regn i dag!
    Last edited by joo; 18-09-10, 16:44.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Praktiske tester.

    Click image for larger version

Name:	Swift&Scorpion.jpg
Views:	1
Size:	146.6 KB
ID:	570696Click image for larger version

Name:	Profien.jpg
Views:	1
Size:	129.0 KB
ID:	570697

    Så var det tid for første praktiske test.

    "Ta med no billig" tenkte jeg, og gjorde så. Swift-vingen med motor i halen er ganske sliten, og gamle Scorpionen skulle jeg bruke til å teste rangen rett oppover.

    Rangen på bakken var OK.

    Så lempa jeg Swiften avsted, og fløy lavt og langt vekk siden det er dette som sier mest om rangen. Det fungerte prikkfritt.
    Scorpionen (warmliner) ble lempa avgårde og jeg trimmet et legg før jeg dro til himmels så langt jeg kunne se den og så et stykke til. Ikkeno nykker her heller.

    Dette ser ut til å virke. Får sette opp et par fly til for å se på presisjonen. Og kanskje en større motorseiler med varioen ombord så jeg får prøvd sakene med sender ombord i flyet også. På XL3200 har jeg hatt et par hikk på hver tur de siste gangene jeg har fløyet med den på 35MHz og med varioen i bruk...
    Last edited by joo; 18-09-10, 17:01.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Holder av enda en plass.

      Men sannsynligvis kommer jeg til å slette denne tråden og heller lage et minireview/kort artikkel på sakene.
      Last edited by joo; 28-10-10, 10:33.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      Working...
      X