Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slingsby Petrel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Har fulgt med i det stille til nå, men nå må jeg bare få berømme deg for flott bygge! Kannonbra at flere bygger fly! Jeg er helt fersk på bygging så snapper opp noen tips her og der fra deg jeg!

    Comment


    • #77
      Takk, er egentlig ganske fornøyd selv. Dette er det første bygget jeg gjør på snart 15 år, tenker jeg det har blitt. Var egentlig litt bekjymret for at jeg hadde tatt vann over hode, men foreløpig ser det ut til og gå bra. Dette blir garantert ikke det siste.

      Morro at du følger med, er det noe jeg kan bidra med eller du har andre spørsmål, er det bare og spørre, alltid morro og kunne hjelpe til.
      __________________________________________________ _______________________________________
      Frode Andersen
      www.haldenmodellflyklubb.no
      www.rcwings.no
      Sarpsborg Modellflyklubb
      _____________________________________________

      Comment


      • #78
        Mens jeg går og venter på litt hardware til halen, begynte jeg og forme nesepartiet.
        laminerte sammen 12 stk 10mm balsa, med furu formen som fulgte med settet i midten.
        Et tynbt lag med hvit lim burde gjøre susen. Bygge beskrivelsen anbefaller og bruke kun formen og bygge opp resten med bil sparkel.
        For og slippe kjemikalie lukten brukte jeg balsa i stedet. Syntes også det er lettere og jobbe med. Balsaen er riktig nok ikke like hard, men den skal lakkes, så et lite lag m,ed sparkel må nok til alikevell, da burde det tåle litt mer.

        Click image for larger version

Name:	65.jpg
Views:	1
Size:	41.2 KB
ID:	588033

        Litt spyleveske på toppen, står for press mens limet tørker
        Click image for larger version

Name:	66.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	588034

        Her er TE og LE på høyderoret. TE er rett og slett et laminat mellom 10mm og 6mm balsaflak. Jeg vurderer og bytte denne med ribber i stedet og trekke dette med 1,5mm balsa, for og slippe så "mye" vekt i halen. Dette må jeg vurdere litt etterhvert.
        TE er et laminat med finer i midten og 3mm balsa på hver side. Her er det viktig og passe på retningen på balsaen, fiber retningen på balsaen skal føle formen på finer malen, for og øke stivheten på TE
        Click image for larger version

Name:	67.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	588035

        Tiden går fort med REM på høytalerne, de under nygge bordet, samboer i seng og litt bygging. Skal opp 0500 for og reise på jobb, så nå er det ned med rullgardina for min del.
        __________________________________________________ _______________________________________
        Frode Andersen
        www.haldenmodellflyklubb.no
        www.rcwings.no
        Sarpsborg Modellflyklubb
        _____________________________________________

        Comment


        • #79
          Hvordan er det med vekta på nesekonen i balsa, kontra nesekon med bilsparkel? Må du ha inn mer vekt i nesa på flyet med balsaversjonen tro? Spørr bare av ren nyskjærrighet! Blir bra dette!

          Comment


          • #80
            Ja, balsa versjonen blir lettere. Jeg må helt sikkert kompansere litt med vekt i nesa, men det kommer an på hvor mye jeg sparer i halen. Det det ser ut som forholdet på dette flyet er ca 1:3 dvs 10gr spart i halen er 30gr mindre i nesa. Derfor vurderer jeg og bytte ut LE på høyderoret med spanter istede for den solide blokken som skal være der
            __________________________________________________ _______________________________________
            Frode Andersen
            www.haldenmodellflyklubb.no
            www.rcwings.no
            Sarpsborg Modellflyklubb
            _____________________________________________

            Comment


            • #81
              Da er nese blokka på plass, og grov pusset

              Click image for larger version

Name:	68.jpg
Views:	1
Size:	39.5 KB
ID:	588075 Click image for larger version

Name:	69.jpg
Views:	1
Size:	20.2 KB
ID:	588076

              Ferdfig grov pusset
              Click image for larger version

Name:	71.jpg
Views:	1
Size:	44.0 KB
ID:	588077

              Blir ikke lei dette synet, mer som kommer på, artigere er det
              Click image for larger version

Name:	72.jpg
Views:	1
Size:	47.3 KB
ID:	588078

              Arb listen, før vingen skal påbegynnes blir stadig mindre, men før den påbegynnes må arb. benken forlenges med 1m og breddes med 20cm.

              Skulle også ha bygd en modell for og få trenet på fly ferdighetene, dem er nok veldig rustene.
              __________________________________________________ _______________________________________
              Frode Andersen
              www.haldenmodellflyklubb.no
              www.rcwings.no
              Sarpsborg Modellflyklubb
              _____________________________________________

              Comment


              • #82
                Det er ikke mye som skjer her om dagen, jg har legt flyet litt på hylla. Skal bestille mer balsa, finer osv, men kontoen trenger en vitamin innsprøytning først
                Jeg har funnet frem en gml blue phoenix, som snart er tre ferdig. Denne skal bli bra og få litt luft under vingene på.

                Tenkte jeg skulle forsøke og bygge en HLG eller en DLG. Jeg har noen karbon rør og litt isopor liggende. Er det noen som vet om tegninger til en liten DLG eller HLG på ca 1m?
                __________________________________________________ _______________________________________
                Frode Andersen
                www.haldenmodellflyklubb.no
                www.rcwings.no
                Sarpsborg Modellflyklubb
                _____________________________________________

                Comment


                • #83
                  Vekker denne litt til liv igjen, med en video av CW sin siste versjon av Petrel.


                  Blir ikke noe bygging enda, men kjenner det begynner og bli på tide å ta den ned fra hylla.
                  __________________________________________________ _______________________________________
                  Frode Andersen
                  www.haldenmodellflyklubb.no
                  www.rcwings.no
                  Sarpsborg Modellflyklubb
                  _____________________________________________

                  Comment


                  • #84
                    Da er det på tide og vekke denne tråden til liv igjen. Har hatt noen år med dårlig samvittighet pga denne ligger på hylla
                    Click image for larger version

Name:	73.jpg
Views:	1
Size:	112.8 KB
ID:	609629

                    For at jeg skal komme lengre med kroppen, må vingen bygges. Tengte bygge vingen i to deler. Begynner med innerste del frem til "knekken". Den blir da letter og tilpasser til kroppen. Ikke minst få den rett.
                    Skal også gjøre en liten foradring på halen. Bygger den røde petrelen, med fast horisontal hale, se video lengre opp.

                    Har begynt og sortere ribber. Skal se om jeg finner noe 6mm furulister, for og lage hovedbjelken i vingen, tror jeg har 20m i garasjen
                    Click image for larger version

Name:	74.jpg
Views:	1
Size:	119.6 KB
ID:	609630
                    __________________________________________________ _______________________________________
                    Frode Andersen
                    www.haldenmodellflyklubb.no
                    www.rcwings.no
                    Sarpsborg Modellflyklubb
                    _____________________________________________

                    Comment


                    • #85
                      Tøff modell! skiller seg litt ut fra massene.
                      Ser lenger opp i tråden at du antar at flyferdighetene er litt rustne, det tror jeg ikke du skal bekymre noe særlig for egentlig.
                      Antar at du har flydd en del seilfly før (pga. at du bygger denne modellen du gjør) og det er som å lære og sykle!!.

                      Jeg hadde ca. 20-års pause, før jeg begynte på igjen for et år siden, har flydd masse i år og ikke skadet noe som helst.
                      Fløy litt simulator før jeg tok første fly i lufta, det var nok ikke så dumt.
                      Har Phoenix Rc simulator, der er det noen seilfly og hang og velge i.

                      Nå har du jo en hel vinter foran deg å gjøre denne ferdig på

                      Comment


                      • #86
                        Hei,
                        Jeg liker denne modellen veldig godt, syntes den har alt en gammel glider skal ha.
                        Før jeg la bort hobbyen i 1993, var det bare seilere. Den siste jeg hadde var en 5m SB10. Tiden etter jeg la bort dette prosjektet, har jeg brukt til bygge en Bubble Dancer. har fløyet den og en Trinitus F3J seiler veldig mye. Har også begynt fly noe motor fly, men prioriterer fortsatt seilere.
                        Regner med at flyferdighetene er bra nok til og fly denne.

                        Legger ved et bilde av 3m Bubble Dancer
                        Click image for larger version

Name:	Bubble dancer.jpeg
Views:	1
Size:	185.4 KB
ID:	609631
                        Last edited by Mr. Andersen; 02-11-14, 19:39.
                        __________________________________________________ _______________________________________
                        Frode Andersen
                        www.haldenmodellflyklubb.no
                        www.rcwings.no
                        Sarpsborg Modellflyklubb
                        _____________________________________________

                        Comment


                        • #87
                          Ikke mye som er utført. Har limt sammen tegningen til halen/høyderor og spantene er klare til og skjæres ut.
                          Ser ut som det kan bli vanskelig og skaffe hoved bjelken til vingen i 6mm finer. Mulig jeg lager de, 4 stk, i balsa og karbon.

                          Click image for larger version

Name:	75.jpg
Views:	1
Size:	141.3 KB
ID:	609666
                          __________________________________________________ _______________________________________
                          Frode Andersen
                          www.haldenmodellflyklubb.no
                          www.rcwings.no
                          Sarpsborg Modellflyklubb
                          _____________________________________________

                          Comment


                          • #88
                            Det har gått litt fremover i dag også. Har skjert ut ribbene og listene til stab.

                            Click image for larger version

Name:	76.jpg
Views:	1
Size:	140.9 KB
ID:	609686
                            __________________________________________________ _______________________________________
                            Frode Andersen
                            www.haldenmodellflyklubb.no
                            www.rcwings.no
                            Sarpsborg Modellflyklubb
                            _____________________________________________

                            Comment


                            • #89
                              Har brukt litt tid på og finne matrialer til hovebjelken i vingen. Tok tilfeldig en titt i hylla for diverse små plukk på Monter, der lå det list på 6x21x2700, den jeg skulle ha var 6,35(1/4")x19mm. Legger på litt balsa fyll der hvor ribbene skal være, så burde det holde.
                              Så i tråden, for den "nye" vingen CW har laget til denne, at han bruker mindre bjelker, så styrke burde ikke være noe problem.

                              Har begynt og pusse/høvle de ned, til riktig form. SKal ha 19mm innerst og 14mm ved "knekken" Legger ut noen bilder senere.
                              __________________________________________________ _______________________________________
                              Frode Andersen
                              www.haldenmodellflyklubb.no
                              www.rcwings.no
                              Sarpsborg Modellflyklubb
                              _____________________________________________

                              Comment


                              • #90
                                Er det noen som vet hvor kan jeg skaffe balsa og 0,4mm kryssfiner? er det noen som har erfaring med Balsa cabin?
                                Home - The Balsa Cabin
                                Last edited by Mr. Andersen; 15-11-14, 22:54.
                                __________________________________________________ _______________________________________
                                Frode Andersen
                                www.haldenmodellflyklubb.no
                                www.rcwings.no
                                Sarpsborg Modellflyklubb
                                _____________________________________________

                                Comment

                                Working...
                                X