Announcement

Collapse
No announcement yet.

Værstasjon for modellflystriper/klubber?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Værstasjon for modellflystriper/klubber?

    Hei,

    Eg deltar for tiden i et prosjekt hvor vi skal bygge en værstasjon for å innhente måledata via GSM/GPRS. Løsningen vil bli designet på en slik måte at den er selvforsynt med strøm(solceller) og bruker GSM til overføring av data. Prosjektet ble startet i forbindelse med at eg lenge har ønsket meg en slik løsning for de stedene eg liker å fly på. Eg har ca en times kjøretid til klubben min, og skulle derfor gjerne ha visst mer om nåværende vind og værforhold før eg pakker i bilen og kjører dit

    Men dette tror eg mange klubber/flystriper hadde hatt gleden av. Både for helikopterpiloter, modellflyvere, seilflyvere osv. I tillegg kunne jo en historikk over værdata vært artig?

    Så da er spørsmålet mitt, hvilke værdata ville dere hatt i en slik løsning og hvilke funksjoner kunne dere tenkt dere?

    Vi ser for oss følgende standard sensorer: vindhastighet, vindretning og temperatur
    Og kanskje følgende, for ekstra interesserte: lufttrykk, luftfuktighet og nedbørsmengde

    Værdataene skal samles inn regelmessig(usikker på hvor ofte, men seks ganger per time ser vi for oss). Disse skal da overføres til en server på internett. Her skal det være mulig å gå inn på en nettside for å se målingene i fra de stedene som har slike stasjoner. I tillegg skal det være mulig å kunne sende en SMS for å motta data i fra en spesifik stasjon. Klubbene skal også få tilgang til å hente ut og vise værforholdene på nettsidene sine. Og noe frem i tid vil vi også se på muligheten for at brukere kan registrere seg for å motta regelmessige oppdateringer eller beskjed når forholdene er etter egne ønsker.

    Vi jobber for tiden med en prototype hvor vi prøver oss frem med forskjellige løsninger og typer sensorer, og regner med å ha en operativ teststasjon i løpet av et par uker. Etter det ser vi for oss å kunne ha et par teststasjoner til klare i løpet av en måneds tid. Deretter vil vi begynne med en prøveperiode som vil løpe ut over høsten, vinteren og ut på vårparten neste år. Det er hvertfall nåværende tidshorisont, med forbehold

    Et annet spørsmål eg vil stille er pris og smerteterskel for klubbene rundtom. Utstyret, drift og arbeidet vi legger ned i dette koster. Spørsmålet blir da hvor mye føler dere at en slik løsning er verdt for en klubb, og hva kan en klubb ha råd til å betale for en slik løsning? Det høres kanskje ut som om eg nå er en selger som lurer på hvor mye vi kan tjene på dette, men bakgrunnen for spørsmålet er at vi må vite hvor vi kan legge oss prismessig når vi velger ut målere og utstyr. Her er prisforskjellen og kvalitetsforskjellen stor.

    Når vi så kommer i gang med teststasjoner så ser eg ikke bort i fra at det hadde vært greit å komme i kontakt med klubber som er interessert i å teste løsningen over tid. Vi er lokalisert på vestlandet, i området Haugesund, Bømlo og Stord, så dere må ikke være lokalisert mer en et par-tre-timers kjøretid herifra. Vi har allerede spurt klubben min om dette, og avventer tilbakemelding der. Vi ser uansett for oss å ha flere teststasjoner i drift, så gi beskjed om det er av interesse. Vi kan ikke sette opp over alt, men et begrenset utvalg har vi mulighet til.

    Forslag, ideer og innspill settes pris på
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    Etter og ha bodd på vestlandet,Stord i to år kan jeg ikke si mere enn lykke til.Trenger slikt tiltak der
    Været skifter jo fortere enn jeg rekker og skifte sokker.Hver gang jeg har vært på Skokland har jeg nesten ødelagt mine fly.Blåser fra tre retninger samtidig på landingsinnlegg

    Lykke til,bra tiltak..
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

    Comment


    • #3
      Jeg har iallefall en Davis Pro2 værstasjon, og den gjør alt det du nevner, og vel så det... Veldig fornøyd med den, bare kjøp den fra USA, da den koster halvparten der borte.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Skokland er en utfordring ja. Håper vi får plassert en målestasjon her

        Den største utfordringen her ligger nok i pris. En komplett Davis Vantage Pro2 værstasjon koster i Norge ca 5000, og den krever da strømtilkobling. Den trådløse utgaven, til ca 6000, har solcelledrevet sensor, men krever fortsatt strøm til konsollet. I tillegg kan du ikke hente ut data fra den uten tilhørende programvare som koster ca 1500 i tillegg. Og da må man ha en datamaskin tilkoblet internett for å publisere data. Skal man gjøre det uten en datamaskin så trenger man en nettverkstilkobling som ligger på ca 3000, og det krever fortsatt bredbånd på stripa. Mao ser man en pris på godt over 10000. Går man til utlandet så kan man nok halvere prisen, plusse på moms og frakt og havne på ca 7000. En pris eg vil tro de færreste modellflyklubber har råd til å betale, med de ulempene løsningene gir. Med forbehold om at eg kun har lest meg opp på Davis Vantage Pro2 på nettet.

        Ikke missforstå, eg har lenge siklet på en Davis værstasjon, men eg tror ikke at det produktet er ideelt for akkurat dette formålet.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Kjose

          Slik ser værstasjonen i Kjose (Larvik Modellflyklubb) ut. Vært oppe i 1 år og funker meget godt, nesten ikke nedetid. Oppdatering hvert 20 sekund, statistikk oppdatert hvert 8 sekund.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Blir det en løsning ala dette? Larkollen (se oslokiteklubb.no)

            Drømmer om en løsning som ikke krever 230V og som er så rimelig at man som privatperson kan ta seg råd til den ("noen få tusen"). Trenger i prinsippet ikke mer enn vindstyrke og vindretning.

            Comment


            • #7
              Originally posted by sunbird View Post
              Slik ser værstasjonen i Kjose (Larvik Modellflyklubb) ut. Vært oppe i 1 år og funker meget godt, nesten ikke nedetid. Oppdatering hvert 20 sekund, statistikk oppdatert hvert 8 sekund.
              Hvilken værstasjon er dette og hva betalte dere?
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #8
                Originally posted by Funnypark View Post
                Blir det en løsning ala dette? Larkollen (se oslokiteklubb.no)

                Drømmer om en løsning som ikke krever 230V og som er så rimelig at man som privatperson kan ta seg råd til den ("noen få tusen"). Trenger i prinsippet ikke mer enn vindstyrke og vindretning.
                Ja. Vindsiden var vel først

                Det blir et tilsvarende oppsett, men vi lager elektronikken selv. Vindsiden har stort sett tatt utgangspunkt i ferdige moduler som er koblet sammen til en fungerende løsning. Dette er en lettvint men fordyrende måte å gjøre det på. I tillegg så begrenser løsningen seg til hva modulene man bruker kan. Vi lager det vi trenger for å få til det vi ønsker.

                I tillegg bruker de Davis 7911 anemometer og værhane(samme som i Davis Vantage Pro2 pakken). Vi vurderer å gjøre det samme, men i tillegg kommer vi nok til å tilby langt dyrere sensorer for de som har behov for økt pressisjon. Davis 7911 er to mekaniske sensorer, men den slitasjen og unøyaktigheten det medfører. For ei modellflystripe vil pressisjonen være mer en god nok med disse
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #9
                  Noen som har funnet en god løsning til overkommelig pris?
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Vi diskuterer om vi skal ha en slik løsning hos oss også så dette er interessant for flere
                    Mvh
                    Morten Aase

                    Comment


                    • #11
                      I Asker Modellklubb har vi benyttet en stasjon fra Holfuy automatic weather stations and sensors, mobile, GSM, NB-IoT, WIFI, 3G, GPRS, SOLAR tidligere. En ny stasjon er nå på vei, da også med webkamera. R&H MFK har dette installert på sin flyplass - Holfuy: RHMFK Flyplass, wind & weather report

                      Her får du det du trenger av data. Pris 1000,- EUR.
                      Rune Haugen
                      // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                      // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                      // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                      // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                      " It's all 100% electric ! "


                      Comment


                      • #12
                        Det jeg ville hatt er enkelt og greit en vindmåler og kamera. Hadde vært supert med kamera som tok bilde for eksempel hver 15 minutt over plassen med vindmåler.

                        Slik som denne karen har hjemme hos seg:

                        Utsikt fra Voksenlia
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Hardwaren og softwaren er ikke nødvendigvis fra samme produsent osv. Jeg har en værstasjon hjemme med "full pakke", men bruker en gratis programvare som heter Cumulus. Cumulus har en database som lagrer værdata fra stasjonen til evig tid, den har funksjoner som kan prosessere filer (templates) og bytter da ut tags med reelle data. Veldig "åpent" slik at man kan lage egne grensesnitt med de dataene man ønsker og egen layout.

                          Jeg har lagd eget GUI og bruker ikke den etter min mening kjedelige originalen, men man kan også laste ned templates fra et forum.
                          Etter min mening er det vel vindstyrke, vindretning, temperatur og nedbør som er mest relevant for modellflyplassen.
                          Med kort historikk og trend kanskje, greit å se hvor mye nedbør det evt. har kommet den siste tiden i forhold til gressklipping (om man har stripe med gress).
                          Om man har mulighet til å skyfle data til et nettsted over internett/GSM fremfor en "alt i ett" løsning med integrert web osv. så har man nok flere muligheter og mer å velge i.

                          Comment

                          Working...
                          X