Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turnigy (EL) motor som fusker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turnigy (EL) motor som fusker

    Heisann, jeg har en yak 55 med en turnigy 35-42C.

    På siste tur så "hakker" motoren voldsomt,
    Vist jeg starter den fra "null" så kan den i noen tillfeller gå feil vei for så å stoppe og resette seg.

    Vist jeg roterer motoren manuelt så virker det som at den roterer som normalt uten at den tar borti magneter eller noe annet.

    Er det mulighet for at speedkontrollen er årsaken eller er det motoren som er kaputt?


    Må jo betille ny motor eller speedkontroller, men vil ikke bestille begge delene vist man kan utelokke noe.
    Terje Vik

    Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

  • #2
    Vil den ikke starte og gå selv om du gir den noe fart "manuelt"? I så fall er feilen i de fleste tilfellene at der er brudd i en av de tre ledningene mellom ESC og motor. Dårlig lodding etc.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg tror det kan være feil "timing" på regulatoren. Først forøk å flytte alle ledningene 3 stk ett steg videre. Om det ikke hjelper så kan du endre timingen i prog modus
      Ole Tom Iversen

      Comment


      • #4
        Det er nok borte en fase. Sjekk ledninger og kontakter. Om det ikke er så enkelt som utvendig dårlig kontakt kan like godt være regulator som motor. Om du har en annen motor eller regulator så prøv å kryssbytte for å se om feilen forsvinner.
        Om eventuell annen motor er alt for stor, eller regulator for liten, så prøv bare å se at det fungerer og går rundt, uten propell.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          motoren går rundt av seg selv, så trenger ikke å gi den "start" hjelp. men den kan stoppe på halv gass for så å starte igjen, dette går da veldig fort så propellen stopper ikke helt opp, men man merker at motoren får noen kutt.

          Det som er rart er at den har fungert fint helt til nå, har vel en 30-40 turer med flyet, men skal sjekke loddingen for å se om jeg finner noe der, har en helimotor til en 450 som jeg kan bruke for å teste regulator.
          Terje Vik

          Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

          Comment


          • #6
            Jeg er nesten helt sikker på at her er det snakk om dårlig kontakt et eller annet sted...
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • #7
              Sjekk ledninger mellom ESC og motor. Kjør motoren i benk mens du sjekker.
              Dersom du ikke finner feil/ikke greier å reparere. Så kjøp ny motor det er
              neppe ESC som fusker. Du kan selvsagt prøve å omprogrammere ESC
              slik som timing men jeg tror neppe du har greid å omprogrammere den
              ved et uhell.

              Odd H.

              Comment

              Working...
              X