Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPM ang. flytte over motor, esc og servoen fra ett til en annet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SPM ang. flytte over motor, esc og servoen fra ett til en annet

    Hei!

    Noen med litt peiling som har aning om jeg kan flytte over motor, ESC og servoer fra en Art-Tech Diamond 2500 Pro til Cessna Skyline 182 EPO 189 Giant KIT?


    Div fra Diamond 2500 Pro:

    Motor: Brushless 3720 out runner
    ESC: 60A
    Batteri: Lipo 4s 2500mAh


    Link til Diamond 2500 Pro
    http://hobbyfly.com/search/art-tech-...ator-5151.html

    Link til Cessna Skyline 182
    404 Not Found


    Takker meget for informerende svar
    Last edited by piGGtraad; 24-08-10, 11:35.

  • #2
    Får ikke opp linken til TS (har vel skrevet så mye negativt at jeg er svartelistet... )

    Er begge flyene like tunge / store og det er plass til motoren så skulle det ikke være noe problem.

    Videre så må du passe på at propellen du tar med over ikke subber i bakken på det nye flyet

    Det samme gjelder servoene er rorflatene av omtrent samme størrelse og servo hullet passer størrelsen så går dette sikkert også.

    Men er det store avvik mellom flyene så må du gå mere i dybden rundt tekniske data både på motor og servo.
    Last edited by Quadrocopter; 24-08-10, 12:27.

    Comment


    • #3
      Ser de sier at Cessnaen skal veie ca. 2,5 kilo. Om du krever 200W/kg så skal den sannsynligvis fly OK med 500 Watt, 600 Watt bør garantere bra flyegenskaper.
      Motoren som er i settet fra Hobbyfly er sannsynligvis denne: http://hobbyfly.com/el-motorer-tilbe...less-5089.html ? Med 4S LiPo, propell som matcher bra slik at du trekker rundt 50A (mer ville ikke jeg drømt om a laste motoren) så putter du inn 700 Watt. Er motoren normalt effektiv skal dette gå utmerket! Den eneste lille utfordringen blir å finne en propell som matcher. Ikke bare passe last, men bra forhold mellom diameter og pitch til å passe Cessnaen. Sjekk gjerne tabeller til anerkjente motorprodusenter; finn motorer med samme kV (850), og se hvilke propeller som gir den lasten du jakter på.

      Jeg er imidlertid anelsen skeptisk til om motoren skal klare 700W... pga vekten. Ut fra tommelfingerregelen om forhold vekt/ytelse bør ikke motoren presses til å jobbe med mer enn 500W... Men 500W vil få Cessnaen opp og være til å leve med!

      Servoer etc vet jeg ikke noe om. Som Q sier så blir det gjetninger når man ikke har dataene på sakene. (Men det kan utmerket gå glimrende).
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Antar at det er dette flyet det er snakk om ...
        404 Not Found

        Odd H.

        Comment


        • #5
          Kan legge til at denne motoren med 60A` ESC og 4-cellers 14.8V 2500 mAh trekker dette flyet loddrett oppover med 70% throttle..
          Så skulle kanskje tror den klarer å holde ett fly med 600gram mer ballast i lufta uten store problemer?

          Jeg har absolutt 0 peil på det tekniske innen radiostyrt.

          Rorflatene er vel heller ikke så langt unna, så skulle tro servoene burde funke greit også.
          Diamond-flyet har ett vingespenn på 2,6meter og servoene har jo litt kraft å gå på


          men man finner vel kanskje ikke ut før man prøver

          Comment


          • #6
            Du vil sannsynligvis trenge en servo eller to til? Kanskje også en eller to Y-kabler.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              servoer

              på Diamond 2500 sitter det 6X 9g high speed micro servos. det er all info jeg har finni om dem på nettet..

              på Cessna Skyline 182 EPO 189 Giant blir det anbefalt å bruke 1 x kraftig MG mikroservo til sideror, 6 x MG mikroservoer til alle andre ror og 1x std eller MG miniservo til nesehjulstyring


              så trenger i tilfelle 2 servoer til, men vil de 6 9g mikroservoene jeg har gjøre jobben der det er anbefalt å bruke Mg mikroservoer

              mikroservo er en mikroservo?
              kan vel neppe være SÅ stor trekkkraft-forskjell

              mikroservoer er uansett ikke så dyrt

              Comment


              • #8
                eller har noen ett tips på hvilke KIT dette oppsettet passer fint til?

                Comment

                Working...
                X