Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har kjøpt stort brukt fly, trenger hjelp med servoer mm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ok, mine 2cent.

    Hold deg unna den ombygde motorsag motoren din - den er sansynligvis tyngre enn en motor beregnet for RC bruk.
    Til denne modellen, som du sannsynligvis kommer til å fly "skala" med, ville jeg valgt en billig, kinamotor med lav vekt.

    Elefun har en fin liten motor her, til en rimelig penge:
    RCGF 32CC Bensinmotor med CM6 plugg

    Jeg vet ikke vekten på flyet ditt, men denne burde funke greit til vanlig type akro i denne sizen.
    Husk lavere vekt = mindre vingebelastning, derav mye enklere å holde maskinen i luften ved lave hastigheter, spesiellt landing.
    Jeg mistenker at modellen du har kjøpt deg ikke er av det letteste slaget, så jeg ville gått for lettest mulig oppsett til en rimelig penge.

    Digitale, "dyre" Hitec servoer ville jeg ikke satset på - mange av disse er riktignok knallbra, bruker dem selv - men på en slik modell er du ikke avhengig av hurtighet, nøyaktighet og knallbra sentrering.

    Det er noen gode poenger med at man kjøper godt utstyr for bruk i fremtidige modeller her - men koster da servoene 1/4 av mer fancy specet utstyr, så synes jeg man bør tenke seg litt om.
    Det er fort gjort i denne hobbyen å investere i utstyr man strengt tatt ikke får nytte av "snakker av erfaring her. kremt. "

    Jeg ville vurdert disse som sansynligvis er helt OK for jobben.
    Power HD-6001MG Analog 7kg

    Hvis du ikke har "fancy" ladeutstyr funker forøvrig NiMh til både mottager og tenning; for å spare vekt her kan du alternativt bruke Life batterier.

    Hold oss oppdatert, alltid morro å følge med! Lykke til.

    Alf
    Last edited by alflovvold; 16-08-10, 10:31.
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #17
      Jeg tror ikke Elefun eller hobbycity garanterer HD servoer uregulert med life batteri, men det gjør Hitec, jeg hadde en HD servo som bare "skalv" med 6,6 volt, men andre har andre erfaringer.

      Alf sitt forslag til motor støttes, alternativt DLE 30

      Viggo

      Comment


      • #18
        PS: jeg får mer panikk når jeg hører du skal bruke en Corona-mottaker enn om du skulle brukt HD-servoer ombord...
        Har handla et par sånne bare for å prøve (må jo prøve det meste) og jeg likte ikke dem jeg fikk i alle fall.

        DLE 30 støttes fullt ut. Bare kjøp en ny av siste produksjonen, de aller første måtte gjerne moddes i forgasseren.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          Originally posted by joo View Post
          PS: jeg får mer panikk når jeg hører du skal bruke en Corona-mottaker enn om du skulle brukt HD-servoer ombord..
          Enig der, dog jeg har ingen erfaring med disse selv. Vet om endel som bruker dem i mindre, billige elektro-fly - men ikke i denne sizen?
          DLE30 er også et fint alternativ ja!
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #20
            Takk for noen meget nyttige innlegg.

            Så dere mener Corona mottager ikke er bra nok? Jeg syntes den "så fin ut", hadde brukbar range (1 mile, 1.6km) og var synthesized slik at man slapp krystall. Men hva vet vel jeg...

            Hvis noen har noen forslag til hva slags mottager jeg bør bruke er jeg lutter øre... senderen min er en hitec 7 eclipse som mangler sender batteri. Bruker en kassett med engangs batterier og er litt tvilende til om jeg tør satse på dette da det er mange punkter uten lodding mellom.

            Servoene jeg endte med å kjøpe ble disse:

            Hitec HS-325HB 3,7kg/0,15sek

            Modellen jeg kjøpte er fin, og fint bygget, men neppe som du sier av de letteste. Trenger nok en del power for å fly godt, tror jeg.

            Har vært å kjøpt glow motor, nemlig denne: 404 - File or directory not found.
            Motoren skal kun ha gått et par timer og fremstår som i god stand selv om nåla på forgasseren er litt bøyd, tror dette bare er ytterst, men finner vel ut av det når jeg begynner å bale med den.

            Tror dere denne motoren yter nok til å fly modellen min på en bra måte?

            Edit: Forrige eier sa følgende: "med 40-50ccm motor er du helt trygg". Tror derfor at jeg kjøper noe litt større enn en 30ccm motor dersom jeg skal ha noe nytt.

            Hvor mye "kubikk bensinmotor" tilsvarer en 30ccm glow motor?

            Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert...



            mvh movikong.
            Last edited by movikong; 18-08-10, 08:09.

            Comment


            • #21
              Når det gjelder corona rx vil jeg bare si min mening. Jeg flyr bare elektro da. Inntil for ca 2 år siden hadde jeg så mye glitch og dritt og jeg prøcde alle mulige forslag jeg leste og hørte om. Prøvde dyr hitech rx dobbelsuper og masse annet, men problemet var så stort at jeg holdt på og finne meg en ny hobby.
              Gikk så over til corona og ahr det nå i ca 10 modeller hvor alle oppfører seg meget bra. Ikke glitch i det hel tatt lenger. Men dette er bare min erfaring da.
              Lykke til hvertafll
              OBS. glemte og si at jeg er på 35 båndet
              Last edited by arvid; 18-08-10, 15:22. Reason: glemte no

              Comment


              • #22
                Originally posted by arvid View Post
                Når det gjelder corona rx vil jeg bare si min mening. Jeg flyr bare elektro da. Inntil for ca 2 år siden hadde jeg så mye glitch og dritt og jeg prøcde alle mulige forslag jeg leste og hørte om. Prøvde dyr hitech rx dobbelsuper og masse annet, men problemet var så stort at jeg holdt på og finne meg en ny hobby.
                Gikk så over til corona og ahr det nå i ca 10 modeller hvor alle oppfører seg meget bra. Ikke glitch i det hel tatt lenger. Men dette er bare min erfaring da.
                Lykke til hvertafll
                Har samme erfaring med Hitec og Corona - bortsett fra en Corona 8ch jeg ikke klarte å binde til sender. Flyr alt fra profil inndor til 27% Extra med elektro. Veldig fornøyd for lite penger.

                Comment

                Working...
                X